Kilpuria hommaamassa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

tm kirjoitti:

Alla vertailun vuoksi paino- ja hintatietoja viime vuodelta, kun kokosin oman Slywayni (kuva pyörästä ja kuskista tuossa hieman ylempänä). Eiköhän noista saa hieman osviittaa arvailuille. Vähän pientä tekstiä, toivottavasti saa selvän.

Taidat olla jo ratkaisusi tehnyt pyörän ja osien suhteen, mutta hämmennetään nyt vielä soppaa. Ei käytettyjäkään kannata suoralta kädeltä ohittaa. Esimerkkinä vaikka tuo meikäläisen Slyway: vähän ajettu italialainen highracer, josta voisin luopua 2 k€:lla (alla olevasta taulukosta hinta yhteensä ilman polkimia miinus 15 %:n arvonalenema vuodessa). Saisinpa siitä hyvän syyn omavalmisteen tekoon, toivottavasti jo tulevana talvena/ensi keväänä.

Meikäläisen pyörä ei ole Campagnolon osilla mm. siitä syystä, että ko. valmistajalta ei löytynyt laajan skaalan takapakkavaihtoehtoja (nyt käytössä Shimanon 11-28 -hampainen 10-pakka). Mutta eihän noilla pienillä välityksillä ole niin suurta merkitystä siellä pohjanmaan lakeuksilla, kun ei ole isoja mäkiä (?). (edit: itsellä on kyllä Campagnolon osat pystycrossarissa/maantiefillarissa, jossa vaihdeskaala on riittänyt).

Slyway ei ole aivan yhtä nopea kuin esim. tuolla toisaalla myynnissä oleva vanhempi M5 TiCa, mutta kyllä silläkin Nokian 200 metrin sprintissä 50 km/h rikkoi, vaikkei kuski kummoisessa kunnossa ole. Lowraceria korkeampana highracer tarjoaa helpomman ajettavuuden hitaassakin vauhdissa ja paremman näkyvyyden liikenteessä.

Tapsalla taisi olla paremmat kisakiekotkin tuohon kokoon (650c) myynnissä, jos sellaisia kaipaa.

Ei Slywayssä mitään vikaa ole, vaan polttelee halu päästä itse rakentelemaan ja kokeilemaan hieman toisenlaista menopeliä. Paineita aktiiviseen Slywayn myyntiin ei vielä ole, mutta Kälviän kakkosnelosen jälkeen 2k€ käteen iskevä saa kyllä pyörän mukaansa.

Kiitos hyvästä listasta! Paljonko slyway painaa? Tarjouksesi on hyvä mutta mulla on näitä pakkomielteitä - jos saan päähäni ostaa hiilikuituisen velokraftin niin sitten myös ostan :mrgreen:

Pieni skaala ei tosiaan haittaa vaan on enemmänkin toivottua. Ja mitä vähemmän osia on tehty kaukoidässä, sen parempi mieli :roll:

Mitähän tuo high ja low racerin ero on pitemmillä matkoilla. Ilmeneekö lowracerissä sellaista aerodynamiikan ilmiötä että ilmanvastus pienenee radikaalisti ilman kiertäessä ylitse, vai tuleeko ero vain poikkipinta-alan kasvusta high racerin rakenteissa?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Mitähän tuo high ja low racerin ero on pitemmillä matkoilla. Ilmeneekö lowracerissä sellaista aerodynamiikan ilmiötä että ilmanvastus pienenee radikaalisti ilman kiertäessä ylitse, vai tuleeko ero vain poikkipinta-alan kasvusta high racerin rakenteissa?

Väittäisin että ero tulee pokkipinta-alan kasvusta ja korkeudesta, jolla on tuulessa iso vaikutus.
Karkeasti yleistäen lowracer jos pitää päästä kovaa ja highracer jos pitää päästä pitkästi. Ilmanvastus on lowracerissa selkeästi pienempi, mutta jos ajonopeus pitkän matkan, ylämäen, liikenteen, huonon alusta, väsymyksen yms. yms. syiden vuoksi on hiljaisempi niin highracerin muut ominaisuudet(pienempi viereintävastus ja helpompi hallittavuus hitaassa vauhdissa) pesee lowracerin niin että voi olla jopa nopeampi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Väittäisin että ero tulee pokkipinta-alan kasvusta ja korkeudesta, jolla on tuulessa iso vaikutus.
Karkeasti yleistäen lowracer jos pitää päästä kovaa ja highracer jos pitää päästä pitkästi. Ilmanvastus on lowracerissa selkeästi pienempi, mutta jos ajonopeus pitkän matkan, ylämäen, liikenteen, huonon alusta, väsymyksen yms. yms. syiden vuoksi on hiljaisempi niin highracerin muut ominaisuudet(pienempi viereintävastus ja helpompi hallittavuus hitaassa vauhdissa) pesee lowracerin niin että voi olla jopa nopeampi.

Jukka

Tästä syystä, vaikka minulla on lowracer, olen kiinnostunut isopyöräisestä (700c/28") midracerista. Ehkä jopa MBB-tyyppisestä jolla polkimiin yltäisi tyttärenikin.

Tavoitteena sama matala ajoasento jolloin todelliset erot tulee ylempänä ajamisesta (-) ja isomman etupyörän ansiosta pienemmästä painosta ja vierintävastuksesta, mukavuudesta ja renkaiden valinnan mahdollisuudesta (++++). Lisäksi vielä kompaktimpi koko joten voisi tarpeen tullen kuljettaa peräkoukkutelineessä (joka ei lowracerille onnistu millään).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Väittäisin että ero tulee pokkipinta-alan kasvusta ja korkeudesta, jolla on tuulessa iso vaikutus.
Karkeasti yleistäen lowracer jos pitää päästä kovaa ja highracer jos pitää päästä pitkästi. Ilmanvastus on lowracerissa selkeästi pienempi, mutta jos ajonopeus pitkän matkan, ylämäen, liikenteen, huonon alusta, väsymyksen yms. yms. syiden vuoksi on hiljaisempi niin highracerin muut ominaisuudet(pienempi viereintävastus ja helpompi hallittavuus hitaassa vauhdissa) pesee lowracerin niin että voi olla jopa nopeampi.

Jukka

Tästä syystä, vaikka minulla on lowracer, olen kiinnostunut isopyöräisestä (700c/28") midracerista. Ehkä jopa MBB-tyyppisestä jolla polkimiin yltäisi tyttärenikin.

Tavoitteena sama matala ajoasento jolloin todelliset erot tulee ylempänä ajamisesta (-) ja isomman etupyörän ansiosta pienemmästä painosta ja vierintävastuksesta, mukavuudesta ja renkaiden valinnan mahdollisuudesta (++++). Lisäksi vielä kompaktimpi koko joten voisi tarpeen tullen kuljettaa peräkoukkutelineessä (joka ei lowracerille onnistu millään).

Aika samoilla valintaperusteilla liikenteessä kuin minä.. Kilparadoille kun ei ole vielä asiaa :D (eikä niitä ole)

Parempi näkyvyys liikenteessä kans yks iso juttu täälläpäin..

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja tm »

Syväri kirjoitti:

...Paljonko slyway painaa?

Ks. listan lopusta viimeinen rivi, ensimmäinen luku. Käytännössä meni muistaakseni n. 11 kiloon. Tällä hetkellä massaa on enemmänkin, kun mukana on penkin jatkopalikat, niskatukiviritelmä, pullotelineet, mittari, sivulaukkuteline jne...

Syväri kirjoitti:

...Tarjouksesi on hyvä mutta mulla on näitä pakkomielteitä - jos saan päähäni ostaa hiilikuituisen velokraftin niin sitten myös ostan :mrgreen: ...

Niin tuossa jo aiemmin epäilinkin :) , mutta piti kuitenkin kokeilla.
Kyllä hiilikuitu-Velokraft pesee Slywayn mennen tullen myös katu-uskottavuudessa :D .

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 211
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Hiilikuitua vaan kehiin, voin suositella omasta kokemuksesta. Yllättävän järkevän hintaisia noi velokraftin rungot, voisi itseäkin houkutella jos olisin nojakin tarpeessa enkä tuntisi pakonomaista tarvetta tehdä pyöriä itse :D 8)

"Gruppoa" valitessa kannattaa muistaa että jarrukahvavaihtajille ei ole kauheasti käyttöä nojapyörän ohjaustangossa ja käyttää sen sijaan vaikka tangonpäävaihtajia ja erillisiä jarrukahvoja ja säästää rahaa.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Höregrö kirjoitti:

Hiilikuitua vaan kehiin, voin suositella omasta kokemuksesta. Yllättävän järkevän hintaisia noi velokraftin rungot, voisi itseäkin houkutella jos olisin nojakin tarpeessa enkä tuntisi pakonomaista tarvetta tehdä pyöriä itse :D 8)

"Gruppoa" valitessa kannattaa muistaa että jarrukahvavaihtajille ei ole kauheasti käyttöä nojapyörän ohjaustangossa ja käyttää sen sijaan vaikka tangonpäävaihtajia ja erillisiä jarrukahvoja ja säästää rahaa.

Joo, kysyin tuosta campan setistä - sopii mutta juurikin nuo jarrukahvavaihtajat "kusee" (The only change is you need brake levers for a straight handlebar.)

Ehdotti myös tuo Kamil velocityusa:ta, ja sieltähän löytyy valtava valikoima laadukkaita recumbent vanteita joka koolle.
Siinä esim 650c,
http://www.velocityusa.com/default.asp?contentID=689

Myöskin sano että kuukauden päästä sais laitettua tulemaan rungon. Etumaksu 600e, tulee mieleen roskaposti jossa "olet voittanut miljoonan, mutta tarvimme pienen etumaksun voidaksemme toimittaa voiton... " :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Joo, kysyin tuosta campan setistä - sopii mutta juurikin nuo jarrukahvavaihtajat "kusee" (The only change is you need brake levers for a straight handlebar.)

Ehdotti myös tuo Kamil velocityusa:ta, ja sieltähän löytyy valtava valikoima laadukkaita recumbent vanteita joka koolle.
Siinä esim 650c,
http://www.velocityusa.com/default.asp?contentID=689

Myöskin sano että kuukauden päästä sais laitettua tulemaan rungon. Etumaksu 600e, tulee mieleen roskaposti jossa "olet voittanut miljoonan, mutta tarvimme pienen etumaksun voidaksemme toimittaa voiton... " :D

Noh, tilasin oman M5:n Bramilta, toimitus nytkähti viikossa eteenpäin kun olin maksanut sähköpostittamansa proforman (=laskun) pankkitililleen... noh olihan jännät pari kolme viikkoa että sinnekös rahat meni.

Velokraft lienee sen verran arvostettu ettei halua menettää mainettaan ottamalla rahat ja jättämällä tilauksen toimittamatta. Internetissä huudetut moitteet kantavat kauas.

VK on euroopassa joten juridisesti ja pankkeja (=luottokorttia) käyttäen ostajalla on oikeusturvaa. Toisin voi käydä ebay-ostoksille etenkin aasian suunnasta...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Syväri kirjoitti:

Myöskin sano että kuukauden päästä sais laitettua tulemaan rungon. Etumaksu 600e, tulee mieleen roskaposti jossa "olet voittanut miljoonan, mutta tarvimme pienen etumaksun voidaksemme toimittaa voiton... " :D

Aika normaali tapaus taitaa olla että mitään ei aleta tehdä ennen kuin on maksettu kokonaan, joten vain 600 etumaksu on jo poikkeuksellisenkin reilua.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

tavasti kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Myöskin sano että kuukauden päästä sais laitettua tulemaan rungon. Etumaksu 600e, tulee mieleen roskaposti jossa "olet voittanut miljoonan, mutta tarvimme pienen etumaksun voidaksemme toimittaa voiton... " :D

Aika normaali tapaus taitaa olla että mitään ei aleta tehdä ennen kuin on maksettu kokonaan, joten vain 600 etumaksu on jo poikkeuksellisenkin reilua.

Joo, ihan samaa mieltä enkä tässä mitään huijausta epäilekkään :mrgreen: varmaankin tuo 600e kattaa materiaalit ja loput tulee sitte työstä.

Juu pitää varmaan samantien laittaa tilaukseen myös muita osia. Paikallinen pyöräliike tuskin omistaa recumbent-vanteita ... Ameriikoista kun tulee osaa niin voihan siinäkin mennä hetki.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Syväri kirjoitti:

Juu pitää varmaan samantien laittaa tilaukseen myös muita osia. Paikallinen pyöräliike tuskin omistaa recumbent-vanteita ... Ameriikoista kun tulee osaa niin voihan siinäkin mennä hetki.

Kannattaa Usa osissa laskea ja vertailla hinta alvin kera. Viimeaikoina osasivuilla olen seikkaillut ja mun osien tapauksessa amerikoista olisi osan saattanut saada halvemmalla mutta alv ja rahtimaksu käänsi eurooppalaisen edukkaammaksi. Itse tilasin http://www.bike24.com ja http://www.chainreactioncycles.com/ vielä jos olisi jaksanut vekslata niin jonkun euron olisi säästänyt http://www.bike-discount.de paikasta tilaamalla, http://www.hibike.com näytti kans ihan kivalta paikalta. Älyttömästi saa aikaa kulumaan vertaillessa ja suunnitellessa... Jousi ja jakkara vielä niin sitten voi taas radikaalisti vähentää netin käyttöä :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Kannattaa Usa osissa laskea ja vertailla hinta alvin kera.

Ja tullin. Tulli on 14%, mutta jos on kiinassa valmistettuja, niin sitten 48.5%. Eli osto+rahtihinta kerrotaan 1.23 ja sitten se summa vielä 1.14. Tällöin ollaankin näillä valuuttakursseilla erittäin lähellä sitä että dollarihinta rahteineen tulee maksamaan täsmälleen saman euroissa.

terppa kirjoitti:

Itse tilasin http://www.bike24.com ja http://www.chainreactioncycles.com/ vielä jos olisi jaksanut vekslata niin jonkun euron olisi säästänyt http://www.bike-discount.de paikasta tilaamalla, http://www.hibike.com näytti kans ihan kivalta paikalta.

Minun vertailuissa halvin on ollut http://www.bike-components.de/ mutta siellä tuotteiden kuvaukset ovat vain saksaksi. translate.google.com auttaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja terppa »

tavasti kirjoitti:

Minun vertailuissa halvin on ollut http://www.bike-components.de/ mutta siellä tuotteiden kuvaukset ovat vain saksaksi. translate.google.com auttaa.

Tietysti nappasin väärän linkin, tuota samaa tarkoitin :oops: Kun pitää muutamaa osasivustoa auki ja kopioi tuotenimen/mallin ja hakee niin saattaa löytää enemmän tuotetietoa ja hintavertailu hoituu samalla. Bike24 oli siitä huono, ettei Paypal maksaminen onnistunut.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Minun vertailuissa halvin on ollut http://www.bike-components.de/ mutta siellä tuotteiden kuvaukset ovat vain saksaksi. translate.google.com auttaa.

Tietysti nappasin väärän linkin, tuota samaa tarkoitin :oops: Kun pitää muutamaa osasivustoa auki ja kopioi tuotenimen/mallin ja hakee niin saattaa löytää enemmän tuotetietoa ja hintavertailu hoituu samalla. Bike24 oli siitä huono, ettei Paypal maksaminen onnistunut.

bike-componentsilla on suomalainen pankkitili, joten voi maksaa ihan omasta verkkopankista.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

terppa kirjoitti:

Kannattaa Usa osissa laskea ja vertailla hinta alvin kera. Viimeaikoina osasivuilla olen seikkaillut ja mun osien tapauksessa amerikoista olisi osan saattanut saada halvemmalla mutta alv ja rahtimaksu käänsi eurooppalaisen edukkaammaksi. Itse tilasin http://www.bike24.com ja http://www.chainreactioncycles.com/ vielä jos olisi jaksanut vekslata niin jonkun euron olisi säästänyt http://www.bike-discount.de paikasta tilaamalla, http://www.hibike.com näytti kans ihan kivalta paikalta. Älyttömästi saa aikaa kulumaan vertaillessa ja suunnitellessa... Jousi ja jakkara vielä niin sitten voi taas radikaalisti vähentää netin käyttöä :)

Älyttömästi saisi kulumaan myös rahaa - Sramin digitaaliohjattu vaihtajasetti hiilikuidusta 2200e :___D painaa alle 2000g. Ai että ku mun naama venähtää.

Siis iha hullua jos olis rahaa. runko 3kg, vaihtajat ym 2kg, vanteet 2kg ja ketju 500g (?) muut sälät 500g eli periaatteessa 8kg vois päästä :lol:
Mutta joo, kun vaan löytäs sopivan groupsetin niin pääsis helpommalla.

Hmm, ei ole visaa joten pitääs maksaa isseen visalla, verkkopankista tai paypaliin rahaa.

Mutta. Nyt on ongelma se että että. 650c vanteet campaan sopivilla systeemeillä. Ei nuon vaan löydy verkkokaupoista. Tavote kun on että kiinalaisten osuus pyörässä pysyy alle 10%.. Jotain löysin mutta en euroopasta. Ymmärtääkseni velocityusa:ssa nyt ainakin saisi valittua juuri ne osat mitä tarvitaan.
http://www.bike-palast.com/en/Racebike/ ... -fach.html
Olisko tuo? Paikasta mistä voisi ostaa ei taas sitten löydy edes merkintää 650c, sitten jossain muualla missä on tiedot ok niin ei voi ostaa................Niin monessa paikassa oletetaan että tietysti on 622 /28" rengas eikä sitä ees mainita :roll:

Viimeksi muokannut Syväri, 19 Elo 2011, 12:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vastaa Viestiin