Kypäräkuumetta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jori »

Kannattaa muistaa, että Liikenneturva on autoilijoiden etuja ajava instanssi. Perustajana mm. Autoliitto. Mitä tiukemmin liikenneturvan nimissä vaaditaan pyöräilysääntöjen pilkuntarkkaa noudattamista, sitä vähemmän pyöräilijöitä ja sitä enemmän autoliikennettä, myytyjä autoja ja valtaa autoteollisella kompleksilla. :twisted:
Poliisin kommentti noudatti vanhaa tuomarinohjetta: Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan; sen kohtuuden tähden, joka laissa on, se hyväksytään. Eli lain laatijan tarkoitus on ollut, että pyörät näkyvät ja pyöräilijät näkevät pimeään ja hämärään aikaan. On sivuseikka mikä valaisimen asennuskorkeus tai kiinnityspaikka on. Olisi mielenkiintoista seurata oikeuskäsittelyä, jossa poliisi puolustaa sakotustaan sillä perusteella, että valaisimen kiinnityspaikka on ollut pyörän sijaan kypärä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista seurata oikeuskäsittelyä, jossa poliisi puolustaa sakotustaan sillä perusteella, että valaisimen kiinnityspaikka on ollut pyörän sijaan kypärä. :)

Muistan kuulleeni väitteen, että Turussa poliisi olisi sakottanut pyöräilijöitä joilla oli valaisimena kypärälamppu tai otsalamppu, mutta mitään ensikäden tietoa aiheesta ei ole. Pystäri-väen tapauksessa tuossahan on voinut vedota suoraan siihen valaisimen korkeuteen.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista seurata oikeuskäsittelyä, jossa poliisi puolustaa sakotustaan sillä perusteella, että valaisimen kiinnityspaikka on ollut pyörän sijaan kypärä. :)

Muistan kuulleeni väitteen, että Turussa poliisi olisi sakottanut pyöräilijöitä joilla oli valaisimena kypärälamppu tai otsalamppu, mutta mitään ensikäden tietoa aiheesta ei ole. Pystäri-väen tapauksessa tuossahan on voinut vedota suoraan siihen valaisimen korkeuteen.

Kyl määki turuus!
Voihan sitä hölmömpi poliisi sakottaa, mutta kiinnostavaa olisi kuulla perustelut oikeudessa. Tässä vedotaan lain kirjaimeen, jonka yhteys lain henkeen on epäselvä. Mikähän muuten mahtaa olla syy tuohon valaisimen ylimmän korkeusaseman määrittämiseen. Mitä ylempänä valaisin on, sitä vähemmän se häikäisee ulkopuolisia samalla tien valaisulla, koska valaisimen kulma maata kohti on jyrkempi. Lisäksi näkyvyys mm. mäen takaa on korkeammalle sijoitetulla valaisimella parempi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos valon saa pyörän sijaan asentaa kuljettajaan, niin miksei myös heijastimia, jarruja ja muita pakollisia varusteita?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Mikähän muuten mahtaa olla syy tuohon valaisimen ylimmän korkeusaseman määrittämiseen. Mitä ylempänä valaisin on, sitä vähemmän se häikäisee ulkopuolisia samalla tien valaisulla, koska valaisimen kulma maata kohti on jyrkempi. Lisäksi näkyvyys mm. mäen takaa on korkeammalle sijoitetulla valaisimella parempi.

Kun pyörä on auton vieressä sen oikealla puolella jää valaisin auton katon yläpuolelle eikä näy sen kuljettajalle. Toisaalta ihmeen alhaalla, 30cm, se saa olla, ei se sieltäkään kyllä autoon näy :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Jos valon saa pyörän sijaan asentaa kuljettajaan, niin miksei myös heijastimia, jarruja ja muita pakollisia varusteita?

Heijastimia minussa on kyllä asennettuna monissa vaatteissa ja jarruakin kai syöttivät armeijassa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Kun pyörä on auton vieressä sen oikealla puolella jää valaisin auton katon yläpuolelle eikä näy sen kuljettajalle. Toisaalta ihmeen alhaalla, 30cm, se saa olla, ei se sieltäkään kyllä autoon näy :roll:

liikennevalot ovat kolmen metrin korkeudessa. Eikös niidenkin olisi hyvä näkyä. :shock:
Löytyykö tuolle korkeusasemalle pätevää selitystä. Toistaiseksi näyttää huonosti harkitulta määräykseltä

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

Jos valon saa pyörän sijaan asentaa kuljettajaan, niin miksei myös heijastimia, jarruja ja muita pakollisia varusteita?

Jukka

Silloin kun pyörä liikkuu niin olisihan ne kuljettajaan asennetut heijastimetkin kiinteässä yhteydessä pyörään :wink: no ei vaa, heijastimista on kyllä iloa kun pyörä nököttää yksinään vaikkapa tien laidassa.

Valojen toinen pointi on, että pyöräiliä näkee mihin ajaa ja jos ei aja niin ei perusdynamovalokaan pala joten minun mielestä on ihan samantekevää mihin sen lampun laittaa kiinni, kyllä se valo sitten pyörällä ajaessa on jotenkin yhteydessä pyörään.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Jos valon saa pyörän sijaan asentaa kuljettajaan, niin miksei myös heijastimia, jarruja ja muita pakollisia varusteita?

Jukka

Muistetaan vielä se että ne 9-10 kg kilpapyörät on vapautettu heijastin-, soittokello- yms turhakkeiden asentamisesta.

Harmi vaan että aika harva nojakki menee tuohon luokitukseen, oma lowraceri on vain jotain 12.5 kg painava... ei siinä ole mitään kiinteitä heijastimia tai lamppuja, eikä tule.

Talvet ajelen keskiön edessä kiinnitetyllä Ixon IQ LED-lampulla ja takavalona on kypärässä tuo superflash. Eipä ole paikallisia virkamiehiä kiinnostanut, täällä kun kaikki ajelee ilman valoja ja kypäriä joten näiltä osin ainakin ylitän vaatimukset. Loput heijastimet on sitten kamppeissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kun pyörä on auton vieressä sen oikealla puolella jää valaisin auton katon yläpuolelle eikä näy sen kuljettajalle. Toisaalta ihmeen alhaalla, 30cm, se saa olla, ei se sieltäkään kyllä autoon näy :roll:

liikennevalot ovat kolmen metrin korkeudessa. Eikös niidenkin olisi hyvä näkyä. :shock:

Olisi, siksi niitä on kahdet, kun ensimmäisenä autojonossa oleva ei näe kohdalla olevia valoja niin toiset on risteyksen vastakkaisella puolella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Taitaapi tuo 1.3metrin max valon korkeus olla kuitenkin aika hyvä juttu. Veikkaisin että tuolla korkeudella autoilijan katse aika lailla on, joten pyöräilijän huomattavuus paranee kun valo sijaitsee samoilla korkeuksilla. Eikös se ole ihan tutkittu juttu, että ihmisen "näkökenttä" on liikennetilanteissa aika suppea. Veikkaampa, että suurin osa liikenne "tapahtumista", huomioitavista asioista rekisteröidään juurikin noilta korkeuksilta.

Eipä ole pelkästää yhden kerran, kun olemme nojakkiemme istuimella kuulleet, eihän teitä huomaa kun ootte niin matalalla. Tämä vieläpä pystypyöräilijän suusta :D Eipä tuo korkeusmääräys nojakisteja häiritse, valaisimen kiinnitystapa enemmänkin :wink: Veikkaisimpa, että jos valaisin (otsalamppu) on kuskissa kiinni, saattaapi se ajaessa heilua reippaastikkin sivusuunnassa, jolloin tosi pimessä saattaa pyöräilijä näyttää jalankulkijalta. Siinäpä taas reseptiä vaarallisiin virhearviointeihin toisen osapuolen taholta.

Nojaillaan!

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt sitä väitellään taas valoista. Eikö ole ihan sama kunhan vaan on. :oops:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Nyt sitä väitellään taas valoista. Eikö ole ihan sama kunhan vaan on. :oops:

+1. Täälläpäin virkavalta (ja kanssaliikkujat) on tyytyväisiä kunhan on valot jotka näkyy.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Nojanalle kirjoitti:

Nyt sitä väitellään taas valoista. Eikö ole ihan sama kunhan vaan on. :oops:

Ihampa tuo sama mulle onko vai eikö. Kerroimpa vaan ajatuksiani siitä, miksi tuollaisia lakipykäliä on väsätty. Liekö ajatukseni sitten edes totuuteen päin, en tiedä. Näyttääpi täällä palstalla olevan nykyisin vallalla ajatusmalli, jotta jos vähänkään ajattelee asiaa autoilijan näkökulmasta, "ydinporukka" ärsyyntyy :shock:

Kyllä on vielä pitkä matka, nojapyöräilijöilläkin, jotta suomeen pyöräilykulttuuri saadaan, tai edes hyväksytään pyöräily vakavasti otettavaksi liikennemuodoksi. Yhdeksi (arvostetuksi) muiden, jo hyväksyttyjen joukkoon.

Nojaillaan!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jori »

Trek r200 kirjoitti:

Taitaapi tuo 1.3metrin max valon korkeus olla kuitenkin aika hyvä juttu. Veikkaisin että tuolla korkeudella autoilijan katse aika lailla on, joten pyöräilijän huomattavuus paranee kun valo sijaitsee samoilla korkeuksilla.

Autoilijan katse on siis tuolla 1,3 metrin korkeudella. Miksi se on sitten valon asentamisen yläraja ja miksi jopa 0,3 metrin korkeuskin käy, vaikka jojapyöräilijääkään ei kuulemma huomaa. Jos tuolla logiikalla mennään, niin valon asennuskorkeuden pitäisi olla siitä autoilijan silmän korkeudelta (1,3 m) metri ylös ja metri alas, jolloin yläraja olisi 2,3 m, joka onkin jo sitten lähellä liikennevalon korkeutta. Vieläkin jää selittymättä, miksi se 1,3 m yläraja.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin