irakas kirjoitti:Mielenkiintoisia ajatuksia! 
Olen niin visuaalisesti hahmottava, että verbaalisesti esitetyt ideat eivät millään tahdo avautua ja tulla tajuttaviksi. Olisiko sinulla piirustushahmotelmia ideastasi 
Sakari
Saattaahan siihen olla esittäjän verbaliikallakin syynsä. Kaikenlaisia suttupiirroksia, mutta ei oikein julkaisukelpoista. Koetin tuolla sinun paperinukketekniikalla piirrettyä skannata, mutta en osannut liittää tähän.
Kun nyt olen tarkemmin katsonut valmista soutupyörääsi, ei se suora vetolinja taitaisi kovin paljon merkitä, koska vetosauvan liike näyttäisi olevan samalla kaarella kuin selän liike. Liukuvan istumen painonsiirto-ongelmasta luin kilpasoutupuolelta, että sielläkin on testattu jaloilla siirrettävät hankaimet tehokkaammaksi kuin liukupenkki, mutta kustannussyistä ne on kielletty kilpailuissa ja siksi ajattelin, että pyörässä kehon painon siirteleminen haittaisi enemmän kuin jalkojen ojentelu.
Itse asiassa ajatukseni olisi tuo sinun ketjujärjestelmä, mutta vetotangon sijasta olisi vaikka kahdesta sisäkkäisestä neliöputkesta tehty teleskoopinen ohjausakseli, jonka liikkuvaan osaan kiinnittyisi yksisuuntalaakerilla varustettu vetorissa. Mittanauhan kanssa testasin, että selän ja käsien yhteinen vetoliike olisi maksimissaan noin metri, joten teleskoopin pitäisi olla sen mittainen.
Olen kyllä ihmetellyt, ettei tällaista systeemiä ole protoissakaan esiintynyt. Onkohan siinä joku perustavanlaatuinen ongelma, joka on jäänyt minulta huomiotta. Ajatus lähti kuitenkin mahdollisimman monipuolisesti rasittavasta työmatkakulkimesta.