nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2036
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:

Monastiko nojapyöräkilpailun on voittanut pitkärunkoinen. Toisaalta kaupallinen toimivuus perustuu ihan muihin tekijöihin kuin konstruktion toimivuuteen. Lähinnä "Easy Rider" elokuvaan ja sen luomaan kulttiin. Jotenkin minulla on sellainen tuntuma, että noita pitkärunkoisia ostetaan esim. 50-vuotislahjoiksi, eikä niillä ole tarkoituskaan ajella säännöllisesti. :D

http://www.ransbikes.com/ITR79.htm
Totta kyllä että Xstream on oikeastaan MWB Jorin määritelmän mukaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Okei, onhan noita valmistajia. Jostain syystä pitkärunkoiset ovat aina olleet vähemmistönä, kun nojapyörillä ajellaan oikeasti matkoja, vai löydätkö myös kuvia amerikkalaisesta nojapyörätapaamisesta, jossa vallitsevasti pitkärunkoisilla nojapyörillä ajetaan vaikkapa vain 50 mailin päivämatkoja.

Kokeileppa välillä googlen käyttöä itsekkin.

jori kirjoitti:

Konstruktion tekninen toimivuus on testattavissa esim. kilpailuissa. Monastiko nojapyöräkilpailun on voittanut pitkärunkoinen.

No voi hyvän tähen, monellako pyörän nopeus on ykkösasia? Tässä foorumin mielipide:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=807&
Liki jokainen(2ääntä/vastaaja joten 50% on maksimi) on vastannut että mukavuus on se ykkös juttu.
Moniko ajaa nojapyörällä kilpaa? Silloin toki ymmärrettävää että valitaan kisavoittaja.

jori kirjoitti:

Jotenkin minulla on sellainen tuntuma, että noita pitkärunkoisia ostetaan esim. 50-vuotislahjoiksi, eikä niillä ole tarkoituskaan ajella säännöllisesti. :D

Moni muukin "tuntumasi" on todistettu tässä ketjussa vääräksi :roll:
Taas alkaa ärsyttämään tämä "suomen nojapyöräily skene". Hankitaan yksi pyörä ja yksi mielipide, linnoittaudutaan niiden taakse ja kivitetään omilla mielipiteillä toisia. Mihin häviää avarakatseisuus sen jälkeen kun on se itselle sopiva malli löytynyt? Eikö voi myöntää että se itselle paras ei välttämättä ole kaikille paras? Ei näitä olisi teollisesti vuosikymmeniä tehty jos ei ostajia/käyttäjiä olisi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2747
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Onhan se yksinkertaisen näköinen, mutta painava pyörä, jossa kevyesti kuormitettu jousittamaton etupää, joka on epävarma ohjattava epätasaisella ja ajoasento niin pysty, että takapuoli on kipeänä varmasti ihan pystypyörämäiseen tyyliin.

Tuon ajoasento on aika lähellä Anthrotechiä, ja ei siinä kyllä mitään pystärimaailman ongelmia ole. Anthrotech on mukava istua kohtuullisia matkoja, mutta pidemmillä matkoilla jyrkkä lonkkakulma alkaa ainakin itsellä kiristää. Olen kerran ajanut 160 vai oliko 180 km päivässä, kylmiltään, vuoden ensimmäinen pyöräilypäivä. Ei tapahtuisi pystärillä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

thomsva
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Huhti 2011, 11:41

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja thomsva »

LWB painonjakauma olisi mielekkäämpi jos myös takahaarukkaa vähän pidentää. Mutta silloin kokonaispituus kasvaa entisestään. Suo täällä, vetelä siellä.

Itse en kilpaile mutta silti nopeus on melko tärkeää. Tavoitteena olisi että yksin ajettu lenkki menisi nojapyörällä kovempaa kuin pysty-maantiepyörällä. Ei mulla pitäisi olla kiire mihinkään mutta kyllä se on niin että vauhti on yksi syy siihen miksi maantiepyöräily on niin hauskaa. :)
Oma hyvin säädetty maantiepyörä on oikein mukava myös koko päivän kestävillä lenkeillä ja ihan hyvä jos nojakki on vielä mukavampi.

Tuo sivulla 2 esitetty highracer olisi ilmeisesti ihan toteuttamiskelpoinen 622 vanteilla. Kaupallisissa suoralla rungolla tehdyissä highracereissa on yleensä dropoutit asennettu kurottamaan takahaarukasta alaspäin ja ketju ohjattu takahaarukan alta. Itse nyt mietin sitä vaihtoehtoa että dropoutit olisi suoraan takahaarukan tasolla ja ketju tulisi yläpuolelta. Näin ketjulinja on suorempi ja mielestäni on myös helpompi saada takahaarukka jäykäksi ketjun vetosuuntaan. Luuletteko että tuo olisi hyvä ratkaisu? Ketjun vetopuolta voisi hallita penkin alla olevalla putken pätkällä vai toimisiko idler-ratas kunnolla myös erittäin pienellä ketjun kulmalla?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

thomsva kirjoitti:

Tuo sivulla 2 esitetty highracer olisi ilmeisesti ihan toteuttamiskelpoinen 622 vanteilla. Kaupallisissa suoralla rungolla tehdyissä highracereissa on yleensä dropoutit asennettu kurottamaan takahaarukasta alaspäin ja ketju ohjattu takahaarukan alta. Itse nyt mietin sitä vaihtoehtoa että dropoutit olisi suoraan takahaarukan tasolla ja ketju tulisi yläpuolelta. Näin ketjulinja on suorempi ja mielestäni on myös helpompi saada takahaarukka jäykäksi ketjun vetosuuntaan. Luuletteko että tuo olisi hyvä ratkaisu? Ketjun vetopuolta voisi hallita penkin alla olevalla putken pätkällä vai toimisiko idler-ratas kunnolla myös erittäin pienellä ketjun kulmalla?

Yltääkö jalat maahan, jos ketjulinja kulkee rungon yli?

En tiedä toimiiko pienellä kulmalla, mutta kaupallinen ratkaisu löytyy:
Kuva

Kulma on aika pieni :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

thomsva kirjoitti:

Tuo sivulla 2 esitetty highracer olisi ilmeisesti ihan toteuttamiskelpoinen 622 vanteilla. Kaupallisissa suoralla rungolla tehdyissä highracereissa on yleensä dropoutit asennettu kurottamaan takahaarukasta alaspäin ja ketju ohjattu takahaarukan alta. Itse nyt mietin sitä vaihtoehtoa että dropoutit olisi suoraan takahaarukan tasolla ja ketju tulisi yläpuolelta. Näin ketjulinja on suorempi ja mielestäni on myös helpompi saada takahaarukka jäykäksi ketjun vetosuuntaan. Luuletteko että tuo olisi hyvä ratkaisu?

Näin minä olen yleensä takahaarukan toteuttanut, ainoa haitta on ketjun kilahtelu pienimmillä hammasrattailla isommissa montuissa takahaarukka putkeen. Näin saattaa käydä vaikka penkin alla olisi ketjun likkeitä rajoittava ohjurikin. Voisi kai sen suunnitella niinkin että ketju menisi kauempana haarukkaputkesta, esim. niin että haarukka on vähän ylöspäin käyrä.
Jos haluat oikeasti nopean pyörän niin hylkää nämä korkeimmat mallit. Epäilen että et ole tällaisella yli 60cm istumakorkeudella juurikaan maantiepyörää nopeampi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

http://www.ransbikes.com/ITR79.htm
Totta kyllä että Xstream on oikeastaan MWB Jorin määritelmän mukaan.

Kuva
Katsotaanpa tuota hyvin kulkeva pitkärunkoista tarkemmin.
Kammet ovat tosiaan MWB-mäisesti melko ylhäällä ja istuin kallistettu niin, että ajoasento on melko tarkkaan sama kuin lyhytrunkoisissakin, vain pidemmän rungon ja valtavan pitkän ja korkean ohjaustangon paino ja ilmanvastus rasittavat hiukan lisää. Pitkärunkoisuudesta muistuttaa enää etupyörän epätarkoituksenmukainen sijainti.

Noin makaavassa asennossa jaksaa kyllä ajella pitkiäkin matkoja, mutta pituutta se tuottaa lisää muutenkin pitkään runkoon. Havaitaan siis, että jos tarkoitus on ajaa kauas ja kenties kovaa, tulee ajoasennosta melko makaava. Vieläkin makaavampi olisi ollut eduksi, mutta tässä se olisi edellyttänyt tätäkin pidempää runkoa ja ohjaustangon vartta ja keventänyt entisestään etupyörän kuormaa ja kasvattanut painoa. Pitkille matkoille tarkoituksenmukainen ajoasento onnistuu paljon kevyemmin lyhytrunkoisena toteutuksena.

Missä tuossa nyt on enää sitä se amerikkalaista letkeyttä, jos ajoasento on sama kuin eurooppalaisessa. Ehkä se on tuo korkealle sijoitetun massiivisen ohjaustangon chopper moottoripyörämäinen vaikutelma. Easy Rider kummittelee tässäkin. Vastaavan ajoasennon lyhytrunkoisessa ohjauskannatin on vaaksan mittainen ja myös hidas ajo onnistuu. Tuossa polkeminen yhtaikaa suurten ohjauskulmien yhteydessä on mahdotonta polvien tankoon osumisen takia. Jyrkät mäet jäävät ajamatta ylös.

  • Ketähän muita tuohon kisaan mahtoi osallistua, kun tuollaisilla pyörillä sen saattoi voittaa? Tiimi näytti ainakin olevan massiivinen, joten huollon puutteeseen ei tämä porukan vauhti tyssännyt.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Katsotaanpa tuota hyvin kulkeva pitkärunkoista tarkemmin.
Kammet ovat tosiaan MWB-mäisesti melko ylhäällä ja istuin kallistettu niin, että ajoasento on melko tarkkaan sama kuin lyhytrunkoisissakin, vain pidemmän rungon ja valtavan pitkän ja korkean ohjaustangon paino ja ilmanvastus rasittavat hiukan lisää. Pitkärunkoisuudesta muistuttaa enää etupyörän epätarkoituksenmukainen sijainti.

Eikös tuon edeltäjä ole esikuva tälle:
Kuva

Sille löytyy tältä palstalta ihan käytänön kokemusta ettei tarvi mennä mutu tuntumalla ja arvailemalla!!

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2036
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

http://www.ransbikes.com/ITR79.htm
Totta kyllä että Xstream on oikeastaan MWB Jorin määritelmän mukaan.

"kuva poistettu"
Katsotaanpa tuota hyvin kulkeva pitkärunkoista tarkemmin.
Kammet ovat tosiaan MWB-mäisesti melko ylhäällä ja istuin kallistettu niin, että ajoasento on melko tarkkaan sama kuin lyhytrunkoisissakin, vain pidemmän rungon ja valtavan pitkän ja korkean ohjaustangon paino ja ilmanvastus rasittavat hiukan lisää. Pitkärunkoisuudesta muistuttaa enää etupyörän epätarkoituksenmukainen sijainti.

Noin makaavassa asennossa jaksaa kyllä ajella pitkiäkin matkoja, mutta pituutta se tuottaa lisää muutenkin pitkään runkoon. Havaitaan siis, että jos tarkoitus on ajaa kauas ja kenties kovaa, tulee ajoasennosta melko makaava. Vieläkin makaavampi olisi ollut eduksi, mutta tässä se olisi edellyttänyt tätäkin pidempää runkoa ja ohjaustangon vartta ja keventänyt entisestään etupyörän kuormaa ja kasvattanut painoa. Pitkille matkoille tarkoituksenmukainen ajoasento onnistuu paljon kevyemmin lyhytrunkoisena toteutuksena.

Missä tuossa nyt on enää sitä se amerikkalaista letkeyttä, jos ajoasento on sama kuin eurooppalaisessa. Ehkä se on tuo korkealle sijoitetun massiivisen ohjaustangon chopper moottoripyörämäinen vaikutelma. Easy Rider kummittelee tässäkin. Vastaavan ajoasennon lyhytrunkoisessa ohjauskannatin on vaaksan mittainen ja myös hidas ajo onnistuu. Tuossa polkeminen yhtaikaa suurten ohjauskulmien yhteydessä on mahdotonta polvien tankoon osumisen takia. Jyrkät mäet jäävät ajamatta ylös.

  • Ketähän muita tuohon kisaan mahtoi osallistua, kun tuollaisilla pyörillä sen saattoi voittaa? Tiimi näytti ainakin olevan massiivinen, joten huollon puutteeseen ei tämä porukan vauhti tyssännyt.

http://www.raceacrossamerica.org/userfi ... ndings.pdf
Näyttää olevan luokkansa ainoa edustaja! :mrgreen: Mutta, suoritus on hyvä sillä vakiopyörien luokassa ajettiin vastaavalla 4 hengen tiimillä halki Amerikan 4854 km 31,2 km/h keskinopeudella kun Ransin tiimin keskari oli 32,9 km/h. Muina vuosina kisaan on osallistuttu muuntyyppisilläkin nojapyörillä, esim. Nocom lowracerilla oli matkalla kaaduttu useaan otteeseen. Kaivoin tuon linkin siksi että minusta Jorin ristiretki pitkärunkoisia nojakkeja vastaan on suurelta osin perusteeton. Vaikka runko on pitkä, ei siihen mene merkittävästi enemmän materiaalia kuin swb:hen koska niissäkin tarvitaan vankka keskiöputki. LWB:ssä keskiö ei muuten notku kuten swb:ssä. Ketjulinjaan ei tarvita mutkia kiertämään etupyörää ja istuinkorkeus saadaan silti mukavalle tasolle. Mullahan on tuo konversiopyörä: http://muurjar.wordpress.com/2010/05/15 ... iopyora-2/ jossa siis etuhaarukalle on paikat sekä swb että lwb moodiin. Minun fysiikalle lwb on parempi. Tällä pyörällä ei kylläkään ajeta pitkiä maantielenkkejä veren maku suussa vaan ihan perinteistä rauhallista paikasta toiseen siirtymistä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Missä tuossa nyt on enää sitä se amerikkalaista letkeyttä, jos ajoasento on sama kuin eurooppalaisessa. Ehkä se on tuo korkealle sijoitetun massiivisen ohjaustangon chopper moottoripyörämäinen vaikutelma. Easy Rider kummittelee tässäkin. Vastaavan ajoasennon lyhytrunkoisessa ohjauskannatin on vaaksan mittainen ja myös hidas ajo onnistuu. Tuossa polkeminen yhtaikaa suurten ohjauskulmien yhteydessä on mahdotonta polvien tankoon osumisen takia. Jyrkät mäet jäävät ajamatta ylös.

Totta on että se letkeys löytyy pystymmistä ajoasennoista ja alemmalla olevista kammista. Mutta on tuossa ylläolevassa ajoasennossakin selkeä ero korkeisiin SWB:n ja lowracereihin verrattuna, kammet ovat vain 100-125mm penkkiä ylempänä ( http://www.ransbikes.com/Xstream_Team-N.htm ). Lyhytakselivälisissä racereissa korkeusero on tuplasti enempi 200-250mm. Ei minulla koskaan jalkaterät LWB:ssä puuutuneet niin kuin tuossa higracerissa. Eli alemmas polkiessa veri kiertää paremmin.
Tiukat mutkat, hitaasti ajot sun muut voi laskea haitaksi, mutta niitä turha toistella joka viestissä kun on jo aiemmin myönnetty ettei tälläinen LWB ole mikään ydinkeskustoissa pyörimis pyörä.

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 05 Touko 2011, 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei tämä mikään ristiretki ole. Minä vain yritän noudattaa alkuperäistä tehtävänantoa nopeiden pitkien lenkkien ajokista. Nopeita pitkiä lenkkejä ei juuri kukaan ajele pitkärunkoisilla muuten kuin markkinointimielessä. Leppoisaa paikasta toiseen ajelua varten pystyasentoinen LWB tai MWB on varmasti miellyttävä väline, kunhan ei mene keskustaan. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ei tämä mikään ristiretki ole. Minä vain yritän noudattaa alkuperäistä tehtävänantoa nopeiden pitkien lenkkien ajokista. Nopeita pitkiä lenkkejä ei juuri kukaan ajele pitkärunkoisilla muuten kuin markkinointimielessä.

RANS valmistaa myös higracereita ja muita lyhytakselivälisä pyöriä, miksiköhän eivät valitse sellaisia noihin pitkien matkojen "markkinointitilaisuuksiin" :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Ei tämä mikään ristiretki ole. Minä vain yritän noudattaa alkuperäistä tehtävänantoa nopeiden pitkien lenkkien ajokista. Nopeita pitkiä lenkkejä ei juuri kukaan ajele pitkärunkoisilla muuten kuin markkinointimielessä. Leppoisaa paikasta toiseen ajelua varten pystyasentoinen LWB tai MWB on varmasti miellyttävä väline, kunhan ei mene keskustaan. :)

Pakko kysyä löytyykö omakohtaista kokemusta ko pyörätyypistä(LWB)? Enkä tarkota nyt pikaista koeajoa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja irakas »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ei tämä mikään ristiretki ole. Minä vain yritän noudattaa alkuperäistä tehtävänantoa nopeiden pitkien lenkkien ajokista. Nopeita pitkiä lenkkejä ei juuri kukaan ajele pitkärunkoisilla muuten kuin markkinointimielessä. Leppoisaa paikasta toiseen ajelua varten pystyasentoinen LWB tai MWB on varmasti miellyttävä väline, kunhan ei mene keskustaan. :)

Pakko kysyä löytyykö omakohtaista kokemusta ko pyörätyypistä(LWB)? Enkä tarkota nyt pikaista koeajoa.

Ajelin yhden kesän ja Eco-Tripin SH4:llä:

Kuva

Muuten mukava peli, mutta aina sai olla varuillaan vähänkin liukkaissa paikoissa, kun etupyörä saattoi lähteä luisuun.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tarkoitin kyllä Joria.

Vastaa Viestiin