jori kirjoitti:
Mahe kirjoitti:
En nyt ole viitsinyt alkaa asiasta vääntämään tässä ketjussa, mutta sanotaan nyt sen verran että Jorin epäilemättä laajaan asiantuntemukseen perustuvat käsitykset LWB:n käyttökelpoisuudesta yms. on vähän turhan jyrkkiä. Jotain mun ajatuksia ja kokemuksia asiasta voi lukea ketjusta http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=7&t=1500
Toisaalta mun lenkit on toistaiseksi pisimmillään 30 kilometrin luokkaa enkä niitäkään polje yhteen menoon ja tässä on puhuttu maraton_kilpailuista_ sun muista.
Älkääs nyt tehkö minusta mörköä.
Minä olen luonteeltani suunnittelija, ja suunnitelma tehdään käyttötarpeen tai tilauksen mukaan. Jos tilaus on pyörä "pitkiä vauhdikkaita maantielenkkejä" varten, en suinkaan ole silloin tarjoamassa pyörää, joka on mukava lyhyemmillä (esim. 30 km) hidasvauhtisilla retkillä.
Pitkiä maantielenkkejä ei vieläkään ole kukaan tunnustanut (enää) ajavansa pitkärunkoisella. Kaikki, joiden tiedän ajaneen ennen, ajavat pitkät lenkit nykyään muun tyyppisillä pyörillä. Siksi uskallan ehdottaa valitsemaan mieluummin sellaisen pyörämallin, jonka useimmat ovat tuossa käytössä todenneet itselleen sopivimmaksi. En ainakaan menisi ehdottamaan kenellekään sellaisen pyörän käyttämistä pitkillä lenkeillä, jota en itse käytä sellaiselle lähtiessäni. 
Jos tässä kuitenkin on kysymys johonkin muuhun tarpeeseen pyörän hankkimisesta, täytyy se ilmaista selvästi ja korjata "tilausta".
Lähtökohtasi on ihan oikea esittämäsi pointit ovat pääosin erittäin hyödyllisiä ja osittain sellaisia mitä ei varmaan useammankaan pyörän rakentanut ole välttämättä tullut ajatelleeksi.
Tarkoitus ei ollut tehdä kenestäkään mörköä, ja arvostan asiantuntemustasi ja paneutumistasi suuresti, mutta erityisesti tässä ketjussa olet tuonut mielipiteesi esille aika jyrkästi ja ehdottomasti. Siksi halusinkin hiukan nostaa esiin omia positiivisia kokemuksiani.
Se että minä itse en aja pidempiä lenkkejä ei ole tähän saakka ollut pyörästä kiinni, vaan enemmänkin kuntoon ja ajankäyttöön liittyvä ongelma.
Lupaan kirjata tuohon ketjuun myös positiiviset tai negatiiviset kokemukset pitemmistä lenkeistä jos jaksan / ehdin sellaisia joskus ajaa. Tämän kesän tavoitteena olisi ainakin yksi n. 80 kilsan siivu polkaista, mutta jää nähtäväksi toteutuuko. On ihan mahdollista, että kerran kokeiltuani alkaa seuraavan nojakin etsintä / suunnittelu 
Yhtenä osasyyllisenä LWB-runkoisten loistamiseen poissaolollaan täkälaisestä skenestä näkisin saatavuus- ja säilytysongelmat. Kukaan ei niitä myy (taisiis ei ole myynyt viimeaikoihin saakka, nythän ainakin savenmaalla on se halpis myynnissä), ja sellaisen varastointi tyypillisessä pyöräsuojassa lienee lähes yhtä hankalaa kuin tadpolen. Jos pyöriä ei ole niin ei niillä myöskään ajeta pitkiä tai lyhyitä lenkkejä ja kerrota kokemuksista foorumeilla.
Ketjun aloittaja voisi vaikka kertoa mitä hän itse tarkoittaa pitkällä nopealla lenkillä? Sekin kun on vähän makuasia, mulle esimerkiksi 30 kilsaa parinkympin keskarilla on jo aika pitkä ja nopea lenkki