Python: Jürgen Mages'in www-sivut sulkeutuvat toukokuussa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Esko M
Viestit: 188
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Python: Jürgen Mages'in www-sivut sulkeutuvat toukokuussa

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Jürgen Mages ilmoittaa www-sivuillaan http://www.python-lowracer.de sulkevansa Pyhthon-sivut toukokuussa. Missä sitten on Pyhthon-tietoa ja onko Python loppuun kaluttu?

Hipsu: 500 keväistä kilometriä takana. Neljän kuukauden talvitauon jälkeen kaivoin Hipsun esiin maaliskuun lopulla. Kymmeniä tuhansia kilometrejä kestänyt ohjausiskari risahti tänään. Ilman iskaria ajo on hiemen herkempää ja eikä etupää pysy pystyssä pysäköidessä, kun istuimella ei ole oikaisevaa painoa. Kai se iskari pitää korjata, vaikka painaa ainakin 300 g; rauhoittaa ajamista ja pitää etupään ojennuksessa parkkipaikalla. Moottoripyöräfirma, josta ostin iskarin1990-luvun lopulla, on ilmestynyt vuosien jälkeen takaisin Konalaan. Toinen myymälä on ollut Kaarinassa.

Olen koko kevään etsinyt Pedro's Ice Wax -ketjuvahaa, mutta eipä löydy enää Helsingistä. Huonompaa vahaa on löytynyt, mutta se on niin litkua, että ei osu kunnolla ketjuun. Lauttasaarelainen pyöräkauppias kehui Rohloffin ketjuvoiteluainetta niin hyvin, että ostin tänään pikkupullon. Varsinaista öljyä en enää ketjuun sotke. Nyt kun olen käyttänyt vain ketjuvahaa, ketju on kestänyt kaksi vuotta entisen puolen vuoden sijasta. Öljy kerää asvalttitöhnää ja hienoa hiesua ja ketju kuluu ja venyy nopeasti. Vahattu ketju pysyy puhtaana. Rohloffin aine pitäisi toimia samalla tavalla. Saa nähdä!

Käyttäjäsivut vihdoin päivitetty: http://www.saunalahti.fi/dvinci/osa8e.html.

Esko

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Python: Jürgen Mages'in www-sivut sulkeutuvat toukokuuss

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kiitos Esko paljon päivyksistä! Osaan arvostaa niitä sen vuoksi, että pidän itse yllä joitakin systeemejä ja tiedän kuinka aikaa vievää se on.

Jostain merkillisestä syystä on päässyt livahtamaan väärinkäsitys "Nojapyörärakentajat ja -käyttäjät Suomessa- sivuilla" SH 15:n jarruista ja ohjauksesta. Sanot siellä, että: "Oikeanpuoleisessa polkimessa on jalkajarru takapyörään" :?:

SH15:ssa on jalkaohjaus. Jaloilla käännellään jalkaohjaustankoa, josta on sauvavälitykset etupyöriin. Toivottavasti tämä video sanoo enemmän kuin tuhat sanaa: http://www.youtube.com/watch?v=VXq7-GuelWI

Vetotanko ei siis enää ole ohjaustanko niinkuin oli jossakin kehittelyn vaiheessa. Vetotangossa on vain sähkömoottorin katkaisin ja jarru etupyörään oikean puoleisessa jarrukahvassa ja molempiin takapyöriin vasemman puoleisessa jarrukahvassa.

En muista, että olenko kertonut, että vetotangon kädensijat ovat pyöriviä vedon jouhevuuden lisäämiseksi.

SH15 on tällä hetkellä hajoitettuna maalausta varten. Pähkäilen tässä, vienkö pulverimaalaamoon vai maalaanko itse spray-maaleilla. Ostin tosin tänään pohjamaalin, joten taidan maalata itse. On niin helppo tehdä korjaus ja täydennysmalaukset, kun maalaa itse.

Ongelmana on vaan: minkä väriseksi? :roll:

Kovasti kiinnostaa saada homma kuntoon, että pääsisi vetämään vauhteja sanan mukaisesti olan takaa!

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jolaes
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 17:57
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Python: Jürgen Mages'in www-sivut sulkeutuvat toukokuuss

Viesti Kirjoittaja jolaes »

Maalaa Sakari se pyöräsi oranssin väriseksi! Nythän on taas uusi kevät pyöräilyssä, eikö aikaisemmat SH:t olleet tummanpuhuvia?

Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Python: Jürgen Mages'in www-sivut sulkeutuvat toukokuuss

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Esko M kirjoitti:

Jürgen Mages ilmoittaa www-sivuillaan http://www.python-lowracer.de sulkevansa Pyhthon-sivut toukokuussa. Missä sitten on Pyhthon-tietoa ja onko Python loppuun kaluttu?

Ei todellakaan ole, väittäisin että on yksi eniten rakennettuja omavalmisteisia nojapyörä tyyppejä viime vuosina. Jopa Suomessa. Kaikki materiaali on tarkoitus kerätä tänne: http://en.openbike.org ja sähköpostilista jatkaa edelleen toimintaansa. Sähköpostilistan vanhakin materiaali on kaikkien nähtävillä täällä http://www.freelists.org/archive/python siellä voi myös liittyä listalle. Tämä "ilmiö" tuskin häviää vaikka alulle panija vetäytyykin vetovastuusta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Python: Jürgen Mages'in www-sivut sulkeutuvat toukokuuss

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joales:
Maalaa Sakari se pyöräsi oranssin väriseksi! Nythän on taas uusi kevät pyöräilyssä, eikö aikaisemmat SH:t olleet tummanpuhuvia?
jolaes

Joo!
Voi kiitos Joales! Toivottavasti ensi kesänä tulen Mäntyharjulle oranssi-mustan SH15:n kanssa.

Oranssi ja musta minua kiehtoi minua jo 1950-luvulta, kun meloimme veljeni Pekka-vainaan kanssa tekemälläni mustaoransilla Hiawathalla Kemijoella:
Kuva

Jaa, kuva on mustavalkoinen, mutta kanootin yläosa on musta ja alaosa oranssi.

Joo, taidan laittaa SH15:sta musta-oranssin.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Python: Jürgen Mages'in www-sivut sulkeutuvat toukokuuss

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Esko M kirjoitti:

Jürgen Mages ilmoittaa www-sivuillaan http://www.python-lowracer.de sulkevansa Pyhthon-sivut toukokuussa. Missä sitten on Pyhthon-tietoa ja onko Python loppuun kaluttu?

Ei todellakaan ole, väittäisin että on yksi eniten rakennettuja omavalmisteisia nojapyörä tyyppejä viime vuosina. Jopa Suomessa. Kaikki materiaali on tarkoitus kerätä tänne: http://en.openbike.org ja sähköpostilista jatkaa edelleen toimintaansa. Sähköpostilistan vanhakin materiaali on kaikkien nähtävillä täällä http://www.freelists.org/archive/python siellä voi myös liittyä listalle. Tämä "ilmiö" tuskin häviää vaikka alulle panija vetäytyykin vetovastuusta.

Jukka

Mä otin koko sivuston talteen - joten multa se sitten tarvittaessa löytyy. Voin panna sen webiinkin jos tahdotte :)

Esko M
Viestit: 188
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Python: Jürgen Mages'in www-sivut sulkeutuvat toukokuuss

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Sakari kirjoitti:

Sanot siellä, että: "Oikeanpuoleisessa polkimessa on jalkajarru takapyörään"

Jostain se teksti on tullut, ehkä sähköpostista, en mielestäni ole keksinyt mitään. Nyt korjasin tekstiä ja keksin sen sanamuodon itse, mahtaako olla oikein?

Valokuva on näköjään vanha. Vaihdan uuteen, kun olet maalannut pyörän ja lähettänyt uuden kuvan minulle tai pannut sen foorumille. Pyörä on näköjään muuttunut pari kertaa kehityksen aikana. Vaikea pysyä perässä!

Miten mahtaa olla ohjauksen tarkkuus? Ohjausiskari on kai välttämätön pikkumutkittelun välttämiseksi. Kun Hipsun iskari irtosi eilen, menoon tuli pientä vipatusta, jota ei ole ollut iskarin kanssa, vaikka iskari on ollut kevyimmässä säätöasennossaan.

Ja Python: Se siis elää ja voi hyvin. Eipä juuri yksinkertaisempaa kaksipyöräistä voi enää kehittää.

Peräkärryfirma Farmi Pyörä Oy, Koski Tl, on kuulemma patentoinut kardaadivetoisen nojapyörän. Voiko sellaisenkin muka patentoida, eihän siinä ole mitään uutta. Taiwanissa on tehty jo kauan kardaaneja, jotka sopivat Nexus- ja Rohloff-rumpuvaihteeseen. Olisi kätevä Pythonissakin. - Tietääkö joku tarkemmin patentoinnista?

Esko

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Python: Jürgen Mages'in www-sivut sulkeutuvat toukokuuss

Viesti Kirjoittaja irakas »

Esko M kirjoitti:

Sakari kirjoitti:

Sanot siellä, että: "Oikeanpuoleisessa polkimessa on jalkajarru takapyörään"

Jostain se teksti on tullut, ehkä sähköpostista, en mielestäni ole keksinyt mitään. Nyt korjasin tekstiä ja keksin sen sanamuodon itse, mahtaako olla oikein?

Joo, nyt on oikein! :mrgreen:

Oikeanpuoleisessa polkimessa jalkajarru oli takapyörään silloin, kun ohjaus oli vetotangossa, josta jouduin luopumaan, kun se ei toiminut kunnolla. Nythän jarrukahvat ovat vetotangossa ja ohjaus tapahtuu jaloilla.

Valokuva on näköjään vanha. Vaihdan uuteen, kun olet maalannut pyörän ja lähettänyt uuden kuvan minulle tai pannut sen foorumille. Pyörä on näköjään muuttunut pari kertaa kehityksen aikana. Vaikea pysyä perässä!

Kyllä varmaan näin on!

Miten mahtaa olla ohjauksen tarkkuus? Ohjausiskari on kai välttämätön pikkumutkittelun välttämiseksi. Kun Hipsun iskari irtosi eilen, menoon tuli pientä vipatusta, jota ei ole ollut iskarin kanssa, vaikka iskari on ollut kevyimmässä säätöasennossaan.

Ajokokemuksia ei ole vielä paljon, mutta tosiaan ohjausiskuri on välttämätön. Se näkyy hyvin punaruskeana putkena tässä videossa: http://www.youtube.com/watch?v=VXq7-GuelWI Onkin melkein turhan tukeva ja painava, Mersun varaosa, mutta toimii hyvin.

Peräkärryfirma Farmi Pyörä Oy, Koski Tl, on kuulemma patentoinut kardaadivetoisen nojapyörän. Voiko sellaisenkin muka patentoida, eihän siinä ole mitään uutta. Taiwanissa on tehty jo kauan kardaaneja, jotka sopivat Nexus- ja Rohloff-rumpuvaihteeseen. Olisi kätevä Pythonissakin. - Tietääkö joku tarkemmin patentoinnista?

Onpa tosiaan kumma, jos on saanut patentin, ja vaikka olisi saanutkin, ei se varmaan ole järkevää rahankäyttöä. Ei tällaiset patentit nykymaailmassa suojaa mitään! :cry:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin