Kun on tullut talven myötä nojailtua lowracerilla niin jos jotakin jäi kaipaamaan oli kunnolliset ajovalot. Sellaiset joilla näkee miten lumi on polettu tai jätetty auraamatta jottei tule turhia ylireagointeja ja kylkimyyryjä.
Seurasin aiheesta tulisieluista keskustelua BROL:ssa jossa jopa jenkit olivat keksineet että eivät maastokäyttöön tarkoitetut super-tehokkaat kaukovalot ole kaikkein kätevimmät kun ihmisten ilmoilla ja yleisillä teillä ajellaan.
Yksi hemmo oli tykästynyt otsikon mukaiseen lamppuun, kokemusta oli ainakin vuoden ajalta ja netistä löytyi jopa vertailuja. Näitä tutkiessani päätin yllättää itseni hankkimalla mokoman Bike24:stä http://www.bike24.net/p26825.html
Lamppu on aivan ehdoton ! Valotehoa on kuin auton lähivalossa, suuremmalla teholla akut kestää 5h ja niillä näkee jopa hyvin valaistulla pyörätiellä varjojen avulla lumisen pinnan muodot paremmin.
Taajamakäyttöön löytyy myös säästötila jossa akut kestää 20h, ja lamppu vaihtaa tehotilasta säästölle jos akuista alkaa mehut loppua.
Itse hankin lampun laturin ja akkujen kanssa; jälkimmäiset menevät muuhun käyttöön koska latasin sisälle Sanyo Eneloop 2000mAh, niissä kun varaus löytyy kuukausien käyttökatkonkin jälkeen. Laturi on kätevämpi kun ei tarvi akkuja pois ottaa, vaikka Eneloopeille löytyyykin hyvä laturi.
Kiinnitys on ihan kätevä mutta jouduin "säveltämään" lisää M5 CrMo lowracerin keskiökiinnikkeen ympärille; kiinnike on "takapainoinen" joten jouduin tekemään alumiinisen jatkolevyn jolla lampun sai kiinni paikalleen. Muuten se lähtee todella helposti irti jos käyttötarve on useamman pyörän kanssa.
Tukevuus on hyvä, kunhan kiinnikkeen saa riittävän tiukalle. Valon suuntaus pysyy hyvin.
Suosittelen varauksetta, jos hinta ei pelota. Itse hankin edelliset pyörän lamput joskus 90-luvulla ja nekin ovat vielä ehjiä, tällainen on siis kestohyödyke ja sieltä järkevimmästä päästä.
Takana minulla on vanhaan Brancale-kypärään rautalanka+upotuksella ilman kiinnikettä tällainen lamppu:
Tätä saa Prismoista alle 15 euron hintaan ja patterit kestää ikuisuuksia, ainakin vilkkutilassa.
Edit: Bike24 kauppaa näköjään IQ:lle myös "maxi size" telinettä jossa kiinnittimet ovat etupuolella ja näin olisi säästynyt alumiinisen säätöpalan ja sen kiinnityksen askartelulta...