Hybridi

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Ympäristön kannalta: Jos kinnerillä ajaisi kymmenessä vuodessa sen 25 000 km

Jos olettaa että kinneri kestää ja toimii tuon ajan isompia huoltoja. Minimissään niihinkin kyllä menee 500euroa tuossa ajassa, kolmet kumit ja parit keturatas sarjat, sekä jarrupaloja yms. Mitään ei kestä mennä rikki. Paljonkohan nykykinnerien korit tärinä rasitusta kestää ennen kuin joutuu kuitu hommiin? Saattaa kiinnostaa jotakin joka harkitsee käytetyn ostoa.

Nebulus kirjoitti:

Väitänpä, että kinnerin kymmeneen kiloon hiilikuitua tai epoksia taikka renkaissa käytettävään kumiin ei tarvita niin paljoa öljyä. :roll:

Joo, ei, kunnes kuvioihin astuu se sähköapu ja akku, jonka sisältämien metalien louhimisesta oli jossakin aiemmassa topickissa puhetta.

edit:

Nebulus kirjoitti:

Terveyden kannalta: Kyllä perse levenee kumman paljon enemmän 25 000 km autoilemalla kuin 25 000 km pyöräilemällä, vaikka sitten sähköavusteisestikin.

Tästä tulikin sitten vielä yksi kuluerä mieleen. Hiki tulee, suihkuvettä kuluu ja pyykkiä tulee. Eikä sitä kinneriä muutenkaan aina voi samoilla kamppeilla ajaa kuin autoa, eli sieltäkin tulee menoerä. Mut joo, tässä on kuitenkin se syy miksi minä pyöräilen työmatkat ympäri vuoden. Ei kulu vapaa-aikaa liikunta harrastuksiin. Bensa rahaa säästyy reilu 300e/vuosi, eli sillä ei noita pyöräilyn kustannuksia edes tällä tasolla kata.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tässä jäi miettimään tän mailmanparannus osuuden jälkeen. Tämän kulkimen ohjaus ratkaisua ja olisi mielenkiintosta kuulla se Jorin tekninen selvitys. Itse laite ei sinäänsä ole teknisesti kiinostava. Ohjaus tässä kiinostaa. Kallistamisella on varmaankin merkitystä tämän käyttäytymiseen, kun on noinkin suuressa kulmassa. Näyttäs olevan lähellä pyhtonin ojauskulmaa. Mutta tämä vankurimainen akselisto vähän ihmetyttää. Onko tässä loppujen lopuksi järkee. :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Tässä jäi miettimään tän mailmanparannus osuuden jälkeen. Tämän kulkimen ohjaus ratkaisua ja olisi mielenkiintosta kuulla se Jorin tekninen selvitys. Itse laite ei sinäänsä ole teknisesti kiinostava. Ohjaus tässä kiinostaa. Kallistamisella on varmaankin merkitystä tämän käyttäytymiseen, kun on noinkin suuressa kulmassa. Näyttäs olevan lähellä pyhtonin ojauskulmaa. Mutta tämä vankurimainen akselisto vähän ihmetyttää. Onko tässä loppujen lopuksi järkee. :mrgreen:

Sorppa, oli mennyt tuo aloitus kokonaan ohi. Olin jostain syystä lukenut tämän ketjun vain puolivälistä eteen päin.

Tuo ohjaus on ns. vankkuriohjaus, joka sinänsä käyttäytyy ihan oikein noiden Ackermannien ja muiden osalta ja on mahdollista rakentaa stabiiliksi. Siinä on kuitenkin lukuisia ongelmia, joiden takia sellaista ei enää juuri käytetä ajoneuvoissa. Kaupallisista vehkeistä tiedän vain Christiania tavarapyörän, jossa tuo on käytössä.

Se, että tässä käsillä olevassa vehkeessä on kovasti paljon pantu camberkulmaa, ei vaikuta ohjauksen mekanismiin mitään. Huonontaa vain hiukan vierintävastusta ja saa puolauksen kestämään rajumpiakin kurveja.

Keskilinjalta kääntyvän etuakselin käyttö oikeissa ajoneuvoissa on vähentynyt seuraavista syistä:

-Kääntyvä raideleveyden pituinen akseli vaatii erittäin paljon tilaa, jotta kääntymiskulma olisi edes kohtuullinen. Sisempi pyörä liikkuu taakse ja sisään päin, jolloin tämän renkaan takareuna lähestyy ajoneuvon yleensä paksuinta kohtaa. Tilaa jää lopultakin varsin pienelle kääntökulmalle, ellei rakenne ole keskeltä kapea, kuten Christianiabike tai runko kokonaan pyörien yläpuolella.

-Raskas ja suuri ohjauksen mukana liikkuva kuorma tekee ohjauksesta hidasta. Nopea väistö ensin yhteen ja sitten toiseen suuntaan vie aikaa varsikin kovemmassa vauhdissa ihan liikaa.

-Koska kääntöakseli on keskilinjalla muodostuu tuohon puolikkaan raideleveyden suuruinen olkapoikkeama, joka tekee ohjauksesta erittäin herkän toispuoleisille kuopille ja töyssyille ja puoltaville jarruille.

-Käännettäessä ulkopuolen etupyörä siirtyy eteen ja sisälle sitä enemmän, mitä enemmän käännetään. Tämä siirtää renkaiden tiekosketusalueiden kautta piirretyn alueen ns. tukikolmion ulompaa rajaa lähemmäs keskilinjaa. Tästä syystä ohjausakselia täytyy kallistaa etuviistoon, jotta painopiste pakenisi sisään päin pienenevää tukikolmiota eikä pyörä kaatuisi. Pyörä kaatuu, kun painovoiman ja keskipakovoiman summavektori (painopisteeseen ripustettu heiluri) osoittaa tukikolmion ulkopuolelle.

  • Ohjausakselinkallistuman takia pyörä pysyy kyllä paremmin pystyssä, mutta ohjauksesta tulee vieläkin hitaampi liikuttaa, kun ohjaavan akselin lisäksi liikutetaan myös takarunkoa kallistussuuntaan. Hitailla nopeuksilla jyrkkä käännös edellyttää ikävää kallistumista sisäkaarteeseen vaikkei keskipakovoimaa olekaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hyvä!!!! Nyt tämän vankurin saa haudata kivikautisena!!!! :cry:

Vastaa Viestiin