Omatekele nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
pasi71
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Joulu 2007, 16:59
Paikkakunta: Oulu

Omatekele nojakki

Viesti Kirjoittaja pasi71 »

Tämän ketjun kuvista osa on photobucket-linkkejä, jotka eivät säily. Liitin yhden kuvan tähän viestiin, kuten kannattaisi tehdä kaikille linkatuille kuville, niin eivät kuolisi niin helposti. -jori

nojis2.jpg
nojis2.jpg (94.76 KiB) Katsottu 3526 kertaa

----------------------------------------------[/color]

Hei vaan kaikille nojakki harrastajille.
Aikani tutkiskeltuani muiden rakennelmia, innostun itsekkin tekemään tuollaisen nojapyörän.
Perheellisenä nuita pyörän jämiä tahtoo kertyä nurkkii, niin aattelin niitä sitten kierrättää , ja tekasta nojakin jo pelkän mielenkiinnon takia.
Eniten tässä kiinnosti tuo ajettavuus ja toimivuus sekä poljenta tehokkuus..
Mielekkäintä tässä oli ratkaista erillaisia ongelmia, kuten ketjulinja, penkki ja jättö.(ikinä en oo luonnossa nähnyt ainuttakaan nojakkia / vastaavaa)
Mut kylne siit suttaantu kun pähkäili jonkin aikaa.
Eniten päänvaivaa aiheutti se kuinka saada sovellettua aihioden omia runkoputkia yhteen toimivaksi paketiksi, penkkiin jouduinkin sitten hommaamaan materiaalin ihan muualta.
pitäisin niitä kuviakin tänne tekeleestäni, mut ei ole sellaista galleeriaa täällä jonnekka sen vois laittaa.
Voin kyllä lähettää pari kuvaa jollekkin joka pystyy linkittään tänne niitä, niin näkee muutkin tekeleeni.

:?
Ja sitten niitä kokemuksia tästä nojakista:
Päädyin aluksi tekemään alta ohjattavan, koska se vaan jotenkin tuntui hyvältä. :roll: luin kyllä muitten juttuja alaohjauksesta, ja totesin samat ongelmat, kunnes kaaduin paikoillani ollessa. Suhteellisen vaikea lähteä liikkeelle.
Joten muutin yläohjattavaksi ja kyllä muuttui helpommaksi ajaa, todella rennoksi. :)

---------------Pasi--------------------------------

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Omatekele nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

[quote="pasi71"]quote]

Tervetuloa vaan nojakistijoukkoon :)
Kuvasi saat helpommin esille laittamalla sen tuohon
http://keskilinkki.com/hpv/yabb/YaBB.pl ... kentaminen
Kevytajoneuvoyhdistyksen foorumille, jossa keskustelevat pääosin samat henkilöt, kuin täälläkin.
Kirjautumisen se tietysti vaatii, mutta niinhän nämä kaikki.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pistä kuva tuleen sähköpostiin jviirret@luukku.com niin laitan photobuckettiin ja linkitän tänne.
Photobucketiin on kyllä helppo rekisteröityä itsekkin ja sieltä saa valmiin linkin jolla kuvan voi liittää viestiin, kunhan kuvan on ensin lähettänyt sinne.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tässäpä sähköpostiin saamani kuvat:

Kuva

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

pasi71
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Joulu 2007, 16:59
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja pasi71 »

kiitokset Jukalle

Tästä versiosta ajattelin vielä tehdä siistimmän ja yksinkertaisemman version pyöreästä huonekaluputkesta.
ehkä jo kesäksi jos aikaa nuilta muilta rojekteilta/harrastuksilta riittää.

--------pasi-----------------

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Näppärän oloisia rakenteita. Tuo kapulaistuin ei ainakaan hiosta pahasti. Vetävä ketju on kyllä aika kaukana takahaarukan joustonivelestä, joten saattaa pomputtaa perää polkiessa. Tavallisesti nivel yritetään saada ketjun linjalle tai mahdollisimman lähelle sitä.

Jori

pasi71
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Joulu 2007, 16:59
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja pasi71 »

Juu huomasin kyllä tuon jo silloin tsuumailu vaiheessa että siihen sellainen pomppu efekti tulee mutta tuo iskari on jo aikansa joustot joustanut ja menny ruostumaan jumiin, eli on periaatteessa joustamaton.

Tuosta versiosta omat hyväksi toteamani seikat (tosin vähäiset) siirrän tuohon seuraavaan aihioon jonka rupean rakentamaan kesäksi..Tosin se mielestäni vaatii joiltaan osin vielä säätöö,,, tuo jätön olen ajatellut 8cm. Tuossa kuvan pyörässä on 4cm ja se tuntuu hivenen hataralta.
Olen kyllä yrittänyt saada seloa nuista jätöistä mut kertokaas mikä se parraiten sen tuntuman toisi tuohon ajettavuuteen, vai kuuluuko se tämän mallin ominaisuuksiin

Kuvassa hivenen hahmotelmaa tulevasta..
nooh nyt onnistuu multakin näitten kuvien laitto foorumeille :wink:
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pieni huteruus kuuluu nojakissa ominaisuuksiin, kun kroppa liikkuu pyörän mukana eikä letkua vapaasti kuten pystypyörässä. Huomaat asian kun rullaat nojakilla ja kohotat selän irti selkänojasta ja roikotat jalkoja ilmassa. Pitäisi tuntua täsmällisemmältä.
Pystypyörän ohjauskulmaan toimii aika hyvin pystypyörän jättö. Loivempaan keulakulmaan jättöä voi pienentää.
Ennen suurempia päätöksiä kannattaa nykyisessä pyörässä kokeilla jätön vaikutuksia esim. tällaisilla lisäpalikoilla:
Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tanskalaissivustolla on seikkaperäinen pdf dokkari vastaavia ideoita sisältävästä suunnitelmasta. Kattele onko sulle näistä jotain iloa: http://www.hpvklub.dk/index.php/Selvbyg/Selvbyg

pasi71
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Joulu 2007, 16:59
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja pasi71 »

Todella hienot selvitykset on tehneet. Oisko vastaavia dokkiksia enempi nuista ei vielä saanut irti mitään uutta, mitä tulemaan pitää.
Tästä suunnitelmastakin tulee vastaavanlainen dokkis tehtyä 3D kuvineen.(lopputyö)
Kuva

Komponentteja pitäisi vielä löytää jostain, saisi tuon rojektin polkaistua käyntiin. Muun materiaalin saakin helposti rautakaupasta.
Ajattelin käyttää uudehkoja osia jos niitä olisi saatavilla, muuten täytyy tyytyä käytettyihin osiin.

-------------------Pasi----------------------

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

pasi71 kirjoitti:

Tuosta versiosta omat hyväksi toteamani seikat (tosin vähäiset) siirrän tuohon seuraavaan aihioon jonka rupean rakentamaan kesäksi..Tosin se mielestäni vaatii joiltaan osin vielä säätöö,,, tuo jätön olen ajatellut 8cm. Tuossa kuvan pyörässä on 4cm ja se tuntuu hivenen hataralta.
Olen kyllä yrittänyt saada seloa nuista jätöistä mut kertokaas mikä se parraiten sen tuntuman toisi tuohon ajettavuuteen, vai kuuluuko se tämän mallin ominaisuuksiin

Kuvassasi jättö pikemmin nolla tai jopa negatiivinen kuin 8 cm. Tuolla sivulla selvennystä asiaan: http://www.kreuzotter.de/english/elenk.htm
Jättö = Trail.
Ohjaus tosiaan tuntuu hieman yliherkältä aluksi, mutta asiantilaan tottuu,.

pasi71
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Joulu 2007, 16:59
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja pasi71 »

Olette aivan oikeassa, mitotin sen vain väärästä paikasta.
Kuva
Näillänäkymin tyydyn etuhaarukan tarjoamaan jättöön.
Muutetaan piirustuksia sen verrana vielä.

Mahdan kohta pilkkoa tuon alkuperäisen proton josko en löydä nuita osia mistään, oisko kellään ylimääräisiä?
Listalla oisi: poljin yhdistelmä, etuhaarukka+ratas(20 tuumainen) sekä takaratas paketti(26 tuumanen).

-----pasi--------------

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Muista että tuohon penkkitilauskimppaan voi osallistua :)

http://lowride.info/phpBB2/viewtopic.ph ... c&start=15

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

pasi71 kirjoitti:

Kuva

Paino on pienellä etupyörällä. Siirrä takapyörää edemmäs, niin rullaa ja kulkee muutenkin paremmin. Iso takapyörä kantaa kuorman ja rullaa 10% paremmin kuormansa alla.
Jättöä saat lisää kallistamalla ohjausakselia vähän vinommaksi reilut 4 mm /aste. Nyt se taitaa olla noin 3 mm miinuksella. Toinen vaihtoehto on valita suorempi haarukka. Noissa pienietupyöräisissä nojakeissa on tavallisesti täysin suora haarukka, joka tekee tuolla 72 asteen ohjauskulmalla noin 75 mm jätön. Harkitse myös vielä, josko sen takajousen nivelen saisi ketjulinjalle ketjua tai niveltä siirtämällä.

Jori

pasi71
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Joulu 2007, 16:59
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja pasi71 »

Hei taasen

Kokeilin huteruuden hallintaa kuten jukka kertoi, ja näinhän se menee ajo vakaantui :) Josta sain ajatuksen että mitenkä se toimisi josko lisäisin tuohon penkkiin nivelöidyn sivuttaiskeinun vaimennettuna kumityynyillä. :?
joka mahdollistaisi yläkropan liikedinnän ajetaessa...hmmm toisikohanse jonkin laista vakautta ajettavuuteen. Liittelen kuvan ajatuksestani tänne kunha joudan piirteleen.

Nuista penkeistä tuo ECONO tuntus näin opiskelijalta hyvältä vaihtoedolta.
50€+lähetys kustannukset eivät tunnu todellakaan kalliilta, joten mahtaa tänne Ouluunkin parikappaletta rantautua, vaikka tekemisen ilo siinä kärsiikin.

Joo olen kyllä pähkäillytkin tuota akseliväliä tovin, ja tähän piirustukseen olenkin lisännyt sitä 100mm, ajatuksena saada vakautettua ajettavuutta,Lyhyt akseliväli on kiihkerä käytöksinen ja pitempi aina rauhallisempi.
Etuhaarukan kulmiin tulen myös keskittymään enemmissämäärin.
Pyrin panostamaan tähän ajettavuuden hakemiseen tässä mallissa.

----Pasi------------------- :?

Vastaa Viestiin