Syväri kirjoitti:Jees, varmaan vaihtuu polkimet vielä pelkkiin lukkoihin. Eipä ole ilman lukkoja tullut poljettua.
Et halua kisamallilla ajella yhtään ilman lukkopolkimia + kenkiä. Tai ainakin epäilen sitä...
Mieti nyt haluatko "tiukat" kengät + lukot. Itse tykkään sellaisista joissa klipsissä ei ole yhtään klappia, enemmän on säätöä että saa kulmat kohdilleen mutta ajellessa ei tarvi sitten keskittyä kuin kunnon kadenssiin ja voiman tuottoon.
Ja jos kenkien jousto tuntuu ikävältä tai "hot foot" ongelmaa on niin SPD-SL tyyppinen lukkopoljin yhdessä todella kovalla pohjalla varustetulla kengällä toimii hyvin. Minulla siis simpan SPD-SL polkimet zero-float klipseillä ja saman valmistajan kengät hiilikuitupohjilla.
Jos taas hot-foot ei ole ongelma ja/tai haluat että klipseissä on vähän klappia, itse valitsisin kisavehkeeseen Crank Brothers:n polkimet. Ovat kuulemma kätevät ja jos sijoittaa titaaniin niin keveämpiä saa hakea.
Mutta kun perheessä on toinen(kin) nojailija (toiveissa) niin tilasin kisamallin SPD-polkimet (simpan) ja itselle toiset (ilman hiilikuitupohjia) kengät joihin menee molemmat klipsit. Katsotaan onko liikaa floattia ja liian pehmeät... mutta talviajo lähinnä mielessä.
Syväri kirjoitti:Noniin
nuo vaihdevivut vaan mietityttää mua, ku kaikki kilpasetit on tangonpäävaihtajilla. Minkälainen on sitte nojakissa tanko mihin ne saa? U-bar?
U-bar eli hamsteri-tilleri virityksissä käyttävät tangon pään vaihtajia. Hyvää niissä on että toimivat myös kitkalla (osa) mutta huonoa se että joudut siirtämään kättä kun vaihdat ja jos kaadut (tai pyörä kaatuu) ovat vivut vaarassa. Itse en tykkää grip shift vaihtajista pätkääkään ja muutenkin napsu-vaihtaminen vähän epäilyttää joten kitkoilla on tähän asti menty. Päätöstä on tukenut eri vaihtajien ja pakan rattaiden määrän käyttötarve, tähän asti.
Nuo mun double tap kamppeet tulevat uuteen tankoon jota alan työstämään kunhan vivut saapuvat. Tarkoitus on tehdä modifioitu U-tanko siten että U kääntyy ylös-alaisin ja katkaistaan, ja siihen hitsataan suorat putket kädensijoiksi. Näiden putkien yläpäihin tulee tangon pää -malliset jarrukahvat ja heti perään nuo vaihdevivut.
Ei ehkä aukea ennen kuvaa, ja sitähän ei tule ennen kuin on tehty
mutta tarkoitus on M5:ssä saada kädet vähän korkeammalle, sykemittari tillerin eteen alemmas (siis keskelle), molemmat huonontamatta näkyvyyttä eteenpäin.
Edit: kädet siis ylöspäin jotta saan kyynärpäät vähän paremmin/enemmän kylkiluiden päälle. Tekasin pikaisen niskatuen ja siinä asennossa ajellessa alkoi lapojen välissä väsyä, nostin kämmenet U-tangon "päälle" ja johan helpotti kun kyynärpäät sai tukea kropasta paremmin.