Jos käytät saman kokoisia rattaita, miksi haluat väliakselin. Miksei taittopyörä kelpaa. Taittopyörärakenteessa on samat toiminnot, paitsi että paino on vähäisempi, kääntyvyys uivan/kallistuvan asennuksen takia parempi, jopa hyötysuhde on parempi.
Toisaalta, eihän tuota tarvitse lopullisesti päättää, kunhan rakenne tehdään fiksusti. Laita taittopyörän akseli emäputken etupuolelle tai kylkeen uloketapiksi hitsaamalla. Ei takapuolelle, kuten tuossa kuvassa edellä. Käytä akselimateriaalina parikymmenmillistä putkea, jonka ulkopinnan sorvaat laakerille sopivaksi. Laakerit istutat sitten pyörivään osaan kiinni siten, että tuohon tappiin voit halutessasi vaihtaa joko taittopyörän tai ratasparin toimimaan väliakselina. Rataspari tarvitsee kaksi laakeria tavallinen taittopyörä vain yhden.
En näe syytä käyttää muuta, kuin urakuulalaakeria, joka on halvin ratkaisu ja varsin kevyt 18g. Neulalaakeri puolustaa paikkaansa, jos aiot tehdä väliakseliratasparista uivan. Neulalaakerin pienet rullat ovat kuitenkin hyvin herkkiä lialle ja ruosteelle. Akselitapin kiinnitys kannattaa tehdä siten, että laakeri, tai ainakin sisempi rattaista, menee mahdollisimman lähelle runko-/puomiputkea ja valita rattaat tai taittopyörän halkaisija siten, että vetävä ketju on kääntöakselin suuntainen yleisimmin käytettävällä rattaalla. Kääntyvyys paranee eikä vetele polkiessa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma