Muutin kinnerisuunnitelmaa siten että se täyttää Pedalcar.info mukaiset polkuautokisojen säännöt, eli on nelipyöräinen. Samalla teen siitä sellaisen että se voidaan säätää nuorisolle sopivaksi. Täytyy siis tehdä sekä polkimet että penkki säädettäviksi.
Nyt olisi tarvetta 16" pyörille, toispuoleisella kiinnityksellä. Kenties tuollaiset: http://pro-hewa.fi/index.php?toiminto=v ... uppa&id=45
Jos jollakulla olis vinkata hyviä ostopaikkoja. Jarruja ei edessä tarvitse olla, takajarrut luulisi riittävän.
Lisätään tähän teknisiä tietoja, tilanne 23.8.2012: (Kylläpä aika rientää...)
4 pyöräinen takaveto, vasen pyörä vetää.
-Akseliväli: 1440 mm
-Raideväli edessä: 780 mm
-RV takana: 730 mm
-kampipituus: 150 mm
-Keskiön korkeus: 320 mm (liian alhaalla 45 nro jalalle, pari senttiä lisää olisi ok)
.Poljinkeskiön etäisyys taka-akselin (pyörän) keskiöstä: 806-1110 mm, viisiportainen säätö
-istuimen korkeus: Riippuu käytettävästä penkistä, 250-350 mm, nojakulma säädettävä
-Takarenkaat: 32-406 sliksit
-Eturenkaat: 4x6" mallia kottikärry
-paino: 33,5 kg (so far...)
Kuvassa tilanne maalauksen jälkeen ja ennen koripaneelien laittoa.
Edit, pintamuovit on laitettu.
Liitteet
032014
polkuauto_090314_2.jpg (151.59 KiB) Katsottu 16770 kertaa
Paneelit paikallaan
Runko
Viimeksi muokannut Jarcco, 16 Maalis 2014, 19:23. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Yritän pitää rungon lyhyenä siitä huolimatta että säätövaraa tulee 120-190 senttiselle! Pitäähän itsekin mahtua ajamaan Keulaan ei jää paljon painoa, joten vastukset ei paljon kasva.
Sain hieman edistystä tähän hommaan, poljinveivi on hitsattu kasaan ja rungon putket olisi hitsausta vailla. Etupyöriä ei ole vastaan kävellyt, mutta laitan "väliaikaiset" kottikärryn pyörät. 4-pyöräisestä saa helposti lyhyemmän kuin deltatrikestä, eikä painossa häviä paljoa koska runko on yksinkertaisempi. Yksi kysymysmerkki on, että kun en meinaa laittaa nivelöityä etuakselia niin mahtaako tulla jotain ongelmia? Kun laite on takapainoinen, niin tuskin ainakaan takapyörän pidon kanssa. Kuvia tulee myöhemmin kunhan saan kameran.
Jätön olet jättänyt kovin pieneksi. Paljon pienemmäksi kuin piirustuksessa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tässä on nyt malli suoritus heille jotka pelkäävät kammen tekoa. Noin kun hitsailee sen ensin pitkän alkselin ympärille niin pysyy varmemmin suorana. Lopuksi vain katkotaan ylimääräiset pois.
Polkuauto on pyörillään:
Polkuauton perusrunko on hitsattu kasaan. Seuraavaksi ohjelmassa on polkimien ja voimalinjan virittely. Sen jälkeen pitäisi hakea lopullinen korin muoto. Rungon päälle tulee materiaalia johon taustalla oleva kennolevy kiinnittyy. Korin mallina tulee olemaan Ford -32 Roadster, poikkeaa hieman aiemmasta mallista jossa vielä oli Bugatti- tyyppinen “veneperä”.
Jos tuota tyylisuuntaa saisi jotenkin imuroitua niin olisin tyytyväinen:
Minkäs kokosia nää kampi materiaalit on ? Putki ja nuo neliö putket sekä laakerit. Meinasin jatkaa tuota omaa projektia joka on ainakin vuoden seissy oottamassa.
Tänään ostin paikallisesta hydrauliikka liikkeestä 20 mm putkea 2,5mm seinämällä, se ilmeisesti käy tuohon akseliksi.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Minkäs kokosia nää kampi materiaalit on ? Putki ja nuo neliö putket sekä laakerit. Meinasin jatkaa tuota omaa projektia joka on ainakin vuoden seissy oottamassa.
Tänään ostin paikallisesta hydrauliikka liikkeestä 20 mm putkea 2,5mm seinämällä, se ilmeisesti käy tuohon akseliksi.
Petri
Akseliputki on samaa kuin sulla, keskimmäinen pitkä neliöputki on 30x30x1,5 ja reunimmaiset pyöreää 30x1,5. Ei hirveästi ylimitoitettu ainakaan ole. Laakerit ostin Kentsolta, ne ovat pallokehäiset kuulalaakerit joita myös Y-laakereiksi kutsutaan. Vakiona niissä on valurautaiset pesät, mutta koska ne painavat yli puoli kiloa/kpl, tilasin peltipesillä jotka ovat puolet kevyemmät.