jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:Olihan siellä kolmivaihteinen jossa lokaritkin paikallansa.
Sama pyörä jonka linkitin tuohon ylemmäs mutta ilman tarakkaa?
Jukka
Jep. Sori.
Mutta tostahan on nyt helppo laskee tarakan hinta = 12.60.
jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:Olihan siellä kolmivaihteinen jossa lokaritkin paikallansa.
Sama pyörä jonka linkitin tuohon ylemmäs mutta ilman tarakkaa?
Jukka
Jep. Sori.
Mutta tostahan on nyt helppo laskee tarakan hinta = 12.60.
jviirret kirjoitti:Olihan siellä kolmivaihteinen jossa lokaritkin paikallansa.
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=28349
Sama pyörä jonka linkitin tuohon ylemmäs mutta ilman tarakkaa?
Jukka
Minusta ensimmäisessä on vähemmän CF-runko kuin muissa. Ja tarakan saa erikseenkin. Pientä hintavaihtelua eri kokoonpanolla mutta kaikki alessa. Mitähän CRC ottaa fillarin toimituskuluina ?
Edit: paino kiinnostaisi ainakin periaatteessa mutta sitä ei löydy mistään...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Yep
Mun Schwinn Tailwind -sähköpyörän lähetyskulut
CRC:stä ostettuna oli muistaakseni 48 euroa,
klikkasin jonkun noista cruisereista ja siinä taisi
olla hintana 30 euroa
Tapani
Tapani
Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"
Tuohan on puoli-ilmaista verrattuna mun M5:n toimituskuluihin... tai siis ei edes riitä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Onkohan Electran pyörillä suomessa myyjää?
Tässä Electran myyntivideossa selitetään muuten tismalleen samaa ajoasennon kallistamista kuin mihin itsekkin olen päätynyt. Heidän "lättäjalka"(flat foot) pyörissään kallistuskulma on n. 23astetta normi pyörään verrattuna: Muutakin materiaalia näyttää "electra townie" hakusanoilla löytyvän, jossakin jopa ajoi joku ylämäkeä seisten.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Mahtaako nuo Towniet olla yhden runkokoon pyöriä? Kuvissa näyttävät aika pieniltä. Noissa on satulaputki melko pysty, joten mitoitus lähestyy normaalipyörää kun satulaa nostaa.
Elektran mallistosta eniten silmää miellyttää tämä:
Kerrankin ketjun suojaus näyttää riittävältä! Tulee mieleen että tuollaisella voisi ajella vaikka puku päällä
(Kenties kammet voisi olla vielä enemmän edessä kuten Ransin malleissa, vai mitä meinaat?)
Mullahan on siis tämmöinen kauppapyörä. Ajoasento on vähän samanhenkinen. Jalka yltää kivasti maahan valoissa yms. Tossa tietysti vähän enemmän tuota tilaa noille kauppakasseille ja lapsille.
Tommoisen ketjunsuojauksen huono ouoli on se että kaikki paska pysyy sitten hyvin kyydissä mitä sinne kertyy.
Jarcco kirjoitti:Mahtaako nuo Towniet olla yhden runkokoon pyöriä? Kuvissa näyttävät aika pieniltä. Noissa on satulaputki melko pysty, joten mitoitus lähestyy normaalipyörää kun satulaa nostaa.
Joo, yhden koon pyöriä taitavat olla. Akseliväliksi mittailin kuvista jotain 120-125cm, eli suunnilleen sama kuin omassa cf:ni. Ainoa mikä tekee ajoasennosta hieman erilaisen on korkeammalla oleva tanko. Omassani se tosin on hieman liian alhaalla.
Sen mitä ulkomaisilta foorumeilta lukemastani ymmärsin niin nämä electrat eivät tosiaan ole ihan niin CF:ä kuin esim. rans:n pyörät. Niissähän satulaputki on hyvin viisto. Mutta paras kaupallinen tuote mitä tähän mennessä on järkevässä hinta- ja saatavuus luokassa vastaan tullut.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Päätin sitten kantaa oman korteni tähän kekoon. Tässä parin tunnin uurastuksen tulos:
Runkoa on jatkettu 20 senttiä, kohdat näkyy kuvassa. Rengaskoko on 28" (622) vaikka runko on alkujaan 26" kiekoille. Suurin haaste taitaa olla sopivan satulan löytäminen.
Jarcco kirjoitti:Suurin haaste taitaa olla sopivan satulan löytäminen.
Itse ostin kaupasta tavallisen "mummiskan" jousitetun penkin ja katsoin mallin jossa istuin osa oli ruuvattu kiinni runkoon ja jousiin. Ajattelin että ruuvaan istuinosan irti ja teen leveämmän siihen vaikka vaneerista. Mutta tekemättä on jäänyt, ihan hyvä on ajaa tuollaisenaan. Ettei peräti olisi tämä bilteman penkki: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=27480 Leveys 22cm, eli yhtä leveä kuin kapeimmat nojakkien penkit, mutta pehmustettu ja jousitettu.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Niin, ja kuten sakari tuolla kirjoitti, nojapyörän jälkeen tuntuu tavalliselta pystypyörältä. Mutta kun ajelee pohjille jonkun kymmenen kilometriä "pää edellä"-pystärillä ja lähtee sitten CF:llä niin ero on melkoinen.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Niin, ja kuten sakari tuolla kirjoitti, nojapyörän jälkeen tuntuu tavalliselta pystypyörältä. Mutta kun ajelee pohjille jonkun kymmenen kilometriä "pää edellä"-pystärillä ja lähtee sitten CF:llä niin ero on melkoinen.
Jukka
Niin, mutta ei minun tekeleeni ollut lähelläkään tällaista:
"Pää edellä" pystärillä ajamisen suurin ongelma pitkällä matkalla on käsien väsyminen ja verenkiertohäiriöt kämmenissä, kun joutuu käsillä nojaamaan ohjaustankoon. Oikeastaan koko kiinnostumiseni pyörän ergonomiaan lähti tästä joskus 1990-luvun alkupuolella. Ensin yritin muotoilla kädensijoja ja sitten lähdin nostamaan ohjaustankoa ja mukavuus parani kovasti.
Sormia syyhyttää kovasti lähteä kokeilemaan tällaista Jarccon mallia:
Tekisin akselinvälin vielä suuremmaksi, että saisi jalat yltämään kunnolla maahan. Talvella hankalissa olosuhteissa se tuntuisi merkittävältä.
Olen ajellut jonkin verran versiollani:
josta olen istuimen putken vaihtanut suoraan putkeen. Taitettu oli jotenkin hervottoman tuntuinen. Eli siis nyt tavallinen pystäri.
Vaikka edessä ja takana on jousitus, on meno yhtä tärinää, vai onko jousituksessa vikaa. Olen takajousituksen säätänyt niin löysäksi kuin mahdollista.
Ajo sh9:llä
on melkein autuaallista siihen verrattuna.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Vaikka edessä ja takana on jousitus, on meno yhtä tärinää, vai onko jousituksessa vikaa. Olen takajousituksen säätänyt niin löysäksi kuin mahdollista.
Säädä niin että molemmat(etu ja taka) jousitus painuu hieman sisään kun istut pyörän päälle. Jos jousi on liian löysällä se takoo pohjaan ja jos liian kireällä vaatii se kunnon töyssyn ennen kuin joustaa yhtään.
Noissa halpis joustoissa taitaa olla joku alkeellinen iskunvaimennus jolle ei löydy mitään säätöjä, se on tod. näk. pakkasessa liian jäykkä jotta jousitus ehtisi reagoida tiheään pompotukseen. Sama vika mun CLWB:ssä olevassa mopon jousessa, iskunvaimennuksen toimivuus on kiinni ulkoilman lämpötilasta. Kovalla pakkasella täryyttää läpi ja kuumalla kesähelteellä pomppii perä polkemisen tahtiin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Mitäs, jos tekisi reilusti vaan tällaisen:
Ehkä keskiötä pitäisi nostaa, ettei kantapäät ota maahan.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Mitäs, jos tekisi reilusti vaan tällaisen:
Eli tällaisen?
http://www.ransbikes.com/StratusXP10.htm
Sama ajoasento löytyy tästä Savenmaan 300Euron nojapyörästä:
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... de=matk349
Ja jarcollakin on tällaisesta jo kokemusta: http://personal.inet.fi/koti/muurman/LWB/index.htm
Tuollainenhan se on sitten kun CF:stä kallistetaan ajoasentoa lisää nojapyörämäisemmäksi. Hallittavuus heikkenee, kun akseliväli pitenee, selkä on kiinni nojassa ja painopiste laskee alemmas.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...