Kypäräkuumetta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tainut joku vaan vetää sen hanskasta , kun lakia laarittiin. Moni muukin laki on vähän sen olonen. Jos joku ei näe ja ei pysty seuraamaan liikennettä . Niin että ei havainoin matalalla kulkevia. On kyse joko näkökyvyn puutteesta. Tai puuhastelusta ratintakana. Kyllä joidenkin nojapyörien havannointi on vaikeaa määrätyissä tilanteissa . Mutta usein on pyöräilijän oma asenne siihen syynä. Valot ja heijastimet on keksitty. Ei voi vaatia että täysin musta ja lähes varjoihin hukkuvat . Näiden tilanteiden torjumiseksi sitä tehdään työtä että nährään. :mrgreen:

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Taitaapi tuo 1.3metrin max valon korkeus olla kuitenkin aika hyvä juttu. Veikkaisin että tuolla korkeudella autoilijan katse aika lailla on, joten pyöräilijän huomattavuus paranee kun valo sijaitsee samoilla korkeuksilla.

Autoilijan katse on siis tuolla 1,3 metrin korkeudella. Miksi se on sitten valon asentamisen yläraja ja miksi jopa 0,3 metrin korkeuskin käy, vaikka jojapyöräilijääkään ei kuulemma huomaa. Jos tuolla logiikalla mennään, niin valon asennuskorkeuden pitäisi olla siitä autoilijan silmän korkeudelta (1,3 m) metri ylös ja metri alas, jolloin yläraja olisi 2,3 m, joka onkin jo sitten lähellä liikennevalon korkeutta. Vieläkin jää selittymättä, miksi se 1,3 m yläraja.

Sopii mulle, nostetaan se yläraja vaikka 4 metriin. Miksi se on päätetty 1,3 metriin, en tiedä. Mutta jokainen autoileva pyöräilijä voi tuumia, mille korkeudelle katse "tarkentuu" esim. risteyksiin mentäessä. Onhan se ihan tutkittukin, että jos katsot risteävältä tieltä tulevaa autoa/pyörää/jalankulkiaa, et todennäköisesti samaan aikaan näe risteyksessä olevia liikennevaloja. Eli se näkökentän kapeus liikennetilanteissa. Kyllä se nojapyöräilijä huomataan, juju on vaan siinä, että milloin. Liikenteessä kun on totuttu etsimään katseella esim. väistettävää kohdetta ensin tietyltä korkeudelta (pystypyörä). Sitten kun siellä silmänurkassa jotain vilahtaa (matala nojis) katse kohdistuu siihen, mutta siinä voi mennä juuri ne tarvittavat sekunnin kymmenykset jotka tarvittaisiin pysähtymiseen.

Onhan tuo oikeasti aika turha määräys, kun ei sitä valvota eikä noudateta. En minäkään lampun korkeutta koskaan mitannut ole, tankoon kiinni ja sillä hyvä :D Sillä korkeudellahan tuo kaikissa pystäreissä pääsääntöisesti on, joten uskon muiden sen siitä huomaavan "ensimmäisenä".

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Autoilijan katse on siis tuolla 1,3 metrin korkeudella. Miksi se on sitten valon asentamisen yläraja ja miksi jopa 0,3 metrin korkeuskin käy, vaikka jojapyöräilijääkään ei kuulemma huomaa. Jos tuolla logiikalla mennään, niin valon asennuskorkeuden pitäisi olla siitä autoilijan silmän korkeudelta (1,3 m) metri ylös ja metri alas, jolloin yläraja olisi 2,3 m, joka onkin jo sitten lähellä liikennevalon korkeutta. Vieläkin jää selittymättä, miksi se 1,3 m yläraja.

Jospa lain laatija on olettanut että autoilijan silmät on 80cm korkeudella ja siihen sitte +/- 50cm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

ote]

Jospa lain laatija on olettanut että autoilijan silmät on 80cm korkeudella ja siihen sitte +/- 50cm

Formulakuskilla ehkä. No,voi se olla noinkin. Melkoisen matalaksi on auto oletettu. Paras selitys tähän mennessä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

ote]

Jospa lain laatija on olettanut että autoilijan silmät on 80cm korkeudella ja siihen sitte +/- 50cm

Formulakuskilla ehkä. No,voi se olla noinkin. Melkoisen matalaksi on auto oletettu. Paras selitys tähän mennessä.

Noo, ei ne autot morris minien ja fiat 600 aikaan olleet nykyisen korkuisia, vai milloin lie tuokin laki kirjattu...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Vieläkin jää selittymättä, miksi se 1,3 m yläraja.

Arvataanpas itsekin, kun kerran muutkin. Oiskohan se tuollainen siksi ettei se häikäisisi vastaan tulijoita, ainakaan alaviistoon suunnattuna.

Toi yläraja on kyllä hyvä olla olemassa: purjeveneen kulkuvalot saa olla maston huipussa. Näkyy hyvin kauas, mutta katsopas läheltä niin valo ei kyllä pistä silmään.
Aika kärjistetty esimerkki ;)

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

ote]

Jospa lain laatija on olettanut että autoilijan silmät on 80cm korkeudella ja siihen sitte +/- 50cm

Formulakuskilla ehkä. No,voi se olla noinkin. Melkoisen matalaksi on auto oletettu. Paras selitys tähän mennessä.

Tarkistimpa pirruuttaan, niin supersuositun toyota corollan korkeus on ainakin esitteen mukaan 1,47m. Tuosta kun vähentää kattorakenteen paksuuden ja silmien ja kattoverhoilun välisen tilan, saadaan silmien korkeus :D

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Trek r200 kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

ote]

Jospa lain laatija on olettanut että autoilijan silmät on 80cm korkeudella ja siihen sitte +/- 50cm

Formulakuskilla ehkä. No,voi se olla noinkin. Melkoisen matalaksi on auto oletettu. Paras selitys tähän mennessä.

Tarkistimpa pirruuttaan, niin supersuositun toyota corollan korkeus on ainakin esitteen mukaan 1,47m. Tuosta kun vähentää kattorakenteen paksuuden ja silmien ja kattoverhoilun välisen tilan, saadaan silmien korkeus :D

ja 70-luvun corolla 10cm matalempi: http://www.autowiki.fi/index.php/Toyota_Corolla_xE2x

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mun auton korkeus on 162 cm ja huvikseni mittailin, että silmät on n. 140 cm korkeudella ajellessa. Tuossa on pikkuisen pystympi ja korkeampi ajoasento kuin keskiverto Corollassa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jori »

Minulla on silmät 80 sentin korkeudella maassa istuessani. Niin matalaa autoa ei kai koskaan ole tehty. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja PW »

Valot on siis integroitu jo kuljettajan päähän, tai siis kypärään jos kuka sellaista käyttää mutt mie oon sisäistänyt myös äänimerkin kun se pirikello on jostain syystä jäänyt pois niin huutelen "piip piip" tilaa tarvitessani :D
Eihän merkinantolaitetta oikeestaan tartte ku immeiset jotka ei saa ääntä suustaan :D
Tuohon purjevene esimerkkiin en malta olla kertomatta vaikka meneekin ohi aiheen.
Ajeltiin iltahämärässä kaks purjevenettä lähekkäin , molemmilla valot päällä vaikka näkyvyyttä kyllä oli. Kaverin veneen rinnalle ajoi poliisivene ja valoja kyselemään, no kippari osotti maston huippua noin 13m korkeudella :D , polliisit tyytyivät tietysti siihen.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Ajeltiin iltahämärässä kaks purjevenettä lähekkäin , molemmilla valot päällä vaikka näkyvyyttä kyllä oli. Kaverin veneen rinnalle ajoi poliisivene ja valoja kyselemään, no kippari osotti maston huippua noin 13m korkeudella :D , polliisit tyytyivät tietysti siihen.

Tarina kertoo, tuohon samaan tarkoitukseen -sakkojen välttämiseen- aikanaan riittäneen hämärän laskeuduttua tyyntyneen tuulen takia lillumaan jääneeseessä purjeveneessä heti valoja kysyttäessä raapaistu tulitikku. Sääntö sanoo "ympäri näköpiirin näkyvä valkoinen valo". Tämä tapahtui joskus 60-luvulla Kotkan edustalla. Tuleva satamakapteeni oli mukana veneessä.

Tämä taas liittyi aiheeseen siinä mielessä, että ei ne poliisit siitä lain kirjaimesta niin tiukkana aina ole - paitsi Turuus, kunhan lain henki ja lain laatijan tarkoitus tulee täytettyä. Valon tarkoitus on ensisijaisesti varoittaa hämärässä muita liikkujia kanssakulkijasta ja toissijaisesti auttaa välttämään kulkureitillä mahdollisesti vaanivaa vaaraa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1088
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Hopea »

jviirret kirjoitti:

Jospa lain laatija on olettanut että autoilijan silmät on 80cm korkeudella ja siihen sitte +/- 50cm

Jukka

Liikennesuunnittelussa oletetaan henkilöautoilijan katsepisteen korkeus 1.1 metriä tien pinnasta ja noin yksi neljäsosa kaistan leveydestä keskiviivalta mitaten. Miten tämä liittyy mitenkään pyörien valomääräyksiin...

Saattaisi olla että liian ylhäällä oleva valo sekoittuisi tievalaistukseen. Ehkä liian matalalla oleva valo voisi tulla tulkituksi yksittäiseksi sumuvaloksi. Enpä ole lukenut noiden säädösten perusteluista, mitä siellä on. Enkä viitsi nyt alkaa penkomaan. Korkeusvaatimukset ovat yhtä oudot kuin kaikki muukin pyörien määräyksissä, kun niitä yrittää soveltaa nojapyöriin.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Olen tässä mielenkiinolla seurannut tämän kypäräkuumeen aiheuttamaa valo keskustelua ja voin tässä välissä että hain eilen postista tämän valokuumeen aiheuttaman kypärän. Mukavalta näytti. Testaaminen alkaa kun tuo keli rupee taas hämärtään. Ja jos hyvin käy niin Mäntyharjulla näkyy yksi valopää.
Joka sai aikaiseksi aika mielenkiintoisen keskustelun . Toivottavasti otamme kantaa viellä näihin poliisin antamiin lausuntoihin , joista olen samaa mieltä. Kunhan ne vaan valot on niin ei lain valvoja puutu siihen missä se on. Kun suurin osa kuitenkin ajaa pimeenä ja ilman kypärää. Todennäköiseti luottamus omaan säteilyyn on tämän itsensä näkyväksi tekemättömyyden takana. Vai olisiko tämä ikuinen kysymys minun oikeuksista päättää näkyykö vai ei. En tiedä, mutta itse halua näkyä ja tulla näkyväksi. :mrgreen:
Taitas olla hyväksi että nojapyörä mailma tapaamisissaan korostas näkyvyyttä ja kypärän käyttöä ja toisi näin muille tieroksi turvalisuus on osa nojapyöräilyä.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2747
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kypäräkuumetta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

PW kirjoitti:

Valot on siis integroitu jo kuljettajan päähän, tai siis kypärään jos kuka sellaista käyttää mutt mie oon sisäistänyt myös äänimerkin kun se pirikello on jostain syystä jäänyt pois niin huutelen "piip piip" tilaa tarvitessani :D
Eihän merkinantolaitetta oikeestaan tartte ku immeiset jotka ei saa ääntä suustaan :D

No itse käytän kilikelloa, mutta mieleen tulee ainakin pari tapausta jossa kellon soitolla ei ole mitään vaikutusta, mutta kunnon karjaisu 'VARO!' sai siirtymään viivyttelemättä syrjään.
Ai niin, se kilikellokin pitäisi siirtää tuohon alaohjaukseen...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin