Minäkin kyselin noita lyhytkampisia kampisarjoja pyörätohtorilta mutt niissä on aika pienet rattaat reilu 30 hammasta isommassa. Aikasemmin 170mm kammet ja isoin ratas oli 57 hampainen ja hiukan isompaakin ois välillä kaivannut.
Jos 152mm kammet niin paljonko pitäs pienentää rattaita ?
Eikös nämä kävisi. Nämä minulla on, kun en lyhyempiä löytänyt halvalla.
kampisarja TRACER 38-48 rattain 152 mm pitkä hinta 20 euroa
Tai tähän sitten vanhasta rattaat.
kampisarja DOTEK ilman ratasta 110 jako pituus 152 mm hinta 15 euroa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Minäkin kyselin noita lyhytkampisia kampisarjoja pyörätohtorilta mutt niissä on aika pienet rattaat reilu 30 hammasta isommassa. Aikasemmin 170mm kammet ja isoin ratas oli 57 hampainen ja hiukan isompaakin ois välillä kaivannut.
Jos 152mm kammet niin paljonko pitäs pienentää rattaita ?
51 hampainen olisi sama asia, eli siitä arvioimaan mikä olisi sopiva. Jos isompaa kaipaa, niin se sama 57 hampainen edelleen. Tuo 51 vs 57 on vähän enemmän kuin 12-11 ero takapakassa, mutta vähemmän kuin 13-11 ero.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Tuo Jorin 38-48 hampainen kampisarja voi olla tuohon omaan pieni mutt vaimon pyörään vois olla hyvä tai ainakin parempi.
Tuohon toiseen pitäs ettiä rattaat ku ne vanhat on solmussa, oliks tuo 110 jako nyt se BCD mitta?
Tuolta "maailmalta" ettiminen on joteski ni työlästä, ei oo nettikauppa kokemusta eikä välineitä.
Tai sitt pitää "viilata" itte
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kyllä noita löytyy Suomestakin . BBB ja muun merkisenäkin. Jos vaan on aulis palveleva pyöräkorjaamo teillä päin. Niin kyllä hommaa.
Itse en kyllä ymmärrä miksi kammet pitää olla näin lyhyet. Eikö kammet ole toiselta nimeltään vääntiö. Jos jotain väänetään . Niin miksi valita lyhyt tikku , kun rautakangella saa kunnon voiman .
tietysti jos pystyy pitämään niitä kieroksia ,sekä jaloissa on ylimääräistä podia niin kyllä sitä voi yrittää. Sekä onhan siinä sellainen juttu jos aja on kovin lyhyt , niin kammaet lyhenee jo anatoomisien mittojen vuoksi. Aikanaan itse kun ajoin kilpaa oli käytössä 172.5 kammet ja siirryin 170 niin kyllä täytyy sanoo että kyllä sen pienen voiman eron huomasi ylämäissä. Tarkoitus itsellä on kokeilla kyllä 175 kampia ihan sen vuoksi että täällä kun on noita mäkiä. Ja voimaa vääntönä tarvitaan kyllä enemmän .
voin olla väärässä mutta , itse en nää tässä kampikeskustelussa mitään järkee ja moni muu on varmaan samaa mieltä. Tietysti kokeilla saa kukin jos haluaa , mutta eikö kammet ole pelkät " vääntiöt " .
Tuohon toiseen pitäs ettiä rattaat ku ne vanhat on solmussa, oliks tuo 110 jako nyt se BCD mitta?
Jep, sepä justiinsa.
PW kirjoitti:
Tai sitt pitää "viilata" itte
Jos nyt ajelet 57 hampaisella, ja välitykset loppuvat kesken niin sepä se taitaa iskeä. 53 hampainen on suurin jota saa mistä vaan, sen yläpuolella saatavuus menee nollaan ja hinta taivaaseen.
Recumbentspartsilla olisi isojakin, mutta ne hinnat, ja nuokin ovat sitten jo 130 BCD:lle.
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Itse en kyllä ymmärrä miksi kammet pitää olla näin lyhyet. Eikö kammet ole toiselta nimeltään vääntiö. Jos jotain väänetään . Niin miksi valita lyhyt tikku , kun rautakangella saa kunnon voiman .
Sen mitä väännössä häviää voittaa nopeudessa.
Kokeile tehdä jalkakyykkyä (vaikka ilman painoja) niin että polvikulmaksi tulee 90 astetta, tai vaikka vielä vähän alemmas. Tee sen verran että alkaa tuntua. Sitten kokeilet vaihtaa malliin että kyykkäät vain puolikkaan matkan, mutta tuplaat tahdin. Molemmissa vaihtoehdoissa teho on sama. Kyykyn syvyyttä voi mitata vaikka laittamalla takapuolen alle jakkaran johon pitää koskea joka kyykyllä.
Itse en kyllä ymmärrä miksi kammet pitää olla näin lyhyet.
2cm lyhyemmillä kammila saa keskiön 2cm alemmas ja näinollen jalat jäävät polkiessa 4cm alemmas yläkuolokohdassa. Edellyttää tietenkin että se pyörä tehdään alunperinkin lyhyille kammille.
Itse vähän karsastan näitä ohjeita joissa 10% lyhemmillä kammilla neuvotaan käyttämään 10% pienempiä rattaita. Mulla on LowLWB:ssä 155mm kammet ja ei minulla keskimääräinen kadenssi ole siinä juurikaan suurempi kuin 170mm kammilla. Toki ylämäissä ja kiihdytyksissä yritän vispata kovemmilla kierroksilla, mutta tasaisella poljeskellessa kierrokset on kyllä samat kuin pitkillä kammilla.
Ei se asia näin yksinkertainen. Ensinnäkin naisten kammet oli aikanaan 10 mm lyhyemmät kuin vastaavan pituisen miehen. Eikä tällä jalka kyykyllä ole tässä mitään tekemistä. Jalan sisäpituus kertoo kammen pituudesta ja luultavasti kilpapyöräilijöden käyttämät taulukot ja laskentaohjeet pätevät pitkälle nojapyörään. Kyllä sitä sitkuttaa saa jos haluaa. Mutta ei siinä sitkuttamalla voima ainakaan kasva. Johan ne kilpapyöräilijätkin käyttäisi lyhyitä kampia jos niistä jotain hyötyä. Tärkeintä on kammen oikean mitottaminen jalan pyörittämis liikkeeseen. Toinen juttu jos nämä lyhyet on joku " muoti ilmiö ". Vai olisko näin että minkä voimassa häviää , sen sitkuttamalla voittaa. En usko . Itse ainakin saan pyörityksen aikaiseksi ja väänön 172.5 kammilla. Enkä pyörityksessä kyllä ole hävinnyt lyhytkampisille. Parhailaan pyöritän 120r/ min. En tiedä kuinka paljon sitä kyykky pyöritystä pitäis nostaa että voima kasvais.
Ei se asia näin yksinkertainen. Ensinnäkin naisten kammet oli aikanaan 10 mm lyhyemmät kuin vastaavan pituisen miehen. Eikä tällä jalka kyykyllä ole tässä mitään tekemistä.
No on sillä sen verran, että siinä huomaa kuinka paljon kovemman kuorman jalat kestävät maltillisemmilla polvikulmilla.
Nojanalle kirjoitti:
Jalan sisäpituus kertoo kammen pituudesta ja luultavasti kilpapyöräilijöden käyttämät taulukot ja laskentaohjeet pätevät pitkälle nojapyörään.
Eivät täysin päde. Nojakissa lonkkanivelet ovat vakiopaikassa, penkin pohjalla, kun taas pystypyörässä lantion keinumisella tulee jalan pituuteen millejä lisää. Ja pystypyörässä tilanteesta riippuen siirtyy takamus penkillä, ja toisinaan siirrytään ajamaan seisaaltaan. Kovimmissa mäissä joissa otetaan suurimmat voimat noustaan seisomaan, ja takamus pääsee enemmän liikkumaan ylös-alas ja polvikulmat jäävät vähän pienemmiksi. Ja keinuukos huippu-kuskeillakin pyörä vielä puolelta toiselle, jolloin siitä keinumisestakin tulee lisää pituutta jalkaan?
Näiden lisäksi ei ole ihan itsestään selvää että se mikä sopii kovakuntoiselle, harjoitelleelle kilpaurheilijalle sopisi myös tavalliselle, huvikseen ja terveytensä takia liikkuvalle.
Minä ostin samanlaiset kammet, kun Jorilla on myynnissä, siis 152mm.
Laitoin ne Leitraan 170mm:ten tilalle.
Sitten tulikin vaikeus, kun 70piikkinen ratas ei käynytkään kammen jakoon, ja kampi uppoaa syvemmälle akseliin, kuin edellinen kampi.
No keskiöitähän saa eripituisia ja ostin pisimmän mahdollisen.
Sitten vielä piti tehdä uusi eturatas.
Tein sen alumiinipellistä, ja siihen meni kaksi iltaa porailuun ja lehtisahailuun.
Nyt olen ajanut uusills lyhyillä kammilla ja tuolla eturattaalla 700km, ja voin todeta, että kyllä kannatti vaihtaa.
Kierroksia on joutunut lisäämään, mutta onneksi Srammin 3x7 takanavassa riittää välitystä.
Nyt on keskinopeudella ajaessani vaihteet paremmin asettuneet 2 rumpupuvaihteen alueelle, joka on siinä navassa suoravälitys.
Vielä hurjemmat tuli laitettua Keijolta ostamaani soutupyörään, 120mm.
Ajattelin, että pahimmissa mäissä voi sitten vetää käsillä lisävääntöä.
Silläpyörällä en vielä ole ajanut kuin pukilla kellarissa.
t.HMa
Ei sitä ratasta tarvitse vältämättä uusia. Rattaan kampien väliin voi ostaa sovitadapterin , tai tahdä itse . Pyörä Tohtorilla näytti ainkin olevan sellainen mikä lie " sovitin" tai jokin.
Tein sen alumiinipellistä, ja siihen meni kaksi iltaa porailuun ja lehtisahailuun.
Jouduin tekemään 43-piikkisen ovaalin uusiksi kun 2mm alumiini melto pelti anto periksi liiallisen väännön ja liian vähäisen metallin vuoksi.
Nyt aikaa meni yksi ilta, ja tein jopa kolmelle asennolle kiinnitysreiät ja niihin vielä upotukset kuten Campon alkuperäisissä. En leikkinyt lehtisahoilla, käytin 1-2mm katkaisulaikkaa pikku rälläkässä ja viimeistely viilalla.
Alumiini on tällä kertaa 3mm jotakin 6000-sarjaa SAH-KO:lta hintaan 8 € / kg. Ratas sanoo bling kun kopauttaa ja oli huomattavasti kovempaa työstää (viilat & rälläkkä)...
En minäkään leikkinyt lehtisahalla.
Se vaan tekee valmista jälkeä, eikä tarvitse viilailla jälkikäteen.
Nyt kun ratas on sisäänajettu, ajattelin vanhentaa sen uunissa Jorin ohjeiden mukaan.
t.HMa
Nyt kun ratas on sisäänajettu, ajattelin vanhentaa sen uunissa Jorin ohjeiden mukaan.
t.HMa
No joo, huumoria puoliksi. Meni nimittäin viilalla leikkiessä sitten useampikin tunti... mutta yhdessä illassa sain rattaan alle ja hyvin tuntuu toimivan.
Sisäänajon ja sen jälkeisen hienosäädön jälkeen teen saman erkaumakarkaisun kuin edellisiin, pitää ehkä miettiä vielä pintakäsitteliskös noi jollakin. Joka tapauksessa isompaan rattaaseen kun sen saan valmiiksi leikkaan kevennykset vaikkapa tähän tyyliin:
Minulla ei sitten tule kuin 3x5 kiinnitysreikää, 0/5/10 astetta ennakkoa/jättöä. 5 astetta on toiminut koiville hyvin, samoin 10% ovaali muoto.
t.HMa
Siis minkälaista sahaa tarkotat tässä lehtisahalla ? Miten paksusta alumiinista teit rattaat ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.