Siihen seuraan pääsee kyllä ammeellakin. Vanhan Ladavitsinkin voi vääntää muotoon:
-Mitä yhteistä on kinnerillä ja ammeella?
-Kummastakaan ei kehtaa nousta julkisella paikalla
Helvata
Ammeen päätyhän on erinomainen muotti pyöristetyn kärkikartion tekemiseksi vikupropkatteen keulille. Tämä on tosin näitä ikäviä laminointitöitä. Toisaalta, kokeilua varten voisi laminoida sanomalehden ja tapettiliisterin avulla muodon, jonka sitten maalaisi vedenkestäväksi. Tällaisia rakenteita tein joskus 30 vuotta sitten lavasteiksi. Täyteen puhalletun ilmapallon päälle läminoitiin sanomalehteä, pallo poistettiin sisältä ja kuula maalattiin päältä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Se, että keula on pyöristetty joka suuntaan, on tosiaan aivan eri juttu. Päätyminen nelikulmaiseen poikkileikkaukseen johtuu tietenkin rakenteen helppoudesta. Tulee ihan tuskanhiki otsalle, kun katselee kuvia, joissa kaverit tekevät työläitä pyöreämuotoisia sisä- ja ulkomuotteja lasi- ja hiilikuitukoreja varten.
Tällaisen poikkileikkaukseltaan nelikulmaisen korin keulasta tulee väkiselläkin pökön näköinen, jos sen tekee vain yhteen suuntaan taivuttaen ilman sen kummempia kommervenkkeja. Keulan jatkaminen yksihaaraisen haarukan varassa olevan etupyörän päälle on käytännön kannalta tarpeetonta. Olen kuitenkin päättänyt ripustaa etupyörän normaalihaarukalla, joka voisi olla myös jousitettu. Keulan muotoilu näyttää silloin tarkoituksenmukaisemmalta.
Olihan tuo sinun oma mallisikin kahteen suuntaan pyöreä. Jos teet töpön, niin eihän se ole ollenkaan niin tylyn näköinen jos kyljet ovat pyöristetyt.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Tällaisen poikkileikkaukseltaan nelikulmaisen korin keulasta tulee väkiselläkin pökön näköinen, jos sen tekee vain yhteen suuntaan taivuttaen ilman sen kummempia kommervenkkeja.
Senhän voi myös kavetaa sivuilta heti kampiakseista eteenpäin.
irakas kirjoitti:
Oikeastaan koetan tässä itselleni perustella koko hommaa, kun tahtoo usko siihen loppua.
Minä taas alan innostua uuden kinnerin rakentamisesta
jori kirjoitti:
Ammeen päätyhän on erinomainen muotti pyöristetyn kärkikartion tekemiseksi vikupropkatteen keulille.
Mulla oli vielä villimpi idea. Istuma-amme olisi vähän pidennettynä valmis muotti koko lasikuitukorille
Eli tällainen nurpinpäin käännettynä:
Koko olisi aika sopiva, näin erään talon pihalla nurinpäin käännettynä samanlaisen.
Melkoinen määrä ideoita heitetty ilmaan. Yks mahtuu vielä?
Mitä jos rakentaisi kehikon rungon ympärille ohuista putkista/tangoista, joiden väliin laittaisi jotain ohutta verkkoa. Ei siis kuitenkaan kehikkoa kiinni runkoon. Sitten kehikko pois ja sen päälle sitten voisi rakentaa muotin ja sillä katteen. Kehikon vois sitten kiinnittää runkoon takaisin, jos tarvii, tai jättää laittamatta.
Ja tietysti rungon voisi suunnitella tukemaan tällasta rakennetta. Yritin miettiä helpon toteutuksen kannalta
Rintapelti on sellaisella kohdalla, että etupyörän vaatima aukko on suurimmillaan. Nokka alemmas, niin ilma ei puhalla sisään etupyörän aukosta ja se voi olla pienempi muutenkin, kun pienempi segmentti etupyörää on ulkona.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hoksasin nyt vasta yhden epäkohdan tuossa oikeanpuoleisessa vedossa. Siinähän suurin kuorma kohdistuu koko ajoneuvon heikoimpaan pinnakehään, eli vetävän pyörän ketjun puoleisiin pinnoihin. Sen lisäksi että ne kantavat suuren kuorman vasemmalle käännyttäessä ne myös ovat suurimalla rasituksella suoraan ajaessa kun tiet ovat yleensä oikealle kallellaan.
Rintapelti on sellaisella kohdalla, että etupyörän vaatima aukko on suurimmillaan. Nokka alemmas, niin ilma ei puhalla sisään etupyörän aukosta ja se voi olla pienempi muutenkin, kun pienempi segmentti etupyörää on ulkona.
Joo, nokan alennus onnistuu, jos pidentää keulaa. Pidennys kuitenkin pidentää koko härveliä ja olen koettanut pitää pituuden kurissa sen takia, että velo mahtuisi hissiin, jonne se kyllä nytkin mahtuu vain nostamalla keulaa ylös. Pidennys kyllä onnistuu, kun nostaa keulaa hississä vielä enemmän.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason