tavasti kirjoitti:DualDrive on mainio systeemi. Itse ajan erittäin pääsääntöisesti sillä suoralla välityksellä, jolloin häviöitä ei ole. Ja sitten ne yli- ja alivaihde, ei niissäkään ole kuin yksi planeettapyörästö, joten eivät ne häviöt ihan taivaassa ole. Etenkin äkkinäisissä pysähdyksissä on mukava vaihtaa paikallaan seisten aluetta pienemmälle. Tietysti tuo taaksepäin poljettava etuvaihtaja antaisi saman mahdollisuuden 
Itsellä on Dualdrive ja vielä edessä kolme ratasta, joten vaihteita+skaalaa riittää. Toki olen harkitsemassa dualdrivestä luopumista, koska haluaisin levyjarrun taakse, ja navan vaihtaminen levyjarru-versioon maksaisi enemmän kuin raaskisi hommaan käyttää.
http://www.bentrideronline.com/messageb ... post828834
Tässä yksi KMX-rakentelija laskeskeli, ajeltuaan vehkeellä jossa 3-lehtinen kampisarja, 3-napavaihdetta ja 8-lehtinen kasetti, sulki pois käyttämättömät vaihteet ja kombot ja jäljelle jäi 14 vaihdetta !
Toki saako haluamaansa vaihdekokoelmaa millään muuten on hyvä kysymys mutta vähän vaikuttaa liiottelulta 3x8 avovaihdetta + 3-vaihteinen napa (72 teoreettista vaihdetta) ...
Itse en toki velolla ajele ja talvella päivitin 2x6 vaihteiston 2x9. Tavoite oli jättää toinen etulehti pois mutta se ei helpolla onnistu. Tuli hankittua pirun hyvät Hopen navat 2 kpl. Muuten laittaisin eteen 48-50 piikkisen ovaalin yksin, taakse 11-21 9-lehtisen ja navaksi tuon 3-vaihteisen. Yleensä aina keskimmäinen suora napavaihde olisi ok, jyrkissä alamäissä vaihtaisin navan loikkarille ja tiukoissa ylämäissä alennukselle.
Vielä pitäisi painot laskea kumpi parempi: kaksi etulehteä vaihtajan kera vai takana napavaihde. Jälkimmäinen voisi olla huoltovapaampi kenties ? Varsinkin kun talvella lumi tukki takapakan (-5 .. 0 C tahmalumikeli) jolloin vain yksi lehti pelaa -> kolme vaihdetta silti.