Kuten jo on todettu niin penkin kaltevuudella ja käsien sijoittelulla sekä pään/kypärän asennolla/tyypillä on enemmän vaikutusta ilmanvastukseen kuin sillä ollaanko matalalla vai vähän korkeammalla.
Näin jälkiviisaana, ja toista kesää M5 lowraceria säätäneenä on helppo sanoa että siinä on otettu ko asiat verraten hyvin huomioon vaikka on jotain 15v sitten kehitetty ajopeli.
Tämä erityisesti tasoittuu jos puhutaan yleisillä teillä ajamisesta. Matalan pyörän runko on letkeämpi kuin korkeamman ja matalassa on yleensä pienempi ja näin suuremman vierintävastuksen omaava etupyörä.
Kuitenkin totta on tuo havainto että etenkin alamäessä lowracer suorastaan lentää verrattuna korkeampiin tai varsinkin pystypyöriin. Paikallisissa olosuhteissa joissa mäkiä ei juuri voi sanoa olevan, jos verrataan vaikka JKL tai pääkaupunkiseutuun, väittäisin että lowracer on nopeampi kuin mid/high tyyppinen.
Kuitenkin itsellä on mielenkiintoa saada alle nojakki jossa on 700c rattaat. Argumentteina on parempi stabiilisuus etenkin hitaissa ylämäissä, vähemmän häviöitä polkimien ja vetävän pyörän välillä ja pyörän kompaktimpi koko.
Tämä on nyt niitä asioita jotka pitää vaan itse saada kokeiltua... suunnitelmissa on värkätä jonkinlainen mid/high racer, kunhan kerkeää, vaikkapa pakoputkista. Tekosyyllä että tyttärelle menee... 