Niksejä rakentamiseen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Niksejä rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sivustolla thapponen@gmail.com löytyy mielenkiintoisia pikku niksejä , joita voi hyödyntää pyörän rakentelussa :D tai jotenkin näin www.thapponen.net...... :shock:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Niksejä rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ei kyllä linkit osu edes hehtaarille, jos tarkoitus oli osoittaa niillä johonkin rakenteluvinkkeihin :(

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Niksejä rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Sivustolla thapponen@gmail.com löytyy mielenkiintoisia pikku niksejä , joita voi hyödyntää pyörän rakentelussa :D tai jotenkin näin http://www.thapponen.net...... :shock:

Vai oliko tarkoitus linkittää http://www.timohapponen.net/ ? Täältähän löytyi jo syksyllä hyviä ideoita alumiinin eloksointiin ja puhdistukseen...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Niksejä rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä tarkoitin. Nämä sivustot vaan kirjautuu, joskus lyhennettyinä. Hyvä jos syksyllä oli, meni ohi luennassa. :oops:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Niksejä rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Onko merkitystä sillä onko neliskantinen huonekaluputki. Neliömuodossa, vai salmiakkimuodossa, kun niitä vertaa toisiinsa rungoputkena. Salmiakkin muotoon asetettuna putki tuntuu jäykenmältä. Mutta onko se pelkä tunne. Kiinostaa tämän vaikutus putken kantavuuteen ja muuttuuko sen vääntö ominaisuudet. Pohdiskelen tämmöstä . Ainakin salmiakki on kauniimpi silmän katsella. :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Niksejä rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Onko merkitystä sillä onko neliskantinen huonekaluputki. Neliömuodossa, vai salmiakkimuodossa, kun niitä vertaa toisiinsa rungoputkena. Salmiakkin muotoon asetettuna putki tuntuu jäykenmältä. Mutta onko se pelkä tunne. Kiinostaa tämän vaikutus putken kantavuuteen ja muuttuuko sen vääntö ominaisuudet. Pohdiskelen tämmöstä . Ainakin salmiakki on kauniimpi silmän katsella. :D

Meinaatko niinku näin:

Kuva

Kiertojäykkyyshän on ainakin sama, putken asennosta riipumatta. Kulmittain taivutettaessa se taas pyrkii taipumaan tasojen suuntaan, eli rungon jousto ei olisikaan ylös alas vaan vinoon. Tuskin tuollakaan merkitystä kun käyttää niin jämäkkää putkea joka ei ajaessa juuri jousta. Itse olen pohtinut ihan samaa ideaa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Niksejä rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kaupallisestikin on näin tehty.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Niksejä rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Onko merkitystä sillä onko neliskantinen huonekaluputki. Neliömuodossa, vai salmiakkimuodossa, kun niitä vertaa toisiinsa rungoputkena. Salmiakkin muotoon asetettuna putki tuntuu jäykenmältä. Mutta onko se pelkä tunne. Kiinostaa tämän vaikutus putken kantavuuteen ja muuttuuko sen vääntö ominaisuudet. Pohdiskelen tämmöstä . Ainakin salmiakki on kauniimpi silmän katsella. :D

Ero jäykkyydessä tai lujuudessa on pieni. Normaalisti pyöristetyillä kulmilla neliöputken taivutusvastus on vain prosentin osia suurempi kulmittain. Lähinnä ulkonäkö- tai konstruktiokysymys, kumpaa käyttää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Niksejä rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jatkampa tätä salmiakki aihetta . Eräs tuntemani lentokone insinööri ehdotti seuraavaa. Halkaisemaan putken ja tekemään sinne väliseinän , jonka voisi tietysti voisi reijittää jos haluaa. Näin voisi käyttää ohuempi rekenteita. Onko tässä mitään järkee. Ja toimiiko se nojarin rungossa. Vai onko hitsauksesta tulevat lämpövääntymät hankala hallita.
Tässä näitä teknisiä rakenteita mietiskelen. :roll:

Juhis72
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 22:19
Paikkakunta: Espoo

Re: Niksejä rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Juhis72 »

Ei suoraan liity edelliseen keskusteluun mutta ohessa jonon jatkoksi muutama työkaluvinkki rakenteluun. Osalle nämä on varmasti tuttuja.
Oheinen putkileikkuri on verraton peli pyöreiden ja suorien putkien katkaisuun, ko malli hankittu IKH:sta. Maksoi 3-4v sitten n.50€. Tällä on katkaistu n 70mm n. 6mm seinämällä oleva sinkitty putki, menee poikki kun jaksaa pari minuuttia veivata. Tulee suorat päät ilman kipinöitä. Omassa "pakoputki lowracerissa" käytetty menestyksekkäästi, tekee samalla hieman viistettä leikattuun reunaan joka parantaa hitsauksen tunkeumaa.
Kuvassa kokovertailuksi 2tuuman putken pätkä.
Kuva

Tällainen hitsaustuki on tehty kahdesta ruuvipuristimesta ja pätkästä kulmarautaa, hitsaamalla puristimet kulmarautaan kuvan osoittamalla tavalla. Kätevä peli kun hitsaa putkia yhteen, pysyy varmasti päät kohdakkain, putket linjassa ja hitsausta varten on helppo säätää tarvittava rako päiden väliin. Näitä voi tehdä eri kokoisia tarpeen mukaan.
Kuva
Kuva
Laitetaan pyörästäkin kuvia kun keritään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Niksejä rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Jatkampa tätä salmiakki aihetta . Eräs tuntemani lentokone insinööri ehdotti seuraavaa. Halkaisemaan putken ja tekemään sinne väliseinän , jonka voisi tietysti voisi reijittää jos haluaa. Näin voisi käyttää ohuempi rekenteita. Onko tässä mitään järkee.

Öö, ei? Sen mitä rakenne kevenee tulee taatusti takaisin kun nämä putken puolikkaat hitsaa yhteen.
Sen sijaan jos rungon tekee putkea loveamalla niin näihin liitoksiin laitetut "sisälaipat" vahvistaa liitoksia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Niksejä rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tarkoittanet tätä:
Kuva

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Niksejä rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Jatkampa tätä salmiakki aihetta . Eräs tuntemani lentokone insinööri ehdotti seuraavaa. Halkaisemaan putken ja tekemään sinne väliseinän , jonka voisi tietysti voisi reijittää jos haluaa. Näin voisi käyttää ohuempi rekenteita. Onko tässä mitään järkee. Ja toimiiko se nojarin rungossa. Vai onko hitsauksesta tulevat lämpövääntymät hankala hallita.
Tässä näitä teknisiä rakenteita mietiskelen. :roll:

Hiilikuidusta kun tehdään runkoja, etenkin niin että puolikkaat tehdään erikseen, suosittelevat että puolikkaan profiili on "C" jossa sisään kääntyy noin 1-2 cm. Tätä käytetään kun puolikkaat liimataan yhteen ja kun on kuivunut niin saumaan päälle pari kerrosta kuitua.

Mieleen tuli myös tehdä metalliputken sisälle metallinen laippa joka sopii sinne työntämällä, ja putken pintaan tehdään laipan kohdalle rälläkällä (vaikkapa 1mm metallilaikalla) uria jotka sitten MIG/TIG -laitteella hitsataan umpeen. Tämä olisi kuten insinööri ehdotti, ei vääntäisi putkea juuri lainkaan (vaikka 1-2 cm saumat tai sanotaan 5cm) ja laipan suuntaan tulisi jäykkyyttä paljon lisää.

Edit: ja kun kuidusta tehdään niin harvemmin käytetään laippoja vaan sen sijaan kovaa vaahtoa tai balsaa ongelmakohdissa, kuten lowracerin emäputken alimmassa kulmassa ja ohjainkannattimen putken ympäristössä. Ne saa helpommin paikalleen etenkin kun runko tehdään puolikkaista.
Ongelma lienee vain siinä miten saada laippa sisälle muualle kuin suoran putken kohdalle...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Niksejä rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Tarkoittanet tätä:

Ei vaan sitä että putken sisään laitetaan sauman kohdalle laipa. Tästä on ollut juttua täällä ennenkin, esim. tässä ketjussa: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=580 sieltä ensimmäinen Jorin viesti ja siitä eteenpäin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin