Eilen laittelin Baronia taas ajokuntoon vaihtamalla etupuomin ja laittamalla uudet pidemmät vaijerin ja kuoren etuvaihtajalle. Tuossa oli ostettaessa edessä kaksi ratasta, 39/52. Nyt on 39/62 ja etuvaihtajan säätö ei ainakaan pienellä pähkäilyllä onnistunut.
Rattaiden kokoero on niin iso, että ketju ottaa pienellä rattaalla kiinni vaihtajan "häkkiin" ja jos säätää niin ettei ota kiinni niin sitten vaihtaja ottaa kiinni isoon rattaaseen... Onko niin että tässä on joku rajoitus, että pitäisi kasvattaa tuota pikkuratasta? Se olisi harmi, kun tuolla pienellä on hyvä kiivetä jyrkkää mäkeä ja mahdollistaa myös liikkeellelähdöt ylämäkeen.
t.Ville
Viimeksi muokannut Kyytsis, 04 Huhti 2011, 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eilen laittelin Baronia taas ajokuntoon vaihtamalla etupuomin ja laittamalla uudet pidemmät vaijerin ja kuoren etuvaihtajalle. Tuossa oli ostettaessa edessä kaksi ratasta, 42/52. Nyt on 42/62 ja etuvaihtajan säätö ei ainakaan pienellä pähkäilyllä onnistunut.
Rattaiden kokoero on niin iso, että ketju ottaa pienellä rattaalla kiinni vaihtajan "häkkiin" ja jos säätää niin ettei ota kiinni niin sitten vaihtaja ottaa kiinni isoon rattaaseen... Onko niin että tässä on joku rajoitus, että pitäisi kasvattaa tuota pikkuratasta? Se olisi harmi, kun tuolla pienellä on hyvä kiivetä jyrkkää mäkeä ja mahdollistaa myös liikkeellelähdöt ylämäkeen.
Riippuu vaihtajasta. Ilmeisesti sinulla on maantie-vaihtaja, ja niissä on tyypillisesti 38/53, eli 15 hammasta se suurin ero. Maastopyörissä taitaa suurimmat ero olla luokkaa 22 hammasta, mutta rattaita on kolme, joten en tiedä saako maasto vaihtajaakaan toimimaan kahdella rattaalla, ja sekin on kysymys että kuinka isoilla rattailla mikäkin vaihtaja toimii.
Lisäksi takavaihtajan pitää olla riittävän pitkä pärjäämään moisten erojen kanssa.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Ketjun säätöön opin viime viikolla seuraavaa: pistä ketju takana suurimmalle (=1. vaihteelle) ja edessä kans ilman vaihtajan rissoja. Vedä niin tiukalle kuin menee, ja lisää sitten yksi täysi lenkkipari (niin että saat master-linkin paikalleen).
Sanovat että näin onnistuu, itse olen kyllä "käsikopelolla" tuon tehnyt, kuitenkin vaihtajan rissojen läpi.