Nazca Pioneer kyytiä

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

Olet siis tehnyt onnistuneen täsmäiskun erääseen pyöräsi aerodynaamiseen ongelmakohtaan. Jännä että onnistui ensimmäisellä yrityksellä :D

Jukka

Sokea kanakin löytää joskus jyvän :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja jori »

terppa kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Olet siis tehnyt onnistuneen täsmäiskun erääseen pyöräsi aerodynaamiseen ongelmakohtaan. Jännä että onnistui ensimmäisellä yrityksellä :D

Jukka

Sokea kanakin löytää joskus jyvän :D

Eihän ne ole kuorna-autoissa ja formuloissakaan kovin kummoisia ne ilmanohjaimet (en tarkoita varsinaisia siipiä) ja silti niiden vaikutus on iso, kun ovat oikeassa paikassa.

Asian varmistamiseksi sinun pitäisi vielä malttaa ottaa kate irti ja ajaa ilman katetta sama lenkki uudelleen, tai edes laskea joku kovanopeuksinen mäki samalla kovalla alkuvauhdilla aloittaen katteella ja ilman.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Asian varmistamiseksi sinun pitäisi vielä malttaa ottaa kate irti ja ajaa ilman katetta sama lenkki uudelleen, tai edes laskea joku kovanopeuksinen mäki samalla kovalla alkuvauhdilla aloittaen katteella ja ilman.

Tein uuden katteen ja kävin tekemässä koeajoja (matka ja alamäki). Nykyinen kate on vähän leveämpi kuin vanha ja se on hieman pystymmässä, ihan aamenella en osaa sanoa kumpi on parempi, no tätä nykyisen katteen korkeutta voi vielä säätää. räppäilen jossainvaiheessa kuvan...

Koereitti oli Vääksyssä Loukkuharjulta Vesivehmaan lehtokentälle ja takaisin (u-käännös vauhdissa), tiellä ei ole isoja mäkiä (toisaalta se on hämäläiseen tapaan aina johonkinsuuntaan kallellaan) ja se on pääosin metsänkeskellä kulkevaa joten aukeilla tulevat puuskat ei pitäisi vaikuttaa, fmi.fi kertoi tuuleksi 2 m/s mikä saattoi pitää paikkansakin. Asfaltti on uutta n. 1 kk sitten tehtyä joten pinta on erinomainen, rengaspaineet laiton n. 7 bariin. Aamulla kävin n. 10 km ajamassa, että ei ihan kylmiltään mennä. Matkavauhtina koitin pitää reipasta vauhtia mikä tuntui vielä hyvältä, sykemittaria en valitettavasti omista joten "tunnepohjalta" tehdään asioita.

Matkatesti:
Ilman katetta:

Matka 10,49 km
Aika 19 min 46 s
Keskinopeus 31,8 km/h

Uudella katteella:

Matka 10,48 km
Aika 19 min 7 s
Keskinopeus 32,8 km/h

Eli tuo testilenkki meni 3,2% nopeammin, samansuuntainen nopeudenlisäys on ollut viimepäivien reiteillä. Villi veikkaus on, että ero saattaisi vastatuuleen ajaessa olla isompi ainakin mututuntumalla nopeudenlisäys on ollut isompi kuin 3 % viimepäivien reiteillä jotka halkoo avoimia peltomaisemia ja on tuullut enemmän.

Mitä muuta tuli mieleen:

Matka ehkä vähän liian pitkä, toisella lenkillä (katteen kanssa) u-käännöksen jälkeen tuntui, ettei jaksa kiihdyttää samallalailla ja käännöksen jälkeen tulevassa mäessä huippunopeus jäikin alhaisemmaksi 44 km/h (vrt. 44,8 km/h) (2 Loukkuharjunmäen nousua on vielä jonkinlainen lisärasite)

Uusikate on kiinni maalarinteippivirityksellä mikä tuo omat pykälät ja vastukset verrattuna vanhaan katteeseen joka oli sähköteipillä alareunasta ja nippusiteillä sisäpuolelta kiinnitettynä.

Alamäkiajo/nopeus:

Loukkuharjunmäki, vanha asfaltti mutta yritin pitää ajolinjan mahdollisimman keskellä kaistaa, lähtönopeus mäen päällä 30 km/h.

Ilman katetta:

73,4 km/

Uudella katteella:

75,0 km/h

Eli nopeuden lisäys 2,2%

Katteen kera tullessa pyörä rupesi "kirjottamaan" 72-73 km/h nopeudessa eli joko en osannut pyörittää tarpeeksi hyvin tai tuo sitten alkaa olla mun rajanopeus tai sitten tuli tuulenpuuska, en kumminkaan viitsinyt enää sotkea mäen päälle ja koittaa uudelleen kun itse olen jo varma katteen hyödystä :wink:

Seuraavaksi Kojakit alle ja samat kokeet. Paljonko nousee nopeudet? Nykyiset renkaat on yli 6600 km ajetut perus Marathonit.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Seuraavaksi Kojakit alle ja samat kokeet. Paljonko nousee nopeudet? Nykyiset renkaat on yli 6600 km ajetut perus Marathonit.

Veikkaus että noilla 25-30km/h nopeuksilla vaikutus alle 5%. Ilmanvastuksen osuus jo sen verran suuri että isokaan parannus vierintävastuksessa ei välttämättä paljon nopeutta nosta. Oma koe jossa markettikumit vaihdettiin kojakeihin oli nopeuden nousu noissa nopeuksissa 10%, mutta perus marathonit on varmasti parempi lähtökohta kuin halvat matalapaine kumit.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja terppa »

7176 km

Kojakit alle ja kokeilemaan...

Eli ajoin tuon saman testipätkän kun vaihdoin Kojakit Marathonien tilalle, etuvanteeksi laitoin alkuperäisen vanteen bilteman napadynamo vanteen tilalle, sen verran heitin romuja takas takaboksiin, että ehkäpä 1-1,5 kg raskaampana mentiin.

Tärkein eli kuskin vaikutus nopeuteen tuli ilmi, ei ollut ajo enää rentoa ja irtonaista kun lämpotila oli lähelle 30 astetta, samoin tuuli oli selvästi yltynyt, nyt sen jo huomasi... no ajelen vielä saman vähätuulisena päivänä ja vetreimmin lihaksin. Toinen minkä unohdin oli mittarin kalibrointi uusille renkaille. Mittanauha kertoi pyörän pyörähtävän 199,5 cm matkalla edellisen 201 cm sijaan. joten 0,75% pitää korjata niin saanee enemmän vertailukelpoisen...

Kojakit + kate, matkatesti:

Matka 10,54 km korjattuna 10,46 km
Aika 18 min 59 sek
Keskinopeus 33,3 km/h korjattuna 33,1 km/h, parannusta 0,9 %

Alamäki 76,3 km/h korjattuna 75,7 km/h, parannusta 0,9 %

Nyt pyörittäminen onnistui, tosin ihan samaa potkua ei ollut jaloissa, lähtönopeus mäen päällä 29 km/h.

Jokatapauksessa hyvät renkaat, keveetä on meno ja hintaa tuli 20,4€/kpl, rahtivapaasti kun tuli shoppailtua yli 185 eurolla, (mm. alienin punaiset silmät loistaa nyt takaa tuleville) :)

Mut ei pöllömmät vauhdit, pari ennätystä lisää. Pitäsköhän seuraavaksi miettiä takavanteen levytystä? ohjeita olen jo foorumilta lueskellut... samalla aineella vois laittaa levyt tarakan ulkoreunaan, tuliskohan niistä semmoiset 10 - 15 x 40 - 50 cm suikaleet.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Olihan Kojakeissa täydet paineet (6,5bar)? Jotenkin jännät kumit kun kulutuspinnasta peukalolla painamalla ovat min ja max paineilla suunnilleen yhtä kovat, mutta kyljet ovat minimi paineella pehmeämmät. Johtunee tosta pinnan alla olevasta kudoksesta joka jakaa peukalon paineen laajemmalle alueelle tms. En nyt mitenkään hirveän isoa ero ole huomannut 5bar ja 6,5bar välillä, mutta on siinä eroa kuitenkin. Kestäisivät kuulemma 8bar paineenkin, mutta itse en ole uskaltanut kokeilla. Kickbikessä taas on 20" "foldable" kojakki ja siinä on max paine 8bar.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

Olihan Kojakeissa täydet paineet (6,5bar)? .

Jukka

Ihan varmaan en osaa sanoa... kompuran säädin, että antaa max 8 baria ja kun pistoolia suihkauttaa niin tipahtaa barilla ja tossa tuntuu, että ihan kaikki ei mene renkaaseen... uskoisin kyllä olevan yli 6 baria. Huomenna koitan omalla kompuralla joka toimii auton tupakansytyttimen kautta, se tuntuu olevan paras, täyttää renkaan hitaasti ja saa ruuvattua venttiiliadapteriin niin on tiivis.

Ainakin noissa vanhoissa renkaissa rupesi ihmettelemään 5 barin kohdalla, että miksi ei kulje... 3,5 barin kohdalla ylämäkiajo muuttui "pomputtavaksi/joustavaksi" nykyään muistaa sitten useammin katsella paineet, ne renkaat kesti 7 barin paineen, kovin paljoa en yli laittanut.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Lisää tuunausta... Siirsin penkkiä 3,5 cm eteenpäin kun yritin saada sitä vähän enempi nojalleen. Takapoksin laitoin sellaiseksi, että aukeaa sivulle niin sen sai sitten pultata tarakkaan kiinni ilman sitä "pikakiinnitys alustaa" mikä paketin mukana tulee. Kait se vähän enempi on vaakatatasossa, punasessa vertailupyörässä on jousitus ala-asennossa ja penkki niin matalalla kuin penkkiä rikkomatta on mahdollista, itse hion tarakan kulmasta millin pari pois niin sai taas vähän alemmas:

loiva kulma.jpg
loiva kulma.jpg (95.07 KiB) Katsottu 3727 kertaa
jonkun pioneeri.jpg

Ja eikun koeajamaan:

Reitti sama kun yllä, nyt oli puuskittainen, osaksi sivuttainen tuuli mistä oli enempi haittaa, varjopaikoilla tie oli vielä kostea, Ajon edetessä totesin, että polkimet jäi vielä liian lähelle koska polviin rupesi sattumaan, korjasin alamäkiajoon, rengaspaineet 7 baria (edessä oli valmiiksi se, takana karvan alle 6 bar, vrt. edellinen ajo).

Matka: 10,45 km
Aika: 18 min 38 sek
Keskinopeus: 33,6 km/h

Alamäkiajo: 76,1 km/h

Parannusta edelliseen 1,5 % ja 0,5 %, olosuhteet ja säädöt oli muuten huonommat paitsi tuo takarenkaan ilmanpaine, alamäkiajo meni muuten hyvin mutta eksyin ajolinjalta auton rengasuraan niin saattoi olla karkeampi asfaltti. Lähtökohtaan parannusta on tullut 5,7% ja 3,7 % ja eka testi on ajettu 1,5 kg kevyemmällä takapoksilla käytännössä tuulettomana aikana. Ei ihan järisyttäviä eroja mutta suunta on kokoajan parempaan 8)

Maanantaina pvc-kalvosta suikaleet penkin etukiinnikkestä tavaratelineen takaosaan... jos vaikka viikonloppuna panostas normiajamiseen ajamiseen :D

Päiväunia olen katsellut kapeasta ohjaustangosta...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Lisää tuulen ohjausta ja testiajoa:

sivukateoik.jpg
sivukateoik.jpg (99.91 KiB) Katsottu 3691 kertaa
sivukatevas.jpg
sivukatevas.jpg (93.43 KiB) Katsottu 3691 kertaa

Kävin Etolassa kyselemässä pvc-kalvoa mutta ei ollut hyllyssä niinpä tilasin, halusin kuitenkin kokeilla miltä tuollaiset sivutuuliohjaimet tuntuisi niinpä "lainasin" äitiltä vähän mansikkamaamuovia ja teippailin muovit kuten kuvissa näkyy. Vasemmalla puolella ei oikeen järkevästi saanut teipattua penkin kiinnikkeen tai etureunan kohdilta niinpä siitä tuli lyhyempi. Kun pvc jutskat tulee niin nippusiteellä varmaan osan kiinnityksistä teen ja se kalvo on jäykempää niin tuon vasemman puolen saa rypistymättä tehtyä semmoisen kuin haluaa, muutenkin jäykempään kamaan tulee vähemmän vekkejä ja se helpompi saada kireälle.

Lisäksi on säädetty polkimet nyt vihdoin just eikä melkein. Yli vuosi piti ajaa ennenkuin tajusi, että ohjauspylvästä voi lyhentää :oops: hieno homma varsinkin kun penkkiä siirsin eteenpäin, ohjaustankokin on nyt melkein kohdillaan... huomenna vielä puoli senttiä takaisinpäin.

Kävin saman loukkuharju-lentokenttä- loukkuharju testin ajamassa nälkäisenä ja vähän väsyneenä mutta matkamittarin lukemat karkoitti väsymyksen :) Tuuli oli edelleen kova ja semmoinen puuskittainen pyörivä, mennessä vastainen ja tullessa myötätuuli, ensimmäisiin 2 kokeeseen ei siis voi suoraa verrata.

Matka: 10,46 km
Aika: 18 min 13 sek
Keskinopeus: 34,4 km/h

Alamäkiajo: 76,9 km/h

Eli parannusta edelliseen 2,4 % ja 1,1 %. Alamäkiajossa piti lopussa hypätä jarrulle kun mutka lähestyi vähän turhan pelottavasti, lähtönopeus oli 31 km/h. Näillä kaikilla katteilla ja uusilla renkailla saisi lähtönopeuden reilusti korkeammaksi mikä saattaisi näkyä positiivisesti loppunopeudessa mutta olen yrittänyt ajaa samalla lailla joka kerta. Samoin jos viimeiseen mutkaan kaartaa keskiviivalta tai jopa naapurin kaistalta niin tuollaista kauhuefektiä ei tule ja silloin voisi polkea vaikka koko mutkan.

Alkuperäiseen siis parannusta 8,2% ja 4,8%. Jos olosuhteet ja miehen ravintotasapaino olisi sama kun ensimmäisessä kokeessa ja lisäksi noista sivukatteista olisi se lopullinen versio niin voisin kuvitella parannuksen olevan 10% luokkaa ja tällöin keskinopeus olisi 35 km/h millaiseen nopeuteen tällä pyörällä vielä kuukausi sitten en olisi villeimmissä unissanikaan uskonut, tosin vielä se nopeus on ajamatta mutta usko on vahva, että mahdollista se on, nyt oli taas puoli kiloa enemmän tavaraa takapoksissa kun edellisessä ajossa mutta mies senkuin kevenee :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja tm »

Mielenkiintoista kehittelyä ja parantelua. Jos päädyt kaventamaan reilusti ohjaustankoa, niin vaikutus on ainakin tuohon huippunopeuteen merkittävä. Mulla on Slywayssa 40 cm leveä tanko, missä siinäkin olisi reilusti kaventamisen varaa. Ollin ja Tapsan kapeilla tangoilla varustettuja kulkupelejä viime vuonna hypistelin, enkä sen jälkeen oikein enää keksinyt, että miksi tangon pitäisi olla leveä. En vain ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa tai sahailla tankoa kapeammaksi (no haaveissa on ollut kyllä vaihtaa se kevyempään).

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:

Mielenkiintoista kehittelyä ja parantelua. Jos päädyt kaventamaan reilusti ohjaustankoa, niin vaikutus on ainakin tuohon huippunopeuteen merkittävä. Mulla on Slywayssa 40 cm leveä tanko, missä siinäkin olisi reilusti kaventamisen varaa. Ollin ja Tapsan kapeilla tangoilla varustettuja kulkupelejä viime vuonna hypistelin, enkä sen jälkeen oikein enää keksinyt, että miksi tangon pitäisi olla leveä. En vain ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa tai sahailla tankoa kapeammaksi (no haaveissa on ollut kyllä vaihtaa se kevyempään).

Luulen, että ohjaustanko on seuraava parannuskohde,omasta vanhasta ei saa sahaamalla hyvää vaan malli pitäisi olla vähän erilainen. Ajaessa olen mallaillut että kyynärpäät saisi nousemaan penkin päälle ja olkavarret kylkeen kiinni ja lisäksi kavennusta tulisi parin nyrkin verran niin voisi jopa olla suurin yksittäinen parannus, jos vielä nyrkit saisi tuon nykykatteen taakse syysviimalta suojaan... Olisiko kellään kokemusta ja näppituntumaa vastaavasta muutoksesta?

Mitenkähän sellainen kapea tanko toimii talvella tasapainoillessa? Saisihan tuon vanhan aina vaihdettua talveksi takaisin mutta jos yhdellä pärjäisi ja onko syksyn vai kevään työlistalla.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

terppa kirjoitti:

Luulen, että ohjaustanko on seuraava parannuskohde,omasta vanhasta ei saa sahaamalla hyvää vaan malli pitäisi olla vähän erilainen. Ajaessa olen mallaillut että kyynärpäät saisi nousemaan penkin päälle ja olkavarret kylkeen kiinni ja lisäksi kavennusta tulisi parin nyrkin verran niin voisi jopa olla suurin yksittäinen parannus, jos vielä nyrkit saisi tuon nykykatteen taakse syysviimalta suojaan... Olisiko kellään kokemusta ja näppituntumaa vastaavasta muutoksesta?

Mitenkähän sellainen kapea tanko toimii talvella tasapainoillessa? Saisihan tuon vanhan aina vaihdettua talveksi takaisin mutta jos yhdellä pärjäisi ja onko syksyn vai kevään työlistalla.

Mulla on "vakiot" M5:n hamsteri-tankosysteemit mutta vähän normaalista poikkeavasti säädettynä:
Kuva

Ja tässä takaa miltä näyttää:
Kuva

Tällä tsydeemillä on viime talvi ajettu ja ei se ole sen vaikeampaa. Vaikka edessä oli Durano sliksi. Perstuntuma tulee lopulta miten pyörä kulkee ja kääntyy ja refleksit sen mukaan. Tänä kesänä ei ole ollut sitten minkäänlaista tasapainottomuutta, ajaminen onnistuu pidempiäkin pätkiä vaikka 10cm reunaviivaa pitkin.

Mielessä on käynyt tehdä H tai kärjestä leikattu A tyyppinen tanko ja uusi ohjausvarsi johon korkeussäätö, näillä saisi nyrkit ja siten kyynärpäät vähän enemmän vielä kropan päälle ja hieman lisää näkyvyyttä eteen. Samalla laittaisin vaijerit kaikki piiloon, tekisin sykemittarille asiallisemman kiinnityksen kuten vaihdevivuille. Mutta tähän olen jo niin tottunut ettei ole tärkeimpänä mielessä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Aerodynamiikka senkuin paranee :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Tällä tsydeemillä on viime talvi ajettu ja ei se ole sen vaikeampaa.

Eli olet ajanut myös leveämmällä tangolla?
Ok, kokeehan ihmiset asiat eri tavalla ja toiset on tarkempia kuin toiset. Mun tasapainossa/käsien hallinnassa on ilmeisesti jonkin sortin vikaa kun olen aika tarkka tangon leveydestä ja sijainnista. Ilmenee siis tangon leveyden lisäksi myös niin että koen alaohjauksen vaikeaksi. Siinä missä kädet sivuille alas vietynä tuntuu kaksipyöräisessaä mahdottomalta on sama asento kolmipyöräisessä maailman luonnollisin juttu kun ei tarvi ohjaamalla tasapainotella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Eli olet ajanut myös leveämmällä tangolla?

Toki olen mutta "nuoruudessa". Kun katypyörän aikanaan muutin Tri-TT fillariksi ajelin sillä lopulta kesät talvet. Lepoasennossa. Satulatolppa käännettynä ja penkin takaosa sen tasalla, Mavic:n aika-ajo lisätangolla.

Kun sillä oppi liukkaan kelin refleksit niin eipä juuri kesällä kaatosateetkaan vaivanneet...

Nojakilla piti opetella käytännössä kokonaan uudestaan ajamaan. Sen minkä Tri-TT tanko oli edessä kääntyi se nyt taaksepäin. Painopiste on nyt ihan eri ja kropalla tasapainoilu lähellä nollaa. Ja 15 vuoteen ei ole tullut juurikaan minkään pyörän päällä vietettyä ennen nojailua.

Mutta viime talven alun kaatuilun, jännittämisen ja huonoissa valaistuksissa lumen kanssa tasapainoilun jälkeen alkoi homma toimia. Jopa väsyeenä. Toisaalta ehdin säätää ajoasennon syksyllä viime kesän kokemusten perusteella niin hyvään kuntoon ettei ole sitten tarvinnut siihen koskea.

En väitä että kapea tanko on tasapainon kannalta paras ja kaikkiin pyöriin ja ajajille sopivin. Itse jääräpäisesti päätin että nyt, vaikka on talvi, ajetaan kuten kesällä eli kyynärpäät rintakehällä ja mahdollisimman aero-asennossa. Toisaalta niin tarkenikin talvella paremmin ja lopulta homma alkoi toimia. Siihen tarvittiin myös sydäntalvella paremmat valot, eipä tarvi koko aikaa jännittää kun jo kaukaa näkee että tiellä on lunta johon väärällä ohjausliikkeellä voi kaatua.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin