mhelander kirjoitti:Tässä yksi KMX-rakentelija laskeskeli, ajeltuaan vehkeellä jossa 3-lehtinen kampisarja, 3-napavaihdetta ja 8-lehtinen kasetti, sulki pois käyttämättömät vaihteet ja kombot ja jäljelle jäi 14 vaihdetta !
Toki saako haluamaansa vaihdekokoelmaa millään muuten on hyvä kysymys mutta vähän vaikuttaa liiottelulta 3x8 avovaihdetta + 3-vaihteinen napa (72 teoreettista vaihdetta) ...
No siis itsellä on 3x3x9, eli 81 vaihdetta. Eihän se määrä todellakaan ole tarpeellinen. Etenkin tuo erilaisten yhdistelmien määrä on tarpeettoman suuri.
Se mikä taas on kohdallaan, on skaala: Sheldon brownin vaihde-kalkulaattori antoi taulukon jossa pienin gain ratio oli 1.0, suurin 11.0. Olen minä joskus hirmu mäessä kumpaakin ääripäätä käyttänyt, mutta vähemmän niille käyttöä on. Erilaisia vaihteita tuosta löytyy 47 kappaletta (gain ratio 1-11, yhdellä desimaalilla esitettynä). Toki jos mitä vaan saisi valita, niin tietysti ne vaihteet olisivat yhdessä kahvassa, ja tuollaiselle 1100% skaalalle ehkä 18 vaihdetta olisi riittävän tiheä, ainakin minulle. No, tuosta skaalastakin olen harkinnut tinkiä, ja siirtyä ketjuvaihteisiin, mutta vielä tutkimukset omasta vaihteiden käytöstä ovat vaiheessa.
mhelander kirjoitti:Vielä pitäisi painot laskea kumpi parempi: kaksi etulehteä vaihtajan kera vai takana napavaihde. Jälkimmäinen voisi olla huoltovapaampi kenties ? Varsinkin kun talvella lumi tukki takapakan (-5 .. 0 C tahmalumikeli) jolloin vain yksi lehti pelaa -> kolme vaihdetta silti.
Eipä se lumi juurikaan eturattaita tuki, joten aluevaihtaja toimisi molemmissa. Talvella napavaihde voi olla kankeampi.