Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kun on tällaseen hurahtanut ja pyöränkin rakentanut on ajatuksis pyörinyt monenmoista juttua. Yksi niistä on juurikin tämä:

Pyöräileekö tulevaisuudessa useampi (jalat edellä)?
http://www.google.com/trends?q=recumbent
Google trend kertoo trendin pysyneen aika tasaisena maailmalla mutta hakumäärät eivät riitä kertomaan Suomen tilannetta. "nojapyörä" ei löydy
Itse en osaa sanoa, mutta oletteko havainneet nojapyörien määrän kasvua taikka muuten vaan pyöräilykulttuurin nousua?

Toinen kysymys: Olisiko nojapyöriä rakentavalle yritykselle kysyntää kotimaassa?

Härmäpyörähän on jo, mutta käsittääkseni nuo neliöputkirunkoiset ei oo ikinä ollut kovin suosittuja.. oikaiskaa jos olen väärässä.
Saattasin tällaseen pieneen pajaan jopa panostaa työn ohessa, jos ei olisi armeija edessä tammikuussa.. Sen verran ruvennut kiinnostamaan erityisesti rakentaminen, vaikka ei kokemusta juuri olekkaan. Ja nimenomaan nopeat kaksipyöräiset. Ei näitten rakentamiseen onneksi mitään kauheita pääomia tarvita :)

Käytettyjä pyöriä ainakin tämän foorumin myyntiosiossa tuntuu menevän kaupaksi :shock: onko se hankintahinta sitten se ratkaiseva kynnys.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Syväri kirjoitti:

Kun on tällaseen hurahtanut ja pyöränkin rakentanut on ajatuksis pyörinyt monenmoista juttua. Yksi niistä on juurikin tämä:

Pyöräileekö tulevaisuudessa useampi (jalat edellä)?
http://www.google.com/trends?q=recumbent
Google trend kertoo trendin pysyneen aika tasaisena maailmalla mutta hakumäärät eivät riitä kertomaan Suomen tilannetta. "nojapyörä" ei löydy
Itse en osaa sanoa, mutta oletteko havainneet nojapyörien määrän kasvua taikka muuten vaan pyöräilykulttuurin nousua?

Toinen kysymys: Olisiko nojapyöriä rakentavalle yritykselle kysyntää kotimaassa?

Härmäpyörähän on jo, mutta käsittääkseni nuo neliöputkirunkoiset ei oo ikinä ollut kovin suosittuja.. oikaiskaa jos olen väärässä.
Saattasin tällaseen pieneen pajaan jopa panostaa työn ohessa, jos ei olisi armeija edessä tammikuussa.. Sen verran ruvennut kiinnostamaan erityisesti rakentaminen, vaikka ei kokemusta juuri olekkaan. Ja nimenomaan nopeat kaksipyöräiset. Ei näitten rakentamiseen onneksi mitään kauheita pääomia tarvita :)

Käytettyjä pyöriä ainakin tämän foorumin myyntiosiossa tuntuu menevän kaupaksi :shock: onko se hankintahinta sitten se ratkaiseva kynnys.

Kyllähän nojapyöräily on kasvava harrastus/kulkine suomessa.
Kasvua rajoittaa tietämättömyys, talvi ja nojakkien järjettömät hinnat.
harva 10€ tuntipalkalla vääntävä alkaa sijoittamaan 1000-1500e pyörään ellei se ole se ultimaattinen harrastuksen kohde.
Suomessakin nojakki firma saattaisi toissijaisena tulonlähteenä toimia(harrastuksena), mutta pitäisi keksiä edullinen tapa tehdä runkoja...
Muut osat ovat liki samoja pystäreiden kanssa ja markkinahinta tuolee suoraan sieltä.

Mutta esim bilteman 99€ pyörien kanssa on turha kilpailla ja kun ottaa huomioon että ostajakuntakin on aika rajallinen ainakin 2 pyöräisten parissa.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Hienoa kuulla, että on kasvava harrastus/kulkuväline! Itsekin 9,5e tuntipalkalla väännän vielä hetken ja auttas paljon jos vois töihin polkea pyörällä (auton käytön hinta n. 1½työtuntia päivästä). On vaan tuo matka liian hankala ja pitkä vuorotyöhön itselle, ennen kuin saavat pyörätiet yhdistettyä Seinäjoen suuntaan.

Nimenomaan tuo runko pitäs olla edullinen, kestävä, toimiva, ja monipuolinen. Asettaa jo haasteita :D
Mutta. Kun suunnittelisi hyvän hitsausjigin valmistus olisi nopeaa ja varmaa = edullista. Materiaaliksi tilaisi vähän isomman erän CrMo putkia. Ehkä se siitä lähtis.

Hinta pitäs saada painettua alle 1000e ja jonkinlainen kate toiminnan kehittämiseen olisi tarpeen. Vaikeita asioita :oops:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minä taas väittäisin että harrastajamäärä ei 2000-luvun puolivälin jälkeen ole muuttunut juuri suuntaan eikä toiseen. Jos harrastajamäärä olisi kasvanut niin varmaan kokoontumisissakin olisi enempi väkeä kuin 2000-luvun alussa?

Itse en näe myöskään että autotallituotannolla voisi mitenkään lyödä kampoihin Taiwanin tuonnille. Tuollaisen 1500euron pyörän osat yksityisesti ostettuna kun helposti maksaa yli 500e, mahdollisesti jopa 1000e. Teräsrunkoon on myös melko haasteellista tehdä monipuoliset säädöt niin ettei ruoste iske. Siksi alumiini on niin suosittua, minkä materiaalin hinnassa häviää sen saa moninkertaisesti pintakäsittelyssä takaisin.
Jos haluaa alkaa itse pyöriä myyntiin tekeen niin ala tekeen Choppereita, paljo helpompi myydä ja materiaalikustannukset murto-osa nojapyöristä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Syväri kirjoitti:

Käytettyjä pyöriä ainakin tämän foorumin myyntiosiossa tuntuu menevän kaupaksi :shock: onko se hankintahinta sitten se ratkaiseva kynnys.

Itsekin 9,5e tuntipalkalla väännän vielä hetken ja auttas paljon jos vois töihin polkea pyörällä (auton käytön hinta n. 1½työtuntia päivästä). On vaan tuo matka liian hankala ja pitkä vuorotyöhön itselle, ennen kuin saavat pyörätiet yhdistettyä Seinäjoen suuntaan.

Mä uskon vakaasti, että kun tietoisuus lisääntyy ja hankintamahdollisuudet helpottuvat niin silloin nojapyörätkin lisääntyy. Nykyhinnoilla tosin vaan vähäsen eli hinta on se ratkaiseva tekiä. Väittäisin, että 90 % pyörää hankkivista tuijottaa hintaa ja 499 € on kipuraja minkä jälkee tulkitaan mentävän hifistelyn puolelle.

Oli se hankintahinta itsellekin se asia mitä piti miettiä useamman yön yli mutta juuri se, että hyvällä pyörällä sai aidosti vähennettyä autokilometrejä tekee pyöräilystä ilmaista (oma auto muuttuvat kulut 0,12€ fillari muuttuvat kulut 0,02€) eli mun tapauksessa jos pyörän hinta kilkkeineen nousee 2000 € niin 20000 km ajamalla se muuttuu ilmaiseksi (4 vuotta nykytahdilla). Jos tuon jotenkin kansantaijuisesti ja helposti saisi markkinoitua niin ehkäpä se madaltaisi kynnystä hankkia vähän hintavampi pyörä. Vertailuksi siskolla on 500 € pyörä ja siihen 10 vuodessa on tullut maks. 500 km niin kilometrikulu on 1 €/km eli se ei ole niin hyvältä tuntuva, että houkuttaisi ajamaan vaikka asuisi kaupungissa jossa pyöräilyn edut on kiistattomat (mm. nopeus ja pysäköinti). Jos on bensa-auto ja vielä vähän enemmän kuluttava niin puhutaan helposti 0,15 -0,2€ muuttuvista kuluista per kilometri.

Se mikä hidastaa yleistymistä on myyntipaikkojen vähäisyys eli jos haluaa kokeilla nojapyörää niin vaatii aika isoa omaa aktiivisuutta. Kolmipyöräistä olisi varmasti helpompi myydä kun ensi kokeilu yleensä on pelkästään positiivinen, kaksipyöräisessä vaatii jokusen kilometrin pohjalle ennenkuin ajo lähtee sujumaan ja käsittääkseni mitä makaavampi ajo-asento niin sen hankalampaa aluksi, toisaalta suomalaisen työn kustannuksella voisi olla parempi keskittyä nopeisiin erikoispyöriin josta ehkä ollaan valmiita maksamaan enemmän. Se mitä massat seuraavaksi ostaa on sähköpyörä, nyt kun niitä rupeaa saamaan jo "hyvän"- tai "normaali"pyörän näköisenä.

jviirret kirjoitti:

Minä taas väittäisin että harrastajamäärä ei 2000-luvun puolivälin jälkeen ole muuttunut juuri suuntaan eikä toiseen. Jos harrastajamäärä olisi kasvanut niin varmaan kokoontumisissakin olisi enempi väkeä kuin 2000-luvun alussa?
Jukka

Olisi mielenkiintoista tietää, että pajonko esim. Savenmaa on pyöriä myynyt. Uskoisin, että niitä ostaneista osa ei edes tiedä tämän foorumin olemassaoloa tai pyörä ei ole sellainen intohimo, että lähdettäisiin sen ympärillä olevaan kokoontumiseen eli voisin kuvitella, että kasvu hidasta mutta vakaata. Olisi myös mielenkiintoista nähdä taulukko esim. miten foorumin käyttäjätunnukset on lisääntyneet vuosien saatossa ja kuinka paljon on tunnuksia on joita ei esim. vuoteen ole käytetty. Tämä on ihan mututuntumaa ja todennäköisesti puhdasta sattumaa mutta 4,5 v pk-seudulla jakoajoa ajaneena tänä keväänä/kesänä olen nähnyt enemmän nojapyöriä kuin aikaisempina vuosina yhteensä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:

Jos haluaa alkaa itse pyöriä myyntiin tekeen niin ala tekeen Choppereita, paljo helpompi myydä ja materiaalikustannukset murto-osa nojapyöristä.

Jukka

Tästä olen eri mieltä, kaupasta tollasen saa parilla sataa (sähköpyörässä näytti olevan 350e) ja ebaysta helposti 150e

Kaikkeen muuhun: olen optimisti :mrgreen: osien hinta putoaa kummasti kun tilaa tukusta yrityksenä. Kylän pyöräliikkeestä herunut nyt jo 30% alennukset suositushinnoista :D

terppa kirjoitti:

Se mitä massat seuraavaksi ostaa on sähköpyörä, nyt kun niitä rupeaa saamaan jo "hyvän"- tai "normaali"pyörän näköisenä.

Tuohon vielä: väitän että sähköistetty nojapyörä on helpompi toteuttaa ja pääseehän sillä todistetusti pidemmälle sähkön voimalla :wink: Hintaa vaan kertyy sitten taas mukavasti lisää..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Väittäisin, että 90 % pyörää hankkivista tuijottaa hintaa ja 499 € on kipuraja minkä jälkee tulkitaan mentävän hifistelyn puolelle.

Tuo on se hintaraja jonka yli menemällä saa jo mopon.

terppa kirjoitti:

Se mitä massat seuraavaksi ostaa on sähköpyörä, nyt kun niitä rupeaa saamaan jo "hyvän"- tai "normaali"pyörän näköisenä.

Taas tökkää tuohon hintaan. "sillä rahalla saa mopon"

Syväri kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jos haluaa alkaa itse pyöriä myyntiin tekeen niin ala tekeen Choppereita, paljo helpompi myydä ja materiaalikustannukset murto-osa nojapyöristä.

Tästä olen eri mieltä, kaupasta tollasen saa parilla sataa (sähköpyörässä näytti olevan 350e) ja ebaysta helposti 150e

No, itse olen kaupannut tekemääni chopperia ja nojapyöriä. Kun chopperilla oli hintaa 300e niin jokainen ilmoitus poiki 2-3kyselyä ja aina kaupat kaatui 150e rahtikuluihin. Jos teen käytetyistä osista nojapyörän ja laitan hintaa saman 300e niin yhtään kyselyä ei tule. Chopperista pitää vain tehdä sellainen mitä ei kaupasta saa(tuo autonrengas oli ilmeisesti "se" joka mun chopperissa houkutti), nojapyörästä taas pitäisi ilmeisesti yrittää tehdä mahdollisimman lähelle kaupallisen tuotteen näköinen että kukaan kiinnostuu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Selvästikkin pitäs saada joku lobbaamaan lainmuutosta sähköpyöriin.. Osaiskohan vihreät ajaa muitakin asioita ku sukupuolineutraaleja :( Esim 250w 25km/h asti ja siitä 100w jatkuva apu painettaessa kunhan polkimet pyörii. Nousis jo kivasti nopeudet 40km/h ja työmatkat taittuis..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Nousis jo kivasti nopeudet 40km/h ja työmatkat taittuis..

Ei ole kauoakaan kun pyöräilijät sai monessa kaupungissa lobattua mopot(45km/h) pois pyöräteiltä. Nytkö pitäisi luoda ajoneuvoluokka jota ei tarvitse liikennevakuuttaa ja jolla saisi ajaa 40km/h pyöräteillä :roll:
Tieliikennelaista löytyy jo käsite "kevytmopo" johon tuollainen ylitehokas sähköpyörä taipuu. Jonkun pitäisi vain käydä konttorilla selvittään miten rekisteröinti käytännössä hoituu, vaatimuksiltaanhan tällainen kevytmopoon paljon "kevyempi" kuin mopo.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kevytmopo...? Ettei vaan menis samaan luokkaan kuin max 30km/h kulkevat kulkuneuvot, esim erkkolan invamopo.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... uvoluokat/

Ei ole sellaista tuolla. Laista löytyi tällanen..

11 §
Mopo

L1e- ja L2e-luokan ajoneuvo (mopo) on kaksipyöräinen (L1e-luokka) tai kolmipyöräinen (L2e-luokka) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.

L1e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori. Pienitehoinen mopo on kaksipyöräinen polkimin varustettu mopo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW.

L2e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori.

Ainakin erkkolassa vakuutusmaksukin tuli, huimat 0,00e. Tiedä sitten onko se invalidi-ajoneuvoissa määritelty niin.

Mutta siis vastaus kysymykseesi koskien uutta ajoneuvoluokkaa: juu :roll:
Jos jollain pyöräteillä saa ajaa mopolla.. eikö siellä voisi ottaa enempi vauhtia? Liikennevakuutus..? Pitäishän sen olla jo jokaisen fillarissa, joka pääsee ton 40km/h, sen verran tappava vauhti. Silti sellasta ei tietenkään voi vaatia.. Onhan se haasteellinen tilanne kun lihasvoimin mennään lujempaa kuin laiskimmat mopot joille on tarkat säädökset :mrgreen:

Okei, mahdotonta saada aikaan lainmuutosta, sen myönnän. Ei ketään kiinnosta oikeasti.. ei muuta kun nostetaan bensan hintaa ja ootellaan että kansalaiset ostaa sähköautoja :| ehkä nopeusrajan nosto ennemmin

Taitaa mennä vähän väärille raiteille keskustelu..

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2031
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Syväri kirjoitti:

...
Pyöräileekö tulevaisuudessa useampi (jalat edellä)?

Mielestäni kyllä, mutta luulen harrastuksen kasvavan hitaasti kuten tähänkin asti. Jollei tapahdu mitään mullistavaa (esim: energiakriisi).

Syväri kirjoitti:

Toinen kysymys: Olisiko nojapyöriä rakentavalle yritykselle kysyntää kotimaassa?

Härmäpyörähän on jo, mutta käsittääkseni nuo neliöputkirunkoiset ei oo ikinä ollut kovin suosittuja.. oikaiskaa jos olen väärässä.
Saattasin tällaseen pieneen pajaan jopa panostaa työn ohessa, jos ei olisi armeija edessä tammikuussa.. Sen verran ruvennut kiinnostamaan erityisesti rakentaminen, vaikka ei kokemusta juuri olekkaan. Ja nimenomaan nopeat kaksipyöräiset. Ei näitten rakentamiseen onneksi mitään kauheita pääomia tarvita :)

Käytettyjä pyöriä ainakin tämän foorumin myyntiosiossa tuntuu menevän kaupaksi :shock: onko se hankintahinta sitten se ratkaiseva kynnys.

Aika selvää ettei hinnalla pysty kilpailemaan Suomessa. Jos miettii mille voisi olla kysyntää, niin juuri nopeille kilpureille varmaankin, mutta pitäisi olla joko parempi tai halvempi kuin kilpailevat valmistajat. Ja joka tapauksessa jaettava kakku on hyvin pieni. Pitäisi keksiä sellainen tuote mitä muut eivät ole älynneet valmistaa. Sellainen voisi syntyä kun miettii millaisella nojapyörällä saisi ne suuret massat liikkeelle. Mikään nykyisistä konsepteista ei siihen pysty, se on jo nähty.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Aika selvää ettei hinnalla pysty kilpailemaan Suomessa. Jos miettii mille voisi olla kysyntää, niin juuri nopeille kilpureille varmaankin, mutta pitäisi olla joko parempi tai halvempi kuin kilpailevat valmistajat.

Oletko joskus kokeillut nostaa nojapyörällä pyörätiellä keskinopeutta 20:stä 25:een? Suurin este nojapyörilylle selviää kyllä jos tuota yrittää. Miksei se jossakin onnistu, mutta valtaosa suomalaisita asuu sellaisella alueella jonka kevyenliikenteen väylät ei kyllä sovellu nopealle nojapyöräilylle. Pinnat huonossa kunnossa ja pimeitä risteyksiä tiheässä.

Jarcco kirjoitti:

Pitäisi keksiä sellainen tuote mitä muut eivät ole älynneet valmistaa. Sellainen voisi syntyä kun miettii millaisella nojapyörällä saisi ne suuret massat liikkeelle. Mikään nykyisistä konsepteista ei siihen pysty, se on jo nähty.

Mun mielestä jokaiseen liikkumistarpeeseen löytyy lihaksilla liikkuva vaihtoehto jos sellaista vain haluaa ja on aikaa käyttää. Pitää vain hyväksyä että nojapyörä ei ole kaikkeen oikea ratkaisu, vaikka se kuinka itselle olisi hyvä.

Ennen kuin tutustuin nojapyöriin minulle riitti yksi pyörä, sillä ajoin kesät talvet tuon työmatkan. "Löydettyäni" nojapyörät alkoi loputon rakentelu jotta olisin löytänyt yhden korvaavan, mukavamman pyörämallin jolla olisi selvinnyt kaikesta ajamisesta kuten tuolla pystärillä. Nyt ainakin kymmenen pyörän jälkeen se on löytynyt, mutta se ei ole nojapyörä vaan tuo Electra Townie. Nojapyörä(t) toki säilyy tuon lisänä, mutta nyt olen hyväksynyt sen ettei niistä ole minulle pystypyörän korvaajaksi. Olen onneksi sen verran onnellisessa asemassa että voin pitää useampia pyöriä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja PW »

Vaikeinta tuon kaltaisessa yrittämisessä varmasti on saada tuote kaupaksi :D eli kuinka monta nojakkia saa myytyä ekana vuonna ja miten nopeesti saa lisää kauppaa, siinä on varmaan isoin homma.
Näppärä kaveri varmasti pystyy runkoja vääntämään suht nopeesti, mutta miten saada kilpailukykyiseen hintaan osat verrattuna suuriin toimijoihin.
Eihän tuossa suuria tappioitakaan alkuun varmaan tule kun ei rupee hirveitä investoimaan eikä hanki liian suuria varastoja, eli pitää kulut kurissa. Joten onnea vaan uuvelle yrittäjälle.

Terveisin vanhempi yrittäjä, Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Suomessahan muuten on jo ainakin yksi kaksipyöräisiä nojapyöriä myyntiin valmistava henkilö:
http://www.tesipeli.com/harmonycycle/harmonyinfo.htm
Kuvista päätellen pyörien osat eivät kovin montaa sataa maksa Biltemasta ostettuna ja jos tämä Maesto 2626 olisi tehty pyöreästä putkesta ja muotoon väännetyllä vaneripenkillä niin olisi minusta varsin mainio vaihtoehto ensimmäiseksi nojapyöräksi(olettaen että hinta olisi kohtuullinen):

Kuva

Neliöputkesta on helppo tehdä prototyyppejä ja tuollainen paloista tehty vaneripenkkikin taatusti toimii, mutta pyöreä putki ja muotoiltu penkki olisivat vaan paljon myyvemmän näköisiä, eivätkä yhtään sen kalliimpia. Vielä pieni runkomuutos ja ketjun vetopuolenkin saisi menemään ilman ohjausrullaa.
Tässä taiwanilainen "kilpailija": http://www.twbents.com.tw/HTM/attack.htm vuosi tai pari sitten myytiin uusia huuto.net:ssä muistaakseni alle 900euron kappale hintaan. Siinä ja siinä kannattaako alkaa itse tekemään ja myymään vai tilaako taivanista läjän valmiita ja myy niitä, jälkimmäinen vaihtoehto tosin sitoo enempi pääomia ja varastotilaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2031
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Aika selvää ettei hinnalla pysty kilpailemaan Suomessa. Jos miettii mille voisi olla kysyntää, niin juuri nopeille kilpureille varmaankin, mutta pitäisi olla joko parempi tai halvempi kuin kilpailevat valmistajat.

Oletko joskus kokeillut nostaa nojapyörällä pyörätiellä keskinopeutta 20:stä 25:een? Suurin este nojapyörilylle selviää kyllä jos tuota yrittää. Miksei se jossakin onnistu, mutta valtaosa suomalaisita asuu sellaisella alueella jonka kevyenliikenteen väylät ei kyllä sovellu nopealle nojapyöräilylle. Pinnat huonossa kunnossa ja pimeitä risteyksiä tiheässä. Jukka

No 25 on aika kova pitää yllä muutenkin :roll: Tarkoitin että kohderyhmänä voisi olla nojakkimyönteiset maantiepyöräilijät. Hyvä pointti kyllä, ei täällä paljon ole sopivia väyliä matalille nojapyörille tai kinnereille. Olen itse havainnut että traikilla vilkasliikenteistä maantien reunaa on ikävä, jopa pelottava ajaa. Pientareet ovat usein älyttömän kapeita. Kun rekat tulevat vastaan samalla kohdalla on trikellä ajettava parikin rengasta ojan kallaalla...

Vastaa Viestiin