Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja jori »

Ärsyttää noissa videoissa tuo loputon kurvailu. Tämän kallistuvan kolmipyöräisen ideahan on se, että se pysyy pysytyssä hitaassa ajossa ja vaikka valoihin pysähtyessä, mutta mahdollistaa kovavauhtisen kaarteen ajon. Tässä videossa on edes hitusen tavoitettu perusidean esittelyä.
http://www.youtube.com/watch?v=3JSTqIOORgI
Minusta noilla pitäisi (kannattaisi) ajaa enimmäkseen kallistus lukittuna ja vain kaarteeseen tullessa ja siitä lähtiessä avata lukitus kallistuskulman muutosta varten. Kovassa vauhdissa voi tietenkin olla vakaampi ajella kallistusmekanismi vapaana.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ärsyttää noissa videoissa tuo loputon kurvailu. Tämän kallistuvan kolmipyöräisen ideahan on se, että se pysyy pysytyssä hitaassa ajossa ja vaikka valoihin pysähtyessä, mutta mahdollistaa kovavauhtisen kaarteen ajon.

Onko jollakin jäykän tadpolen kuljettajalla todellakin ongelma että pyörä meinaa kurveissa kaatua?

jori kirjoitti:

Minusta noilla pitäisi (kannattaisi) ajaa enimmäkseen kallistus lukittuna ja vain kaarteeseen tullessa ja siitä lähtiessä avata lukitus kallistuskulman muutosta varten. Kovassa vauhdissa voi tietenkin olla vakaampi ajella kallistusmekanismi vapaana.

Eikö noin kapea pyörä heilahda melkoisesti jos takarengas osuu monttuun/pattiin kallistusmekanismi lukittuna? tai kaadu jos joutuu tekemään äkkinäisen väistöliikkeen?
mun mielestä tuossa pitäisi olla kaksi kahvaa, toisesta käytetään etujarrua ja toisesta painamalla kallistus lukittuu. Noin etupainoisessa pyörässä takajarru on aika tarpeeton(sanoipa tieliikenne laki mitä tahansa). Pysähtyessä/liikkeelle lähdettäessä/kuormatessa voisi toisesta kahvasta sitten lukita kallistuksen ja antaa sen muuten olla vapautettuna.
Mihin tuohon muuten laitetaan laukut?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja PW »

Kallisteleva tadpole, en muista aikasemmin nähneeni

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja PW »

Heh ! Toinen tadpole joka kallistuu, tuosta voi jo arvailla toiminta mekanismiakin.

Petri

ps. lisään tuohon vielä yhen

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja PW »

TeemuN kirjoitti:

Jossain vaiheessa oli vääntöä siitä mikä missäkin oikea nimitys, onko se leaning vai tilting vai miten se menee.
Tässä silti muutamia videoita lisää kallistuvista:
http://www.youtube.com/watch?v=IrKlDhFEszQ
http://www.youtube.com/watch?v=gOXPBfISbK8 MBB FWD tilting trike
http://www.youtube.com/watch?v=3JSTqIOORgI
http://www.youtube.com/watch?v=MdSLRD_2vzc
Mikä merkitys sitten on camber-kulmalla tai aurauskulmalla, sen saa muut ihmetellä.
Mä vaan odotan ja sitten nautin hitaasta kiemurtelusta jyrkässä ylämäessä.

Näitä neljää kun kattelin, tuossa viimesessä ei takarenkaat kallistu, silti kurvaa aika sujuvan näkösesti. Onkohan tuolla suurta merkitystä?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Näitä neljää kun kattelin, tuossa viimesessä ei takarenkaat kallistu, silti kurvaa aika sujuvan näkösesti. Onkohan tuolla suurta merkitystä?

Vanteiden kestävyyden kannalta ero on merkittävä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Minusta noilla pitäisi (kannattaisi) ajaa enimmäkseen kallistus lukittuna ja vain kaarteeseen tullessa ja siitä lähtiessä avata lukitus kallistuskulman muutosta varten. Kovassa vauhdissa voi tietenkin olla vakaampi ajella kallistusmekanismi vapaana.

Eikö noin kapea pyörä heilahda melkoisesti jos takarengas osuu monttuun/pattiin kallistusmekanismi lukittuna? tai kaadu jos joutuu tekemään äkkinäisen väistöliikkeen?

Käyttäytyy yllättävän rauhallisesti. Pääsin kokeilemaan Hollannissa viime syksynä (melko korkeata tosin) kolmipyörää, jossa oli kapea raideväli. Kun sillä ajoi töyssyyn tai kaartoi äkkinäisesti, nosti se toisen tassun ilmaan. Sillä saattoi sitten ajella kahdella pyörällä jopa ihan kävelyvauhtia.

jviirret kirjoitti:

mun mielestä tuossa pitäisi olla kaksi kahvaa, toisesta käytetään etujarrua ja toisesta painamalla kallistus lukittuu.

mun mielestä kahva pitäisi olla niin päin, että puristamalla vapautuu.

jviirret kirjoitti:

Noin etupainoisessa pyörässä takajarru on aika tarpeeton(sanoipa tieliikenne laki mitä tahansa).

Jukkakin alkaa anarkisoitua asiaa tuntemattomien tekemiin mielivaltaisiin ja ahdistaviin sääntöihin. :)

jviirret kirjoitti:

Pysähtyessä/liikkeelle lähdettäessä/kuormatessa voisi toisesta kahvasta sitten lukita kallistuksen ja antaa sen muuten olla vapautettuna.

Kuten huomaat, se vapauttava kahva on kätevämpi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Noin etupainoisessa pyörässä takajarru on aika tarpeeton(sanoipa tieliikenne laki mitä tahansa).

Jukkakin alkaa anarkisoitua asiaa tuntemattomien tekemiin mielivaltaisiin ja ahdistaviin sääntöihin. :)

Jarrujen suhteen olen ollut aika anarkisti aina, kovinkaan monessa pyörässäni ei ole kuin yksi jarrru. Olen kokenut sen täällä tasaisella täysin riittäväksi, ainoastaan jarrun rikkoontuminen on tilanne jossa voisi sitä toista kaivata.

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Pysähtyessä/liikkeelle lähdettäessä/kuormatessa voisi toisesta kahvasta sitten lukita kallistuksen ja antaa sen muuten olla vapautettuna.

Kuten huomaat, se vapauttava kahva on kätevämpi.

Hahaa, uusi väittelyn aihe ennen kuin maassa on yhtään kallistuvaa trikeä :lol: Edelleen olen sitä mieltä että kahvasta puristamalla tulisi kallistusmekanismin lukittua, noita kuormaus ja paikoillaan olo tilanteita varten siinä pitäisi olla kahvan pohjaan lukitseva nappi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin