Voihan rungon takahaarukan tehdä myös niin että ketju menee sen yläpuolelta jolloin penkkiä saa hieman alaspäin ja rulla puolustaa paremmin paikkaansa penkin ja takahaarukan välissä.
Tätä minäkin ajattelin huomauttaa, mutta tuossa se tuli jo.
Sitten kun kampikeskiön laittaa tuolla pakoputkiklemmaritekniikalla etupuomin alapuolelle, kulkee ketju runkoputken suuntaisesti. Ketju on helppo tukea rissoilla tai ketjuputkilla, kun kiinnitysalusta on koko matkalla tarjolla. Jopa tuo Jarccon ehdottama ketjusta irti oleva ketjusuoja olisi helppo toteuttaa. Kauniimpikin siitä tulisi mielestäni, kun ketju- ja runkolinja olisivat yhtä.
Sakari taisi joskus valittaa tätä hänelle ehdotettuani, että etuvaihtajan sarvea ei saisi kiinni. Eikös sen sarven saa mainiosti kiinni pakoputkiklemmarin alle. Hitsaa sarven kiinni kourumaiseen peltiin, jonka sitten työntää klemmarin alle ennen kampikeskiön kiristämistä paikoilleen. Epäonnistuneen etuvaihtajan sijainnin ja asennonkin saa korjattua vaivatta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Voihan rungon takahaarukan tehdä myös niin että ketju menee sen yläpuolelta jolloin penkkiä saa hieman alaspäin ja rulla puolustaa paremmin paikkaansa penkin ja takahaarukan välissä.
Tätä minäkin ajattelin huomauttaa, mutta tuossa se tuli jo.
Sitten kun kampikeskiön laittaa tuolla pakoputkiklemmaritekniikalla etupuomin alapuolelle, kulkee ketju runkoputken suuntaisesti. Ketju on helppo tukea rissoilla tai ketjuputkilla, kun kiinnitysalusta on koko matkalla tarjolla. Jopa tuo Jarccon ehdottama ketjusta irti oleva ketjusuoja olisi helppo toteuttaa. Kauniimpikin siitä tulisi mielestäni, kun ketju- ja runkolinja olisivat yhtä.
Sakari taisi joskus valittaa tätä hänelle ehdotettuani, että etuvaihtajan sarvea ei saisi kiinni. Eikös sen sarven saa mainiosti kiinni pakoputkiklemmarin alle. Hitsaa sarven kiinni kourumaiseen peltiin, jonka sitten työntää klemmarin alle ennen kampikeskiön kiristämistä paikoilleen. Epäonnistuneen etuvaihtajan sijainnin ja asennonkin saa korjattua vaivatta.
Mä tuota mietiskelin aikanaan trikeäi rakennellessa, ja mielikuva on että ongelmaksi voisi tulla etuvaihtajan häkin osuminen runkoputkeen sisimmällä etuvaihteella, sen kiinnityshän tulee pystysuunnassa lähemmäs runkoputkea, jos keskiö on runkopuken alapuolella, jolloin häkin alapää saattaa laskeutua liikaa ja ottaa kiinni runkoputkeen. Varsinkin kun tuon vaihtajan sarven ja siitä taaksepäin olevan putken välinen kulma on nojakeissa usein terävämpi kuin pystärin takahaarukan ja satulaputken. Mitään en kyllä mittannut kun ei ollut lopulta tarvetta, joten en tiedä onko näin. Voi ihan hyvin olla että runkoputken ja sisimmän eturattaan välissä on tarpeeksi tilaa vaihtajalle. Kukaan kokeillut?
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Mä tuota mietiskelin aikanaan trikeäi rakennellessa, ja mielikuva on että ongelmaksi voisi tulla etuvaihtajan häkin osuminen runkoputkeen sisimmällä etuvaihteella, sen kiinnityshän tulee pystysuunnassa lähemmäs runkoputkea, jos keskiö on runkopuken alapuolella, jolloin häkin alapää saattaa laskeutua liikaa ja ottaa kiinni runkoputkeen. Varsinkin kun tuon vaihtajan sarven ja siitä taaksepäin olevan putken välinen kulma on nojakeissa usein terävämpi kuin pystärin takahaarukan ja satulaputken. Mitään en kyllä mittannut kun ei ollut lopulta tarvetta, joten en tiedä onko näin. Voi ihan hyvin olla että runkoputken ja sisimmän eturattaan välissä on tarpeeksi tilaa vaihtajalle. Kukaan kokeillut?
Mitä jos yrittäis käyttää näitä "laatuvaihtajia"... itse tilailin sellaisen kahdella pultilla suoraan runkoon kiinnitettävän mallin ja se vois ehkä olla helpompi tapaus. Tässä vähän kuvia ja turinaa: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... aja#p21096
Tuo palkki on vielä koeponnistamatta mutta ei tarvinnu kuin pokata 2mm alumiinilevystä tuo pieni kolmio. Siinä lisäpaino jos tuntee kisassa tms pärjäävänsä yhdellä etuvaihteella.
Aavistuksen OT mutta en malta olla hiljaa kun tuli tämmönen vastaan. Titaani runko kustom mitoilla Kiinasta. Hinnasta ei ole tietoa.
jviirret kirjoitti:
Näyttää yksityiskohtia myöten Volaen Rungolta:
Tätähän oli pari vuotta sitten jo Ebayssa tyrkyllä. Silloin muistaakseni Volaella oli titaanirunko. Ovat ilmeisesti myös siitä luopuneet. Olisko ollut trendinpoikanen.