Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja jori »

Oli tuolla "pyöräsi kuva" osastossa lievää aiheesta lipsumista rissojen kestävyyden pohtimiseen. Jatketaan täällä.

Se o-rengasidea ketjunohjainrissan uran pohjalla tuntuu olevan huono. Rikki vaan on rissat vähän väliä. Ketjuihin lönätään milloin mitäkin öljyä ja silikonia tai vahaa. Ei sitä kumi kestä.

Sakari sanoi kahdella laakerilla olevan parempi ohjainpyörä. -Millä tavalla. Kahdella laakerilla ja tiukasti reikäänsä sopivalla akslelipultilla saa aikaan vain sen, että rissa voi olla vinossa ketjuun nähden (voi olla tietysti tuurilla suorassakin). Vino aseto ketjuun nähden aiheuttaa uran kulumista. noja:lla oli hyvä esimerkki tästä uudessa etuvetoisessaan Nokialla. Akseli oli hiukan vinossa ja rissapyörän ura oli kulunut toista senttiä leveäksi.

Yksi mahdollisimman kapea laakeri keskellä rissaa ja selvästi väljä reikä akselin ja laakerin sisäkoolin välillä mahdollistaa rissa asemoitumisen ketjun mukaan. Rissa on aina oikeassa asennossa eikä kulu turhia. Laakeri kuormittuu symmetrisesti ja kestää maailman tappiin tuolla kierrosmäärällä ja kuormituksella. -Ainakin etuvetoisen taittokulmilla.

Ensin kirjoitin tuon, mutta jokin siinä vaivasi. Kävin koiran kanssa välillä metsässä ja huomasin mielestäni tärkeän seikan: Etuvetoisen rissan täytyy olla suuri, koska ketjuvoimat ovat suuria ja suuren kosketuskulman takia myös kosketus- ja laakerivoimat ovat suuria ja energiaa säästääksemme täytyy rissojen olla suuria, ja vaikkeivat olisikaan, etuvetoisissa rissat pääsääntöisesti kestävät, vaikka rissavoimat ovat suurten kosketuskulmien takia paljon takavetoisen rissavoimia suurempia. Miksi?

Loivasti ketjua ohjaavienkin rissojen olisi hyvä niidenkin olla suuria. Pieni kosketuskulma antaa vain pienen tukivoiman, joka ei välttämättä jaksa pitää pienen rissan yli rallattavaa ketjua kiinni rissassa, vaan tuottaa hakkaavan liikkeen. Tätä voi pienentää: 1.)Pehmentämällä rissaa esim. sillä o-renkaalla, jolloin törmätään materiaaliongelmiin. Kumi kun ei kestä hiilivetykemikaaleja.
2.)Arvelisin, että joidenkin kalliiden ketjunohjainrissojen hammastuksen tarkoitus tukirissan kehällä on vain tuottaa säteen suuntaista kitkaa vaimentamaan ketjun poikittaisvärähtelyä, vaikka samanlainen monikulmio siitä hammastetustakin rissasta tulee.
3.)TaI sitten tukirissasta voi tehdä mahdollisimman ison, jolloin rissan monikulmiomaisuus (=1/2" ketju pyörän ympärillä) on vähäisempää ja hyppiminen myös.
4.)Toisaalta jossain on myös raja sille, että kannattaa rissan sijaan laittaa laakea liukupinta (suksi) ohjaamaan ketjua. Suksi tietenkin aiheuttaa kitkaa, mutta niin aiheuttaa se värähtelykin, jota välirissa aiheuttaa.

Tästä voimme johtaa loogisen säännön: On olemassa ketjun taittokulma, jonka alapuolella loivasti kaareva laahaava ohjain tuottaa vähemmän vastusta kuin pienemmän säteen omaava samaan tilaan penkin alle mahtuva rissa.

Tuollaisen laahaavan tukisuksen pitäisi kuitenkin olla laadittu niin, että ketjusta laahaa nimenomaan rullien kohta, eikä sivulevyjen reunat, kuten ohjainputkien tapauksessa, jotta kuluminen ei pilaa hyvää ideaa.

Tutkittavahan tuo olisi. Muistaakseni Matilaisen Heikillä on Leitrassaan suksiohjain monien kuluneiden ohjainpyörien jälkeen. Minkähänlainen kosketuskulma Leitrassa ohjaimelle tarvitaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Ilpo
Viestit: 119
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Jos haluaa parhaan mahdollisen ketjunohjaimen, niin suosittelen TerraCyclen tuotteita.
http://www.icletta.com/en/terracycle/te ... en.en.html

Itse hankin TerraCyclen ohjaimen, jokin aika sitten M5:teen ja vaikka se maksoikin jonkin verran, niin en ole katunut. Uuden rissan jälkeen siihen ei ole tarvinnut kiinnittää mitään huomiota. Ei kuulu mitään natinoita ja jotenkin tuntuu, että voiman siirto olisi jotenkin parempi (?). Tässä minun ostamassa rissassa on keskellä ohjaimena ratas ja se on titaani-versio. Suosittelen!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mitä minä olen tätä keskustelua seurannut niin ongelmia ei ole muilla kuin näillä joiden pyörässä on muovirulla kumisella o-renkaalla ja vetopuolella. Kaikki muut esille tuodut ratkaisut on koettu toimiviksi.
Sitten kun tuo o-rengas antautuu niin porukka jakautuu kolmeen:
a) Tilataan ulkomailta sellainen hammastettu teräsrulla tai joku muu parempi vaihtoehto
b) Tehdään itse tai teetetään toimivampi ratkaisu
c) Kourat rasvassa vaihdellaan sitä alkuperäisen rullan o-rengasta ja voivotellaan, joskus jopa ääneen.

Ongelma ei siis niinkään ole tuo erillaisten toimivien ratkaisujen puute, vaan puuttuu keinot joilla tuo c) ryhmän porukka ohjattaisiin joko a) tai b) ryhmään. Rahasta tuskin on kiinni, noilla paremmilla ratkaisuilla ei ole hintaa kuin muutama kymppi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja jori »

Jukka kiteytti ongelman ytimen. Kumirengasrissa se on, joka aiheuttaa ongelmia, mutta äänen = värähtelyn = ketjuvastuksen vaimentamiseksi kai jotain voisi olla tehtävissä.

Ilpo kirjoitti:

Jos haluaa parhaan mahdollisen ketjunohjaimen, niin suosittelen TerraCyclen tuotteita.

Minullakaan ei ole ollut mitään ongelmia, ääntä tai kulumista, tai muutakaan riesaa rissoistani, jotka viisi vuotta sitten pyörääni sorvasin. Miksi niistä ei toisinaan -lähes samanlaisista rissoista- ei ole mitään riesaa ja toisinaan taas kuluvat ja kiukuttelevat muuten.

Toinen hämmästyttävä seikka on, että ketjuvaihteisessa ketjunkiristäjän häkin rissat kestävät lähes pikkeuksetta, vaikka paikka on todella likainen ja rissat pieniä. Toisinaan taas helpossa paikassa istuimen alla, eivät rissat tahdo kestää millään. Tätä minä tarkoitin tuolla aloituksellani.

Nuo terracyclen rissat taitavat olla niitä, joissa on ne hammastetut uranpohjat toteutettuna metallisen rattaan piilottamisella rissan sisään. Jotenkin tuntuu liioittelulta paikassa, jossa toisinaan kestää asetaalimuovista sorvattu rissa yhdellä laakerilla täysin ilman ongelmia. Mutta jokin ilmiö niitä rissoja toisinaan rissaa, eivätkä ne aina kestä edes kohtuullisesti. Yritän ottaa siitä selvän.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse aikanaan Sterniini , rakentelin kaiken näköisiä ohjuri pyöriä. Paluupuolella sillä materiaalilla ei niin suurta merkitystä ole. Mutta tällä vetävällä puolella tuli testattua useampia materiaaleja. Totesin että kevyimin sai ketjun ja hammaspyörän jonka valmistin . Niin hammaspyörän pitäisi olla hammaspyörä messinkiä ja laakeri siihen oli neulalaakeri parhaimillaan. Etuveto taas mutkistaa tämän homman . Se mitä tulee tähän ohjainpyörän kokoon on takavetosella oltava mielummin mahdollisemman suuri hampainen lukumäärältään. Paras on kun pyrkii rakentamaan pyörän ilman mitään ohjainrullia. Niinkuin Nazca Pioneeri on aikanaan suuniteltu. Tosin putket vetopuolella pitää saada mahdollsemman uiviksi. :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

ITosin putket vetopuolella pitää saada mahdollsemman uiviksi.

Tuota juuri tarkoitin, kun puhuin suurisäteisistä laahaavista suksista. Olisikohan tuollaiseen putkeen mahdollista pujottaa sisään profiililiuska, joka pitäisi ketjun keskellä putkea ja laahaisi vain ketjun rullien kohdalta. Sillon ei kyllä onnistuisi kevätharjoittelu kierteellä olevalla vetopuolen ketjulla. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Jaaha tänne onkin tullut tällainen ketju. Luettuani aloin vaan pohtia että jos hommaan uusia o-renkaita rullaan niin sitä juuri että pysyvätkö ne siellä vai joutuuko niitä sitten 50km välein vaihtamaan uuden tilalle?

Jos ei laita uutta o-rengasta, onko siitä jotain merkittävää turvallisuushaittaa, esim. syökö ketju koko rullan läpi hajottaen kaiken muunkin samalla vai onko tässä nyt äänellinen haitta kyseessä?

Mietin myös noita terracyclen rullia. Olen vaan niin onneton kaikkien mittojen selvittelyssä että suurella todennäköisyydellä onnistuisin ostamaan vääränkokoisen rullan pyörään. Jos on hampaallinen rulla, pitääkö se ääntä? Toisaalta eipä tuo äänikään olisi niin kauheaa verrattuna siihen että o-renkaat sinkoilisivat vähän väliä poikki milloin minnekin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Oli tuolla "pyöräsi kuva" osastossa lievää aiheesta lipsumista rissojen kestävyyden pohtimiseen. Jatketaan täällä.

Se o-rengasidea ketjunohjainrissan uran pohjalla tuntuu olevan huono. Rikki vaan on rissat vähän väliä. Ketjuihin lönätään milloin mitäkin öljyä ja silikonia tai vahaa. Ei sitä kumi kestä.

Sakari sanoi kahdella laakerilla olevan parempi ohjainpyörä. -Millä tavalla. Kahdella laakerilla ja tiukasti reikäänsä sopivalla akslelipultilla saa aikaan vain sen, että rissa voi olla vinossa ketjuun nähden (voi olla tietysti tuurilla suorassakin). Vino aseto ketjuun nähden aiheuttaa uran kulumista. noja:lla oli hyvä esimerkki tästä uudessa etuvetoisessaan Nokialla. Akseli oli hiukan vinossa ja rissapyörän ura oli kulunut toista senttiä leveäksi.

Yksi mahdollisimman kapea laakeri keskellä rissaa ja selvästi väljä reikä akselin ja laakerin sisäkoolin välillä mahdollistaa rissa asemoitumisen ketjun mukaan. Rissa on aina oikeassa asennossa eikä kulu turhia. Laakeri kuormittuu symmetrisesti ja kestää maailman tappiin tuolla kierrosmäärällä ja kuormituksella. -Ainakin etuvetoisen taittokulmilla.

Eikö ole vaaraa, että, jos rissa on väljästi yhden laakerin varassa, ketju painaa rissan vinoon ja ketju kuluttaa uran reunoja? SH11:ssa, SH13:ssa ja SH14:ssa olen hoitanut homman oheisen kuvan mukaisella tavalla. Molemmissa polyasetaalirullissa on kaksi laakeria. Vetopuolen rulla on kiinteä ilman välyksiä. Paluupuolen rulla kääntyilee keskeisesti tarpeen mukaan. Ei ole ilmennyt mitään ongelmia.

Sakari

Liitteet
31032010 etuvedon taittopyörät.jpg
31032010 etuvedon taittopyörät.jpg (114.72 KiB) Katsottu 3797 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Minun mielestä suojaputkissa ei saa olla mitään harjannetta. Lisää vain kitkaa ketjulle. Putkien pitää olla riittävän väljät , että on pelivaraa virhe liike radoille putken sisällä . :)

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Päästiinpä itse aiheeseen - omat liukulaakerit on kulunut sen verran ettei enää rullaa hyvin. n. 600km kesti.

Kunnollista laakerointia siis tekemään !
Koska ei ole tarvittu pienempää ratasta edessä niin tuohon vois juntata kiinteänkin laakerin, samoin penkin alle. Ahdasta tulee koska lainatut kuulalaakerit olivat vähän isoja. Ja koska pultti on 15.65mm paksu ja kierre 15.85, menee hauskaksi :) pitää tehdä ensin sovitusholkki, mahdollisesti liimata tai kiristää pultilla paikoilleen ja siihen laakeri päälle. Liukuvankin eturullan voisi rakentaa, mutta pitää kattoa mitä pajalla saa aikaan..

Myöskin aihiot lainasin työpaikalta.. :wink:

75mm Pommia x 40mm
Jotain kovempaa messinkiä/laakeripronssia 30mm x 100
20mm sis. halk. 45 ulk. kuulalaakeri
25mm sis. halk. 50 ulk. kuulalaakeri
Reilusti ylimitoitettua - kuten koko pyörä

Laakereiden päälle olis tarkotus sorvata muovista laakerien levyiset tai vähän leveämmät urat - vain vähän suuremmat halkaisijaltaan. Keskelle ketjurullille uloke tjsp. Mitään o-renkaita en aio sotkea mukaan.

Kuvaa tulee toivottavasti vielä tänään .. vois kyllä melkeen tilata 50kpl erän rissan muoviosia ja kaupitella sitten täällä, oliskohan ostajia?

PS: onnistuuko eturattaiden kääntö toisinpäin mitenkään helposti

Rissat valmiit:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 0&start=30

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Eikö ole vaaraa, että, jos rissa on väljästi yhden laakerin varassa, ketju painaa rissan vinoon ja ketju kuluttaa uran reunoja?

Voima kulkee ketjussa vain vetosuuntaan. Vain jos rissa ei pääse siirtymään ja kallistumaan, voi ketjuvoima painaa rissaa vinoon suuntaan. Vapaasti asemoituvaa rissaa ketju itse ei voi vetää väärään asentoon, siis vinoon. Ohjainrissoja ei kannata asemoida jäykästi, sillä vain se mahdollistaa vinokuormituksen. Koska pyörissä lähes poikkeuksetta on ketjuvaihde vähintään toisessa päässä, rissalle ei ole olemassa paikkaa, jossa se voisi jäykästi kiinnitettynä olla aina suorassa ketjun suhteen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Voima kulkee ketjussa vain vetosuuntaan. Vain jos rissa ei pääse siirtymään ja kallistumaan

Jompi kumpi noista on helppo järjestää, mutta miten molemmat. Jos rissa pääsee väljän laakeroinnin mukana kallisteleen ketjulinjan mukaan niin ei se sitten kyllä siirry vaan on vinossa ja väärässä kohdassa ketjuun nähden.

jori kirjoitti:

Koska pyörissä lähes poikkeuksetta on ketjuvaihde vähintään toisessa päässä, rissalle ei ole olemassa paikkaa, jossa se voisi jäykästi kiinnitettynä olla aina suorassa ketjun suhteen.

Ihan kuin alla olevat renkaatkin, pitäisikö kiekkojenkin olla "kelluvasti" kiinnitettyjä jotta ne pääsee siirtyyn ja kallisteleen kulloisenkin kuormitustilanteen mukaan?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Ihan kuin alla olevat renkaatkin, pitäisikö kiekkojenkin olla "kelluvasti" kiinnitettyjä jotta ne pääsee siirtyyn ja kallisteleen kulloisenkin kuormitustilanteen mukaan?

Minulla ainakin on kiekot kelluvasti kiinni tiessä ja ainakin kaksipyöräisessä kääntyvät aina täsmälleen kulkusuuntaan ja kallistuvat voiman suunnan mukaan. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ihan kuin alla olevat renkaatkin, pitäisikö kiekkojenkin olla "kelluvasti" kiinnitettyjä jotta ne pääsee siirtyyn ja kallisteleen kulloisenkin kuormitustilanteen mukaan?

Minulla ainakin on kiekot kelluvasti kiinni tiessä ja ainakin kaksipyöräisessä kääntyvät aina täsmälleen kulkusuuntaan ja kallistuvat voiman suunnan mukaan. :)

Joo, kuljettajan ohjaamana :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjunohjainrissat pohdituttavat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä ne renkaat " kelluvat" tiehen. Mutta laakeri piste toivottavasti ei kauheesti rupia kellumaan ja kallistelemaan. Kun on aika hyvin kahden tukipisteen välissä. :)

Vastaa Viestiin