SUURI jarrutesti!

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.

Jarrutusmatka 30km/h nopeudesta yhtä jarrua käyttäen

Alle 5m

2
25%

5-10m

3
38%

10-15m

1
13%

15-20m

2
25%

yli 20m

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 8

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Levyjarru kuumenee melkoisesti, kun täsyjarrutuksen jälkeen pölähtää lievä haju ilmoille

Onko ne sinun levyjarrusi jarrupalat ihan uudet? Niiden pito paranee kun niillä saa tehtyä muutaman kunnon jarrutuksen, ja hajujenkin pitäisi sitä myötä lieventyä.

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

jviirret kirjoitti:

Virhettä aiheuttaa myös tarkan jarrutuksen aloituskohdan määrittäminen.

Meinasin käydä mittaamassa. Mutta ohjeet luettuni olin ymmärtänyt että jarrutusmatka mitataan hieman eritavalla.

  • Piiretään maahan viiva
  • ajetaan kolmeä kymppiä
  • pyritään aloittaman jarrutus viivalla (eturankaasta katsottuna) tai sen jälkeen
  • mitataan matka pyörän eturankaasta viivalle ja ilmoitetaan tulos tänne.

Vai olenkos ymmärtänyt jotain nyt väärin?

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

GodTdd kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Virhettä aiheuttaa myös tarkan jarrutuksen aloituskohdan määrittäminen.

Meinasin käydä mittaamassa. Mutta ohjeet luettuni olin ymmärtänyt että jarrutusmatka mitataan hieman eritavalla.

  • Piiretään maahan viiva
  • ajetaan kolmeä kymppiä
  • pyritään aloittaman jarrutus viivalla (eturankaasta katsottuna) tai sen jälkeen
  • mitataan matka pyörän eturankaasta viivalle ja ilmoitetaan tulos tänne.

Vai olenkos ymmärtänyt jotain nyt väärin?

Ei, noin minäkin tein, tosin ilman viivaa, lyhtypylvästä jarrutuksen aloitusmerkkinä käyttäen. Varmaan suurin syy mittaustulosten hajontaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Onko ne sinun levyjarrusi jarrupalat ihan uudet?

Käytännössä olivat, eli ei niillä vielä ole paljon jarruteltu, paitsi näitä testejä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Nebulus kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Että kyllä varmaan saa pysähtymään lyhyelläkin matkalla, eri asia onkin turvallisuus. Scorpparissa menee ihan helposti renkaat lukkoon myös asvaltilla jos survasee kunnolla, mutta ei kai sellanen asvaltilla pintaliito hidasta menoa yhtä hyvin kuin hallittu jarrutus niin että pito pysyy?

Yläasteella se opetettiin fysiikan tunnilla, että lepokitka on suurempi kuin liikekitka. Liukuva rengas hidastuu siksi huonommin kuin juuri ja juuri pyörivä. Tadpole-trike kyllä pysähtyy levareilla kuin seinään. Peränkin saa antaa nousta hyvän matkaa ennen kuin tarvitsee miettiä hammasrattaiden maahan kolahtamista... :mrgreen:

Joo, ja minun aivoni jämähtävät jo siihen kohtaan jossa mainitaan lepo- ja liikekitka. Sen edemmäs en valitettavasti pääse, koska pääni jää heittämään noita sanoja puolelta toiselle. Suurinta osaa tästäkään keskustelusta en ymmärrä, ehkä jotain jostain, vaikka aihe kiinnostaa. En oo varmaan mitään oppinut mistään ala- tai yläasteella, paitsi kirjottamaan :lol: .

Jos muuten pyörä pysyisikin samassa linjassa vaikka antaisi perän nousta, niin ei siinä mitään, mutta kun kerran ainakin perä heitti sivulle, eihän sen silloin voi antaa nousta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Premnas kirjoitti:

...

Joo, ja minun aivoni jämähtävät jo siihen kohtaan jossa mainitaan lepo- ja liikekitka. Sen edemmäs en valitettavasti pääse, koska pääni jää heittämään noita sanoja puolelta toiselle. Suurinta osaa tästäkään keskustelusta en ymmärrä, ehkä jotain jostain, vaikka aihe kiinnostaa. En oo varmaan mitään oppinut mistään ala- tai yläasteella, paitsi kirjottamaan :lol: .

Jos muuten pyörä pysyisikin samassa linjassa vaikka antaisi perän nousta, niin ei siinä mitään, mutta kun kerran ainakin perä heitti sivulle, eihän sen silloin voi antaa nousta.

Tuntuu mukavalta, kun tiedät ja tunnustat tietojesi rajoja ja olet kiinnostunut oppimisesta. Tiedehenkilön luontaisia ominaisuuksia, olipa muodollinen koulutus mikä vaan.

Aiheesta poikkeaminen eli "off topic", "OT".
Kun herätit kysymyksen, niin ehkä sallitaan vastata siihen tässä
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 791#p15791

Nyt voidaan palata sitten takaisin SUUREN jarrutestin mittauksiin. Enempi kuin 7 kokeilijaa? Jos ei, mistä kiikastaa?

Liitteet
Lepokitkan ja liikekitkan määrittely
Lepokitkan ja liikekitkan määrittely
kitkajalaatikko.png (36.41 KiB) Katsottu 3029 kertaa
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja terppa »

Lämmitetään vanhaa aihetta. Laitoin uudet jarrupalat, tuommoiset missä on vaihdettava jarrukumi ja palassa on kahta eri kumiseosta, kuivalle ja märälle kelille omansa

Kuva

Kävin 26 km lenkin sateessa ja semmoinen tuntuma on, että hidastuminen alkaa heti tehokkaasti märälläkin, noissa uusissa on sen näköinen uritus että poistanee tehokkaasti veden vanteesta. Kun saan kesäkumit alle ja raktorisedät tiet lakaistua niin teen testiajot kuivalla ja märällä, saas nähdä mitkä on erot viimekesäiseen.

Kuinka pitkää muilla kestää jarrupalat? okei riippuuhan se tietysti mäistä ja ajotyylistä mutta mulla etupalat kesti omassa käytössä 3750 km, takapalat vaihdoin aika alkuvaiheessa, pyörä oli ollut esittely käytössä ja takajarrua ilmeisesti oli aika tavalla käytetty, takajarrulla laahaamista harrastin itsekkin talvella ja nuilla kilometrit on varmaan alle 3000 km. Äh! kaikki pitäs laittaa ylös rakkaaseen kärpännahkakantiseen ajopäiväkirjaan niin ei tarvitsisi arpoa... tietysti tämä ihan vaan rakkaudesta tilastotieteeseen :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Kuinka pitkää muilla kestää jarrupalat?

Enpä ole koskaan niin pitkään yhdellä nojapyörällä ajanut että jarrupaloja olisi tarvinnut vaihtaa, siis jos ne ovat pyörän valmistuttua olleet uudet. Aikoinaan kun ajelin työmatkaa vielä hybridipyörällä niin siihen piti etu palat vaihtaa n.3vuoden ajon jälkeen, eli siis karkeasti 10tkm ajettuna. Eikä nekään ihan loppu olleet.

terppa kirjoitti:

okei riippuuhan se tietysti mäistä ja ajotyylistä

kuljettajan painosta, risteyksien määrästä, keleistä, jarrupalojen laadusta... Eipä tuossa tutulla työmatkalla vihti repiä täysiä jos tietää että 100m päässä pitää pysähtyä. Kumpaankin suuntaan ajaessa tulee 4-5paikkaa joissa kesällä tulee jarrutettua, talvella ei sitäkään ja kovemmilla pakkasilla ei tarvi jarrutella ollenkaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Kuinka pitkää muilla kestää jarrupalat?

Oma ennätys (lyhin kesto) taitaa olla luokkaa 200 km. Ja ajot ovat sentään olleen enimmäkseen maaseutua, ettei jatkuvasti tarvi jarrutella, ja en minä alamäissä jarruttele vaan poljen lisää vauhtia.
Zonex-merkkiset, eli Uimosen maahantuomat marketti-palat. Ja kun menin hakemaan maastopyöräliikkeestä parempia, niin eikös siellä ollut ihan samoja.
Varmaan on ollut kuraa vanteissa, ainahan sitä on kun ei tielaitos jostain syystä sateen jälkeen koskaan kuivaa tuota soratietä, siitä puhumattakaan että imuroisivat sen.
No, toisaalta, tuolloin on taidettu kyllä ajaa vielä sadekelissä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13805
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Enpä ole koskaan niin pitkään yhdellä nojapyörällä ajanut että jarrupaloja olisi tarvinnut vaihtaa, siis jos ne ovat pyörän valmistuttua olleet uudet.

Äveriäs mies. Autonkin varmaan vaihdat, kun tuhkakuppi tulee täyteen. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Enpä ole koskaan niin pitkään yhdellä nojapyörällä ajanut että jarrupaloja olisi tarvinnut vaihtaa, siis jos ne ovat pyörän valmistuttua olleet uudet.

Äveriäs mies. Autonkin varmaan vaihdat, kun tuhkakuppi tulee täyteen. :D

Tulee kyllä vaihdettua useammin kun kukaan ei autossani polta :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13805
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Enpä ole koskaan niin pitkään yhdellä nojapyörällä ajanut että jarrupaloja olisi tarvinnut vaihtaa, siis jos ne ovat pyörän valmistuttua olleet uudet.

Äveriäs mies. Autonkin varmaan vaihdat, kun tuhkakuppi tulee täyteen. :D

Tulee kyllä vaihdettua useammin kun kukaan ei autossani polta :D

:shock: Vieläkin äveriäämpi!
Meillä tuhkakuppi täyttyy muutaman sadan kilometrin välein. Ei meilläkään kukaan polta, mutta jäätelöpapereita, purkkaa, nenäliinoja ja karkkipapereita tuhkakupista pursuaa lähes aina. :P

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13805
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Enpä ole koskaan niin pitkään yhdellä nojapyörällä ajanut että jarrupaloja olisi tarvinnut vaihtaa, siis jos ne ovat pyörän valmistuttua olleet uudet.

Äveriäs mies. Autonkin varmaan vaihdat, kun tuhkakuppi tulee täyteen. :D

Tulee kyllä vaihdettua useammin kun kukaan ei autossani polta :D

:shock: Vieläkin äveriäämpi!
Meillä tuhkakuppi täyttyy muutaman sadan kilometrin välein. Ei meilläkään kukaan polta, mutta jäätelöpapereita, purkkaa, nenäliinoja ja karkkipapereita tuhkakupista pursuaa lähes aina. :/ :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Mä en tiedä mitään jarrupaloista (ne on varmaan jotain teknisiä juttuja), mutta mulla on peräkärryn takalokasuoja ihan viturallaan viimekesäisen peräänajon jäljiltä.... Älkää puhuko siipalle mittään... :oops:

t. musti... :oops: :oops: :oops:

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Jarrupalojen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Juuri tämän vuoksi päädyin vaihtamaan Sinneriin levyjarrut. 20" etukiekossa meni jarrupalat noin 550 km välein. Takahaarukassa on mielestäni sellainen suunnitteluvirhe, että jarrukiinnikkeet ovat vaakasuoran putken alla. Siellä jarrupalat keräävät kuraa niin ettei huonommalla kelillä tahdo uskaltaa kunnolla jarruttaa.

Katsellaan joku viikko, että pääsen kunnolla jarruttamaan muutaman kerran. Sitten voin kertoa tehoista ja tuntumasta. V-jarruilla ja uusilla paloilla pysähtymismatkaa en mitannut. Eturengas lähti kyllä alta jos tosissaan puristi jarrukahvaa. Ja takarenkaalla jarruttaminen siinä vaiheessa on yhtä tyhjän kanssa.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin