Routaisten pyöräteiden pelastaja?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Routaisten pyöräteiden pelastaja?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Verkko.jpg
Verkko.jpg (143 KiB) Katsottu 1794 kertaa

Nykyään kun mitään ei kannata rakentaa kerralla kunnolla niin näyttävät routivilla pyöräteillä asfaltoinnin yhteydessä laittavan kuvan kaltaista mattoa/verkkoa asfaltin alle. Lahdessa näin vähän vastaavanlaista toisella asfalttifirmalla, tuo näytti enemmänkin lasikuitu/muovi matolta joka oli ristikkäin kudottu, se toinen näytti enemmän pinnoitetulta rautaverkolta.

Ei muuten ole montaa vuotta vanha pyörätienpätkä mitä pinnoittavat... tänä keväänä ainakin kolmena päivänä oli jeppe lapioimassa hiekkaa halkeamiin (halpaa lystiä?). "Asiasta paremmin perillä oleva taho" väitti että on enempi konekuskista ja valvojasta kiinni, että tulisi routimaton eli annoin itseni ymmärtää jotta pohjan kallistuksista ja veden ohjauksesta olisi kiinni.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Routaisten pyöräteiden pelastaja?

Viesti Kirjoittaja jori »

Siinä taitaa olla pyörätie rakennettu savikon päälle kasatulle soravallille. Savi routii alla ja asfaltti halkeilee ja sadevesi syö asfaltin halkeamaan valuessaan hiekan alta ja vaurio kasvaa. Tuolla verkolla varmaan tavoitellaan vetolujuutta asfaltille, jolloin se ei halkeaisikaan, vaan venyisi tasaisesti pidemmältä matkalta.

Tuota kun kehittelee pidemmälle ja laittaa verkon asfaltin alle ja päälle, niin soran voi myydä alta muuhun käyttöön, kun asfalttipinta kantaa levynä kivien ja kantojen päällä. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Routaisten pyöräteiden pelastaja?

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Siinä taitaa olla pyörätie rakennettu savikon päälle kasatulle soravallille. Savi routii alla ja asfaltti halkeilee ja sadevesi syö asfaltin halkeamaan valuessaan hiekan alta ja vaurio kasvaa. Tuolla verkolla varmaan tavoitellaan vetolujuutta asfaltille, jolloin se ei halkeaisikaan, vaan venyisi tasaisesti pidemmältä matkalta.

Tuota kun kehittelee pidemmälle ja laittaa verkon asfaltin alle ja päälle, niin soran voi myydä alta muuhun käyttöön, kun asfalttipinta kantaa levynä kivien ja kantojen päällä. :wink:

Joo savimaata taitaa olla... mutta miksiköhän se vieressä oleva autotie ei roudi'?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Routaisten pyöräteiden pelastaja?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Olisiko kyseessä nuo erillaiset pohja ratkaisut. Sekä näiden pyhien peltilehmien vaatima suurempi kantavuus tielle. Vai olisiko vain yksinkertaisesti kevyenliikenteen väheksynnästä.:)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Routaisten pyöräteiden pelastaja?

Viesti Kirjoittaja jori »

terppa kirjoitti:

Joo savimaata taitaa olla... mutta miksiköhän se vieressä oleva autotie ei roudi'?

Autotielle tehdään massanvaihto ja alle kasataan pirusti louhosta ja eri karkeuksisia murskeita niin, että paksuudeksi tulee routarajan alapuolelle ulottuva kivikko. Pahimmat savikot jopa paalutetaan ennen louhoksen lisäystä. Pyörätielle kasataan kerros moreenia saven päälle ja siinä kaikki. Kertonee jotain arvostuksista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Routaisten pyöräteiden pelastaja?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Jori kirjoitti niin hyvin kansantajuisen version, että en viitsi alkaa enempää täydentelemään. Juuri noin se menee.

Paitsi että kevyeliikenteenväylillä mitoittava tekijä on kunnossapitokalusto. Sen auratraktorin pitää pystyä ajamaan talvella, siitä leveys. Ja kesällä niittäjän pitää pysyä pinnalla rikkomatta koko väylää. Siitä kantavuuden minimi. Jossa muuten sitten pysytään. Jos maa on savikko, kuten esimerkissä, rakennekerrosten alle tulee kuitukangas pitämään pohjamaan poissa murskeiden seasta.

Tarkkaan laskien (tai Highway Construction Manual:sta katsoen) näkee, että yhden verkotetun asvalttikerroksen tuoma kantavuuslisäys on teoreettisesti enemmän kuin sen alle jäävän rakenteen. Kannattaisi silti laittaa pohjaa vähän edes kuntoon ennen tuollaisen systeemin vetämistä.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Routaisten pyöräteiden pelastaja?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hyvinkäällä kun kävin kesälomareissulla näin uutta päällystettä pyörätiellä jonka muistin olevan aika routinutta. Siellä asfaltin sivuilta pilkisti valuverkon näköinen metalliverkko jota myöhemmin oli rullalla baanan varrella.

Täällä pohjoisessa en ole nähnyt moista käytettävän, kun viimein päreet palaa tienpitäjällä valituksiin vielä jäljellä olevista routivista pätkistä niin yleensä kaivavat tietä vähän enemmän kierrätykseen ja uusivat päällysteen alle kantavan kerroksen. Tämä toimi ainakin kotitaloa lähellä olevalle pätkälle jota ei pystynyt edes rullaluistelemaan ennen remonttia ja nyt on pysynyt kunnossa useamman vuoden.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin