SH 18 on nyt tässä vaiheessa. Edistyy verkkaan, kun pääsee hitsaamaan vain kerran viikossa.
Sakari
SH 18 on nyt tässä vaiheessa. Edistyy verkkaan, kun pääsee hitsaamaan vain kerran viikossa.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
jviirret kirjoitti:Olisiko muuten ihan mahdoton ajatus punnita tätä rakentelun aikana? Ei nyt joka osa ripustamisen jälkeen, mutta jossakin sopivissa väleissä.
Jukka
Punnitsin vanhanajan puntarilla SH18:n rungon ripustamalla puntarin katosta. Kuvassa olevassa kunnossa rungon painoksi tuli 6,6 kg. Paino vähän putoaa, kun ehdin rälläköidä ylimääräiset hitsaukset pois.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Alan vaaka. Tuo mittaa oikein massaa, eikä mitään paikkakunnasta riippuvaa painovoimaa. Respect!
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Alan vaaka. Tuo mittaa oikein massaa, eikä mitään paikkakunnasta riippuvaa painovoimaa. Respect!
No on, pidemmälle kasattuna vain hankala punnita. ite puntaroin kinneriäni kävelemällä itse sen kans henkilö vaakalle ja vährntämllä siitä painoni ilman kinneriä. Homma vain loppui kun tuli vaakan 120kg täyteen, oma painoni oli tuolloin yli 90kg ja siihen raskaat työkengät ja haalarit päälle.
Tuohon 6,6kiloon kun laittaa etuhaarukan tulee 7,6kg ja siihen kiekot niin päästään jo 13kg pintaan. Kuulosta kohtuulliselta kun huomioi että rungon ja renkaiden lisäksi pyörässä on jo pienet törmäykset kestävä korikehikkokin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Uuden nojapyörän rakentaminen on yhtä ylä ja alamäkeä, vaikka olisi rakentanut niitä jo useampia. SH18:n ensimmäinen koeistunta toi esille karmean virheen: Takapyörien akselinväli on aivan liian pieni. Kyynärpäät ottavat pyöriin kiinni eikä aikomaani alaohjausta saa millään mahtumaan.
Harmitti kovasti ja ajattelin jo, että tais homma loppua tähän, mutta sitten aikaisella aamukävelyllä ja uikulla pälähti päähän idea, että minähän voin peräpäätä leventää leikkaamalla etuosassa sivuputket osittain poikki ja katkaisemalla takaosan poikittaisputket ja leventää takapää vääntämällä se leveämmäksi. Poikkiputkien aukkoihin sitten vaan jatkokset.
Levensin takapyörien akseliväliä 600 mm:stä 700 mm:iin ja alaohjauskin taas onnistuu.
Ylemmässä kuvassa runko levennettynä odottamassa hitsausta.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Levensin takapyörien akseliväliä 600 mm:stä 700 mm:iin ja alaohjauskin taas onnistuu.
Eikö ketjuun tule nyt 5cm vinovetoa? Mahtuuko menemään kumin ohi kun ketju on suurimmalla rattaalla takana?
Haarukoissa on kuitenkin ilmeisesti tilaa niin paljon että takarenkaat saa samansuuntaiseksi?
PW kirjoitti:Aika takana on paino
Samaa minäkin katsoin, jopa takapainoisempi kuin omani jos penkki todellakin on oikealla paikalla.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Levensin takapyörien akseliväliä 600 mm:stä 700 mm:iin ja alaohjauskin taas onnistuu.
Eikö ketjuun tule nyt 5cm vinovetoa? Mahtuuko menemään kumin ohi kun ketju on suurimmalla rattaalla takana?
Haarukoissa on kuitenkin ilmeisesti tilaa niin paljon että takarenkaat saa samansuuntaiseksi?PW kirjoitti:Aika takana on paino
Samaa minäkin katsoin, jopa takapainoisempi kuin omani jos penkki todellakin on oikealla paikalla.
Jukka
Joo, tulisi kovasti vinovetoa ellen pidentäisi kampiakselin päätä ainakin n. 4 cm. Haarukoissa on onneksi leveyttä, että renkaat saa samansuuntaiseksi viilaamalla akselien hahloja.
Joo, jos penkki olisi noin, olisi paino tosiaan liian takana. Penkki on lainattu SH14:sta eikä ole oikealla paikallaan. Se tulee pystymmäksi, alemmaksi ja edemmäksi. Asennan myös akut etuosaan painon tasaamiseksi.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
SH18:n ensimmäist koeajot tehty, tosin ilman jarruja ja vaihteita. Ihan mukavalta vaikuttaa ja vaikka penkki on noinkin takana ei keulimisiin ollut minkäänlaisia oireita.
Jottei tarvisisi laittaa kolmea eturatasta, ja ettei tulisi ongelmia etuvaihtajan kanssa, tilasin Pyörätohtorilta 3 x 7 takarummun, siis samanlaisen kuin Nojanalle.
Pikkuhiljaa pitäisi ruveta koria kaavaileen.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Asiallisen näköinen peli.
Mutta väistämättä näistä tuoreimmista kuvista tuli mieleen että miksei veto ole vasemmalla puolella ?
Näin saisit ketjut renkaan ja rungon väliin ja näin molemmat ulkopuolet olisivat samanlaiset katetta tehdessä . Etenkin jos etulehtiä tulee vain yksi... Sähkövedon nyt saa viritettyä kummalle puolelle tahansa, ja jos käytät ilman vapaaratasta voi sekin olla renkaan ja rungon välistä mutta oikealla puolella.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Asiallisen näköinen peli.
Mutta väistämättä näistä tuoreimmista kuvista tuli mieleen että miksei veto ole vasemmalla puolella ?
Näin saisit ketjut renkaan ja rungon väliin ja näin molemmat ulkopuolet olisivat samanlaiset katetta tehdessä . Etenkin jos etulehtiä tulee vain yksi... Sähkövedon nyt saa viritettyä kummalle puolelle tahansa, ja jos käytät ilman vapaaratasta voi sekin olla renkaan ja rungon välistä mutta oikealla puolella.
Ihan hyvä kysymys. Olen kovasti mallaillut vetoa vasemmalle puolelle, mutta en ole saanut sitä istumaan. Runkomuoto olisi pitänyt olla suorakaide niinkuin Jukan kinnerissä, jotta ketjulinja olisi toiminut. Suunnitteluvaiheessa oli etulehtiä kolme ja rattaiston asentaminen vasemmalle puolelle olisi ollut ongelmallisempi.
Kun ketju ja eturatas ovat näin ulompana, antaa se enemmän pelivaraa rungon muotoilulle, eikä ketju hakkaa niin helposti runkoa vasten.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26