jviirret kirjoitti:Härmäpyörä kirjoitti:Tämä akkubiken systeemi vaikuttaa sopivalta:
akkubike.com systeemi taitaa olla ainoa 'vaihteisto' joka on kevyt ja halpa:
Keveys ja halpuus saatu aikaan tuolla akulla: 12V 15Ah. Kun 250W moottori ottaa 12V akusta virtaa 20A ja tuollainen lyijyhyytelöakku ei kykene koko kapasiteettiaan tuolla virralla antamaan niin toiminta-aikaa ei tuolla systeemillä ole puolta tuntia pidempään. Jos järjestelmän jännite olisi tuplat, eli 24V niin sama teho saavutettaisiin puolella virtamäärällä ja 15Ah akulla näin yli tuplasti pidempi toiminta-aika.
Lisäksi tuo remmi välitys pyörii aina kun rengas pyörii, eli jarruttaa vauhtia tasaisella ja alamäissä.
Oikeassa olet Jukka. Täytyy kuitenkin muistaa, että olennaista ei ole se virran määrä, vaan virran määrä suhteessa akun kokoon; tarkoitan ihan fyysiseen kokoon tai painoon. 12V 15Ah akku painaa vain puolet 24V 15Ah akun painosta, puhumattakaan 36V 15Ah akusta, joka painaa kolme kertaa tuon verran.
Ampeerituntimäärä on mielestäni aivan pöhkö tapa ilmaista akun kokoa. Paljon parempi olisi ilmoittaa wattitunteina, jolloin kennojen määrä tulisi myös näkyviin tuossa yhdessä numerossa. Jännitteenhän joutuu joka tapauksessa ilmoittamaan. Watttuntimäärä kertoisi saman tien myös, miten suuresta ja painavasta akkupaketista on kyse. Mikä vika on muka merkinnässä: 12V 180Wh lyijyhyytelö. Tuo merkintä kertoo kaiken; ampeerituntimääränkin, kun vain jakaa wattituntimäärän jännitteellä.
Tuon Akkubiken moottorin hyvä puoli on juuri tuo 12 voltin jännite. Sen omalla 15 Ah akulla ei tosiaan hirmuisia matkoja tehdä, ja hyötysuhdekin on suuren virran ja pienen akun takia kehno. 12V akkuja saa kuitenkin kaupasta halvalla ja asentamalla kaksi noita 15Ah rinnakkain, tai vielä paremmin ostamalla yhden 30 Ah akun, ongelma ratkeaa ja accubike onkin hyvähyötysuhteinen systeemi. Painoakin on vasta saman verran, kuin 24V 15Ah lyijyakussa. Oikeastaan vähän vähemmän. Kaikkein halvimmillaan sähköajelua voi tehdä asentamalla Härmäpyörään tavallisen 60 Ah auton akun, jolla sitten ajelee pelkällä sähköllä vaikka minne.
Jatkuvasti pyörivä remmivälitys on kuitenkin haitta, mikäli pyörällä ajelee paljon ilman sähköapua. Toisaalta, jos sähkö loppuu ja joutuu ajamaan kauempaa kotiin pelkästään polkemalla, remmin saa pois häiritsemästä viidessä sekunnissa.