Etupyörän koon valinta

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
mala fide
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Maalis 2010, 16:29

Etupyörän koon valinta

Viesti Kirjoittaja mala fide »

Moi

Olisi tarkoitus väsätä täysjousitettu SWB kesäksi/kesällä kun nykyisellä Adventure plussalla ärsyttää kanttikivien varominen ja muut epätasaisuudet.
En oikein tiedä pitäisikö pyörä tehdä 24" vai 20" eturenkaalla mutta jos tekisin 24" eturenkaalla niin pyrkisin varmaankin tekemään pyörästä seiran 24:n tyylisen ja 20" eturenkaan tapauksessa lowracerin. Tilasin M5:n alennusmyynnistä 20" vanteita ja joustohaarukan ja olen päätynyt omistamaan uuden 24" maastopyörän joustohaarukan. Erinäisten kommunikointiongelmien vuoksi 20" haarukassa ei ole levyjarrun kiinnikkeitä ja haluan levyjarrut seuraavaan pyörääni, joten jos päädyn käyttämään tätä haarukkaa niin siihen kai pitäis sitten hitsata tarvittava kiinnike. En kyllä ole vielä selvittänyt, onko haarukka terästä vai alumiinia mutta arvaan sen olevan terästä. Maastopyörän haarukassa em. kiinnike olisi jo valmiina.

Tuleeko hitsaamisesta ongelmia haarukan kestävyyteen liittyen?
Saako 24" renkaita helposti? Haluan kesäksi nopeahkon renkaan ja talveksi nastarenkaan ja olisi hyvä jos ei tarvitsisi ostaa erikseen vannetta kesä- ja talvirenkaille.
Onko vierintävastuksessa merkittävää eroa?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupyörän koon valinta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mala fide kirjoitti:

Haluan kesäksi nopeahkon renkaan ja talveksi nastarenkaan ja olisi hyvä jos ei tarvitsisi ostaa erikseen vannetta kesä- ja talvirenkaille.
Onko vierintävastuksessa merkittävää eroa?

Lyhyt vastaus: on vastuksessa eroa, ja kyydin laadussa.

Yleinen konsensus on että mahdollisimman isot rattaat mutta asiaa vaikeuttaa jos on lowracer ja etenkin jos ajaja on pienikokoinen.

Itse ajelin kuluneen talven lowracerilla Duranolla joka on sliksi, vähän on liukas mutta kun taakse löysin melkein mtb-kuvioidun tuubin niin johan helpotti. Vielä parempi olisi saada eteenkin vähän kuviota...

Pläni on yrittää rallimiesten renkaan kuvioraudoilla tehdä Duranoon kuviota. Tai sitten hommata 55mm monofork-napa ja siihen 406 vanne johon gummeja sitten löytyykiin helpommin mutta etujarrusta joutunee luopumaan (ei tappio talvella). Nämä siis ensi talveksi, tämä talvi alkaa kääntyä ehtoo puolelle jo...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Etupyörän koon valinta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mala fide kirjoitti:

Olisi tarkoitus väsätä täysjousitettu SWB kesäksi/kesällä kun nykyisellä Adventure plussalla ärsyttää kanttikivien varominen ja muut epätasaisuudet.
En oikein tiedä pitäisikö pyörä tehdä 24" vai 20" eturenkaalla mutta jos tekisin 24" eturenkaalla niin pyrkisin varmaankin tekemään pyörästä seiran 24:n tyylisen ja 20" eturenkaan tapauksessa lowracerin.

Omasta kokemuksesta sanoisin, että jos kanttikivet ja epätasaisuudet kiusaavat, niin rengaskoon suurentaminen on se millä parhaiten elämä kirkastuu. Itsellä oli ensin normi-paseo, täysjousitettu 20/26 vehje. 26/26 vehkeenä (jäykkä etupää) oli jo elämä aivan erilaista, 26" eturenkaalla uskalsi mukisematta ajella päin kanttikiviä. Toki nyt on vielä sillekkin jousitus.

mala fide kirjoitti:

Saako 24" renkaita helposti? Haluan kesäksi nopeahkon renkaan ja talveksi nastarenkaan ja olisi hyvä jos ei tarvitsisi ostaa erikseen vannetta kesä- ja talvirenkaille.
Onko vierintävastuksessa merkittävää eroa?

24" rengasvalikoima on huonohko, mutta kyllä sillekkin saa renkaita. Kojakit alle jos pitää päästä kovaa.

Jos et oman kokosi takia ehdottomasti tarvitse 24" rengasta, laita saman tien 26".

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

mala fide
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Maalis 2010, 16:29

Re: Etupyörän koon valinta

Viesti Kirjoittaja mala fide »

tavasti kirjoitti:
mala fide kirjoitti:

Olisi tarkoitus väsätä täysjousitettu SWB kesäksi/kesällä kun nykyisellä Adventure plussalla ärsyttää kanttikivien varominen ja muut epätasaisuudet.
En oikein tiedä pitäisikö pyörä tehdä 24" vai 20" eturenkaalla mutta jos tekisin 24" eturenkaalla niin pyrkisin varmaankin tekemään pyörästä seiran 24:n tyylisen ja 20" eturenkaan tapauksessa lowracerin.

Omasta kokemuksesta sanoisin, että jos kanttikivet ja epätasaisuudet kiusaavat, niin rengaskoon suurentaminen on se millä parhaiten elämä kirkastuu. Itsellä oli ensin normi-paseo, täysjousitettu 20/26 vehje. 26/26 vehkeenä (jäykkä etupää) oli jo elämä aivan erilaista, 26" eturenkaalla uskalsi mukisematta ajella päin kanttikiviä. Toki nyt on vielä sillekkin jousitus.

mala fide kirjoitti:

Saako 24" renkaita helposti? Haluan kesäksi nopeahkon renkaan ja talveksi nastarenkaan ja olisi hyvä jos ei tarvitsisi ostaa erikseen vannetta kesä- ja talvirenkaille.
Onko vierintävastuksessa merkittävää eroa?

24" rengasvalikoima on huonohko, mutta kyllä sillekkin saa renkaita. Kojakit alle jos pitää päästä kovaa.

Jos et oman kokosi takia ehdottomasti tarvitse 24" rengasta, laita saman tien 26".

Oon alustavasti luonnostellut että 24" jousituksella menisi vielä tai sitten 26" ilman. Olen 173cm pitkä, joten maavaraa ei oo kauheesti siunaantunut. Adventure plussan penkin korkeus on jotain 63cm ja sen kanssa pärjään ihan hyvin.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Etupyörän koon valinta

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jos olet lyhyt kuski niin kannattanee laitaa 20 tuumainen etupää, Itsellä on Nazca Pioneer 26/26 tuumaisena ja talvikäytössä tällaiselle 168 senttiselle tulee aina välillä "tilanteita" kun kantapää nappaa etupyörään... kesällä ongelmia on harvemmin. Nettiä selailin niin ainakin Schwalbe Marathon Winter talvirengasta tehdään 24 x 1.75 koossa samaten Marathon kesäkumia, Marathon Plussan saa kapeampanakin. Villi veikkaus on, että ei välttämättä pyöräliikkeen hyllystä löydy mutta sitä vartenhan palvelevat liikkeet on, että ne tarvittaessa tilaa puuttuvan tuotteen :roll:

Reilun 300 km kokemuksella tuo Schwalben talvirengas toimii hyvin jäällä ja kovalla alustalla ja aika hyvin rullaavakin tuntuu olevan, mutta ei toimi hyvin pehmeässä lumessa tai sohjossa.

Itse taidan ensi talveksi etsiskellä 20 tuumaisen etupään mielellään joustolla.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Etupyörän koon valinta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Itse taidan ensi talveksi etsiskellä 20 tuumaisen etupään mielellään joustolla.

Kunnollisia 20" joustohaarukoita ei pahemmin ole kuin Meks (joka maksaa noin 250€), ja omastanikin on jo kaupat sovittu.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin