Tervehdys kaikille! Tässä ensimmäinen postaukseni tälle foorumille. Olen ajatellut kasata itselleni ensimmäistä nojapyörää iltapuhteena. Malliksi olen ajatellut LWB mallia suoralla ohjauksella tyyliin esim. Rans X-stream. Pyörän käyttötarkoitus on pitkät maantielenkit. Pyörän pitää tietenkin olla nopea, kevyt, kestävä, hyvännäköinen ja halpa.
Projektiin liittyy paljon muutakin mietittävää mutta aloitetaan etuhaarukasta. Jotta suoran ohjauksen saa hyvin käsille asti pitäisi ohjauskulman olla melkoisen loiva, ehkä 55-60 astetta. Silloin taas etuhaarukan pitäisi olla hyvin taivutettu, jotta trail asettuu sopivaksi. Etuvanteeksi olen ajatellut 26" kokoa (joskaan pienempi ei ole poissuljettu). Esim. 20" näyttää löytyvän melko hyvin eri renkaita. Jarruksi mieluiten kilpapyörän jarru mutta myös v-jarru tai levyjarru käy. Alla vähän pohdintoja vaihtoehdoista. Kaikki kommentit tervetulleita!
1. Valmiin haarukan ostaminen
Ransbikes sivuilta näyttäisi löytyvän 26" ja 20" etukiekolle sopivat alumiinihaarukat kaikilla mahdollisilla jarrukiinnikkeillä. Rake ei ole ilmoitettu mutta sitä näyttää olevan riittävästi.
http://www.shoprans.com/products.asp?cat=15
Hintaa tulisi 95-130 USD. Omaan makuuni nuo ovat ulkonäöllisesti hieman liian järeitä eikä turhia jarrukiinnikkeitä tarvitsisi olla. Löytyykö muita valmiita kaupasta ostettavia vaihtoehtoja? Löytyykö hiilikuituisia? Valmiin ostaminen olisi minulle mieluisin vaihtoehto jos vaan löytyy sopiva.
2. Teräshaarukan taivuttaminen
Jos maantiepyörän haarukan taivuttaa 10cm alkuperäisen noin 4,5cm taivutuksen lisäksi haarukka samalla lyhenee noin 2-3cm. Silloin vannejarrun kohdistus muuttuu sen saman 2-3cm ja se voisi olla jo 26" vanteelle sopiva. Jarrut jäävät vähän erikoiseen kulmaan vanteeseen nähden mutta luulisin että ne saisi säädettyä toimiviksi. Esim. Surlyn mallistosta löytyy hyvän näköisiä aihioita.
http://surlybikes.com/parts/pacer_fork/
Hintaa tuollaiselle haarukalle tulee noin 70-80 EUR. Haittana on epäonnistumisen riski taivutusvaiheessa. Kestääkö putket 10cm lisätaivutuksen? Löytyykö halvempia/kevyempiä/parempia vaihtoehtoja? Onko jollain hyviä taivutusvinkkejä?
3. Haarukan valmistaminen itse
Hiilikuitua ja epoksia löytyy kotipajan hyllyltä, joten haarukan voisi myös tehdä itse. Rungon olen ajatellut tehdä ontosta puusta, eikä olisi mahdotonta tehdä myös haarukka puusta. Itse tehtynä haarukasta voisi muotoilla juuri sellaisen kun haluaa. Haittana on että menee enemmän aikaa ja vaivaa. Vaikka rakentaminen onkin mukavaa niin olen varma että saan jo rungon rakentamisessa toteuttaa itseäni ihan riittävästi. Haarukan ostan mieluummin valmiina jos löytyy hyviä vaihtoehtoja. Mikään ei myöskään estä myöhemmin päivittämästä omatekoiseen.