Komsa rakentuu

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Komsa rakentuu

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Komsa vasemmalta.jpg
Komsa vasemmalta.jpg (129.21 KiB) Katsottu 4154 kertaa
Komsa ohjaus linkussa.jpg
Komsa ohjaus linkussa.jpg (292.8 KiB) Katsottu 4154 kertaa
Komsa takaa.jpg
Komsa takaa.jpg (187 KiB) Katsottu 4154 kertaa

Komsan rakentelu on edennyt vitkalleen.

Tässä pari kuvaa tämän hetkisestä tilanteesta: http://farm3.static.flickr.com/2126/212 ... cd48_o.jpg ja
http://farm3.static.flickr.com/2093/212 ... 0c9c_o.jpg . Istuin on lainattu Snake 5:sta. Täytyy tehdä uusi Komsaan paremmin sopiva. Aion tehdä istuimen jousto-osan kuminauhoin kiristetyistä n. 40 mm leveistä remmeistä.

Runko ilman pyöriä ja istuinta ym. lisävarusteita painaa 4,85 kg. Saamilleni takapyörille sattui paha rengaskoko 44-531 (24x15/8-11/2). En ole vielä Jyväskylän seudulta löytänyt tuota kokoa mustana. Harmaat renkaat näyttävät vähän tylsiltä.

On vielä aika paljon sovittelua ja justeeraamista ennenkuin pääsee kunnolla kokeilemaan. Olisiko kenelläkään tietoa 20" Nexus-rummulla varustetusta vetopyörästä?

Kun on niin hiljaista näillä kahdella suomenkielisellä nojakki-foorumilla laitan tämän jutun molemmille.

Sakari

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
Mikko
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Touko 2007, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko »

:shock: Nehän on lähes iskemättömät! Vain parikymmentä vuotta pyörätuolissa olleet!! :)

Hitto vie, se kaveri jolta noi kiekot on peräsin varmaan tietää mistä saa sopivia kumeja! Minäpä kysyn, pistän mailia tulemaan jos selviää!

There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Komsa rakentuu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniarana kirjoitti:

Olisiko kenelläkään tietoa 20" Nexus-rummulla varustetusta vetopyörästä?

Ilmeisesti haluat 7-vaihteisen, ovat muuten aika harvinaisia. Hintaa yksittäin ostettuna voi olla niin paljon että sama ostaa kokonainen lasten pyörä. Siinä saa samalla vaihdevivun, kumit, lokasuojan ja paljon muuta uudenveroista osaa. Jos 3-vaihteinen riittää, niin biltemassa on halvin pyörä 165e, keväällä varmaan joitakin malleja poistomyynnissä vielä halvemmalla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Joo, kun tein Ziphy 3:sta, laitoin Keskisuomalaiseen ilmoituksen, jossa kyselin 20" lastenpyörää. Oli sen verran mainio tuuri, että sain 80 €:lla vähän ajetun Crescent-pyörän, jossa oli 7:n vaihteinen Nexus-takapyörä, ja myös muutkin tilipehöörit olivat aivan hyvää luokkaa. Oli sääli hyvä pyörä hajoittaa runkoa myöten osiinsa. Täytynee tehdä uusi ilmoitus sinne ja Huutonettiin.

Komsan peräosa on tuon mallinen sen vuoksi, että sinne mahtuu pitkän matkan varusteet pakattuina putken muotoisiin pusseihin. :mrgreen:

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Minä tilasin pythoniin paikallisesta urheilukaupasta vetopyöräksi 7 vaihteisen shimano nexuksen+vanteen. Maksoi töineen muistaakseni 130€-140€. Ei pahus löydy kuittia mistään. Kallistahan tuo.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2046
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Minä olen kierrättänyt osat yleensä vanhoista pyöristä. Eihän sitä kuitenkaan voi ajaa kuin yhtä kerrallaan. Ostin kuitenkin pari vuotta sitten Nexus 8:n nippeli.fi nimisestä verkkokaupasta hintaan 120,- pelkkä jarruton napa. Kiekko ja pinnat muutaman kympin lisää, puolaustyön tein itse. Nyt se taitaa maksaa huomattavasti enemmän. Tuota kasia ei voi muuta kuin kehua, toiminut kuin kello ja välitykset verrattain laajalla alueella. Jalkajarrua siihen ei muistaakseni saa, mikä voi olla joillekin haitta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Minä olen kierrättänyt osat yleensä vanhoista pyöristä. Eihän sitä kuitenkaan voi ajaa kuin yhtä kerrallaan.

Hyvin ehtii ajaa useammallakin :) Mutta kun on 6 pyörää käytössä yhtäaikaa, niin aina on jotakin ikävää huolto/korjaus hommaa jossakin :(
Jos ens kesänä sais tehtyä sen lopullisen omaan käyttöön täydellisen nojapyörän, niin sais heitellä loput romut roskiin :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2756
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Komsa rakentuu

Viesti Kirjoittaja tavasti »

aniarana kirjoitti:

Olisiko kenelläkään tietoa 20" Nexus-rummulla varustetusta vetopyörästä?

Ei kun etsimään käytettyä lasten pyörää, esim huuto.net
Aika monet 7 vaihteiset lasten pyörät taitavat olla ketjuvaihteilla, haittaakos se?

Yksi vaihtoehto on tietysti uuden ostaminen, mutta se tietenkin maksaa enemmän.
Esim sramin napoja:
http://bike-components.de/catalog/City/ ... lter_id=62

Nuo hinnat ovat pelkälle navalle, siihen päälle vanne ja pinnat. Ja ellei kiekon kasaaminen onnistu itseltä, niin työ päälle.
Jos tuolle tielle lähtisi, niin itse ehkä ottaisin saman tien DualDriven, niin saisi riittävän välityssuhde-skaalan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Komsa rakentuu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Aika monet 7 vaihteiset lasten pyörät taitavat olla ketjuvaihteilla, haittaakos se?

En osaa sakarin kuvasta päätellä kuinka kaukana kampikeskiö on renkaan akselista. Jos väli on liian lyhyt(alle 45cm), niin tulee ongelmia ketjuvaihteen kanssa. Ristivetoa liikaa, omassa python2:ssa ei ketju tahtonut pysyä eturattaalla jos takana käytti koko vaihdeskaalaa. En kyllä ole koskaan nähnyt 20" pyörää seitsemällä ketjuvaihteella. Yleensä niitä on 5 tai 6, liekö juuri tuon lyhyen ketjulinjan vuoksi?
Ketjuvaihteen kanssa ei luonnollisestikkaan toimi jalkajarru. Eturenkaassa ei luultavasti vannejarru talviajossa toimi, sijoittipa sen mihin tahansa. Paataa liikaa lunta.
Jäljelle jää levyjarru(kiinnikkeet???) tai rullajarru, kuten kai eskolla on?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Jukka:
En osaa sakarin kuvasta päätellä kuinka kaukana kampikeskiö on renkaan akselista. Jos väli on liian lyhyt(alle 45cm), niin tulee ongelmia ketjuvaihteen kanssa. Ristivetoa liikaa, omassa python2:ssa ei ketju tahtonut pysyä eturattaalla jos takana käytti koko vaihdeskaalaa. En kyllä ole koskaan nähnyt 20" pyörää seitsemällä ketjuvaihteella. Yleensä niitä on 5 tai 6, liekö juuri tuon lyhyen ketjulinjan vuoksi?<<

Komsassa on kampikeskiön ja ja eturenkaan akselin väli vain 37,5 cm, ja tulisi varmaan ongelmia ketjuvaihtajan kanssa, kun keskiöön olen asentamassa kolmea hammasratasta ja vaihteita siis vähintään 21. Kun on aikomus vetää asuntovaunua perässä, on mäkisessä maastossa vaihteita oltava riittävästi. Asuntovaunun takia rakentelenkin delttaa. En uskaltanut lähteä vaunun kanssa ajelemaan viime kesänä Eco-tripille Turkuun, kun käytettävissä oli vain 2-pyöräiset Lulla, Snaket 1 ja 5. Ziphy 3 oli ja on edelleen Velomaniassa. Olisi tullut tosi tukalat paikat jyrkissä vastamäissä.

Ketjuvaihteen kanssa ei luonnollisestikkaan toimi jalkajarru. Eturenkaassa ei luultavasti vannejarru talviajossa toimi, sijoittipa sen mihin tahansa. Paataa liikaa lunta.
Jäljelle jää levyjarru(kiinnikkeet???) tai rullajarru, kuten kai eskolla on?
Jukka[/quote]<<

Ziphy 3:ssa http://farm1.static.flickr.com/50/16430 ... 7406_o.jpg minulla on edessä vannejarru ja kyllä se on mielestäni toiminut talvellakin. En kyllä ole kovin lumisissa paikoissa ajellutkaan. :?

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniarana kirjoitti:

Komsassa on kampikeskiön ja ja eturenkaan akselin väli vain 37,5 cm, ja tulisi varmaan ongelmia ketjuvaihtajan kanssa, kun keskiöön olen asentamassa kolmea hammasratasta ja vaihteita siis vähintään 21.

Kyllähän se toimii, mutta vaatii aktiivisempaa etuvaihtajan käyttöä.

aniarana kirjoitti:

Ziphy 3:ssa http://farm1.static.flickr.com/50/16430 ... 7406_o.jpg minulla on edessä vannejarru ja kyllä se on mielestäni toiminut talvellakin. En kyllä ole kovin lumisissa paikoissa ajellutkaan. :?

Ziphyssä lumi/vesi pääsee pölisemään vapaasti joka puolelle, joten tilanne sama kuin normaalipyörässä. Mitä enemmän rengasta koteloi, sitä harvemmaksi käyvät paikat joista renkaasta irtoava lumi pääsee ulos. olipa vannejarru missä kohti koteloa vain, niin siihen se lumi sitten paataa ja vesi ohjautuu. Minulla ei siis ole kokemusta, että estäisikö se vannejarrun käyttöä, mutta 2000km olen lumen käyttäytymistä tuollaisessa kotelorakenteessa seurannut ja epäilen että ongelmia voisi tulla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2756
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

aniarana kirjoitti:

keskiöön olen asentamassa kolmea hammasratasta ja vaihteita siis vähintään 21. Kun on aikomus vetää asuntovaunua perässä, on mäkisessä maastossa vaihteita oltava riittävästi.

Ei se vaihteiden määrä vaan skaala. Itse ainakin mieluiten ottaisin noin 10-15 vaihdetta yhteen valitsimeen, ja skaalaa ehkä 650%.

Jos ei ole rahasta kiinni, niin ei kun ostamaan Rohloff. Napa + vaihdevivut maksaa melkein 800E.

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Komsa alkaa olla valmis: http://farm3.static.flickr.com/2397/220 ... 666b_o.jpg

Molemmat jarrukahvat vaikuttavat samaan y-jarruun. Täytyisi saada hankittua rumpujarrullinen vetopyörä, että olisi kahdet erilliset jarrut. Oli minulla ilmoitus Keskisuomalaisessa ja Huutonetissä, mutta eipä tärpännyt.

Tein Komsaan remmi-istuimen: http://farm3.static.flickr.com/2161/221 ... d45b_o.jpg ja http://farm3.static.flickr.com/2165/221 ... 5dc6_o.jpg

Tuollainen jousitettu istuin on näillä moukkusilla talviteillä mukava. Ei juuri tärinät tunnu.

Kun saisi vielä jotenkin sijoitettua ohjausiskarin, niin homma olisi OK.

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Epäilen että etulokasuojalle joudut vielä jotakin tekemään...
Oletko muuten punninnut?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mitä materiaalia tuo remmi on?
Kuvan perusteella en vielä kässää.

Vastaa Viestiin