Pyörän paino

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Punnitsin taannoin Azubin katteineen päivineen (normi henkilövaa'alla) ja tulos oli lievästi sanottuna yllätys: 24,5 kiloa! Azubin sivuilla 5:n painoksi ilmoitetaan "around 16 kilos". Tarkoittanee pyörää ilman mitään varusteita ja keveimmillä mahdollisilla renkailla. Mihinkäs lukemaan muilla foorumilaisilla vaaka pysähtyy?

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kylläpä nuo edullisista osista tehdyt teräsrunkoiset tahtoo varusteineen sen 20kg painaa, allekkin toki pääsee esim. pienillä renkailla ja etuvedolla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja tavasti »

kissaniitty kirjoitti:

Punnitsin taannoin Azubin katteineen päivineen (normi henkilövaa'alla) ja tulos oli lievästi sanottuna yllätys: 24,5 kiloa! Azubin sivuilla 5:n painoksi ilmoitetaan "around 16 kilos". Tarkoittanee pyörää ilman mitään varusteita ja keveimmillä mahdollisilla renkailla. Mihinkäs lukemaan muilla foorumilaisilla vaaka pysähtyy?

Tyypillisesti tunnutaan ilmoittavan niin alakanttiin kuin pystytään. Omani painaa saman noin 25 kg (ei katetta), mutta onhan nuo omat viritykseni tehty painosta tinkimättä, 5mm paksua lattarautaa kaikki osat mitä itse tehnyt.
Ja sen takaboxin kanssa painoa on kai jo 30 kg.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Tässähän oma pyörä tuntuu jo kevyeltä :roll: Mulla uuden penkin kanssa ja huoltovarusteet mukana 28kg. Itse tehty siis ja turhaa painoa on..

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja optimistx »

kissaniitty kirjoitti:

Punnitsin taannoin Azubin katteineen päivineen (normi henkilövaa'alla) ja tulos oli lievästi sanottuna yllätys: 24,5 kiloa!...

Intohimoiset harrastelijat punnitsevat osia varmaan gramman tarkkuudella, keittiövaakaan ne. Sitten ostetaan osa, joka on 53 grammaa kevyempi ja 53 euroa kalliimpi.

Vastarannan kiiskenä on tullut lukuisia kertoja mieleen virtuaalinen sokkotesti: katala kaveri piilottaa harrastajan pyörän putkien sisälle lyijyä x grammaa tai ei sitten piilota. Missä ajotilanteesssa harrastaja huomaa "melkoisella varmuudella", että pyörä on painavampi kuin ennen? Paljonko x:n pitäisi olla?
(pyörän pistäminen vaakaan, tai sen nostelu ylös alas käsin olkoon testin hengen vastaista).
Testiä voisi kehittää inhorealistiseen suuntaan niin, että väärästä arvauksesta harrastaja pulittaa 50 euroa köyhien intohimoisten pyöränharrastajien kerhokassaan. Niin, ja jotta oltaisiin kohtuullisia, ennen testiä järjestäjä jakaa jokaiselle osallistujalle 50 euroa. ;)

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja terppa »

optimistx kirjoitti:
kissaniitty kirjoitti:

Punnitsin taannoin Azubin katteineen päivineen (normi henkilövaa'alla) ja tulos oli lievästi sanottuna yllätys: 24,5 kiloa!...

Intohimoiset harrastelijat punnitsevat osia varmaan gramman tarkkuudella, keittiövaakaan ne. Sitten ostetaan osa, joka on 53 grammaa kevyempi ja 53 euroa kalliimpi.

Vastarannan kiiskenä on tullut lukuisia kertoja mieleen virtuaalinen sokkotesti: katala kaveri piilottaa harrastajan pyörän putkien sisälle lyijyä x grammaa tai ei sitten piilota. Missä ajotilanteesssa harrastaja huomaa "melkoisella varmuudella", että pyörä on painavampi kuin ennen? Paljonko x:n pitäisi olla?
(pyörän pistäminen vaakaan, tai sen nostelu ylös alas käsin olkoon testin hengen vastaista).
Testiä voisi kehittää inhorealistiseen suuntaan niin, että väärästä arvauksesta harrastaja pulittaa 50 euroa köyhien intohimoisten pyöränharrastajien kerhokassaan. Niin, ja jotta oltaisiin kohtuullisia, ennen testiä järjestäjä jakaa jokaiselle osallistujalle 50 euroa. ;)

Mun Nazca Pioneer on punnituksissa painanut 25 - 27 kg ilmeisesti vähän riippuen miten paljon tavaraa on "unohtunut" takapoksiin ja onko juomapullo mukana jne. Muistaakseni 5,5 kg takapoksi painoi tavaroineen tarakan kera. Nyt on vielä lisää tullut pvc-kalvot taakse eli painava on. Sitten kun tulee toinen pyörä niin tavoitepaino on 10 kg luokkaa ja siihen virtaviivainen kilon poksi + kilo "pakollisia" tavaroita... tai ainakin sellaisesta hekumoin aina pitkissä mäissä :D Kun kilometrikisa on ohitse niin aloitan Pioneerin laihdutus projektin, keittiövaaka on jo tullut dealextremestä :wink:

Se on muuten jännä homma kun noita painoja laskee niin joku 53g ei tunnu missään mutta jos saman saa 20 osassa pois niin se on jo yli kilo ja maallikon valistunut arvaus, että jos painoa saa renkaista ja vanteista pois reippaammin niin kiihtyvyys esim. ylämäkeä varten nousee reippaasti tai ainakin siltä tuntui kun vaihdoin edelliset painavat renkaat keveisiin Kojakeihin, tässä kohden se sokkotesti olisi paikallaan eli onko kyse vaan tunteesta :)

Voi muuten olla, että pientä painon lisäystä sokkotestissä ei heti huomaisi kun muuttujia on niin paljon ja on vähän päivästäkin kiinni miten kulkee, esim. tuo minun 22,5 km työmatka nopeimmillaan on mennyt 42 min mutta toisena päivänä samaa on junnattu 10 min pidempään... sama mies, sama pyörä ja samat tavarat.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyllähän paino vaikuttaa. Oma lowracerini on noin 12.5 kg epätarkalla digi-henkilövaakalla punnittuna.

Mutta sen tai pienen kevennyksen vaikutuksen mittaaminen käytännön olosuhteissa onkin sitten vaikeampaa. Suurin vaikutus on pyörivillä massoilla kuten vanne+gummi osaston ja kampien+polkimien+kenkien kevennyksellä. Nuo huomaa kyllä pikaseen.

Muuten kevennys kannattaa aloittaa moottorista, ja sitten kun tasaisella jossa painolla on pienin vaikutus on tulokset maksimoitu kannattaa alkaa harkitsemaan välineen kevennystä. Ja tämäkin jos oikeasti pitää sitä tulosta saada myös mäkisemmässä maastossa.

Nämä siis käytännön realiteetteja, itse valitsin varmaan kaikki uudet osat fillariin siten että tärkein peruste on laatu (=kestävyys, toimintavarmuus), sitten tulee hinta jonka kehtaa maksaa ja vasta viimeisenä jos kandeja on monta niin paino.

Näillä perusteilla valitsin mm Hopen navat jotka ei varmasti ole keveimmät mutta käytännössä pommin varmat ja huoltovapaat, Ja saa niillä tehtyä 808 g painavan takarattaan... tai 970 g läskin aero sellaisen. Painoero tuossa kaikki vanteella mutta eroa (tuulettomalla kelillä) ylämäessä tai sprintatessa ei kyllä huomaa.

Edit: kun sain tehtyä uudet takarattaat oli ero järkyttävän suuri verrattuna 90-luvun Campy-navalla, Mavic GP4 vanteella ja 36 2mm pinnalla kasattuun takarattaaseen jossa kierrepakka. Rattaiden kokonaispainon ero yli puoli kiloa !

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Vastarannan kiiskenä on tullut lukuisia kertoja mieleen virtuaalinen sokkotesti: katala kaveri piilottaa harrastajan pyörän putkien sisälle lyijyä x grammaa tai ei sitten piilota. Missä ajotilanteesssa harrastaja huomaa "melkoisella varmuudella", että pyörä on painavampi kuin ennen? Paljonko x:n pitäisi olla?

Ilman mittaria useita kiloja, mittarin kans vakio lenkillä voisi jopa yksittäisen kilon painon lisäyksen huomata.
En minäkään mikään gramman viilaaja tunnusta olevani, mutta ihan hauskan lisän vaakan käyttö higracerin rakennusprojektin aikana toi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Tw bents attack painaa 13.4 kg+laukku roinineen päälle. Vaakana vanha kalavaaka... Täytyypi punnita osat jossain vaiheessa. Tarkoitus olisi maalata runko uudestaan talven aikana...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja terppa »

eemeli kirjoitti:

Vaakana vanha kalavaaka...

Eli alle 10 kg pyörällä ajelet? :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja PW »

terppa kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Vaakana vanha kalavaaka...

Eli alle 10 kg pyörällä ajelet? :D

:D Vai toimiskohan kalavaaka tässä tapauksessa toisinpäin ? :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja eemeli »

PW kirjoitti:
terppa kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Vaakana vanha kalavaaka...

Eli alle 10 kg pyörällä ajelet? :D

:D Vai toimiskohan kalavaaka tässä tapauksessa toisinpäin ? :D

Petri

Enpä tiedä... En koskaan päässyt testaamaan vaaka tositilanteessa :D

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
terppa kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Vaakana vanha kalavaaka...

Eli alle 10 kg pyörällä ajelet? :D

:D Vai toimiskohan kalavaaka tässä tapauksessa toisinpäin ? :D

Petri

Ei mene kaupaksi kalavaaka, joka näyttää liian vähän. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

kissaniitty kirjoitti:

Punnitsin taannoin Azubin katteineen päivineen (normi henkilövaa'alla) ja tulos oli lievästi sanottuna yllätys: 24,5 kiloa! Azubin sivuilla 5:n painoksi ilmoitetaan "around 16 kilos". Tarkoittanee pyörää ilman mitään varusteita ja keveimmillä mahdollisilla renkailla. Mihinkäs lukemaan muilla foorumilaisilla vaaka pysähtyy?

Omavalmiste hiilikuitutrike n. 13kg. Täydessä ajokunnossa. Nyt se on myyty ja työn alla lujitemuovinen velomobiili. Ans´kattoo mitä tuleman pitää.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörän paino

Viesti Kirjoittaja PW »

JEF-40 kirjoitti:
kissaniitty kirjoitti:

Punnitsin taannoin Azubin katteineen päivineen (normi henkilövaa'alla) ja tulos oli lievästi sanottuna yllätys: 24,5 kiloa! Azubin sivuilla 5:n painoksi ilmoitetaan "around 16 kilos". Tarkoittanee pyörää ilman mitään varusteita ja keveimmillä mahdollisilla renkailla. Mihinkäs lukemaan muilla foorumilaisilla vaaka pysähtyy?

Omavalmiste hiilikuitutrike n. 13kg. Täydessä ajokunnossa. Nyt se on myyty ja työn alla lujitemuovinen velomobiili. Ans´kattoo mitä tuleman pitää.

Tahotaan kuvia ja tarinaa tuosta v-mobiilista jo teko/suunnittelu vaiheesta :D kiitos etuukäteen :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin