Haarukkaan rake >10cm - kaupasta valmis vai taivutanko itse?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
thomsva

Haarukkaan rake >10cm - kaupasta valmis vai taivutanko itse?

Viesti Kirjoittaja thomsva »

Tervehdys kaikille! Tässä ensimmäinen postaukseni tälle foorumille. Olen ajatellut kasata itselleni ensimmäistä nojapyörää iltapuhteena. Malliksi olen ajatellut LWB mallia suoralla ohjauksella tyyliin esim. Rans X-stream. Pyörän käyttötarkoitus on pitkät maantielenkit. Pyörän pitää tietenkin olla nopea, kevyt, kestävä, hyvännäköinen ja halpa. :D

Projektiin liittyy paljon muutakin mietittävää mutta aloitetaan etuhaarukasta. Jotta suoran ohjauksen saa hyvin käsille asti pitäisi ohjauskulman olla melkoisen loiva, ehkä 55-60 astetta. Silloin taas etuhaarukan pitäisi olla hyvin taivutettu, jotta trail asettuu sopivaksi. Etuvanteeksi olen ajatellut 26" kokoa (joskaan pienempi ei ole poissuljettu). Esim. 20" näyttää löytyvän melko hyvin eri renkaita. Jarruksi mieluiten kilpapyörän jarru mutta myös v-jarru tai levyjarru käy. Alla vähän pohdintoja vaihtoehdoista. Kaikki kommentit tervetulleita!

1. Valmiin haarukan ostaminen
Ransbikes sivuilta näyttäisi löytyvän 26" ja 20" etukiekolle sopivat alumiinihaarukat kaikilla mahdollisilla jarrukiinnikkeillä. Rake ei ole ilmoitettu mutta sitä näyttää olevan riittävästi.
http://www.shoprans.com/products.asp?cat=15
Hintaa tulisi 95-130 USD. Omaan makuuni nuo ovat ulkonäöllisesti hieman liian järeitä eikä turhia jarrukiinnikkeitä tarvitsisi olla. Löytyykö muita valmiita kaupasta ostettavia vaihtoehtoja? Löytyykö hiilikuituisia? Valmiin ostaminen olisi minulle mieluisin vaihtoehto jos vaan löytyy sopiva.

2. Teräshaarukan taivuttaminen
Jos maantiepyörän haarukan taivuttaa 10cm alkuperäisen noin 4,5cm taivutuksen lisäksi haarukka samalla lyhenee noin 2-3cm. Silloin vannejarrun kohdistus muuttuu sen saman 2-3cm ja se voisi olla jo 26" vanteelle sopiva. Jarrut jäävät vähän erikoiseen kulmaan vanteeseen nähden mutta luulisin että ne saisi säädettyä toimiviksi. Esim. Surlyn mallistosta löytyy hyvän näköisiä aihioita.
http://surlybikes.com/parts/pacer_fork/
Hintaa tuollaiselle haarukalle tulee noin 70-80 EUR. Haittana on epäonnistumisen riski taivutusvaiheessa. Kestääkö putket 10cm lisätaivutuksen? Löytyykö halvempia/kevyempiä/parempia vaihtoehtoja? Onko jollain hyviä taivutusvinkkejä?

3. Haarukan valmistaminen itse
Hiilikuitua ja epoksia löytyy kotipajan hyllyltä, joten haarukan voisi myös tehdä itse. Rungon olen ajatellut tehdä ontosta puusta, eikä olisi mahdotonta tehdä myös haarukka puusta. Itse tehtynä haarukasta voisi muotoilla juuri sellaisen kun haluaa. Haittana on että menee enemmän aikaa ja vaivaa. Vaikka rakentaminen onkin mukavaa niin olen varma että saan jo rungon rakentamisessa toteuttaa itseäni ihan riittävästi. Haarukan ostan mieluummin valmiina jos löytyy hyviä vaihtoehtoja. Mikään ei myöskään estä myöhemmin päivittämästä omatekoiseen.

Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Re: Haarukkaan rake >10cm - kaupasta valmis vai taivutanko i

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jos haet romikselta teräshaarukan ja kokeilet ensin sillä.
Jos et muuten saa romuhaarukkaa niin täältä Joensuun kierrätyskeskuksesta löytyy.

Jos lähdet ostelemaan, niin silloin ainakin itse hankkisin sitten suoraan oikean mallisen - enkä taivuttelisi.

Tai sitten - katoppa http://pyoratohtori.fi/ > etuhaarukat, josko olisi kustannuksiltaan sopiva vaihtoehto.

thomsva

No tietenkin pyörätohtori! Miten en sitä tullut ajatelleksi? Sieltähän aina löytää. :)
Kiitos paljon vinkista!

Löysin valmiin hiilikuituvaihtoehdonkin Easy Racersin nettikaupasta tarjoushintaan. Sopii 20" etupyörälle. Melko kallis tuo hyvästä alennuksesta huolimatta on.
http://yhst-47247727169818.stores.yahoo.net/forks.html

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

thomsva kirjoitti:

2. Teräshaarukan taivuttaminen
Jos maantiepyörän haarukan taivuttaa 10cm alkuperäisen noin 4,5cm taivutuksen lisäksi haarukka samalla lyhenee noin 2-3cm. Silloin vannejarrun kohdistus muuttuu sen saman 2-3cm ja se voisi olla jo 26" vanteelle sopiva. Jarrut jäävät vähän erikoiseen kulmaan vanteeseen nähden mutta luulisin että ne saisi säädettyä toimiviksi. Esim. Surlyn mallistosta löytyy hyvän näköisiä aihioita.
http://surlybikes.com/parts/pacer_fork/
Hintaa tuollaiselle haarukalle tulee noin 70-80 EUR. Haittana on epäonnistumisen riski taivutusvaiheessa. Kestääkö putket 10cm lisätaivutuksen? Löytyykö halvempia/kevyempiä/parempia vaihtoehtoja? Onko jollain hyviä taivutusvinkkejä?

Omaan projektiini( http://www.kotinet.com/ninajukk/26lwb.htm ) tein aikoinaan taivutuksen haarukkaputket loveamalla, taittamalla ja kiinni hitsaamalla. Näin jarrutappien sijainti napaan ei muutu, eli käy ihan vakiot tappikiinnityksella olevat jarrut. Ainoa haittapuoli oli että lokasuoja tuli talviajoa ajatellen liian lähelle kumia. LWB:t on niin kevyt keulaisia että noin tehtynä kyllä kestää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

thomsva

OK, vaikuttaa toimivalta vaihtoehdolta tuokin. Itse en vaan ole mitään hitsannut yläasteen jälkeen ja ajattelin tästäkin projektista selvitä epoksilla. :)

Mutta vastaavalla idealla olisi myös mahdollista hankkia edullinen hiilikuituhaarukka, katkaista, ja liittää uudestaan yhteen. Olisi ainakin paljon helpompaa kuin koko haarukan tekeminen itse. Aihioita löytyy varmaan aika edullisesti.

jviirret

thomsva kirjoitti:

Mutta vastaavalla idealla olisi myös mahdollista hankkia edullinen hiilikuituhaarukka, katkaista, ja liittää uudestaan yhteen. Olisi ainakin paljon helpompaa kuin koko haarukan tekeminen itse. Aihioita löytyy varmaan aika edullisesti.

Itse en tuon suhteen nyky kokemuksella juuri ruutia polttaisi, varsinkin jos etupään kulmaksi tulee 60astetta tai pystympi. Ihan turvallisesti ajettava pyörä on vakio haarukalla ja suosituksia suuremmalla jätöllä. Mitä takapainoisempi pyörä on niin sitä vähemmä merkitystä jätöllä on muutenkaan. Jos haluaa etsiä sopivaa jättöä haarukkaa muuttamatta niin tällaisilla välipaloilla onnistuu ihan hyvin:

Kuva

Muokkaa vasta sitten kun sopiva jättö on löytynyt tai jättää muokkaamatta jos muutos ei tuo merkittävää parannusta.

Jukka

thomsva

Laskeskelin myös että tavallisella maantiepyöran haarukan 45mm taivutus voisi riittää jos eteen laittaa 20" kokoisen pyörän. Trail 59-60 asteen ohjauskulmalla jää silloin alle 10cm. Jarruja varten pitäisi vaan jotain viritellä.

jviirret

Levyjarru?

Jukka

Jarcco
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

thomsva kirjoitti:

Laskeskelin myös että tavallisella maantiepyöran haarukan 45mm taivutus voisi riittää jos eteen laittaa 20" kokoisen pyörän. Trail 59-60 asteen ohjauskulmalla jää silloin alle 10cm. Jarruja varten pitäisi vaan jotain viritellä.

Jonkun mielestä saattaa noilla arvoilla toimiakin, mutta minun makuun ei osu noin suuri jättö. Kokemuksen mukaan ei keskitä kunnolla. Pienessä pyörässä on vähän hitausmomenttia, joten ei paljon parane vauhdin kasvaessakaan. Omassa LWB:ssä on 20" kiekolla 90 mm taivutus ja 25 mm jättö. Just väitin toisessa säikeessä että 50-100 mm on hyvä arvo, ja niin se onkin pystymmillä ohjauskulmilla. Mutta pitkärunkoisessa kevytkeulaisessa ei vaan toimi mun mielestä. Suuremmalla etupyörällä toimii kokemuksen mukaan isompi jättö. Eli vähän hankala antaa muuta ohjetta kuin että kannattaa ensin kokeilla halvoilla osilla. Valmistajat käyttäisivät lwb pyörissään vakiohaarukoita jos ne toimisivat kunnolla.
Tuossa muuten x-stream kloonin rakentelua: http://comreich.ods.org/~reich/xclone/

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

Näin juuri, tuo 1-2 kertaa renkaan leveys on hyvä jättö, kun ohjausakseli on melko pysty. Vinomman ohjauksen jättöä pitää pienentää, ja yli 45 kenouksilla se menee jopa negatiiviseksi parhaan ajokäyttäytymisen saavuttamiseksi.

Mitä vinompi ohjauskulma, sitä enemmän etupyörän painosta on ohjausakselin etupuolella. Tämä paino pyrkii kaarteessa ja kallistettaessa kääntämään etupyörää samalla tavoin, kuin geometrinen jättökin.
Andy Ruina ja Arend Schwab ovat tutkineet tätä alaa toista kymmentä vuotta.http://bicycle.tudelft.nl/stablebicycle/
Näiden herrojen tutkimuksessa fillarinkuvauslaitteesta poistettiin hyrrävoimat ja geometrinen jättö, siitä huolimatta pysyi tuo laite pystyssä myös ilman kuljettajaa, aivan kuin tavallinenkin polkupyörä. Ainoa merkittävä stabiilisuusilmiö, joka jäi, oli ohjausakselin etupuolinen paino. Juuri tämä paino lisääntyy merkittävästi, kun ohjausakselin vinous lisääntyy, joten muita stabiilisuutta lisääviä mekanismeja pitää vähentää, jottei etupyörä muutu liian epästabiiliksi. Stabiilissa pyörässähän on labiili etupyörä. :shock: :lol:
Tuosta videosta selviää mistä on kysymys.
http://bicycle.tudelft.nl/stablebicycle ... 2small.mp4

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin