Aihetta on ennenkin pyöritelty ja sivuttu. Nyt keskustelu lähti käyntiin täällä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 6&start=60
jori kirjoitti:tavasti kirjoitti:Pitäis kyllä joskus käydä jorilla opissa, en minä kyllä saa mitenkään jalalla vaihdettua vaihdetta, ja käsinkin toisinaan saan pudotettua ketjun uloimman rattaan ulkopuolelle, ja joutuu pysähtymään.
Et Jori sattumalta ole kuvannut homman toteutuksesta videota?Ei ole videota. Täytyy ottaa projektiksi.
Tekniikka perustuu vaiteensiirrinjalan kantapään asettamiseen rattaan piikkejä vasten. Kun sitten toinen jalka pyörittää ratasta, tämä vaihteensiirrinjalka pyörii mukana ja nostaa ketjun vaihteelta toiselle. Kantapään pyöreä osa toimii siten, että yläosa ensin nostaa ja sitten ketju liukuu kantapään ympäri uudelle rattaalleen.
Ainoa ongelma on tuo lukkokengän irroittaminen vaihtamista varten, siksi joskus tulee ongelmia esim pyörätietunnelista ulos tullessa, kun nopeuden joutuu äkisti hidastamaan ja edessä on lyhyt jyrkkä nousu takaisin tien tasolle. Sekin onnistuu, kun muistaa ennakoida. Selvästi suurempi suurin takarataskin auttaisi paljon.
Hmm, koitin vähän, mutta ei tuo kyllä minulla onnistu aivan noin. Ensinnäkin ketjun linja vaikuttaa siihen paljonko on tilaa. Itselläni tilanne on tämä:
Lisäksi, minulla on edessä kolme ratasta. Pienemmälle vaihtaminen isoimmalta rattaalta voisi onnistua Jorin kuvaamalla menetelmällä, mutta keskimmäiseltä pienemmälle jo vaikeampi. Ja sitten isommalle rattaalle vaihtaminen tuolla minun pyörällä, ketjuhan on vasemman jalan kannalta melkein kokonaan rungon takana piilossa, etenkin pienimmällä rattaalla.
Mieleen tulee, että turha toivo, pakko se vaihtajan putki on askarrella ja laittaa vaihtaja...