SH18

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Siihen seuraan pääsee kyllä ammeellakin. Vanhan Ladavitsinkin voi vääntää muotoon:
-Mitä yhteistä on kinnerillä ja ammeella?
-Kummastakaan ei kehtaa nousta julkisella paikalla :lol:

Helvata :idea:
Ammeen päätyhän on erinomainen muotti pyöristetyn kärkikartion tekemiseksi vikupropkatteen keulille. Tämä on tosin näitä ikäviä laminointitöitä. Toisaalta, kokeilua varten voisi laminoida sanomalehden ja tapettiliisterin avulla muodon, jonka sitten maalaisi vedenkestäväksi. Tällaisia rakenteita tein joskus 30 vuotta sitten lavasteiksi. Täyteen puhalletun ilmapallon päälle läminoitiin sanomalehteä, pallo poistettiin sisältä ja kuula maalattiin päältä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

Se, että keula on pyöristetty joka suuntaan, on tosiaan aivan eri juttu. Päätyminen nelikulmaiseen poikkileikkaukseen johtuu tietenkin rakenteen helppoudesta. Tulee ihan tuskanhiki otsalle, kun katselee kuvia, joissa kaverit tekevät työläitä pyöreämuotoisia sisä- ja ulkomuotteja lasi- ja hiilikuitukoreja varten.

Tällaisen poikkileikkaukseltaan nelikulmaisen korin keulasta tulee väkiselläkin pökön näköinen, jos sen tekee vain yhteen suuntaan taivuttaen ilman sen kummempia kommervenkkeja. Keulan jatkaminen yksihaaraisen haarukan varassa olevan etupyörän päälle on käytännön kannalta tarpeetonta. Olen kuitenkin päättänyt ripustaa etupyörän normaalihaarukalla, joka voisi olla myös jousitettu. Keulan muotoilu näyttää silloin tarkoituksenmukaisemmalta.

Olihan tuo sinun oma mallisikin kahteen suuntaan pyöreä. Jos teet töpön, niin eihän se ole ollenkaan niin tylyn näköinen jos kyljet ovat pyöristetyt.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Tällaisen poikkileikkaukseltaan nelikulmaisen korin keulasta tulee väkiselläkin pökön näköinen, jos sen tekee vain yhteen suuntaan taivuttaen ilman sen kummempia kommervenkkeja.

Senhän voi myös kavetaa sivuilta heti kampiakseista eteenpäin.

irakas kirjoitti:

Oikeastaan koetan tässä itselleni perustella koko hommaa, kun tahtoo usko siihen loppua.

Minä taas alan innostua uuden kinnerin rakentamisesta :D

jori kirjoitti:

Ammeen päätyhän on erinomainen muotti pyöristetyn kärkikartion tekemiseksi vikupropkatteen keulille.

Mulla oli vielä villimpi idea. Istuma-amme olisi vähän pidennettynä valmis muotti koko lasikuitukorille :shock:
Eli tällainen nurpinpäin käännettynä:

Kuva

Koko olisi aika sopiva, näin erään talon pihalla nurinpäin käännettynä samanlaisen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Melkoinen määrä ideoita heitetty ilmaan. Yks mahtuu vielä?

Mitä jos rakentaisi kehikon rungon ympärille ohuista putkista/tangoista, joiden väliin laittaisi jotain ohutta verkkoa. Ei siis kuitenkaan kehikkoa kiinni runkoon. Sitten kehikko pois ja sen päälle sitten voisi rakentaa muotin ja sillä katteen. Kehikon vois sitten kiinnittää runkoon takaisin, jos tarvii, tai jättää laittamatta.

Ja tietysti rungon voisi suunnitella tukemaan tällasta rakennetta. Yritin miettiä helpon toteutuksen kannalta :roll:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Piirtelinpä seitsemännen version. Jätin tuon peräpään leveäksi tavaroiden kuljetusta varten.

Sakari

Liitteet
SH18.7.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

Piirtelinpä seitsemännen version. Jätin tuon peräpään leveäksi tavaroiden kuljetusta varten.

Hyvältä näyttää, mutta miten eturenkaan vaatima tila sommitellaan?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eikö tuon etupuörän vois jättää kokonaan kotelon sisään. Rakentaa sinne sisälokasuoja , eikö sillä olisi aikamoinen ilmanvastusta pienentävä vaikutus. :)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

tavasti kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Piirtelinpä seitsemännen version. Jätin tuon peräpään leveäksi tavaroiden kuljetusta varten.

Hyvältä näyttää, mutta miten eturenkaan vaatima tila sommitellaan?

Eteen ylöspäin kääntyvään pohjalevyyn leikataan kääntyvän etupyörän vaatima aukko.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Eikö tuon etupuörän vois jättää kokonaan kotelon sisään. Rakentaa sinne sisälokasuoja , eikö sillä olisi aikamoinen ilmanvastusta pienentävä vaikutus. :)

Aukko kääntyvälle etupyörälle kuitenkin tarvitaan.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jori »

Rintapelti on sellaisella kohdalla, että etupyörän vaatima aukko on suurimmillaan. Nokka alemmas, niin ilma ei puhalla sisään etupyörän aukosta ja se voi olla pienempi muutenkin, kun pienempi segmentti etupyörää on ulkona.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hoksasin nyt vasta yhden epäkohdan tuossa oikeanpuoleisessa vedossa. Siinähän suurin kuorma kohdistuu koko ajoneuvon heikoimpaan pinnakehään, eli vetävän pyörän ketjun puoleisiin pinnoihin. Sen lisäksi että ne kantavat suuren kuorman vasemmalle käännyttäessä ne myös ovat suurimalla rasituksella suoraan ajaessa kun tiet ovat yleensä oikealle kallellaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Viimeisen version sivuprofiili voisi olla parempi ylösalaisin käännettynä. :) Miten muuten meinasit ohjauksen järjestää?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Rintapelti on sellaisella kohdalla, että etupyörän vaatima aukko on suurimmillaan. Nokka alemmas, niin ilma ei puhalla sisään etupyörän aukosta ja se voi olla pienempi muutenkin, kun pienempi segmentti etupyörää on ulkona.

Joo, nokan alennus onnistuu, jos pidentää keulaa. Pidennys kuitenkin pidentää koko härveliä ja olen koettanut pitää pituuden kurissa sen takia, että velo mahtuisi hissiin, jonne se kyllä nytkin mahtuu vain nostamalla keulaa ylös. Pidennys kyllä onnistuu, kun nostaa keulaa hississä vielä enemmän. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jarcco kirjoitti:

Viimeisen version sivuprofiili voisi olla parempi ylösalaisin käännettynä. :) Miten muuten meinasit ohjauksen järjestää?

Etupyörä jäisi vielä pahemmin korin ulkopuolelle ja sen aukko suuremmaksi.

Sauva/nivel-välitteisten kokeilujen jälkeen taidan päätyä vaijeri-systeemiin á la Jukka.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kiitos taas hyvistä vinkeistä! :mrgreen:

Tässä 8. luonnos SH18:sta.

Pohjalevyn aukosta etupyörää varten on piirretty kaksi versiota.

Sakari

Liitteet
SH18.8.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin