SWB - renkaiden etäisyys

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

SWB - renkaiden etäisyys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Lyhytrunkoisissa pyörissä lienee jokin optimaalinen mitta sille kuinka lyhyt voi akselien/renkaiden väli olla - ohjattavuuden - suuntavakauden jne. suhteen. Eri valmistajilla tämä näyttäisi olevan noin 110cm hujakoilla.

Edelläkävijä Rinkowskilla tuo on kuitenkin verraten lyhyen näköinen, useammassakin pyörässä (huom. levytys):

Kuva
Kuva

Oletteko törmänneet konkreettiseen dataan tässä asiassa? Lieneekö millään muulla kuin mutumeiningillä etsitty optimaalista mittaa? Onko rengaskoolle olemassa jokin korjauskerroin?

Esim. jos tuohon naapuriketjun pyörään vaihtaa eteen isomman renkaan (kuten Jori tuolla ehdotti 622 kokoa peräti), muuttuuko pyörän ominaisuudet olennaisesti.

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SWB - renkaiden etäisyys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tässä lienee eräänlaisia ennätyksiä, 700c pyöriä 90cm akselivälillä:

Kuva

Kuva

Kyllä kai nuokin on ajettavia pyöriä, mutta mitä lyhyempi akseliväli sitä tarkempia ja herkempiä pitää ohjausliikkeiden olla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SWB - renkaiden etäisyys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

...mutta mitä lyhyempi akseliväli sitä tarkempia ja herkempiä pitää ohjausliikkeiden olla.

Jukka

Jep. Tämänsorttinen mutu tuntuma mulle on muodostunut.

Kiinnostuksen aihe on tieteskin se että voisi rakentaa optimaalisen lyhyen laitteen joka olisi kuitenkin sovelias esmes tuommoiseen 12 tuntiseen pyöräilyyn. Kauheen lyhyt voisi olla senverran kiikkerä että 11 tunnin kohdan viralliselle kusivarikolle kaartaessa lähtee homma lapasesta.

Missä se raja siis oikeasti kulkisi?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SWB - renkaiden etäisyys

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Taitaa olla että tämä herkyys reakoira ohjaukseen ja nopeuden tuomiin yllätyksiin on rajannut pyörän alselivälin aikalailla tähän 110cm tietämille. Itse rakentaisin mielummin lähempänä 120cm pelkästään rauhottaekseni pyörän käytöstä. Pitkillä matkoilla on nautinto nauttia pyörästä joka ei reakoi joka liikkeeseen kuin villihevonen. :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SWB - renkaiden etäisyys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Samaa mieltä Nojanallen kans, pitkille matkoille pitää pyörää pidentää jotta tasapainoilu väsyneenä ei kuluta turhaan energiaa. Jos lyhyt akseliväli olisi jotenkin erityisen tavoiteltava olisi SWB:t nykyistä lyhyempiä. Ei pelkkä lyhyt akseliväli tee pyörästä edes kevyttä kun kammet pitää kuitenkin viedä tietylle etäisyydelle ja tämän sarven pitää kestää ketjuvoimat taipumatta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SWB - renkaiden etäisyys

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Samaa mieltä Nojanallen kans, pitkille matkoille pitää pyörää pidentää jotta tasapainoilu väsyneenä ei kuluta turhaan energiaa. Jos lyhyt akseliväli olisi jotenkin erityisen tavoiteltava olisi SWB:t nykyistä lyhyempiä. Ei pelkkä lyhyt akseliväli tee pyörästä edes kevyttä kun kammet pitää kuitenkin viedä tietylle etäisyydelle ja tämän sarven pitää kestää ketjuvoimat taipumatta.

Jukka

Tätä mielenkiintoista asiaa voisi tutkia etuvetoisella nojakilla, jossa rungon pituutta istuimen ja takapyörän välillä voisi säätää. Kovin lyhytrunkoinen puolustaa paikkaansa melkein ainoastaan sen vuoksi, että se on helpompi varastoida. Ja tulipa nyt mieleen, että tällä systeemillä voisi etuvetoisessa, kaksipyöräisessä nojakaissa ollakin tuo säätö niin varastointia varten kuin matkan pituutta ja laatua varten. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SWB - renkaiden etäisyys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Kovin lyhytrunkoinen puolustaa paikkaansa melkein ainoastaan sen vuoksi, että se on helpompi varastoida.

Liian lyhyt runkoinen on hyvä hitaassa vauhdissa, jyrkissä ylämäissä ja raskaassa talvikelissä(edellytyksellä että sekä vetävän ja ohjaavan renkaan pito on riittävä).
Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen niin myös etupään jättö vaikuttaa samoihin ominaisuuksiin kuin akselivälikin :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin