Muistanko väärin, vai suunnittelitko sinä ensin tekeväsi niin että otat koko pitkän akselin, ja hitsailet sen ympärille kammet, ja lopuksi katkot ylimääräisen osan akselista pois?
Näin se kannattaa tehdä jos helpommalla haluaa päästä. Ite tein pätkistä, mutta jos "ens kerta" joskus tulee niin toimin noin.
Muistanko väärin, vai suunnittelitko sinä ensin tekeväsi niin että otat koko pitkän akselin, ja hitsailet sen ympärille kammet, ja lopuksi katkot ylimääräisen osan akselista pois?
Näin se kannattaa tehdä jos helpommalla haluaa päästä. Ite tein pätkistä, mutta jos "ens kerta" joskus tulee niin toimin noin.
Jukka
Täytynee tehdä noin, jos menee uusiksi!
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Siinä on viellä yksi mutta . Miten käyttäytyy tämä korkeapaine hytdaaliputki hitsatessa. Putkiahan on suuniteltu kyllä kestämään suuria paineita . Entä jos tekisi pelkistä sellaiset tulpa prikat joilla vahvistaisi jokaisen hitsaus kohdan.
Joka tapauksessa varmaan joudutaan lämpö oikaiseen kampea. Tässä olisi kyllä Tikillä töitä .
Ei se hydrauliputki paljon eroa rakenneteräksestä, seosaineiden määrät kuin myös lujuudet ovat lähes samat. Suurin ero näiden E235- ja S235- laatujen välillä on että edellisen hitsattuvuudelle ei ole asetettu vaatimuksia. Mutta ainakaan tälläinen harrastelija ei käytännössä eroa huomaa.
Kampea ei joudu oikomaan ainakaan joka tapauksessa, jos toimii tässä ketjussa annettujen ohjeiden mukaisesti
Kampea ei joudu oikomaan ainakaan joka tapauksessa, jos toimii tässä ketjussa annettujen ohjeiden mukaisesti
Jos joutuu oikoon niin taipuu se lämmittämättäkin kunhan saa tukevasti kiinni johonkin. Tärkeintänä siinä valmiissa kammessa on se, että päätyputket ovat suorassa ja samansuuntaidet, välillä olevia epäsuoruuksia ei jalat huomaa, kunhan ei nyt ihan hirveä ole.
Hydraulikkaputki on riittävän paksuseinäistä, ettei liene vastaavaa hyötyä niistä jiirilevyistä. Materiaali on myös pirun sitkeätä, joten oikaisut voi vallan hyvin tehdä kylmäna.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Eilen illalla sitten opistolla hitsasin kampiakselin. Tuli kohtalaisen suora. Opistolla sain vihjeen hankkia laakereiksi pallolaakerit, jotka löytyivätkin paikallisesta Toivola Team Oy:stä ja joiden avulla akselin kiinnitys runkoon käy mukavasti.
Sakari
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Hyvältä näyttää! Nyt vain kampi laakerien varassa jonkun tukien varaan, nouset päälle seisomaan ja poljeskelet esim. seinästä tukea ottaen. Jos se sen kestää niin voi rakennusprojekti edetä. Samallahan sitä voi pyöritellä ja katsoa että hammasrattaan puoleinen akselin pää pysyy suorassa pyöritellessä.
Minkälaiset polkimet tuohon on tulossa? Joku liukulaakerit? Paljoko tuollaiset pallolaakerit maksoi ja paljonko ne painaa?
Hyvältä näyttää! Nyt vain kampi laakerien varassa jonkun tukien varaan, nouset päälle seisomaan ja poljeskelet esim. seinästä tukea ottaen. Jos se sen kestää niin voi rakennusprojekti edetä. Samallahan sitä voi pyöritellä ja katsoa että hammasrattaan puoleinen akselin pää pysyy suorassa pyöritellessä.
Minkälaiset polkimet tuohon on tulossa? Joku liukulaakerit? Paljoko tuollaiset pallolaakerit maksoi ja paljonko ne painaa?
Jukka
Joo, täytyypä huomenna kokeilla noin.
Jos tarkkaa katsoo kuvaa, näkyy siinä polkimien kohdilla on liukulaakerit. Olen ajatellut tehdä polkimet 4 mm:n vanerista sen muotoiset, että jalan putoaminen polkimelta estyy. Niiden kiinnitystä varten liukulaakereihin täytyy tehdä tietynlaiset klemmarit.
Lähtöhinta tuollaiselle pallolaakerille oli reilusti yli 50 €/kpl, mutta olivat onneksi jonkinlaisessa tarjouksessa ja sain ne 25 €/kpl. Painoa en ole vielä punninnut.
Näitä pallolaakeri systeemejä saa ainakin kolmella eri runkomateriaalina Jyväskylästä. Kevein on muovi ja sitten alu ja viellä näitä valuteräksisiä. Kuulemma Koyo valmistaa joitan koloja komposiitista . Tarkempaa tietoo saa kuulemma valmistajan sivuilta. Alurunkonen oli halvin aikanaan kun ostin . Ei kestä kauhean suuria rasituksia.
Kun asetin kampiakselin kahden tuen varaan ja nousin seisomaan vuorotellen polkimille täydellä painollani (80 kg),
ei ilmennyt minkäänlaista taipumista.
Tuollainen pallolaakari painaa 200 gr. Laakerissa on mielenkiintoinen epäkeskolukitsin, joka lukitsee laakerin akselille ja lukitus vielä varmennetaan kuusiokoloruuvilla.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Meen vähän asioiden edelle mutt kiinnostaa mistä Sakari hommaat tuota 1mm vaneria ja millä hinnalla ? Meiltäpäin en oo löytäny ja jos oon kysyny sanotaan ett on kallista, ei viittis semmosilta ees tilata.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Meen vähän asioiden edelle mutt kiinnostaa mistä Sakari hommaat tuota 1mm vaneria ja millä hinnalla ? Meiltäpäin en oo löytäny ja jos oon kysyny sanotaan ett on kallista, ei viittis semmosilta ees tilata.
Petri
Minä olen ostanut ohutviiluvanerit paikallisesta Puukeskus Oy:stä http://www.puukeskus.fi/toimipisteet/jyvaskyla ja Puukeskuksiahan on ympäri maata. Eri asia on onko jokaisessa ohutviiluvaneria. Se on sitä kalliimpaa mitä ohuempaa se on. Nyt on mennyt muutama vuosi siitä, kun olen sitä viimeksi ostanut. Olen saanut sitä melkoisella alennuksella, kun olen myymälän hoitajan kanssa sopinut, että laitan nojakkeihin näkyvälle paikalle Puukeskuksen tarran. 1,5 mm:n levy maksoi silloin aikoinaan reilusti yli 20 €/m2.
Täytyy lähteä katsomaan vieläkö sieltä mitään löytyy.
Sakari
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason