Mikä pyörä sekalaiseen ajoon?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Henkka
Site Admin
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Elo 2006, 08:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Mikä pyörä sekalaiseen ajoon?

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Kyllä tämä pyörän valinta vaan on kohtuullisen vaikea juttu! Uutta pitäisi ostaa, mutta kun ei pysty päättämään. Ja kaikkia ei saa testiinkään.

Optima Baron oli liian "race" päivittäiseen työmatka-ajoon ainakin minun reitilläni. Toisaalta Flevo ainakin trike-moodissa on huomattavan ketterä kaupunkipyöritykseen ja kumijousitus toimii hyvin myös Espoon (osittain onnettomasti toteutetuissa) risteyskanttareissa. Ainoaksi pyöräksi Flevosta ei kylläkään ole; sen totesin Ecotripillä. Pitemmille reissuille pitää saada jotakin herkempää.

Miten mahtaisi liikkua Challenge Seiran 26"x26" pyörillä? Voisin kuvitella, että se nielee pienet epätasaisuudet paremmin kuin esim. Fujin. Muutoinhan nuo pyörät on ominaisuuksiltaan aika vastaavat.

Obu
Viestit: 110
Liittynyt: 14 Elo 2006, 14:45

Viesti Kirjoittaja Obu »

No nyt kun sulla on se fujin nii paha sanoo :D
Tilasit varmaa kaikilla herkuilla? Levyt ja kaikki? Se on kyllä näpsäkkä vehe. Nopea, käytännöllinen ja hiton hyvän näköne! Saa nähä sitte miltä se punane luonnossa näyttää.

Yhtä juttua oon miettiny ton Fujinin ja Fujin SL:n kaa. Eli mitäs jos ostaa ton normi Fujinin rungon ja laittaa siihen hiilikuitu etuhaarukan, puomin ja penkin? Paino varmasti tippuu ja käytännöllisyys silti säilyy.

Jos tuo sun pyöräs rupee siis joskus tuntuu hitaalta --> osat vaa tilaukseen.

Henkka
Site Admin
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Elo 2006, 08:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Mulle siinä on herkkua jo ihan sellaisenaan.

Kyllä siihen nyt jotain varustetta piti mukaan laittaa. Ei tosin läheskään niin paljon kuin mitä Keijo olisi ollut tilaamassa, mutta kuitenkin.

Mietin kanssa sitä hiilikuituosien ymppäämistä jälkikäteen. Eiköhän ne siihen istuisi. Samoilla mitoillahan se runko varmaankin on perusmallissakin kuin SL:ssa.

Jos pyörä tuntuu hitaalta, niin pitää ensin ruoskia kuskia. Ja kun siinä tulee rajat vastaan, niin sitten viritellään tekniikkaa ;)

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Oletko Henkka myynyt sen Baronin jo pois? Olen pohtinut jotain sukkelampaa menopeliä kuin tuota Fieroa joka on kyllä ihan retkipyörä. Toisaalta erilaisista syistä olen kyllä hieman kallistunut jonkun Seiran SL:n suuntaan, mutta jos jollain on halpa Baron niin...

Henkka
Site Admin
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Elo 2006, 08:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Baron X-Low vaihtoi omistajaa kolmisen kuukautta sitten. Viihtyy nykyisin Fiskarsin suunnalla ja ilmeisesti liikenteessä. Hyvä niin, sillä mulla se oli pahasti käytön puutteessa.

Se olisi kyllä sopinut aika passelisti Sun tyyppiseen ajoon, mutta meni jo. Ajelin sillä lähinnä työmatkaa, mutta oli se kaupunkipyörityksessä käytettäväksi yleispyöräksi vähän kankea suoran ketjulinja johdosta. Muuten mahtava kapine.

Potentiaalinen uuden X-Low:n ostaja otti Keijon opastamana sähköpostitse yhteyttä Ruotsista ja kyseli X-Low:n soveltuvuutta aloittelijalle/yleispyöräksi. Kertoilin kommentteja sen kuin omasta takaa niitä oli tarjolla. Lyhyesti; en tyrmännyt, mutta kerroin rajoitukset. Saa nähdä, hankkiiko kaveri X-Low:n vai jotain muuta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Et kerro tuleeko pyörä ympärivuotiseen käyttöön vai ainoastaan kesä keleille.
Itse en koe talvikäytössä kaksipyöräistä nojakkia kovin mielekkääksi vaihtoehdoksi. Joten kuten sillä ehkä pärjää jos laittaa nastarenkaat ja varautuu taluttamaan jos tiellä on paksusti lunta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Markku kai ajaa 26/26-tuumaisella Visionillaan talvella melko sujuvasti. Markulla on tietty hirveän pitkä kokemus siitä pyörästä ja alla on toki nastat.

Itse ajoin yhtenä talvena 20/20-tuumaisella SWB:llä jossa oli Innovan halpisnastarenkaat (joita ikävä kyllä ei enää tunnu Suomesta saavan). Kyllähän se yleensä sujui, sitten vain kun se ei sujunut niin se ei sujunut ollenkaan. Kun nyt ajan pystypyöriä muutenkin niin tein tästä sen ratkaisun että talvella ajan pystyssä.

Henkka
Site Admin
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Elo 2006, 08:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Kyllä ideana olisi ajella läpi vuoden. Viime talvena pakkasrajana oli -20 astetta (tosin yhtenä aamuna oli -21). Parin Nazca Explorerin slikseillä liukastellun syysaamun jälkeen totesin, että vähintään nastat pitää olla. Hankin kuitenkin tuommoisen perushybridin, ja ajelen sillä Bilteman nastat alla.

Testailin viime talvena FlevoTrikeä hankikeleillä. Ei Tule Mitään! Etupää on niin kevyt jousituksen ansiosta, että tietyn kulman jälkeen ylämäet on mahdottomia; vetävä etupyörä sutii, oli nastat tai ei. Tosin se sutii kuivalla asvaltillakin, mutta mäkinen reitti talvikelillä on myrkkyä. Tasaisella se kyllä liikkuu.

Pari vuotta sitten osallistuttiin Flevoilla Ängeslevän Tapsan kanssa Keijon sponssaamina jäärata-ajoihin Eläintarhan kentällä. Takapyöriin oli laitettu luistimen terää muistuttavat viritykset. Sileällä jäällä homma toimi muuten hyvin, mutta terien teroituskulma oli aavistuksen väärä, eli takasladissa mentiin koko ajan.

Ajankäytön rajoitteista johtuen pääosa pyöräilystäni on työmatkaa välillä Espoo - Helsinki. Ideana oli hankkia kompromissikulkuneuvo eli laite, joka toimii sekä maantiellä että metsäpolulla eikä vierasta reitillä olevia onnettomasti toteutettuja keskikorokkeen kiveyksiä. Näillä kriteereillä päädyin tuohon Fujiniin. Muita vaihtoehtoja olisi myös varmasti tarjolla, mutta seuraavat vuodet ajelen tuolla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tähän astisista projekteista parhaiten talvikäyttöön on soveltunut tuo hipparion kopio. Joitakin ongelmia toki viimetalvenakin oli, mutta pystypyörään ei tarvinnut juuri turvautua.
LWB:ssä ongelmana on "hidas" ohjaus. Jos vauhti menee lumesta johtuen hitaaksi, ei ohjauksella ehdi pitää yllä tasapainoa(tai ohjaus vaatii kohtuuttoman paljon huomiota). Jos taas rengas lähtee luisuun, ei ehdi ohjauksella oikaista ja jalkaa ei saa "alle", eli kaatumiset yleisiä.
Hipparionissa pito riittää, ainakin 60% painosta vetävällä pyörällä. Laajempi skaala vaihteita ja oikeanlainen etupyörän kotelointi, niin tämän hetkisillä tiedoilla väittäisin että on parhaiten ympärivuotiseen käyttöön soveltuva nojakki.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Se Vladimirin kolmiveto-trike (www.trike.ru) saattaisi olla talvella melko oivallinen kulkuväline. Ei se välttämättä tarvitsisi edes nastoja alleen, kunnon nappulat vain. Muutaman sata metriä ehdin sillä Ecotripillä ajaa ojanpohjia koluten, hauska kulkuväline se kyllä on. Kesällä löytyy nopeampiakin pyöriä, mutta talvella ei välttämättä äkkiä löydy. Riittävässä määrässä lunta tosin 20-tuumaiset uppoaa hankeen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Se Vladimirin kolmiveto-trike (www.trike.ru) saattaisi olla talvella melko oivallinen kulkuväline.

Hankala vain rakentaa :(
Paljonkohan kangistuu tuollainen nivelrakenne pakkasessa. Tavallisessa nojakissa olen huomannut, että jokainen aste +10:stä alaspäin hidastaa nopeutta n.1%. Ei ihan lineaarisesti, mutta kouratuntumalla.

Teemu Kalvas kirjoitti:

Ei se välttämättä tarvitsisi edes nastoja alleen, kunnon nappulat vain.

Uskoisin että riittäisi pelkkä etuvetokin, tuossahan etupyörillä yhteensä sama paino kuin hipsussa yhdellä etupyörällä.
Jos tekisi vain etuvetoisen, niin ohjauksen voisi laittaa taakse ja pääsisi eroon tarkasta mitoituksesta, hankalista nivelistä ja isosta kasasta kuluvia osia...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jviirret kirjoitti:

Jos tekisi vain etuvetoisen, niin ohjauksen voisi laittaa taakse ja pääsisi eroon tarkasta mitoituksesta, hankalista nivelistä ja isosta kasasta kuluvia osia...

Kas, tällaisiahan on oikeastikkin olemassa:
http://www.sidewindercycle.com/
Voi ohjata sekä käsin, että etupyöriä jarruttamalla. Ainoa hankaluus itse rakentaessa tuo tasauspyörästön toteuttaminen...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

BROL on juuri testannut Sidewinderin, löytyy uudelta -beta sivustolta:
http://www.bentrideronline.com/index.php
Aivan mahdoton ajettava se ei ole mutta hieman "arvaamaton" kuitenkin.
Kokemusten mukaan takaveto tadpole kyllä menee paremmin talvella kuin toisella pyörällä vetävä delta- mallinen, joskaan kotipuolessa ei silläkään kaikkia mäkiä pääse liukkaalla ylös. Etuvetoisista deltoista ei ole kokemuksia, luulisi sutivan helposti mäissä?

Ainoaksi nojapyöräksi voisi isopyöräinen SWB olla hyvä vaihtoehto, jos vain pituus riittää. Esim. Nazca Pioneer näyttäisi sopivalta sekalaiseen käyttöön. Talvikäyttöä ajatellen 26" nastakumeja löytyy joka lähtöön.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Kokemusten mukaan takaveto tadpole kyllä menee paremmin talvella kuin toisella pyörällä vetävä delta- mallinen, joskaan kotipuolessa ei silläkään kaikkia mäkiä pääse liukkaalla ylös. Etuvetoisista deltoista ei ole kokemuksia, luulisi sutivan helposti mäissä?

Ei sudi, jos paino on kuten hipparionissa, lähes kokonaan etupyörän päällä. Omia kokemuksiani:
http://kotisivu.mtv3.fi/jviirret/hipparion.htm
Jotakin painopisteen sijainnista kertoo tuokin, että ilmasta tyhjä takarengas ei tasaisella kolise vanteele.

Tuon toisella takapyörällä vetävän deltan hylkäsin ensimmäisten liukasajokokeilujen perusteella, siinä ei pito riitä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

mandalapeikko
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Syys 2006, 09:42

Viesti Kirjoittaja mandalapeikko »

Terveeksi!

Olen tässä nyt jokusen viikon intoillut nojapyöriä ja päättänyt sellaisen itselleni hankkia, lähinnä niin että maksakoon mitä maksaa, mutta tahdon just passelin pyörän itselleni.

Tullut tutkittua suht paljon aihetta, ja ehkäpä teiltä löytyy ajatuksia vielä harkittavaksi.

Eli tahdon pyörän jolle ei käy niin että kun tulee joku hiekkatiepätkä, niin pyörällä ei pääsekään kätevästi eteenpäin (vaikkapa 2 * 20" renkaat, ilman etujousitusta, ei kai liian kätevä kuitenkaan hiekalla?). Ja talvella pitäisi pystyä saada nastarenkaat alle, eli päädyin 2 * 26" renkaiseen nojakkiin. vaihtoehtoina challengen Seiran ja Optiman Orca taikka Condor. . . Myöskin pyörässä täytyy olla tavarateline mahdollisuus jotta voi kuskata roinaa mukana, jos tarttee, ja pidemmälle matkalle saisi retkeilytavaroita mukaan.

Eli nojakki ei saa rajoittaa kulkemista tavalliseen pyörään nähden (siis nämä hiekkatiet ja maastoajo).

Sitten mietin myöskin, että jos olisi mahdollista saada tuollainen 26" + 26" malli mahd kevyenä, mutta tavarankuljetuksen kanssa, niin voisin sijoittaa sellaiseen ylimääräistä rahaa. Eli optiman Cougar taikka Challengen Seiran Sl?

Miten tuo korkeus vaikuttaa ajonopeuteen ja aerodynamiikkaan? Ku eiköstä tuollaiset isommat renkaat oo periaatteessa paremmat kulkemaan? Ku nautin myöskin nopeudesta, enkä tahtoisi uhrata nojakin nopeutta liikaa maastoajomahdollisuudenkaan nimissä.

jep jep. nyt vaan kokopäiväduunia hankkimaan ja nojakkia ostamaan :) Ei vaan malttaisi odottaa että pääsee nauttimaan pyöräilystä ihan uudella tavalla.

  • Kiitos Elämällle Kaikesta -
Vastaa Viestiin