Nojapyörä, muutoksia muotoon?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
timoa2
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Elo 2011, 22:38

Nojapyörä, muutoksia muotoon?

Viesti Kirjoittaja timoa2 »

Sain kaverilta itse rakennetun nojapyörän jonka mahdollisesti lunastan itselleni. Kuvassa oleva pyörä tuntuu oudolle. En tiedä onko se korvien välissä vai pyörässä. Etupyörällä on hurjan paljon painoa ja takarenkaalla huomattavati vähemmän. Ajoasento on ihan ok näin muutaman lenkin jälkeen, mutta ohjaus tuntuu turhankin herkälle. Suoraan ajaminen on vaikeaa, tulee mutkiteltua jonkin verran. Ohjaus ei kuitenkaan väännä vastaan vaan on vain liian herkkä. Pyörä on hitsattu kasaan vanhoista fillareista. Työn laatu on aivan ensiluokkainen eikä hitsauksesta erota tehdastyötä kotitekoisesta. Pyörän on kasannut koko elämänsä ollut metallimies.

Polkimet ovat kiinteät eikä niiden sijaintia voi säätää. Penkkiä voi säätää joka on kuvassa noin 2cm vaille maksimipituuden. Penkin kulmaa voi säädellä jos vähäsen kikkailee.

Minusta mittasuhteet näyttää oudolle. Polkimet on liian edessä, vai mitä? Jonkinlaisia ideoita jatkotunaukseen?

Kuva: https://picasaweb.google.com/timo.antta ... directlink

Simon
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 16:20
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Nojapyörä, muutoksia muotoon?

Viesti Kirjoittaja Simon »

Terve Timo, minä lähtisin ensinnäkin muuttamaan eturenkaan suuremmaksi, näyttää siltä että takana on 28" ja edessä 16"--20"
ja se tekee siitä kiikkerän ajaa, muutenhan pyörä on mitä mainioimman näkönen ja terve tuloa joukkoon kasvavaan.

TV. Simon

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyörä, muutoksia muotoon?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Juu ja kyllä se aluksi on vähän huteraa :D Suht pieni akselivälikin tuossa. Mutta tosiaan tuohonhan menis isompikin etupyörä eli vaikka 24"?

Komean pyörän on metallimiäs kasannut, kaupunkikruisailuun toimii varmasti hyvin.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä, muutoksia muotoon?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Isompaa etupyörää laittaisin.

En tiedä onko 24" liian iso SWB-tyyppiseen mutta 20" ehkä sopivampi. 406-kokoiseen saa paremmin ja leveämpiä renkaita, 451-kokoiseen kapeampia ja nopeampi se on mutta gummeja harvemmassa.

Etuhaarukka menee sitten uusiksi... ja penkin kulma enemmän makuulleen isommalla etupyörällä. Sekä voi olla että pysähtyessä ei jalka yllä (niin helposti) maahan.

Siistin näköinen omavalmiste.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

timoa2
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Elo 2011, 22:38

Re: Nojapyörä, muutoksia muotoon?

Viesti Kirjoittaja timoa2 »

Ajattelin itsekkin suurempaa eturengasta, mutta sitten pitäisi hankkia korkeampi haarukka. Kuvan asetuksella tilaa on enää muutama milli.... Otan kaiken ehdotuksen vastaan. Jos tosta rungosta ei saa hyvää olen tonnia köyhempi!

Ohjaustanko joustaa, mutta se ei haittaa. Etujarrua painaessa tuntee kuinka koko runko joustaa. Laitan parempia kuvia jakoon huomenna niin saatte arvioida mitä kannattaisi muuttaa vai kannattaako.
Penkin rungossa on aika hauska idea. Se on tehty skeittilaudasta jonka päällä on solumuovialustaa sekä kangaspäällinen. Penkkiä pitäisi jatkaa koska minulla se loppuu lapaluiden kohdalle. Reuna painaa eikä skeittilautaa voi taivuttaa taaksepäin...
Haluaisin myös vaihtaa penkin päällisen sellaiseen materiaaliin joka ei kastu sateella. Pelkkä solumuovi voisi olla ratkaisu. Alkuperäiset lokasuojat saivat kyytiä korkeampiprofiilisten renkaiden alta. Siihenkin pitäisi keksiä jokin patentti. Tarakka laukkuineen on suunnitelmissa ja tarakkaan olisi aika helppo laittaa suoja ettei rapa roisku niskaan.
Vaihteet lähtee vaihtoon jarrujen kanssa. Alkuperäinen rakennelma on tehty aika halvalla niistä osista mitä on. Rattaat väärää kokoa ja jarrut mitä sattuu. Tosin uusilla jarrupaloilla saa ihmeitä aikaan.
On se hienoa painaa nojapyörällä pitkin maita varsinkin kun toinen pyörä on kickbike. Niin rentoa ja hauskaa!!!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, muutoksia muotoon?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuvasta päätellen tuossa geometriassa ei ole mitään varsinaista vikaa. Jättöä keulassa toki voisi olla enempikin, mutta ei se varsinaisesti väärin ole noinkaan. Suurempaa jättöä ja loivempaa ajoasentoa on helpompi kokeilla pienemmällä takarenkaalla. Ei tarvi muokata mitään. Jos tuntuu että muuttui paremmaksi niin sitten vain eteen vähintään 20" rengas ja haarukka sille. Samalla kun haeskelee haarukan jossa on V-jarruille tapit niin saa jarrutehoa lisää.
Kyllähän nojapyörä aina hitaassa vauhdissa tuntuu kiikkerältä kun ei kropalla voi tasapainottaa niinkuin pystypyöriä.

Jukka

ps. tutun näköistä ketjuputkea ;)

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä, muutoksia muotoon?

Viesti Kirjoittaja PW »

Taipuuko siinä oikeesti runko jarruttaessa ? Yleensä se on etuhaarukka joka taipuu, ainakin etujarrua käytettäessä. Se on kait ihan normaalia, jarrutusvoimat on sen verran kovia.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

timoa2
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Elo 2011, 22:38

Re: Nojapyörä, muutoksia muotoon?

Viesti Kirjoittaja timoa2 »

Tarkennin tarkasteltua ei runko joustanukkaan kovin pahasti vaan haarukan kiinnitys klappaa niin pehmeästi ettei kolahdusta huomaa. Pitääpi kokeilla korkeampaa haarykkaa eteen isomman renkaan kanssa.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä, muutoksia muotoon?

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Turhan kauas etupyörästä on polkimet laitettu. Yritetty tietysti välttää polkimen osumista renkaaseen käännettäessä. Noissa swb pyörissähän eturengas ottaa polkimeen enempi käännettäessä, jos polkimet ei ole vaakatasossa. Jos rengasta siirtää taaksepäin, tulee se turhan paljon kuskin "alle". Mainitsemasi ohjaus "ongelmat" johtunevat tuosta. Etuhaarukan vaihtoa ja suurempaa rengasta voi kokeilla, tai taakse pienempää. Takana tosin tulee ongelmaksi jarrutappien siirtäminen jos vannetta pienentää. Eipä tuohon taida hitsaamatta oikein isompaa pystyä tekemään.

Nojaillaan!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, muutoksia muotoon?

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä panisin tuohon 622 etupyöränkin. Näyttää kuski olevan sen verran pitkäjalkainen, että onnistunee. Tällä tempulla pyörä muuttuisi huomattavasti vakaammaksi ja rullaavammaksi.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä, muutoksia muotoon?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse laittaisin uuden etuhaarukan ehkä 26" ja taakse vaihtaisin myös. Näin saisin pyörän vähän matalammaksi. Mikä on kampi pituus . Ne tietys voisi vaihtaa tarvittaessa noin 170 jos ei viellä ole. Renkaat joko 32 mm , tai 42 mm. Johtuu paljon minkä painonen olet ja minkälaisia teitä ajelet.
Kyllä tuosta ihan hyvä kuljin tulee. Kunhan vähän tuunataan. :)

timoa
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Tammi 2008, 20:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nojapyörä, muutoksia muotoon?

Viesti Kirjoittaja timoa »

Vähän laiskasti on lähtenyt tuunaaminen käyntiin. Pitänee kokeilla toista haarukkaa. Uusi ketjunkannatin pitäisi myös rakentaa. Alkuperäinen on tosin tehty todella hienosti metallista ja sisäkumista, mutta kumi on haurasta ja kannake irtosi pienellä nykäsyllä... Vanhasta takavaihtajasta voisi rakennella uuden. Jalat ottaa kiinni tankoon jos nilkaa vähäänkään taivuttaa suoremmaksi. Ohjaustangon pystyputken taivuttaminen lähemmäksi kuskia tuskin haittaa mitään kunhan mahtuu väliin? Ja pidempi penkkikin pitäisi kehittää jostain... Betonikuutiossa rakentaminen vituttaa, pitäisi olla jokin mukavampi paikka kuin parveke/olohuone.

web.mac.com/timoanttalainen

Vastaa Viestiin