Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Mitäs safkaa sieltä lidlistä ostetaan mukaan että siinä on nämä elektrolyytit. Muistaakseni niistä puhuttiin amiksessa jossa opiskelin lapsena elektroniikkaa - mutta niitä ei silloin vielä voinu syödä.

Magnesiumpillereitä ja merisuolaa ja lähdevettä. Huolellisesti liuotetaan suoloista jokainen ioni erilleen veteen kellumaan ja kas, siinä sinulle elektrolyyttiä. Karppari ei tarvitse sokereita näissä juomissa, vaan pelkkä elektrolyytti riittää.

Sitten jos aletaan saivarrella, että siitä pullojuomasta pitäisi saada kaikki tarpeellinen, voisi käydä Saksan Lidlistä ostamassa vihannesmehua ja hapankaalimehua. Myydään tuoremehun tapaan pahvitölkeissä ja on törkeän hyvää. Tosi helppo tapa syödä pikalounas. Paketti hyvää makkaraa juustoa ja päälle vihannesmehu. Suomessa proteiinia varten voisi laittaa ilmakuivattua poroa tehosekoittimella sekaan. Paremman puutteessa käy kyllä Lidlin makkaratkin. Mitäs jää puuttumaan, vai jääkö mitään.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

JuSa kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mitäs safkaa sieltä lidlistä ostetaan mukaan että siinä on nämä elektrolyytit. Muistaakseni niistä puhuttiin amiksessa jossa opiskelin lapsena elektroniikkaa - mutta niitä ei silloin vielä voinu syödä.

Elektrolyyteillä tässä yhteydessä tarkoitetaan urheilujuomia, jotka sisältävät erilaisia hikoillessa kuluvia, mutta kropan tarvitsemia suoloja: kalium, natrium, magnesium ym -suoloja. Nämä suolat ovat "elektrolyyttejä". Tällaisia urheilujuomia on iso joukko markettien hyllyillä. Eri ihmisten vatsa kelpuuttaa parhaiten eri juomat. Oikea vahvuus on tärkeä, että suolat imeytyisivt hyvin, liian vahva liuos ei saa olla. Minä lisäsin elektrolyyttiäjuomaa proteiini- ja maltodekstrinipitoiseen palautusjuomaan.

jori kirjoitti:

Magnesiumpillereitä ja merisuolaa ja lähdevettä. Huolellisesti liuotetaan suoloista jokainen ioni erilleen veteen kellumaan ja kas, siinä sinulle elektrolyyttiä. Karppari ei tarvitse sokereita näissä juomissa, vaan pelkkä elektrolyytti riittää.

Sitten jos aletaan saivarrella, että siitä pullojuomasta pitäisi saada kaikki tarpeellinen, voisi käydä Saksan Lidlistä ostamassa vihannesmehua ja hapankaalimehua. Myydään tuoremehun tapaan pahvitölkeissä ja on törkeän hyvää. Tosi helppo tapa syödä pikalounas. Paketti hyvää makkaraa juustoa ja päälle vihannesmehu. Suomessa proteiinia varten voisi laittaa ilmakuivattua poroa tehosekoittimella sekaan. Paremman puutteessa käy kyllä Lidlin makkaratkin. Mitäs jää puuttumaan, vai jääkö mitään.

No sittenhän mä olin jo aika lähellä. Mulla oli vesipulloissa merisuolaa (n.2g/750ml). Pari magnesium vesisatsia vedin myös. Suolaa hivautin suuhun pari kertaa kun pahemmin kiristi kintuissa = kämmenpohjallinen = n.1g.

Hain tässä juuri tätä asiaa - että mitä normaalien elintarvikkeiden kirjosta otetaan käyttöön että saadaan sen urheilutiivisteen hyvät asiat lähikaupasta :)

Hapankaalimehu kuulostaa mainiolta. Ratilaista on kaapissa nytkin.

Täähän olisi hyvä sponssi paikalle ensivuonna :) http://www.makumaku.fi/webshop/index.ph ... 00-ml.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Menihän se 30km tunnissa rikki ku uudelleen yritin. Tarkasti 30,25km. Vähän kovempi sivutuuli ja 1/4 matkasta märällä asfaltilla(ei satanut kun minä olin kohdalla), kääntöpaikalla oli keskinopeus vielä 31km/h. Edellinen yritys siis 29,5km ja kääntöpaikalla 30,2km/h keskinopeus. Reitin tasaisuudesta kertoo huippunopeus, 37,7km/h.
Enää ei jää jossittelua kuin tuosta mittaustavasta. Jos vaihtaisi GPS:n pyörän mittariin niin saisi muutaman prosentin paremman tuloksen, eli hätyyteltäs jo 31km suoritusta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 211
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Nyt on ruvennut itseäkin kiinnostamaan tämä tapahtuma sen verran paljon että täytyypä varailla ensi vuoden elokuun alku vapaaksi 8), etenkin 200m ja 1h. 12 tuntia tuntuu sellaiselta rääkkäämiseltä ettei ainakaan (vielä) houkuttele. Oletteko muuten ajatelleet jos porukat innostuukin 200 metrin etapista sen verran, että kohta Suomessakin aletaan hätyytellä vaikkapa satasen maagista nopeutta :) !

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Höregrö kirjoitti:

Oletteko muuten ajatelleet jos porukat innostuukin 200 metrin etapista sen verran, että kohta Suomessakin aletaan hätyytellä vaikkapa satasen maagista nopeutta :) !

Varmasti, pitäisi vain ensin keksiä syy nojapyöräilijöiden krooniselle tilapulalle. Monella kun kuulostaa olevan yksi pyörä ainoastaan sen vuoksi ettei kahta mahdu mihinkään, näin maassa jossa asukastiheys on eräs maailman harvimmista.
Väitän että jo 60km/h nopeus tuollaisella testiradalla vaatii sen, että nojapyöräilijällä on vähintään kaksi pyörää. Toinen jolla ajetaan ne viikottaiset ja ympärivuotiset kunnon ylläpito/kohotuslenkit ja sitten toinen pyörä jolla ajetaan vain pakollinen määrä totutteluajoa ja ennätysyritykset.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Varmasti, pitäisi vain ensin keksiä syy nojapyöräilijöiden krooniselle tilapulalle. Monella kun kuulostaa olevan yksi pyörä ainoastaan sen vuoksi ettei kahta mahdu mihinkään, näin maassa jossa asukastiheys on eräs maailman harvimmista.
Väitän että jo 60km/h nopeus tuollaisella testiradalla vaatii sen, että nojapyöräilijällä on vähintään kaksi pyörää. Toinen jolla ajetaan ne viikottaiset ja ympärivuotiset kunnon ylläpito/kohotuslenkit ja sitten toinen pyörä jolla ajetaan vain pakollinen määrä totutteluajoa ja ennätysyritykset.

Jukka

Heh, aivan totta ! Mullakin on varastossa ja autokatoksen ylisillä pari 90-luvun kilpapyörän jämää, koko joukko 700c rattaita, gummeja ja vanteita sekä purettuna 26" maastopyörä jota tuskin koskaan kasaan. Päälle sitten perheen "normipyörät"...

Kisahommiin näissä nojailulajeissa pitäisi olla eri vehkeet kuin harjoitteluun. Ja jos luokkia tulee useita on pyöriä oltava useampi. Muuten aika menee yhden pyörän ympärille tail fairinkien jne virittelyssä ja jos kokokatteen laittelee joutuu ajoasentoa(kin) muuttelee jne jne. Onneksi löytyy Chevy Van jolla muutama pyörä kulkee helposti, vain pientä laittoa että saa katsastettua (seisonnalla vasta vuodesta -03 :oops: ).

Ja ultra-aerodynaaminen ja -kevyt värkki ei oikein sovellu meidän olosuhteissa kuin pakolliseen harjoitteluun. Muuhun tarvitaan perus jykevä vehje. Kuten talviajoon johon lowracer nippa-nappa taipuu.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2756
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Väitän että jo 60km/h nopeus tuollaisella testiradalla vaatii sen, että nojapyöräilijällä on vähintään kaksi pyörää. Toinen jolla ajetaan ne viikottaiset ja ympärivuotiset kunnon ylläpito/kohotuslenkit ja sitten toinen pyörä jolla ajetaan vain pakollinen määrä totutteluajoa ja ennätysyritykset.

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Testailin tuolla huvikseni, että mitähän on oma teho, ja mihin sillä pääsisi paremmalla pyörällä. Laskurilla sai about minun ja pyörän arvoilla tehoksi tuossa sprintissä 500 wattia, kun pääsin alaohjatulla ajokillani 45 km/h. Kisa-varustellulla highracerilla 49.7 km, lowracerilla 54.5. Tailboxatulla lowracerilla tuolla teholla mentäisiin 57.1 km/h, white hawkilla 87.7 km/h.
Jos kuski olisikin 95 kg sijasta 70 kg, niin olisi white hawkilla jo 89.9 km/h.
100 km/h rikkomiseen tarvittaisiin white hawkilla 70 kg kuskilla 670 wattia, mutta koska nopeutta on jo noin paljon niin pitäisihän siihen kiihdytykseen kovaa tehoa pitää pidempään.
Nythän tuo oma suoritukseni on jotain sellaista, että tuo teho on pidetty alle puoli minuuttia-

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2756
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojailija kirjoitti:

Wattinörtit voivat arvostaa dataa, joten olkaa hyvät;

200m:
Ajelin 2 minuuttia (945 m) aerobisella teholla ja nopeus oli noin 45 km/h kun lähdin kiihdyttämään, varsinainen sprintti kesti 42 sekunttia, alussa 692 W ja sprintin lopussa 555 W. Loppupuolella iskee selvästi hapot, teho rupesi jo laskemaan. Mittarin mukaan nopeus oli sprintin mittausmatkan alussa 60.7 km/h ja juuri ennen loppua saavutin maksimin 61.4 km/h.
Online wattilaskurilla
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
saisin 600W nopeudeksi 60.5 km/h, mikä voi hyvin olla oikein. ME 70 km/h vaatisi 900W!

Eli Terolla olisi huippu-ajokilla mahdollisuus kolkutella tuota satasen rajaa?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

tavasti kirjoitti:
Nojailija kirjoitti:

Wattinörtit voivat arvostaa dataa, joten olkaa hyvät;

200m:
Ajelin 2 minuuttia (945 m) aerobisella teholla ja nopeus oli noin 45 km/h kun lähdin kiihdyttämään, varsinainen sprintti kesti 42 sekunttia, alussa 692 W ja sprintin lopussa 555 W. Loppupuolella iskee selvästi hapot, teho rupesi jo laskemaan. Mittarin mukaan nopeus oli sprintin mittausmatkan alussa 60.7 km/h ja juuri ennen loppua saavutin maksimin 61.4 km/h.
Online wattilaskurilla
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
saisin 600W nopeudeksi 60.5 km/h, mikä voi hyvin olla oikein. ME 70 km/h vaatisi 900W!

Eli Terolla olisi huippu-ajokilla mahdollisuus kolkutella tuota satasen rajaa?

Houkuttelva ajatus joten leikitelläänpä sillä... tältäkin foorumilta löytyi linkki 200m sprintin wattidataan vuodelta 2003, Varna-maailmanennätyspyörällä, pyörä/kuskit ovat varmasti kehittyneet. oli maininta kaatumisesta, liekö battlemountain 2003?. Varna meni 115 km/h vain hieman yli 500 watilla, mikä tuntuu todella pieneltä wattimäärältä noille nopeuksille, täytyy olla nopea rata. Muokkasin oman watti/aika datani samalle skaalalle (mustapohjainen kuva oikealla, sininen nopeuskurvi ei ole samalla skaalalla). Ja mitä näemmekään; minulla oli noin 100W enemmän eli olisin voittanut..... jos kaikki muut muuttujat olisivat olleet samat..... näinhän ei koskaan ole, esim. tuollaisessa äärimmäisen pienessä katetussa pyörässä voi olla vaikeampi tuottaa kovia watteja, jne.. Mutta väittäisin optimaaliolosuhteissa 100km/h olevan hyvinkin mahdollista, jopa Nokian olosuhteissa.

Liitteet
Slide1.JPG
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17831
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja PW »

Täähän oiskin helpompi kisata näin virtuaalisesti :D jokainen voi ilmotella omat tehot ja paljo kulkee milläkin pyörällä :wink: Tulee halvemmaksikin ku ei tartte ostaa hipo pyöriä :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, jos tietäs paljonko niitä watteja saa tuotettua eri asennoissa ja erilaisissa kopperoissa :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nojailija kirjoitti:

Varna meni 115 km/h vain hieman yli 500 watilla, mikä tuntuu todella pieneltä wattimäärältä noille nopeuksille, täytyy olla nopea rata.

Poijat puhuivat juuri tuosta Mountain Battle hommasta leiritulilla ja siellä on tuon tietotoimiston mukaan kohtuullinen myötämäki.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Poijat puhuivat juuri tuosta Mountain Battle hommasta leiritulilla ja siellä on tuon tietotoimiston mukaan kohtuullinen myötämäki.

Myötämäki kyllä, mutta ainoastaan osuudella jossa kiihdytys tehdään. 200m kennoalue on tasaista. Ja tuohon mäkeen on aika tarkat säännöt että kuinka paljon kestää olla laskua.

Toinen paikkaa puolustava tekijä on että se on merenpintaa korkeammalla ja kuivassa ilmanalassa. Sekä ilman viileys & kosteus että tiheämpi ilma lisää ilmanvastusta.

Pari muutakin paikkaa on köörillä hakusessa mutta vielä ei ole löytänyt BM:n korvaajaa. Varsinkin kun nyt ovat saaneet sinne uuden sileän pinnoitteen tiehen. Julkisuudesta on jotakin hyötyä...

Asiasta viidenteen, oletan että tänä vuonna tulee uusia ennätyksiä, ja niitä ajetaan muillakin kuin Varnoilla. Lueskelkaa tästä vähän lisää: http://www.recumbents.com/forums/topic. ... IC_ID=4054.

Fillari näyttää tältä:
Kuva

ja kuskeja joilla selällää ajo pää menosuuntaan peilistä reittiä katsellen on kuulemma jo muutama... Käsittääkseni tuo tunnin uusi ennätys tuli "testausreissulla" ja siitä loput ajettiin hämärässä ja kylmemmällä, kosteus katteen sisällä alkoi käydä jo ongelmaksi.

Huomatkaa että ajajan asento mahdollistaa matalan ja kapeamman katteen ja näin pienemmän poikkipinta-alan. Pituutta tulee lisää mutta ilmeisesti konsepti ei ole huono.

Myös Varna on kehittynyt, uusi pienempi malli on rakenteilla Barbaralle http://www.recumbents.com/forums/topic. ... IC_ID=4058:
Kuva
Kuva

Tässä on sitten vastassa taiteilijan näkemys (=Varna) vs yliopiston insinöörityön näyte. Ja molemmille luvassa kovat kuskit. Barbaralla mahdollisesti tulossa miesten tasoista ennätystä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2756
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:
Nojailija kirjoitti:

Varna meni 115 km/h vain hieman yli 500 watilla, mikä tuntuu todella pieneltä wattimäärältä noille nopeuksille, täytyy olla nopea rata.

Poijat puhuivat juuri tuosta Mountain Battle hommasta leiritulilla ja siellä on tuon tietotoimiston mukaan kohtuullinen myötämäki.

Sehän juurikin kovalla etsimisellä löydetty riittävän pitkä suora joka kaataa koko matkalta saman verran kuin se Nokian suora parhaassa kohdassa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Fillari näyttää tältä:
Kuva

ja kuskeja joilla selällää ajo pää menosuuntaan peilistä reittiä katsellen on kuulemma jo muutama...

No huhhuh, satasta pää edellä peilistä eteen vilkuillen. :shock:
Ei silti, tuo on varmasti parempi tapa minimoida ilmanvastus. Vielä kun oppivat tekemään paremmat pyöränaukot. Ei ole linnun siivet noin kiverällä taipeella kiinni rungossa. Induktiivista vastusta tuottaa tuo. Tarvittaisiin sulkia, suuria linnunsulkia, joiden välistä pyörän rengas pistäisi esiin vain minimaalisen vähän.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin