Kuinka paljon rengaspaineet vajenee keskimäärin viikossa tai kahdessa?
Aikaisemmin minulla oli semmoinen näppituntuma, että rengaspaineet vajenisi n. 1 bar n. kahden viikon aikana, mitään tarkkaa seurantaa ei ole ollut vaan tämä on näppituntuma. Nyt katselin 2,5 vk jälkeen niin vajennusta oli takana 2,5 bar ja edessä 2 bar. Sisäkumin merkki on kokoajan ollut continental ja presta venttiilillä nyt tosin ulkorenkaat on vaihtuneet Marathonista Kojakeiksi, onko sillä merkitystä? paineina olen pitänyt koko ajan 7 bar.
Miten muilla? Onko seurantaa, näppituntumaa tai muuten mielipiteitä? Tuntuisi ainakin karkealla isorakeisella asfaltilla yli 2 barin vajaus tuntuvan.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Samaa ihmettelin tuolla jossakin itsekkin. 1bar/viikko tuntuu kojakeista lähtevän, mutta koko talvisäilytyksen aikana eivät olleet tussuiksi tyhjenneet. ilma kai tihkuu venyneen kumin läpi Noissa 3-4bar halpiskumeissa ei noin nopeaa tyhjenemistä ole havaittavissa. Sitten kun ovat niin vanhat että alkavat vaileneen niin vailenevat ihan tyhjiksi asti.
Nyt oli 4bar, kaksi viikkoa sitten pumpattu 5.5 bar. Surkean pumpun kiinnitys ja irrotus päästää aina ilmoille 0.5bar eli ei kovin tieteellistä hommaa
Johtopäätös: Takarenkaasta 0.5bar kadonnut continentalin sisäkumeista/250km karkeaa ja töyssyistä tietä. Eturenkaassa ei mitattavia häviöitä.. en muista mikä gummi sielä on, mutta oon pumpannut 4 bariin.
Kyllä sitä saa lisätä joka viikko 0,5 -1 bariin . Helteellä näytti vajaantuvan enenmän. Eihän nämä sisäkumit mitää 100 prosentisia ole pitämään ilmaa. Vajenemiseen vaikuttaa moni tekijä .
Sopisi paremmin ehkä kumi-topiciin, mutta:
Minulla on teoria että sisäkumin kannattaisi olla niin iso että sen koko olisi alapäästä sopiva ulkokumiin. Vaikka uskon että kokorajoihin on joku järkevä arvio, niin näin saadaan tilanne jossa kumissa ei ole jännitystä vaikka se on paineessa. Uskoisin että tämä vaikuttaa mikrohuokoisuuteen (ja mikrohalkeamiin) ja paineen pitoon. Ja ainakin kestävyyteen, en ole niin tuosta paineen vuodosta huolissani.
Sopisi paremmin ehkä kumi-topiciin, mutta:
Minulla on teoria että sisäkumin kannattaisi olla niin iso että sen koko olisi alapäästä sopiva ulkokumiin. Vaikka uskon että kokorajoihin on joku järkevä arvio, niin näin saadaan tilanne jossa kumissa ei ole jännitystä vaikka se on paineessa. Uskoisin että tämä vaikuttaa mikrohuokoisuuteen (ja mikrohalkeamiin) ja paineen pitoon. Ja ainakin kestävyyteen, en ole niin tuosta paineen vuodosta huolissani.
Onko vastalauseita?
Ei, päinvastoin, olen tuon tässä vuosien mittaan käytännön kenttäkokeissa todennut. Kojakkien sisäkumien kohdalla tilanne on päinvastainen, sisuskumia ei saisi laittaa milliäkään isompaan päällyskumiin. Ovatkin ainoat kumit jotka uutena vuotavat noin paljon.
Molemmat tarkoitatte samaa asiaa, sisuskumin pitää olla niin suuri, ettei se joudu (yhtään liikaa) venytykselle kun päällyskumi venyy paineen takia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Väittäisin näin kahvipäissäin että renkaan koko merkitsee paljon, mitä enempi mahtuu ilmaa renkaaseen, sitä hitaammin se tulee ulos jos reikä saman suuruinen kuin pienessä renkaassa. Potkulaudan takakiekko tyhjenee ainakin nopsaan ja tuntuu että pienessä renkaassa lussuisuus vaikuttaa vielä enemmän vierintäkitkaan kuin isommassa. Paksu, isompi ja 10 vuotta vanhempi eturengas vaatii huomattavasti harvemmin täydennystä, joskin enempi kerrallaan.