ompa outoa, mitään vastaavaa ei ole mulle aiemin sattunut. Kerran tosin väänsin keskiön väärinpäin kiinni, mutta sekin lähti ehyenä pois eikä muhvin kierteet edes vaurioituneet.
Mun muhvit on aina olleet halvinta pyöräterästä, liekö tuolla vaikutusta hitsattavuuteen.
ompa outoa, mitään vastaavaa ei ole mulle aiemin sattunut. Kerran tosin väänsin keskiön väärinpäin kiinni, mutta sekin lähti ehyenä pois eikä muhvin kierteet edes vaurioituneet.
Mun muhvit on aina olleet halvinta pyöräterästä, liekö tuolla vaikutusta hitsattavuuteen.
Minäkin olen sitä mieltä, että vahinko on sattunut vasta asennettaessa. Olet luultavasti kiertänyt kampilaakerikasetin oikeakätisen kierteen muhvin vasenkätiseen päähän. Minäkin tein joskus niin. Huomasin kuitenkin ajoissa, eikä sattunut pahempaa vahinkoa. Tuo kampikeskiömuhvi puomin päässä menee helposti ylösalaisin, jollei ole tarkkana. Silloin kierteet ovat väärin molemmilla puolilla. Tarkkana saa olla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Siltin suosittelen että kun uuden osan hitsaat kiini. Käyt pyöräkorjaamlla "uudistamassa " kierteet. Saat jatkossa keskiön kierremuhvit paremmin paikalle. Ei tarvitse käyttää voimaa jatkossa niin paljon. Pyörän kasaus ei ole voimalaji.
ompa outoa, mitään vastaavaa ei ole mulle aiemin sattunut. Kerran tosin väänsin keskiön väärinpäin kiinni, mutta sekin lähti ehyenä pois eikä muhvin kierteet edes vaurioituneet.
Mun muhvit on aina olleet halvinta pyöräterästä, liekö tuolla vaikutusta hitsattavuuteen.
Minäkin olen sitä mieltä, että vahinko on sattunut vasta asennettaessa. Olet luultavasti kiertänyt kampilaakerikasetin oikeakätisen kierteen muhvin vasenkätiseen päähän. Minäkin tein joskus niin. Huomasin kuitenkin ajoissa, eikä sattunut pahempaa vahinkoa. Tuo kampikeskiömuhvi puomin päässä menee helposti ylösalaisin, jollei ole tarkkana. Silloin kierteet ovat väärin molemmilla puolilla. Tarkkana saa olla.
Tsekkasin että tulee puomi oikein päin ennen hitsausta kiertämällä laakerin paikoilleen, silloinkaan ei vielä ollut mitään ongelmia. Kuvasta ei näy, mutta toisen puolen muoviholkki on paikoillaan, meni sormin kiertäen paikoilleen ilman mitään kihnausta tai hankausta.
Huonekaluputki on helppoa hitsattavaa, tulikohan jossain vaiheessa vain liikaa lämpöä
Tulipahan vaan mieleen... mikäs mua estää hitsaamasta laakerikasettia kiinni runkoon. Ei siitä kumpikaan enää enempää piloille voi mennä (kun käyttää ihan pieni hitsipisteitä), tekee sitten uuden kun tulee tarvis.
Itsea asiassa taidankin käyttää pronssilankaa ja kaarijuotan setin kasaan (silti pienillä pisteillä, ei yhtenäisellä saumalla.) Lämpöjen pitäisi pysyä satoja asteita alempana kuin varsinaisessa hitsauksessa. Kierrettäkin pitäisi olla vielä sen verran jäljellä että joitain millejä voi saada kierrettyä, sopivan paksuisilla peltiliuskoilla saa lisää tukea kierteettömään osaan.
Mä oon hitsannu mig:llä, pieninä pätkinä. Ensimmäisen pätkän olen hitsannut kohtaan jossa ei ole kierrettä ja heti kaaren sammuttua kurkannut muhvin sisään että kuinka punainen on. Tästä voi vähän arvioida että voiko vetää pidemmillä saumoilla vai pitääkö vetoja lyhentää. Muhvi saa punertaa sisältä, muttei hehkua kirkaan punaisena, näin ei kierre vaurioidu.
Vähäsistä tig kokemuksista on jäänyt sellainen muistikuva että tunkeuman saa sillä suuremmaksi, joten lämmittää hitsattavia kappaleita enemmän kuin mig ja on näinollen kierteisten osien hitsaamiseen hunonmpi vaihtoehto.
Tigillä hitsattu osa on tosiaan paljon kauemmin ja kauempaa hitsisaumasta kuuma. Kuumana hehkuva rauta palaa pinnastaan ja muodostaa pinnalleen valssihilsettä. Tässä tapauksessa -jos ne kierteet kerran olivat oikein päin - saattoi soikeuden sijaan ollakin kysymys tuosta valssihilseestä. Se rullautuu kierreurien pohjalle paakuksi ja jumittaa tuollaisen suurihalkaisijaisen ja pieninousuisen kierteen todella helposti. Valssihilse lähtee teräsharjalla hankaamalla pois. Paras työkalu varsinaisen kierretapin jälkeen olisi, teräksinen muhvi, jonon rälläkällä hioo uran samaan tyyliin, kuin kierretapeissa. Tällä kun varovasti ensin putsaa kierteen, niin varinainen kierre toimii autuaasti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tigillä hitsattu osa on tosiaan paljon kauemmin ja kauempaa hitsisaumasta kuuma. Kuumana hehkuva rauta palaa pinnastaan ja muodostaa pinnalleen valssihilsettä. Tässä tapauksessa -jos ne kierteet kerran olivat oikein päin - saattoi soikeuden sijaan ollakin kysymys tuosta valssihilseestä. Se rullautuu kierreurien pohjalle paakuksi ja jumittaa tuollaisen suurihalkaisijaisen ja pieninousuisen kierteen todella helposti. Valssihilse lähtee teräsharjalla hankaamalla pois. Paras työkalu varsinaisen kierretapin jälkeen olisi, teräksinen muhvi, jonon rälläkällä hioo uran samaan tyyliin, kuin kierretapeissa. Tällä kun varovasti ensin putsaa kierteen, niin varinainen kierre toimii autuaasti.
Todennäköisesti hilse ollut välissä, koska se tosiaan kiilasi sitä pahemmin mitä enemmän nitkutti. Pyyhkäsin kyllä hanskalla ja sen jälkeen sormella mutta eihän noin tiuhasta kierteesä mitään uriin jäänyttä huomaa.
Osat uutta poljinrunkoa varten on jo tehty, enää pitäisi tilata uusi kasetti ja keskiö kunhan tulee tili.
Firma jolla teetin taivutukset putkeen, Bein OY, tekivät täysin omilla mitoillaan. Nyt koko putki on sutena. Olisi pitänyt olla kuvat ja mittanauhat mukana, mutta kun sitä luottaa että ammattimies tekee kuvan mukaan...
Firma jolla teetin taivutukset putkeen, Bein OY, tekivät täysin omilla mitoillaan. Nyt koko putki on sutena. Olisi pitänyt olla kuvat ja mittanauhat mukana, mutta kun sitä luottaa että ammattimies tekee kuvan mukaan...
Se on sitä Suomalaista ammattitaitoa jota tuolla alkuketjussa useampikin ylisti
Kyllähän siitä vielä rungon tekee jos mutkien asteluvut on likikään oikeat. Pitää vain katkoa sopivista kohdista, lisätä tai vähentää välistä putkea ja hitsata takaisin.
Firma jolla teetin taivutukset putkeen, Bein OY, tekivät täysin omilla mitoillaan. Nyt koko putki on sutena. Olisi pitänyt olla kuvat ja mittanauhat mukana, mutta kun sitä luottaa että ammattimies tekee kuvan mukaan...
Se on sitä Suomalaista ammattitaitoa jota tuolla alkuketjussa useampikin ylisti
Kyllähän siitä vielä rungon tekee jos mutkien asteluvut on likikään oikeat. Pitää vain katkoa sopivista kohdista, lisätä tai vähentää välistä putkea ja hitsata takaisin.
Jukka
Piirustuksiin oli merkitty asteluvuksi 25 ja tää on 40. Tuli jämäpaloja koko putkesta.
Piirustuksiin oli merkitty asteluvuksi 25 ja tää on 40. Tuli jämäpaloja koko putkesta.
Jos yhden 40asteen mutkan katkaisee keskeltä niin saa kaksi 20asteen mutkaa. Eli pitää katkoa vain sopivista kohti mutkaa. Ei helppoa, ei hienoa, eikä muutenkaan mieltä ylentävää, mutta jos haluaa jatkaa rakentelua niin samahan se on yhdesti yrittää ennen kuin tilaa ja odottelee uutta putkea.
Saisihan siitä toki kaksi 20 asteen mutkaa mutta se on litistynyt sen verran että aika huono sauma tulee. Sinänsä kyseiseen kohtaan ei tule kovia rasityksia (etuakselin ja runkoputken kiinnityskohta, kuljettajan paino tulee etuakselille ja takaripustukselle) mutta jälki on rumaa ja epäilen kuinka vesitiiviin siitä saa.
Uusi putki pitäisi tulla ensi viikolla ja toivottavasti tämä nyt sitten onnistuu.
Nyt on tilattu myös renkaat, kääntörulla ja kuulanivelet, joten alkaa olla pikkuosatkin hiljalleen kasassa.