Tähän Topiciin on yhdistettu juttua rattaista "Re: CF kilkkeitä tekemään ?" topicista...
Täten ne on helpompi löytää kun ovat "oikean" otsikon alla...
T:Mustasudenkorento
Aivan, arvio on todellakin likiarvo ennen kuin esinettä on tehty ja materiaaleja käytetty.
Pahoittelen slangin määrää; on tullut aika paljon kelattua toisen kielistä lähdemateriaalia kun vähemmän on lenkille ehtinyt...
Q-ring rattaat ovat siis ovaalit kampirattaat, Roto-nimisen firman tuotemerkki ja ilmeisesti (ehkä) patentoidut. Tekivät ensin RotoCranks pakettia joissa siis myös ovaalit rattaat ja joku ihme systeemi polkijan lihastehon optimointiin, mutta koska olivat aika painavat (ja kalliit) ovat satsanneet enemmän rattaisiin ja niiden markkinointiin.
Rattaista ei liiemmälti löydy tarkempaa tietoa mutta seuraavat olen pääkoppaani saanut iskostumaan:
- n. 11% ovaalit
- malleja löytyy 110 ja 135 BCD:lle (kiinnitysreikien halkaisija) eli yleisimpiin Shimanon ja muiden 2- ja 3-lehtisiin keskiöihin
- kiinnitysreikiä on mallista riippuen 3-5 asentoa tai sitten koko kehä on reikiä täynnä => 2 x 7 kiinnitysmahdollisuutta. Nojapyöriin tämä on tärkeää jotta oikea ennakko saadaan säädettyä
- kaipaamani 144 BCD löytyy vain 51-piikkinen ratakäyttöön tarkoitettu.
Koska siis sopivia ei löytynyt ja tallissa oli sopivasti alumiinilevyä (mitälie laatua) 2.5mm vahvana niin päätin porata itse.
Yllä vierekkäin Campon 53t ja oma valmiste.
Netistä löytyi (M$ WinDoze) softa joka plottaa A3-paperille sapluunan rattaan tekoon joten ei ollut mahdottoman vaikeata.
Tein siis 53 ja 43 -piikkiset rattaat 10% ovaaliksi ja 35 kiinnitysreiällä varustettuna. Olisin pienemmän tahtonut 42-piikkiseksi mutta koska BCD on 144 olisi ketjun tielle tullut "spider" eli keskiökammen rattaan kiinnitykset ja softakin kieltäytyi mokomaa plottaamasta.
Työvälineet olivat käsipora ja sille pylvästeline, 3mm 8mm ja 10mm (laadukkaat) poranterät sekä käsiviilat ja rälläkkä 1mm laikalla.
Tein isomman ensin, teippasin sapluuna-A3:n levyyn kiinni ja napsuttelin pistepuikolla kaikki 53 + 35 kolosta. Sitten sapluuna veks ja 3mm terällä reikiä poraamaan. Tämän jälkeen 8mm terällä hammastusta poraamaan (3mm reiät ovat "ohjaamassa") ja sitten rälläkällä ovaalin kehän leikkaukseen.
Koska vähän jännitti miten ketju istuu, viimeistelin hammastuksen kokonaan ja jatkoin sitten 10mm terällä kiinnitysreikien kanssa ja lopuksi leikkasin rälläkällä karkeasti keskireiän jonka viimeistelin pylvästelineessä metallin työstöterällä käsivaralta. Pienempään kannattaa keskireikä tehdä ennen isompien reikien porausta.
Lopuksi rälläkällä ja lamelli-hiomalaikalla hammastuksen viimeistely, ja pyöreällä viilalla viimeistelyä ja vähän kiillotusta päälle ja avot.
Aikaa kului pari iltaa ja vaikka tarkkuus ei olekaan koneistustasoa niin rattaisiin olen ollut tyytyväinen. Yllätys oli että isompi oli vain jotain parikymmentä grammaan painavampi kuin kovasti kevennetty alkuperäinen, ja pienempi reippaasti kevyempi. Tähän vaikutti varmasti 1mm ohuempi materiaali ja runsas kiinnitysreikien määrä. Eivät myöskään ole lepsut, vaikka käytän mäissä aika reilusti voimaa... Kestävyydestä ei ole vielä tietoa mutta jos ketjua ei päästä mahdottomasti venymään ja muistaa välillä puhdistaa ja rasvata kestänevät kuitenkin.
Kunhan saan hankittua 7075 alumiinia ja tarkemman pylväsporan käyttöön teen "lopulliset" rattaat 3.5mm vahvasta levystä. Tällöin pitää kiinnitysreikiin tehdä 1.5mm upotukset ja isompi ratas keventää sekä hammastuksen kohdalta ohentaa.
Tuo saa kuitenkin odottaa, ensin kokemusta ja harjoittelua enemmän nykyisillä jotta ehtii muuttamaan jos tulee tarvetta.
Tässä rattaat siis paikallaan, rattaat on n. 5 astetta ennakossa (poljin saman verran "edellä"), tämän on todettu sopivan useimmille. Ja jalka suorana ratas on ketjuun nähden kapeimmillaan.