FWD MBB suunnitteilla

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
nojaile

FWD MBB suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja nojaile »

Moi,
minua kiinnostaisi aloittaa nojapyöräily. FWD MBB konstruktio vaikuttaa elegantilta. Niitä taitaa olla aika vähän markkinoilla, joten semmoisen voisi rakentaa itse. Zockra Kouign Amannia, GHP06:n pyörää Ranskalaiselta forumilta ja muitakin pyöriä yhdistämällä olen piirrellyt alla olevan pyörän.
Kuva
Ajattelin rakentaa pyörän laminoimalla hiilikuitua Airex ytimen päälle ja käyttää alipainesäkkiä. Keskiö, emäputki ja ohjainputki tulevat teräksestä, kuten varmaan dropoutitkin. Renkaiksi ajattelin Schwalben 50 mm leveitä Big Appleja. Kuulisin mielelläni kommentteja suunnitelmasta. Erityisesti askarruttaa polkimien sopiva korkeus.
Kuva

Ile

irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: FWD MBB suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja irakas »

nojaile kirjoitti:

Moi,
minua kiinnostaisi aloittaa nojapyöräily. FWD MBB konstruktio vaikuttaa elegantilta. Niitä taitaa olla aika vähän markkinoilla, joten semmoisen voisi rakentaa itse. Zockra Kouign Amannia, GHP06:n pyörää Ranskalaiselta forumilta ja muitakin pyöriä yhdistämällä olen piirrellyt alla olevan pyörän.
Kuva
Ajattelin rakentaa pyörän laminoimalla hiilikuitua Airex ytimen päälle ja käyttää alipainesäkkiä. Keskiö, emäputki ja ohjainputki tulevat teräksestä, kuten varmaan dropoutitkin. Renkaiksi ajattelin Schwalben 50 mm leveitä Big Appleja. Kuulisin mielelläni kommentteja suunnitelmasta. Erityisesti askarruttaa polkimien sopiva korkeus.
Kuva

Ile

Hyvältä näyttää. Oliko tällainen esikuvana:

Kuva

Minua kiinnostaisi tuollainen ylä-, ala- puolinen runko. On joskus ennenkin ollut puheena. Ainoastaan tuo polkemisen vaikutus ohjaukseen epäilyttää. :roll:

Kun sen tekisi vielä alaohjauksella.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

nojaile

Hieno pyörä tuokin, mutta tämä
Kuva
oli esikuva. Jossain videossa tämmöisellä ajellaan ilman käsiä, joten polkemisen vaikutus ohjaukseen ei varmaan ole ihan mahdoton.

Tuommoisella ylä-ala-rungolla saa varmasti kevyen ja tukevan rungon, mutta luulisi tuon ylätangon olevan hankala ainakin jos tiessä on epätasaisuuksia.

Ile

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kannattanee tehdä etuhaarukan ja keskiön kolmio kuten esikuvassa. Pääset ohuemmilla rakenteilla ja lopulta painoa säästyy.

Tuo pyörä on todella hieno, rungon malli sopinee myös esikuvaksi takavetoisellekin. Itse tosin silloin laittaisin keskiön ylemmäs, on pienempi ilmanvastus ja lähempänä nykyisen M5:n geometriaa ainakin polkemisen osalta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Jostain syystä ei enää näy nuo piirtämäsi kuvat, mutta pisti silmään tuo haarukan ja emäputken kulma. Yleensä tuo haarukka on tuosta kohtaa suora ja jos tarttee taivuttaa, on taivutettu alempaa. Onko tuossa joku ajatus ?

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nebulus
Sisällöntuottaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

nojaile kirjoitti:

Moro,

Ittekin olen tuota pyörätyyppiä ihaillut, mutta toteutuksen asteelle en ole unelmoinnissani päätynyt. Tsemppiä projektiin!

Joskus olen lukenut tuon pyörätyypin ohjauspuolesta sellaista, että poljinkeskiön pitäisi olla kohtuullisen lähellä istuimen persausosan korkeutta. Korkealla olevat polkimet saisivat aikaan epävakautta ohjauksessa. En vaan kirveelläkään muista, mistä tuon luin.
Ymmärsin kuitenkin niin, että kouginn amannin geometriat on haettu kohdalleen rautaputkista tehtyä mallia ajamalla ja säätämällä, joten niihin voinee luottaa. Ohjauskulmat, jätöt sun muut löytyvätkin valmistajan sivuilta.
Ja yhdyn mhelanderiin tuossa etuhaarukan kolmiomuodossa. Ketjulinjan vedon aiheuttama vääntö on helpointa nollata kolmion muotoisella rakenteella.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Höregrö
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Komealta näyttää! Pari seikkaa joita itse muuttaisin hiukan suunnitelmassa:
-juurikin tuo aiemmin mainittu etupään kolmion lisääminen, tosin se saattaa häiritä poljinetäisyyden säätöä.
-akseliväli voisi olla vähän lyhyempi eli takapyörä reilusti lähemmäs penkkiä. Painojakauma muuttuu edullisemmaksi.
-emäputki hiilikuidusta. Itsekin tein teräksestä ja jälkeenpäin olen katunut sitä kun aloin miettiä miten yksinkertainen kierteetön putkenpätkä se on. Turhaa painoa!
-50mm makkaroitten tilalle kapeimmat renkaat mitkä löytyy :P . Itse pelkäsin omaa pyörää tehdessä että ajokokemuksesta tulee turhan kova, mutta yhden kesän ajelemisen en kadu 28mm/25mm -renkaitteni valintaa. Tämä on tottakai myö mielipidekysymys ja joitakin leveämmät renkaat miellyttävät esteettisesti enemmän.

PW kirjoitti:

Jostain syystä ei enää näy nuo piirtämäsi kuvat, mutta pisti silmään tuo haarukan ja emäputken kulma. Yleensä tuo haarukka on tuosta kohtaa suora ja jos tarttee taivuttaa, on taivutettu alempaa. Onko tuossa joku ajatus ?

Petri W

Onhan noita molemman tyyppisiä olemassa. Esim:
Kuva

Millä ohjelmalla olet muuten mallintanut pyörän? Olen itsekin talvella pirrellyt seuraavaa nojapyörää ja opetellut siinä samalla 3d-mallinnusta.

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

nojaile kirjoitti:

Jossain videossa tämmöisellä ajellaan ilman käsiä, joten polkemisen vaikutus ohjaukseen ei varmaan ole ihan mahdoton.

Nimenomaan on "mahdoton", eihän se jaloilla ohjaaminen muuten onnistu. Jos jalat ei pelaa käsien kans yhteis peliä niin pyörä ei käänny eikä pysy pystyssä, käsien voima ei yksinkertiaesti riitä kampeamaan jalkoja mihinkään suuntaan.
Jos pyörässä on ohjauksen mukana kääntyvät kammet ja ohjauksesta tehdään niin jäykkä ettei jalkojen voima riitä etupäätä kääntämään niin millä ihmeellä sitä pyörää ohjataan :shock:

mhelander kirjoitti:

Kannattanee tehdä etuhaarukan ja keskiön kolmio kuten esikuvassa.

Ei kun pitää tehdä kolmiorakenne. Ei se muuten kestä. Ketjussa on uskomaton voima ylämäkeen runtatessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

nojaile

Kannattanee tehdä etuhaarukan ja keskiön kolmio kuten esikuvassa. Pääset ohuemmilla rakenteilla ja lopulta painoa säästyy.

Joo, näin varmasti on. Nyt jätin kolmion piirtämättä, että keskiön etäisyyden saisi helpommin säädettyä. Toisaalta kyllähän siitä säädettävän saa vaikka sen niinkin tekee. Tuota pitää vielä harkita.

Jostain syystä ei enää näy nuo piirtämäsi kuvat

Dropbox varmaan hidastelee. Sivun uudestaan lataamalla varmaan tulee taas näkyviin.

Yleensä tuo haarukka on tuosta kohtaa suora ja jos tarttee taivuttaa, on taivutettu alempaa. Onko tuossa joku ajatus ?

Koetan päästä mahdollisimman vähällä vaahdon leikkaamisella. Nyt molemmat haarukan putket ovat samassa tasossa ja ne saa helposti leikattua. Perinteinen taivutus olisi ehkä nätimpi.

Joskus olen lukenut tuon pyörätyypin ohjauspuolesta sellaista, että poljinkeskiön pitäisi olla kohtuullisen lähellä istuimen persausosan korkeutta. Korkealla olevat polkimet saisivat aikaan epävakautta ohjauksessa. En vaan kirveelläkään muista, mistä tuon luin.

Näistä olen koettanut hakea oppia:
http://translate.google.com/translate?h ... -t6856.htm
http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=57760
http://www.jetrike.com/ergonomics.html

akseliväli voisi olla vähän lyhyempi eli takapyörä reilusti lähemmäs penkkiä. Painojakauma muuttuu edullisemmaksi

Tuossa tosiaan olisi mahdollista vähän tiivistää. Minkälainenkohan painojakauma olisi optimi? Etuvetoisessa toisaalta luulisi, että pienellä etupainoisuudella vetokyky ylämäessä ja liukkaalla paranee.

emäputki hiilikuidusta. Itsekin tein teräksestä ja jälkeenpäin olen katunut sitä kun aloin miettiä miten yksinkertainen kierteetön putkenpätkä se on. Turhaa painoa!

Miten laakereiden asennus sujuu hiilikuituiseen putkeen? Pitääkö siinä kuitenkin olla metallinen pinta laakereita vasten? Hommasin jo framebuilding.com ista putket niin varmaan tulee käytettyä ne.

-50mm makkaroitten tilalle kapeimmat renkaat mitkä löytyy :P . Itse pelkäsin omaa pyörää tehdessä että ajokokemuksesta tulee turhan kova, mutta yhden kesän ajelemisen en kadu 28mm/25mm -renkaitteni valintaa. Tämä on tottakai myö mielipidekysymys ja joitakin leveämmät renkaat miellyttävät esteettisesti enemmän.

Paksut renkaat on suunnitelmissa mukavuuden takia. Kanttikivien ylittäminen kovalla penkillä maaten ilman jousitusta ei houkuttele. Toisaalta kapeiden kumien nopeuskin kiinnostaisi.

Millä ohjelmalla olet muuten mallintanut pyörän? Olen itsekin talvella pirrellyt seuraavaa nojapyörää ja opetellut siinä samalla 3d-mallinnusta.

Solidworksilla. Oon tykännyt siitä.

nojaile

Ei kun pitää tehdä kolmiorakenne. Ei se muuten kestä. Ketjussa on uskomaton voima ylämäkeen runtatessa.

Joo, eiköhän sitä pidä tuo kolmiorakenne tehdä. Etuhaarukan rakentaminen tulee vaan vähän monimutkaisemmaksi. Tässä
http://velorizontal.bbfr.net/t6400-mass ... e-de-ghp06 muuten näyttäisi olevan pyörä ilman sitä.

Höregrö
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Miten laakereiden asennus sujuu hiilikuituiseen putkeen? Pitääkö siinä kuitenkin olla metallinen pinta laakereita vasten?

No laakerithan pyörivät niissä metallisissa laakerikupeissa jotka painetaan emäputkeen, paitsi jos olet suunnitellut jotain integroituja ohjainlaakereita käyttää.

Nojanalle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hyvä suunitelma. Oletko kartottanut montako kerrosta tulee hiilikuituu ja montako muita kuituja. Luin jostain julkaisusta että hampukuitu olisi hyvä ja sitkeä tukikuitu hiilikuiturakenteissa. Hiilikuitudun käytössä ei itsellä ole kuva paljonko sitä tarvitaan saavuttaeksemme riittävän kestävyyden ja jäykkyyden. :D

irakas

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Petri W

Piirroksen saa helposti näkyviin, kun klikkaa kuvakettä oikealla ja valitsee: Avaa kuva uudessa välilehdessä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

mhelander

nojaile kirjoitti:

Joo, eiköhän sitä pidä tuo kolmiorakenne tehdä. Etuhaarukan rakentaminen tulee vaan vähän monimutkaisemmaksi. Tässä
http://velorizontal.bbfr.net/t6400-mass ... e-de-ghp06 muuten näyttäisi olevan pyörä ilman sitä.

Huomaa että tuossa on etupalkki tosi tuhti ja "haarukka" on lähempää keskiötä kiinni. Tuo on huomattavasti väännölle jäykempi kuin piirtämäsi rakenne. Myös haarukka on leveä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

mhelander

Nojanalle kirjoitti:

Hyvä suunitelma. Oletko kartottanut montako kerrosta tulee hiilikuituu ja montako muita kuituja. Luin jostain julkaisusta että hampukuitu olisi hyvä ja sitkeä tukikuitu hiilikuiturakenteissa. Hiilikuitudun käytössä ei itsellä ole kuva paljonko sitä tarvitaan saavuttaeksemme riittävän kestävyyden ja jäykkyyden. :D

Mun "perstuntuma" on että jos et tee eteen kolmiota pitää kuitua laittaa yhtä vahvasti kuin että tekisit rakenteen alumiinista. Eli 2-3 mm vähintään ja vielä taitekohtaan enemmän.

Toinen ongelmapiste tulee olemaan tuo kesköstä penkin eteen tuleva mutka sekä takahaarukan kiinnityskohta.

Toinen vaihtoehto vaahtosydämen ympärille tekemiselle on tämä http://www.jjscozzi.com/xport1.htm jossa lopullinen pinta tehdään kahdella kuitukerroksella halkaistuihin mallisydämen puolikkaisiin. Sitten puolikkaat vahvistetaan sisäpuolelta ja lopuksi epoksilla ja kuitukaistoilla liimataan yhteen.
Itse en käyttäisi meidän olosuhteissa balsaa vaan kovaa uretaanivaahtoa noissa vahvistettavissa kohdissa...

Ei vaadi alipainepusseja tms, sopii kotitalleissa puurtaville ;)

Itse haaveilen monoforkin teosta ja siihen laitan varmaankin kovasta vaahtolevystä sydämen ja laminoin kuidut päälle. Kaikki muut osat tekisin kyllä XPORT-periaatteella.

-Mika

Vastaa Viestiin