Thunderboltia rakentamassa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Miksi muuten joudut pinnaamaaan ne vanteet tois puoleisiksi ja näin joudut luomaan sinne toisenpuolen pinnoihin suuremmat väänöt käänöksissä. Eikö rikeissä yleensä käytetä samanpituisia pinnoja juuri tämän takia. Tuleeko siihen millaiset jarrut? Niilläkin on merkitystä pinnojen kuormitukseen tässätapauksessa aika paljon. :shock:

Minusta tuo on "nerokas" idea parantaa etupyörien kestävyyttä. Ulommat pinnathan siinä on käännöksissä lujilla, jos vanne pinnataan niin että nämä ovat mahdollisimman pitkät niin silloinhan ne kestävät paremmin. Toki sisäkurvin puolella sisemmät pinnat ovat lujemmilla, mutta nehän eivät käytännössä kanna kurveissa niin suurta kuormaa kuin ulkokurvin puoleinen rengas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Ensimmäinen peruste offsetille on saada renkaan ja tien kosketuskohta kuningaspultin akselin sisäpuolelle; jos jarrutettaessa syntyy voimakas puoltotilanne (toinen rengas osuu jäiseen, märkään tai muuten liukkaaseen kohtaan), ohjaus pyrkii kääntymään huonommin jarruttavan pyörän suuntaan ja vakauttaa laitteen pyrkimystä kääntyä paremmin jarruttavan pyörän suuntaan.

Toinen peruste on saada olkatapin juureen kohdistuva vääntömomentti pienemmäksi. Ei tarvitse rakentaa aivan niin järeitä ohjausniveliä.

Sisäkaarteen puoleinen pyörä pääsee tosiaan aina helpolla. Sivuttaiskuormitus lisää nimenomaan ulommaisen pyörän kuormitusta; ääritilannehan on, että sisempi pyörä nousee ilmaan. Prosessi on mukavan itsesäätöinen, ainoa tilanne jossa lujuus ulospäin on merkittävä on tilanne, jossa traikki puskee ja sisempi pyörä nappaa kiinni jostain rypystä tiessä.

Jarrut ovat edessä hydrauliset levyjarrut 160mm levyillä, takana on mekaaninen vannejarru joka toimii myös seisontajarruna. Takarengas on 26". Tadpolessakaan ei omasta mielestäni kannata ylenkatsoa takajarrua, koska Thunderbolt on varsin matala (ei aivan lowracer mutta ei kaukanakaan), joten kuorman siirtyminen eturenkaille on varsin pientä, ja takarenkaalle jää vielä kohtuullisesti jarrutustehoa.

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Nova cyclesin ostokset saapuivat sitten viimeinkin, tässä nopea katsaus paketiss tulleisiin takahaarukan osiin:

http://koti.mbnet.fi/~vendigo/Thunderbolt/dropouts1.jpg
http://koti.mbnet.fi/~vendigo/Thunderbolt/dropouts2.jpg
http://koti.mbnet.fi/~vendigo/Thunderbolt/stays.jpg

Satulaputki on 38mm:n putkea, päistään 0.8mm ja keskeltä 0.5mm. Se rajoittaa hiukan käyttöä, koska päätyjen on oltava paksumman materiaalin kohdilta, mutta tämänhetkinen satulaputken pituus on 380mm, muutos 510mm:n vaatii vain pienen kallistuksen muutoksen, muutoksia selkänojaan ja takahaarukan pituuksien uudelleenlaskemisen. Alemmat haarukkaputket ovat metripainoltaan vähemmän kuin runkoputki joten siinä kannattaa jättää haarukkaputket mahdollisimman pitkiksi, mutta satulaputki on taas kevyempää joten siinä kannattaa lyhentää putkia mahdollisimman paljon. Homma on onneksi aika helppoa CADilla...

tässä kuva takapään rakenteesta:
Kuva
tuossa on vielä mitat haussa, joten aivan tuollaista siitä ei tule.

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Kohta alkaa käämit palaa ruotsalaisten kanssa. Arigolta ei ole tullut mitään vastausta tammikuun jälkeen jolloin maksoin tavarasta, ja viikko sitten lähetettyyn kyselyyn ei ole tullut vielä minkäänlaista vastausta. Odotellaan tässä vielä ensi viikon loppuun, sitten lähtee tiukempisanainen kirje ja jos sen jälkeen ei vieläkään mitään niin rikosilmoitus.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei kannata enään odottaa. Tiukka kirje ja mielummin mahdollisemman nopeasti. Määräpäivä siihen. Itsellä on vähän sama tilanne rengaiden kansa . Puolivutta olen odotellut paikallisesta pyöräliikkeestä. Hollantilainen toimittaja vastaa aina mitä millonkin. Kunhan saisin syksyksi kun aloitan uuden pyörän teon. :mrgreen:

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja RTA »

Moi,

Tästä voisi olla apua thunderbolt projektiin:

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=1844

-Riku

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

RTA kirjoitti:

Moi,

Tästä voisi olla apua thunderbolt projektiin:

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=1844

-Riku

Pahus, hyvän näköinen setti mutta mulla on juuri sama kokoonpano ostettuna jo, vain rungon teräsputket uupuvat :(

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Soittelin ruotsiin Curt Sandbergille, oli vähän hämmentynyt kun sanoin että maksettu oli jo tammikuussa, sanoi tarkistavansa tilanteen ja palaavansa asiaan sähköpostitse - ja varttia vaille puolenyön tuli viesti että oli jäänyt paketti varastoon, ja että lähtee aamulla liikenteeseen.

Saa nähdä, ehkäpä tänä kesänä ehtii sittenkin pyöräilemään!

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Vihdoin ja viimein teräsputket saapuivat ruotsista! Nyt on sitten hieman kiire rakentaa ettei aivan syksyyn mene, mutta eiköhän tuo ala sujua kunhan saa jossain väännettyä putket mutkalle nätisti.

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Ja heti meni pieleen! :evil:

Aloitin poljinrungon kasauksella, tässä osat:

Kuva

Kuppiterällä sai tehtyä aika hyvät sovitukset, tässä kuvat niistä

KuvaKuva

Jigillä sain pidettyä puomin ja keskiörungon paikoillaan heftaamista varten, palotarkastajan unelma:

Kuva

Ei ole kaksinen jigi, mutta menettelee. Samalla tuli tehtyä ekat TIG-hitsaukset vuosiin, joten siihen nähden suht kelvollista jälkeä tuli:

KuvaKuva

Tässä kohtaa olisi mukava sanoa että tästä on kiva jatkaa, vaan eipä ollutkaan niin hyvä tuuri. Kokeilin kiertää laakerin paikoilleen kunhan runko jäähtyi niin että sitä pystyi paljain käsin käsin. Sain laakerin kierrettyä noin puoleen väliin, sitten se jymähti paikalleen, eikä saanut sormin auki. Räikällä tuli hetken matkaa, sitten stoppasi sekin. Nitkuttaminenkin tuntui vain jähmettävät yhä tiukemmin, ja lopulta epätoivoinen ratkaisu oli vääntää koko vehje auki metrin jatkovarrella, ja tässä on tulos.

Kuva

Tämä ei mene ymmärrykseen lainkaan. Holkki ei ollut ollenkaan kuuma, ei edes niin kuuma kuin päivän auringonpaisteessa maanneena. Keskiö kiertyi helposti, kunnes sitten aivan lyhyen matkan aikana teko tuommoisen. Nyt on ostettava laakeri ja koko runko tehtävä uusiksi. Onneksi mitään pikkutilpehööriä ei oltu vielä hitsattu kiinni, mutta harmittaa kyllä raskaasti.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Todennäköisesti hitsauksessa kierre meni vähän ovaaliksi. Kannattaa seuraavalla kerralla käydä pyöräliikkeessä ja pyytää siellä uudistaa kierteet. Joissakin liikkeissä on tähän työkalut. Yksi vaihtoehto on ostaa sellainen adapteri joka laitetaan suoraan putkeen ja kiristetään kiini . Siinä on sellaiset laipat jotka kiristetään pitkillä kuusiokolopulteilla tähän putkeen. Ostin oman Pikametriltä , oli tilannut sen netistä. :roll:

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Hyvä tietää, ens viikolla saanen uudet osat niin tietää olla kiertelemättä noita ennenkuin on käynyt korjaamassa kierteen. Muoviholkki ei varoitellut ollenkaan, mutta sehän joustaakin miljoonakertaisesti umpiteräsjöötiin nähden.

kkolja
Viestit: 83
Liittynyt: 24 Touko 2007, 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja kkolja »

Kuva

Oisko tuollaisesta apua?

Tuosta saat 5GB ilmaista tallennustilaa pilvessä: http://goo.gl/yzV3R

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nojanalle kirjoitti:

Todennäköisesti hitsauksessa kierre meni vähän ovaaliksi. Kannattaa seuraavalla kerralla käydä pyöräliikkeessä ja pyytää siellä uudistaa kierteet. Joissakin liikkeissä on tähän työkalut. Yksi vaihtoehto on ostaa sellainen adapteri joka laitetaan suoraan putkeen ja kiristetään kiini . Siinä on sellaiset laipat jotka kiristetään pitkillä kuusiokolopulteilla tähän putkeen. Ostin oman Pikametriltä , oli tilannut sen netistä. :roll:

Pistätkö kuvan tästä niin tajuis paremmin mikä tuote.

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

kkolja kirjoitti:

Oisko tuollaisesta apua?

Hyvin mahdollista, jos tuon saa 68mm muhviin kiinni :D

Putki tosin meni hiukan muhkuraiseksi kun irrotin tuota (vääntömomenttia varmaan 1kNm) mutta senkin voi vielä saada leivottua pyöreäksi :)

Vastaa Viestiin