Löytyi mielenkiintoinen diplomityö aiheena:
MOOTTORIPYÖRÄN RUNGON MUUNTELUN VALVONTAKRITEERIT
MUUTOSKATSASTUKSESSA
Voi kiinnostaa moottorittomien kulkupelien rakentelijoitakin.
Huom, iso tiedosto, latautuu hitaasti.
Di-työ motskarin rungon rakentelusta
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Di-työ motskarin rungon rakentelusta
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Di-työ motskarin rungon rakentelusta
4.5mt, ei nyt nykypäivänä niin mahdottoman iso ole.
Muistaako joku on polkupyöriä tehty ristikkotyyppisellä rungolla muita kuin Moulton?
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Di-työ motskarin rungon rakentelusta
No ainakin CatBike Mushashi on osittain sellainen. Ja entäs legendaarinen Lightning P-38 ?
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Di-työ motskarin rungon rakentelusta
Eiköhän noita jokunen pyhtonkin ole tehty , jos väärin en muista.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Di-työ motskarin rungon rakentelusta
Nyt kannattaa olla tarkkana, eikä sekoittaa tasoristikkoa avaruusristikkoon. Niin moottori- kuin polkupyöränkin rungon pääasiallinen jäykkyysvaatimus on rungon vääntö, eli etupyörän maakosketuspisteen liikkeen välittyminen takapyörälle ja päällä istuvalle kuskille. Rungon pitää siis mahdollisimman jäykästi välittää kulkusuunnan suuntaisen akselin ympäri kiertäviä voimia. Tasoristikko on tämän kuormituksen suhteen varsin huono ja vastaa vain ristikon sauvojen (putkien) vääntöjäykkyyksien summaa. Avaruusristikossa jäykkyys perustuu ristikon sisään jäävän monikulmioon. Se nostaa jäykkyyttä merkittävästi noiden ristikon muodostavien elementtien vääntöjäykkyyden summaa suuremmaksi, mutta ei välttämättä tuota taivutukseen liikaa jäykkyyttä. Tasoristikon käyttö kaksipyöräisessä osoittaa vain joko osaamattomuutta tai keskittymistä muihin seikkoihin, kuin rungon ajodynamiikkaan vaikuttaviin ominaisuuksiin.
Eipä tuossa diplomityössä käsitelty avaruusristikkorunkoja lainkaan, vain kehärakenteita ja putkien väätöjäykkyyden summaan perustuvia häkkyröitä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Di-työ motskarin rungon rakentelusta
Joo itsekin ymmärsin että avaruusristikosta puhuttaisiin. Siksi kaivoin P-38:n esiin ja mainitsin Mushashin joka on sellainen osittain.
Molemmissa on pitkää runkoa jäykistetty "emäputkella" jota tuetaan 3d-mesh rakenteella. P-38 on ollut kautta aikain yksi jäykimmistä rungoista ja siten parhaita mäkisissä maastoissa.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Di-työ motskarin rungon rakentelusta
jori kirjoitti:Eipä tuossa diplomityössä käsitelty avaruusristikkorunkoja lainkaan, vain kehärakenteita ja putkien väätöjäykkyyden summaan perustuvia häkkyröitä.
Juu. Mutta kun on vilkas mielikuvitus ja osaa kattoo vaan kuvia, niin tämä tuli heti mieleen.
Hain tosiaan noita kaupallisia tuotteita. Kumma ettei tuo P-38 tullut mieleen vaikka olen sitä aiemminkin kuolaillut. Sen rakentajathan ovat rakennelleet ristikkorakenteita noihin rakettien laukaisusysteemeihin - joten olisko niillä kokemusta jäykkyydestä muualtakin kuin siviilielämästä (sori. en voinut vastustaa kiusausta).