jori kirjoitti:En nyt halua pelotella ketään, mutta mitenkäs olette ratkaisseet poljinheijastimien näkymisen taakse. Ajatelkaapa, jos vaikka tulee onnettomuus ja ajatte tällaisella laittomalla välineellä kuin nojapyörä, jossa poljinheijastimet eivät näy taakse. 
Hyviä pointteja kaikki.
90-luvulla ajelin n. 10 kg:n aika-ajo pyörällä. Työmatkat, lenkit, kisat, kaikki. Pimeällä oli punainen led-takavalo ja varmasti pitkään palava etuvalo.
Heijastimia ei ollut koskaan polkimissa tai pinnoissa. Saati sitten soittokelloa.
Sama jatkuu nojiksen kanssa. SIitäkin puuttuu pinnaheijastimet, poljinheijastimet ja kiinteät valkoinen etuheijastin ja punainen takaheijastin. Eikä tule. Nojis taitaa painaa yli 10kg mutta on enemmän "race" kuin tuo TT mielestäni.
Pimeällä on Ixon IQ valot edessä ja kypärässä se Nichia ledillä varustettu värkki.
Mun ajot on Oulussa joka on pyöräilykaupunki, ja osittain "poliisikaupunki". Silti koko ikäni aikana ei pyörän kanssa ole koskaan tullut mitään sanomista virkamiesten kanssa. Ja ehdin 90-luvulla ajaa reippaat 100t km mokomalla vekottimella.
Koska polkupyörä on laite jota ei ole pakko katsastaa, ja pyöräliikkeet myyvät tietysti lain/suositusten mukaisella varustuksella niin siksi "mummopyörissä" on jalkajarrun lisäksi etujarru, soittokello, pinna- ja poljinheijastimet jne.
Mutta ei ole yhdessäkään kilpapyörässä mitä samaiset liikkeet myyvät. Saattaa poliisien ohjeissa tai jopa pykälissä olla tuo "kilpapyörä" -käsite määritelty.
Turvallisuus on monien tekijöiden summa. Suositukset ja pykälät tähtäävät siihen että se ei olisi varustuksesta kiinni. Loppu on kiinni siitä miten välinettä käytetään. Ajotapani on nopea mutta "silmät löytyy selästäkin". Vain kerran autoilija on onnistunut harhauttamaan ja sai ajettua kylkeen 80-luvulla. Edes kisoissa ei ole fillarit kolisseet...
Heitetään nyt turha pelottelu pois ja annetaan ajatusten lentää. Lopulta näistä saattaa tulla ihan oikeesti hyviä ja toimivia keksintöjä joista on iloa monille.
Ja jos kokeillaan "ihme virityksiä" niin ei aloiteta sitä yleisillä teillä heti alkuun. Viilataan bugit ensin pois. Kuten nojakilla ajaminenkin on; pitihän minun sitä yksi ilta opetella että kehtaa kaatuilematta lähteä ihmisten ilmoille veivaamaan.
Tässä foorumissa on, kuten vaikkapa BROL:ssa, vähän tätä "talven makua": liian vähän ajokelejä joten porukan mieli happanee ja keskustelusta tulee turhan kitkerää ja henkilökohtaista. Minun yöuniani se ei vie mutta osalle osuu piikit liian hyvin...
Hyviä talvilomakelejä kaikille !