jviirret:
aniarana kirjoitti:
"Kaarresäde tuntui hurjan isolta."
Hmm, tarkennatko. Kuinka iso(metreinä) ja missä nopeudessa(ryömintä-, kävely-, juoksu-, pyöräilynopeudessa)?<<
Kaarresäde taluttaen ääriasennossa on 1,7 m, mutta hitaasti ajaen en pääse lähellekään tuota. Kovemmassa vauhdissa kaaresäteen mittaaminen on vähän epämääräistä. Kun selkänojan kalllistuskulma on Komsassa vain 24 astetta, ei vartalo lonkasta millään tahdo kääntyä riittävästi ellei nouse pystympään asentoon.
jviirret:
Itse olen huomannut että on löydettävä oikea nopeus suhteessa kaarteen jyrkkyyteen. Oikeen hitaasti ajettaessa kääntöympyrän halkaisija on ainakin kaksi kertaa niin suuri kuin kaatumisrajanopeudella. Kaarteessa keskipakovoima keventää ohjausta, mitä suurempi nopeus, sitä kevyempi ohjaus. <<
Mutta, miten on esim. kaupunkiajossa, jossa joutuu hitaassa vauhdissa tekemään jyrkän käännöksen. Jos ei sellaista pysty tekemään, eikö silloin perusrakenteessa ole jotakin pahasti vialla?
Jori:
Olehan Sakari varovainen ensimmäisissä kovemman vauhdin kokeiluissa, kun jättö on noin suuri.<<
Kiitos varoituksesta! Varovainen pitää olla myös sen vuoksi, että en ole vielä asentanut minkäänlaisia jarruja. Ainoa jarru on originaali kitkajarru: kengänpohja tietä vasten!
Jori:
Muistathan sen sivuttain mäessä tehtävän kokeen, jossa ajellaan mäkeä korkeuskäyrän suuntaisesti ja kokeillaan, pyrkiikö ja kuinka paljon, ohjaus kääntymään ja mihin suuntaan. Ei saisi, ainakaan kovin hanakasti kääntyä ylämäen suuntaan.<<
Kyllä se loivassa rinteessä vähän pukkaa kääntymään ylämäen suuntaan. En ole vielä päässyt kokeileen kunnon mäessä.
Otin vähän mittoja Komsastani. Akseliväli on 1140 mm, istuimen korkeus 260 mm, selkänojan kulma 24 astetta, ohjausakselin etäisyys etupyörän akselista 355 mm ja ohjausakselista 690 mm, kampikeskiön etäisyys etupyörän akselista 375 mm ja maasta 455 mm. Ja pyöräthän ovat 20" ja 24".
Jotta pelistä tulisi edes käyttökelpoinen, tätyy joitain muutoksia tehdä. Ainakin olen ajatellut pienentää ohjausakselin ja pyörän akselin etäisyyttä ja nostaa selkänojaa pystympään asentoon, mikä on vahinko, kun se muuten tuntuisi niin mukavalta näin loivana. 
Tuntuu, että ei tästä taida tulla perävaunun vetopeliä, kun kääntäminen hitaassa vauhdissa on hankalaa ilman vaunuakin. 
Sakari