Levyjarru kuumenee melkoisesti, kun täsyjarrutuksen jälkeen pölähtää lievä haju ilmoille
Onko ne sinun levyjarrusi jarrupalat ihan uudet? Niiden pito paranee kun niillä saa tehtyä muutaman kunnon jarrutuksen, ja hajujenkin pitäisi sitä myötä lieventyä.
Virhettä aiheuttaa myös tarkan jarrutuksen aloituskohdan määrittäminen.
Meinasin käydä mittaamassa. Mutta ohjeet luettuni olin ymmärtänyt että jarrutusmatka mitataan hieman eritavalla.
Piiretään maahan viiva
ajetaan kolmeä kymppiä
pyritään aloittaman jarrutus viivalla (eturankaasta katsottuna) tai sen jälkeen
mitataan matka pyörän eturankaasta viivalle ja ilmoitetaan tulos tänne.
Vai olenkos ymmärtänyt jotain nyt väärin?
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5
Että kyllä varmaan saa pysähtymään lyhyelläkin matkalla, eri asia onkin turvallisuus. Scorpparissa menee ihan helposti renkaat lukkoon myös asvaltilla jos survasee kunnolla, mutta ei kai sellanen asvaltilla pintaliito hidasta menoa yhtä hyvin kuin hallittu jarrutus niin että pito pysyy?
Yläasteella se opetettiin fysiikan tunnilla, että lepokitka on suurempi kuin liikekitka. Liukuva rengas hidastuu siksi huonommin kuin juuri ja juuri pyörivä. Tadpole-trike kyllä pysähtyy levareilla kuin seinään. Peränkin saa antaa nousta hyvän matkaa ennen kuin tarvitsee miettiä hammasrattaiden maahan kolahtamista...
Joo, ja minun aivoni jämähtävät jo siihen kohtaan jossa mainitaan lepo- ja liikekitka. Sen edemmäs en valitettavasti pääse, koska pääni jää heittämään noita sanoja puolelta toiselle. Suurinta osaa tästäkään keskustelusta en ymmärrä, ehkä jotain jostain, vaikka aihe kiinnostaa. En oo varmaan mitään oppinut mistään ala- tai yläasteella, paitsi kirjottamaan .
Jos muuten pyörä pysyisikin samassa linjassa vaikka antaisi perän nousta, niin ei siinä mitään, mutta kun kerran ainakin perä heitti sivulle, eihän sen silloin voi antaa nousta.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Joo, ja minun aivoni jämähtävät jo siihen kohtaan jossa mainitaan lepo- ja liikekitka. Sen edemmäs en valitettavasti pääse, koska pääni jää heittämään noita sanoja puolelta toiselle. Suurinta osaa tästäkään keskustelusta en ymmärrä, ehkä jotain jostain, vaikka aihe kiinnostaa. En oo varmaan mitään oppinut mistään ala- tai yläasteella, paitsi kirjottamaan .
Jos muuten pyörä pysyisikin samassa linjassa vaikka antaisi perän nousta, niin ei siinä mitään, mutta kun kerran ainakin perä heitti sivulle, eihän sen silloin voi antaa nousta.
Tuntuu mukavalta, kun tiedät ja tunnustat tietojesi rajoja ja olet kiinnostunut oppimisesta. Tiedehenkilön luontaisia ominaisuuksia, olipa muodollinen koulutus mikä vaan.
Lämmitetään vanhaa aihetta. Laitoin uudet jarrupalat, tuommoiset missä on vaihdettava jarrukumi ja palassa on kahta eri kumiseosta, kuivalle ja märälle kelille omansa
Kävin 26 km lenkin sateessa ja semmoinen tuntuma on, että hidastuminen alkaa heti tehokkaasti märälläkin, noissa uusissa on sen näköinen uritus että poistanee tehokkaasti veden vanteesta. Kun saan kesäkumit alle ja raktorisedät tiet lakaistua niin teen testiajot kuivalla ja märällä, saas nähdä mitkä on erot viimekesäiseen.
Kuinka pitkää muilla kestää jarrupalat? okei riippuuhan se tietysti mäistä ja ajotyylistä mutta mulla etupalat kesti omassa käytössä 3750 km, takapalat vaihdoin aika alkuvaiheessa, pyörä oli ollut esittely käytössä ja takajarrua ilmeisesti oli aika tavalla käytetty, takajarrulla laahaamista harrastin itsekkin talvella ja nuilla kilometrit on varmaan alle 3000 km. Äh! kaikki pitäs laittaa ylös rakkaaseen kärpännahkakantiseen ajopäiväkirjaan niin ei tarvitsisi arpoa... tietysti tämä ihan vaan rakkaudesta tilastotieteeseen
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Enpä ole koskaan niin pitkään yhdellä nojapyörällä ajanut että jarrupaloja olisi tarvinnut vaihtaa, siis jos ne ovat pyörän valmistuttua olleet uudet. Aikoinaan kun ajelin työmatkaa vielä hybridipyörällä niin siihen piti etu palat vaihtaa n.3vuoden ajon jälkeen, eli siis karkeasti 10tkm ajettuna. Eikä nekään ihan loppu olleet.
terppa kirjoitti:
okei riippuuhan se tietysti mäistä ja ajotyylistä
kuljettajan painosta, risteyksien määrästä, keleistä, jarrupalojen laadusta... Eipä tuossa tutulla työmatkalla vihti repiä täysiä jos tietää että 100m päässä pitää pysähtyä. Kumpaankin suuntaan ajaessa tulee 4-5paikkaa joissa kesällä tulee jarrutettua, talvella ei sitäkään ja kovemmilla pakkasilla ei tarvi jarrutella ollenkaan.
Oma ennätys (lyhin kesto) taitaa olla luokkaa 200 km. Ja ajot ovat sentään olleen enimmäkseen maaseutua, ettei jatkuvasti tarvi jarrutella, ja en minä alamäissä jarruttele vaan poljen lisää vauhtia.
Zonex-merkkiset, eli Uimosen maahantuomat marketti-palat. Ja kun menin hakemaan maastopyöräliikkeestä parempia, niin eikös siellä ollut ihan samoja.
Varmaan on ollut kuraa vanteissa, ainahan sitä on kun ei tielaitos jostain syystä sateen jälkeen koskaan kuivaa tuota soratietä, siitä puhumattakaan että imuroisivat sen.
No, toisaalta, tuolloin on taidettu kyllä ajaa vielä sadekelissä.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Enpä ole koskaan niin pitkään yhdellä nojapyörällä ajanut että jarrupaloja olisi tarvinnut vaihtaa, siis jos ne ovat pyörän valmistuttua olleet uudet.
Äveriäs mies. Autonkin varmaan vaihdat, kun tuhkakuppi tulee täyteen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Enpä ole koskaan niin pitkään yhdellä nojapyörällä ajanut että jarrupaloja olisi tarvinnut vaihtaa, siis jos ne ovat pyörän valmistuttua olleet uudet.
Äveriäs mies. Autonkin varmaan vaihdat, kun tuhkakuppi tulee täyteen.
Tulee kyllä vaihdettua useammin kun kukaan ei autossani polta
Vieläkin äveriäämpi!
Meillä tuhkakuppi täyttyy muutaman sadan kilometrin välein. Ei meilläkään kukaan polta, mutta jäätelöpapereita, purkkaa, nenäliinoja ja karkkipapereita tuhkakupista pursuaa lähes aina.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Enpä ole koskaan niin pitkään yhdellä nojapyörällä ajanut että jarrupaloja olisi tarvinnut vaihtaa, siis jos ne ovat pyörän valmistuttua olleet uudet.
Äveriäs mies. Autonkin varmaan vaihdat, kun tuhkakuppi tulee täyteen.
Tulee kyllä vaihdettua useammin kun kukaan ei autossani polta
Vieläkin äveriäämpi!
Meillä tuhkakuppi täyttyy muutaman sadan kilometrin välein. Ei meilläkään kukaan polta, mutta jäätelöpapereita, purkkaa, nenäliinoja ja karkkipapereita tuhkakupista pursuaa lähes aina. :/
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mä en tiedä mitään jarrupaloista (ne on varmaan jotain teknisiä juttuja), mutta mulla on peräkärryn takalokasuoja ihan viturallaan viimekesäisen peräänajon jäljiltä.... Älkää puhuko siipalle mittään...
Juuri tämän vuoksi päädyin vaihtamaan Sinneriin levyjarrut. 20" etukiekossa meni jarrupalat noin 550 km välein. Takahaarukassa on mielestäni sellainen suunnitteluvirhe, että jarrukiinnikkeet ovat vaakasuoran putken alla. Siellä jarrupalat keräävät kuraa niin ettei huonommalla kelillä tahdo uskaltaa kunnolla jarruttaa.
Katsellaan joku viikko, että pääsen kunnolla jarruttamaan muutaman kerran. Sitten voin kertoa tehoista ja tuntumasta. V-jarruilla ja uusilla paloilla pysähtymismatkaa en mitannut. Eturengas lähti kyllä alta jos tosissaan puristi jarrukahvaa. Ja takarenkaalla jarruttaminen siinä vaiheessa on yhtä tyhjän kanssa.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->