Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Osta Sakari tuollainen pihtimittari ja laita kiinni pyörääsi niin, että voit seurata ottovirtaa ajon aikana. Saadaan heti arvio moottorin tehosta oikeassa käytössä, piikkivirroista suorakytkentäisessä lähdössä paikoiltaan ja hyötysuhteesta ajon aikana. Jokainen sähköajoneuvon kuljettaja tarvitsee tuollaisen, jotta ajellessaan voi oppia jotain sähkön luonteesta. :)

Ostinpa Biltemasta tuon pihtimittarin, mutta en ole vielä ehtinyt sitä kunnolla kokeileen. Miten se oikein toimii ja mihin kohtaan se pitäisi asentaa? Nämä sähköasiat ovat edelleenkin minulle kovin metafyysisiä, kun en ole saanut niihin minkäänlaista koulutusta. :oops:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Osta Sakari tuollainen pihtimittari ja laita kiinni pyörääsi niin, että voit seurata ottovirtaa ajon aikana. Saadaan heti arvio moottorin tehosta oikeassa käytössä, piikkivirroista suorakytkentäisessä lähdössä paikoiltaan ja hyötysuhteesta ajon aikana. Jokainen sähköajoneuvon kuljettaja tarvitsee tuollaisen, jotta ajellessaan voi oppia jotain sähkön luonteesta. :)

Ostinpa Biltemasta tuon pihtimittarin, mutta en ole vielä ehtinyt sitä kunnolla kokeileen. Miten se oikein toimii ja mihin kohtaan se pitäisi asentaa? Nämä sähköasiat ovat edelleenkin minulle kovin metafyysisiä, kun en ole saanut niihin minkäänlaista koulutusta. :oops:

Mihin tahansa kohtaan virtapiiriä asetat pihdin virtajohdon (yhden) ympärille ja asetat DCA mittauksen päälle. Kalibroit mittarin ja alat tuijottaa näyttämiä.

Koska tuollainen tasavirtapihtimittari perustuu magneettikentän mittaamiseen, se täytyy kalibroida, eli painaa kalibrointinappia kun pihti on paikallaan mittauspaikallaan, mutta virtaa ei kulje. Kalibrointi nollaa näyttämän. Sitten kun kytket virran, mittarin näyttämä kertoo pihtien lenkin kautta kulkevan virran ja sen suunnan.

Johtimessa kulkevan tasavirran aiheuttaman magneettikentän mittaaminen perustuu HAL-anturiin ja on hyvin herkkä ulkoisille magneettikentille, siksi tuo kalibrointi joka kerta. Jollei kalibrointi nätisti nollaa näyttämää ja jollei se virran katkettua ole jälleen tasan nolla, on mittari rikki. Minulla oli ensimmäinen kappale rikki ja jouduin sen käymään vaihtamassa. Tämä uusi pelaa hienosti.

Jotta voit ajon aikana tarkkailla moottorin ottamaa virtaa, mittari kannattaa teipata näkyvälle paikalle, siksi joutunet asentamaan paksusta johdosta lisälenkin, jonka kautta moottorin ottama virta kierrätetään mittarin silmukan kautta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härmäpyörä
Viestit: 59
Liittynyt: 10 Heinä 2008, 01:57
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Härmäpyörä »

Yksi kaveri haluaa asentaa Härmäpyörään sähköavun. Kyse on siis tadpole trikestä jossa etupyörissä erilliset jarrut (eikä niihin haluttaisi koskea) ja takana 26' kiekossa napavaihde.

Tämä akkubiken systeemi vaikuttaa sopivalta:
akkubike.com systeemi taitaa olla ainoa 'vaihteisto' joka on kevyt ja halpa: Kuva[/quote]

Mitä mieltä soveltuvuudesta?

Itseä kiinnostaa kovasti peräkärryyn asennettava voimanlähde. (siihen ei kai tuo edellinen akkubiken systeemi käy) Olisi jo valmiiksi 20' (aikoinaan halvalla Lidlistä) peräkärry (takoitettu lasten kuljetukseen mutta olen purkanut kaikki kankaat pois ja siinä on hyvä metallinen tavarankuljetukseen soveltuva laatiiko). Siihen mahtuisi mukavasti 100€:n aurinkopaneelinikin, jopa ajonkin aikana lataamaan.
Kai niille piuhoille jonkun pikakiinnityksen keksii, että saa helposti pois/takaisin.
Onko peräkärryavusta kotimaista kokemusta?

Tapio Osala
Vaasa
tapioosala.com
tapio.antero.osala@gmail.com

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4845
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ensinäkin se kärry on toispuoleisella kiinityksellä takahaarukassa ja toiseksi kyseessä on kaksipyöräinen kärry. Voi tämä yhtälö olla vaikea saada toimimaan niin että se toimisi. Voima tulisi vain toiseen takapyörään ja kumpaan sen sitten joutuukin laittamaan on varmaan vaikea saada se vetävän pyörän kansa tapiiliksi. Varmaan rupee ohjaamaan joissakin tilanteissa aika vinkeesti. Mailmalla näitä itsevetäviä kärryjä on yleensä tehty vain Bob ykin kaltaisiin peräkärryihin. Varmaankin siittä syystä kun aisa on molemmin puolin pyörän takanavassa tukevasti kiini. Enkä itse edes lähtisi muuta tapaa eres harkitsemaan.
Mitä tulee tähän moottoriin itsessään on siittä jollain siittä maassamme kokemuksia kun on sen asentanut nojakkiin. Juttu on kyllä aika vanha vuosien päästä kun siittä olen viimeksi lukenut.
Itse laitaisin kyllä Härmään sen ketjun väliin tulevan mallin. Onhan siellä rungossa hyvä paikka siellä taittopyörän kohdalle sovittaa. :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Härmäpyörä kirjoitti:

Tämä akkubiken systeemi vaikuttaa sopivalta:
akkubike.com systeemi taitaa olla ainoa 'vaihteisto' joka on kevyt ja halpa:

Keveys ja halpuus saatu aikaan tuolla akulla: 12V 15Ah. Kun 250W moottori ottaa 12V akusta virtaa 20A ja tuollainen lyijyhyytelöakku ei kykene koko kapasiteettiaan tuolla virralla antamaan niin toiminta-aikaa ei tuolla systeemillä ole puolta tuntia pidempään. Jos järjestelmän jännite olisi tuplat, eli 24V niin sama teho saavutettaisiin puolella virtamäärällä ja 15Ah akulla näin yli tuplasti pidempi toiminta-aika.
Lisäksi tuo remmi välitys pyörii aina kun rengas pyörii, eli jarruttaa vauhtia tasaisella ja alamäissä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Osta Sakari tuollainen pihtimittari ja laita kiinni pyörääsi niin, että voit seurata ottovirtaa ajon aikana. Saadaan heti arvio moottorin tehosta oikeassa käytössä, piikkivirroista suorakytkentäisessä lähdössä paikoiltaan ja hyötysuhteesta ajon aikana. Jokainen sähköajoneuvon kuljettaja tarvitsee tuollaisen, jotta ajellessaan voi oppia jotain sähkön luonteesta. :)

Ostinpa Biltemasta tuon pihtimittarin, mutta en ole vielä ehtinyt sitä kunnolla kokeileen. Miten se oikein toimii ja mihin kohtaan se pitäisi asentaa? Nämä sähköasiat ovat edelleenkin minulle kovin metafyysisiä, kun en ole saanut niihin minkäänlaista koulutusta. :oops:

Mihin tahansa kohtaan virtapiiriä asetat pihdin virtajohdon (yhden) ympärille ja asetat DCA mittauksen päälle. Kalibroit mittarin ja alat tuijottaa näyttämiä.

Koska tuollainen tasavirtapihtimittari perustuu magneettikentän mittaamiseen, se täytyy kalibroida, eli painaa kalibrointinappia kun pihti on paikallaan mittauspaikallaan, mutta virtaa ei kulje. Kalibrointi nollaa näyttämän. Sitten kun kytket virran, mittarin näyttämä kertoo pihtien lenkin kautta kulkevan virran ja sen suunnan.

Johtimessa kulkevan tasavirran aiheuttaman magneettikentän mittaaminen perustuu HAL-anturiin ja on hyvin herkkä ulkoisille magneettikentille, siksi tuo kalibrointi joka kerta. Jollei kalibrointi nätisti nollaa näyttämää ja jollei se virran katkettua ole jälleen tasan nolla, on mittari rikki. Minulla oli ensimmäinen kappale rikki ja jouduin sen käymään vaihtamassa. Tämä uusi pelaa hienosti.

Jotta voit ajon aikana tarkkailla moottorin ottamaa virtaa, mittari kannattaa teipata näkyvälle paikalle, siksi joutunet asentamaan paksusta johdosta lisälenkin, jonka kautta moottorin ottama virta kierrätetään mittarin silmukan kautta.

Asensin mittarin kiinni näkökenttään. Vaati tukevahkoa johtolenkkiä yli 2 metriä.

Tapahtuuhan kalibrointi REL-painikkeella? Tein pienen koeajon. Kun asensin valitsimen kohtaan 40 A, heilui näytöllä moottorin vetäessä lukema 12. Akku oli täyteen ladattu. Teen iltapäivällä pitemmän kruisailun kaupungilla ja kerron sitten lisää. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Härmäpyörä kirjoitti:

Tämä akkubiken systeemi vaikuttaa sopivalta:
akkubike.com systeemi taitaa olla ainoa 'vaihteisto' joka on kevyt ja halpa:

Keveys ja halpuus saatu aikaan tuolla akulla: 12V 15Ah. Kun 250W moottori ottaa 12V akusta virtaa 20A ja tuollainen lyijyhyytelöakku ei kykene koko kapasiteettiaan tuolla virralla antamaan niin toiminta-aikaa ei tuolla systeemillä ole puolta tuntia pidempään. Jos järjestelmän jännite olisi tuplat, eli 24V niin sama teho saavutettaisiin puolella virtamäärällä ja 15Ah akulla näin yli tuplasti pidempi toiminta-aika.
Lisäksi tuo remmi välitys pyörii aina kun rengas pyörii, eli jarruttaa vauhtia tasaisella ja alamäissä.

Oikeassa olet Jukka. Täytyy kuitenkin muistaa, että olennaista ei ole se virran määrä, vaan virran määrä suhteessa akun kokoon; tarkoitan ihan fyysiseen kokoon tai painoon. 12V 15Ah akku painaa vain puolet 24V 15Ah akun painosta, puhumattakaan 36V 15Ah akusta, joka painaa kolme kertaa tuon verran.

Ampeerituntimäärä on mielestäni aivan pöhkö tapa ilmaista akun kokoa. Paljon parempi olisi ilmoittaa wattitunteina, jolloin kennojen määrä tulisi myös näkyviin tuossa yhdessä numerossa. Jännitteenhän joutuu joka tapauksessa ilmoittamaan. Watttuntimäärä kertoisi saman tien myös, miten suuresta ja painavasta akkupaketista on kyse. Mikä vika on muka merkinnässä: 12V 180Wh lyijyhyytelö. Tuo merkintä kertoo kaiken; ampeerituntimääränkin, kun vain jakaa wattituntimäärän jännitteellä.

Tuon Akkubiken moottorin hyvä puoli on juuri tuo 12 voltin jännite. Sen omalla 15 Ah akulla ei tosiaan hirmuisia matkoja tehdä, ja hyötysuhdekin on suuren virran ja pienen akun takia kehno. 12V akkuja saa kuitenkin kaupasta halvalla ja asentamalla kaksi noita 15Ah rinnakkain, tai vielä paremmin ostamalla yhden 30 Ah akun, ongelma ratkeaa ja accubike onkin hyvähyötysuhteinen systeemi. Painoakin on vasta saman verran, kuin 24V 15Ah lyijyakussa. Oikeastaan vähän vähemmän. Kaikkein halvimmillaan sähköajelua voi tehdä asentamalla Härmäpyörään tavallisen 60 Ah auton akun, jolla sitten ajelee pelkällä sähköllä vaikka minne.

Jatkuvasti pyörivä remmivälitys on kuitenkin haitta, mikäli pyörällä ajelee paljon ilman sähköapua. Toisaalta, jos sähkö loppuu ja joutuu ajamaan kauempaa kotiin pelkästään polkemalla, remmin saa pois häiritsemästä viidessä sekunnissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, kommentoinkin lähinnä tuota hintaa, joka ei mielestäni ole mitenkään halpa kun vertaa näihin napamoottoreihin. Tuon Akkubike paketin hinta ilman akkua on 342Euroa (390e-48e). Ei kai nämä napamoottori paketitkaan ole tuon kalliimpia jos jättää akun pois hinnasta, vakionahan näissä on yleensä 150-300E:n akut(motionme, kuetron). Varsinkin jos saa tilattua tullin ohi suoraan valmistajalta: http://www.goldenmotor.com/

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Osta Sakari tuollainen pihtimittari ja laita kiinni pyörääsi niin, että voit seurata ottovirtaa ajon aikana. Saadaan heti arvio moottorin tehosta oikeassa käytössä, piikkivirroista suorakytkentäisessä lähdössä paikoiltaan ja hyötysuhteesta ajon aikana. Jokainen sähköajoneuvon kuljettaja tarvitsee tuollaisen, jotta ajellessaan voi oppia jotain sähkön luonteesta. :)

Ostinpa Biltemasta tuon pihtimittarin, mutta en ole vielä ehtinyt sitä kunnolla kokeileen. Miten se oikein toimii ja mihin kohtaan se pitäisi asentaa? Nämä sähköasiat ovat edelleenkin minulle kovin metafyysisiä, kun en ole saanut niihin minkäänlaista koulutusta. :oops:

Mihin tahansa kohtaan virtapiiriä asetat pihdin virtajohdon (yhden) ympärille ja asetat DCA mittauksen päälle. Kalibroit mittarin ja alat tuijottaa näyttämiä.

Koska tuollainen tasavirtapihtimittari perustuu magneettikentän mittaamiseen, se täytyy kalibroida, eli painaa kalibrointinappia kun pihti on paikallaan mittauspaikallaan, mutta virtaa ei kulje. Kalibrointi nollaa näyttämän. Sitten kun kytket virran, mittarin näyttämä kertoo pihtien lenkin kautta kulkevan virran ja sen suunnan.

Johtimessa kulkevan tasavirran aiheuttaman magneettikentän mittaaminen perustuu HAL-anturiin ja on hyvin herkkä ulkoisille magneettikentille, siksi tuo kalibrointi joka kerta. Jollei kalibrointi nätisti nollaa näyttämää ja jollei se virran katkettua ole jälleen tasan nolla, on mittari rikki. Minulla oli ensimmäinen kappale rikki ja jouduin sen käymään vaihtamassa. Tämä uusi pelaa hienosti.

Jotta voit ajon aikana tarkkailla moottorin ottamaa virtaa, mittari kannattaa teipata näkyvälle paikalle, siksi joutunet asentamaan paksusta johdosta lisälenkin, jonka kautta moottorin ottama virta kierrätetään mittarin silmukan kautta.

Asensin mittarin kiinni näkökenttään. Vaati tukevahkoa johtolenkkiä yli 2 metriä.

Tapahtuuhan kalibrointi REL-painikkeella? Tein pienen koeajon. Kun asensin valitsimen kohtaan 40 A, heilui näytöllä moottorin vetäessä lukema 12. Akku oli täyteen ladattu. Teen iltapäivällä pitemmän kruisailun kaupungilla ja kerron sitten lisää. :mrgreen:

Sakari

Ajelin tänään 30 km lenkin Jyväsjärven ja Tuomiojärven kieppeillä SH11:llä. Normaaliajossa pihtimittari näytti keskimäärin lukemaa välillä 6 - 8 A. Polkeminen vaikutti yllättävän vähän lukemaan. Hetkellisesti liikkeelle lähdettäessä polkien ja moottorilla mittari näytti lukemaa 16 A. Viimeisessä nousussa Wessmannin mäessä oli koko ajan nopeus 11 km/h ja lukema mittarissa 11.

On jo toistuvasti käynyt niinkuin nytkin, että yhden akun lataus minun ajotavallani riitti 20 km:n matkaan.

Omapaino on 82 kg, nojakin paino varusteineen ~ 23 kg, akkujen ja moottorin paino ~ 18 kg

Sakari

Liitteet
19062011 SH11 pihtimittarilla.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Polkeminen vaikutti yllättävän vähän lukemaan.

No hassuahan se olisi jos se moottorin teho(ja sen ottama virta) polkemalla muuttuisi :lol:
Polkemalla nostetaan nopeutta ja lyhennetään näin virranotto aikaa. Jos haluaisit vaikuttaa siihen moottorin ottamaan tehoon ja virtaan niin pitäisi olla joku tehon säädin, tai polkea sitä rajanopeutta jolla moottori kytkeytyy pois päältä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Polkeminen vaikutti yllättävän vähän lukemaan.

No hassuahan se olisi jos se moottorin teho(ja sen ottama virta) polkemalla muuttuisi :lol:
Polkemalla nostetaan nopeutta ja lyhennetään näin virranotto aikaa. Jos haluaisit vaikuttaa siihen moottorin ottamaan tehoon ja virtaan niin pitäisi olla joku tehon säädin, tai polkea sitä rajanopeutta jolla moottori kytkeytyy pois päältä.

Jukka

EU-direktiiveistä kuulemma löytyy tämmöistä:

EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI 2002/24/EY,

I LUKU

Soveltamisala ja määritelmät

1 artikla

  1. Tätä direktiivia sovelletaan kaksi- tai kolmipyöräisiin tieliikenteeseen
    tarkoitettuihin moottoriajoneuvoihin riippumatta siitä, ovatko ne
    paripyöräisiä, seka näiden ajoneuvojen osiin ja erillisiin teknisiin
    yksiköihin. Tätä direktiiviä ei sovelleta seuraaviin ajoneuvoihin:

.. . . . .

Tätä direktiiviä ei sovelleta seuraaviin ajoneuvoihin:

.. . .

h) polkimin varustettuihin ajoneuvoihin, joissa on jatkuvalta
nimellisteholtaan enintään 0,25 kW:n sähkokäyttöinen apumoottori,
jonka tehonsyöttö pienenee asteittain ja lopulta lakkaa ajoneuvon
saavuttaessa 25 km/h nopeuden tai ennemmin, jos kuljettaja lopettaa
polkemisen, eikä näiden osiin tai erillisiin teknisiin yksiköihin,
ellei niitä ole tarkoitettu asennettavaksi tässä direktiivissä
tarkoitettuihin ajoneuvoihin.

On vuosia askarruttanut tuo "tehonsyöttö pienenee asteittain". Pitääkö sen pienetä laillisissa sähköavusteisissa polkupyörissä Suomessa? Moottorin ohjain kai voisi huolehtia tehonsyötön vähentämisestä. Miten esim. selvittäisin helposti, missä määrin oma pyöräni pienentää?

Jos tuota direktiiviä on noudatettu, niin kyllä kai tehonsyötön pitäisi vähentyä eli virtamittarin näyttää pienempiä lukemia, jos poljetaan suurempaa vauhtia?
Helkaman pedelecissä tunnustellaan poljinvoimaa, ja sen mukaan ohjain annostelee vastaavasti tehoa eikä suinkaan anna 250 W kaiken aikaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Polkeminen vaikutti yllättävän vähän lukemaan.

No hassuahan se olisi jos se moottorin teho(ja sen ottama virta) polkemalla muuttuisi :lol:
Polkemalla nostetaan nopeutta ja lyhennetään näin virranotto aikaa. Jos haluaisit vaikuttaa siihen moottorin ottamaan tehoon ja virtaan niin pitäisi olla joku tehon säädin, tai polkea sitä rajanopeutta jolla moottori kytkeytyy pois päältä.

Polkeminen nostaa nopeutta, joka suurentaa sähkökoneen sähkömotorista jännitettä joka siis vastajännitteenä pienentää moottorin läpi menevää virtaa. Koko virta, jota mittaat, ei kuitenkaan ole hyötyvirtaa, vaan varsinkin hitaassa ajossa iso osa virrasta menee hukkaan. Tämä hukkateho ei muutu niin nopeasti, kuin sähkömotorinen voima, joten erot eivät ehkä ole niin suuria, kuin kenties luulisi. Alamäesssä virran pitäisi pienenetä selvästi kun vauhtia kertyy enemmän.
Tässä umpiteoreettinen "käyrä" aiheesta.
Kuva

En ole varma näinkö oikein, mutta oliko kuvassa se johto pihdin leukojen välissä. Riittää, kun virtajohdin menee pihdin muodostaman renkaan läpi. Rautasydän johtimen ympärillä ryöstää magneettivuon ja johtaa sen HAL-anturille.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

h) polkimin varustettuihin ajoneuvoihin, joissa on jatkuvalta
nimellisteholtaan enintään 0,25 kW:n sähkokäyttöinen apumoottori,
jonka tehonsyöttö pienenee asteittain ja lopulta lakkaa ajoneuvon
saavuttaessa 25 km/h nopeuden tai ennemmin, jos kuljettaja lopettaa
polkemisen, eikä näiden osiin tai erillisiin teknisiin yksiköihin,
ellei niitä ole tarkoitettu asennettavaksi tässä direktiivissä
tarkoitettuihin ajoneuvoihin.

On vuosia askarruttanut tuo "tehonsyöttö pienenee asteittain". Pitääkö sen pienetä laillisissa sähköavusteisissa polkupyörissä Suomessa?

Ja jos pitää niin pitääkö tehonsyötön lähteä laskemaan heti kun nopeus nousee nollasta vai riittääkö että teho laskee 250w:sta asteittain 0:aan 24-25km/h välillä?

jori kirjoitti:

Polkeminen nostaa nopeutta, joka suurentaa sähkökoneen sähkömotorista jännitettä joka siis vastajännitteenä pienentää moottorin läpi menevää virtaa.

Jotta tuon huomaisi niin pitää polkemalla kiihdyttää vauhtia huomattavasti, ei niin että tuijottaa virtamittaria muutaman rivakan polkaisun ajan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

En ole varma näinkö oikein, mutta oliko kuvassa se johto pihdin leukojen välissä. Riittää, kun virtajohdin menee pihdin muodostaman renkaan läpi. Rautasydän johtimen ympärillä ryöstää magneettivuon ja johtaa sen HAL-anturille.

Joo, näit oikein. Luulin, että johto pitää asettaa pihdin leukojen väliin. Hyvä, kun ei tartte, eikä tarvitse huolehtia, että se siinä pysyisi. :mrgreen:

Kyselin jo tuossa aiemmin, että tapahtuuhan kalibrointi mittarin REL-painikkeella?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Kyselin jo tuossa aiemmin, että tapahtuuhan kalibrointi mittarin REL-painikkeella

Minulla nollausnappi on keltainen, siinä lukee Zero ja se piippaa, kun sitä painaa. Tämä minun mittarini on toisen näköinen kuin kuvassasi. Arvaisin, että se on myös sinun mittarissasi se keltainen nappi. En näe kuvasta mitä siinä lukee.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin