Joop. Vähän erilainen "itse rakennettu" nojakki tällä kertaa.
Toissa vuonna syksyllä ostin täältä foorumilta highracer tyyppisen itse tehdyn runkosetin. Parin kesän aikana on kilometrejä tullut aika vähän koska työmatkan loppuosa kulkee Helsingin keskustassa ja tuolla highracerilla on liikennevaloista liikkeelle lähteminen turhan hankalaa. Ongelma korostuu varsinkin ruuhka-aikaan kun tungosta on muutenkin ihan riittävästi pyöräteitä myöten.
Matka-ajo tuolla kyllä on ihan mukavaa ja varsinkin kovassa vaihdissa meno on todella vakaata, mutta tuo kaupungissa ajaminen muodostuu käytännössä suureksi ongelmaksi.
Mietin että ongelmaan voisi olla ratkaisuna trike jolla hitaat vauhdit onnistuvat ongelmitta ja silti ajoasento pysyy samana kuin racerissa. Käytännön syistä päädyin siihen että malli on oltava Tadpole ja takarenkaan 26" jotta voin hyödyntää muuta tallista löytyvää kalustoa ja varaosia ristiin eri fillareiden välillä.
Muutama kokonainen vaihtoehto oli tarjolla käytettynä mutta mielestäni niissä oli hinta liian korkea omaan tarpeeseeni nähden. En oikeastaan olisi tarvinnut kuin runkosetin eturenkailla ja penkillä. Harkinnassa oli jo että rakennan koko härvelin itse koska täysin vierasta rungon tekeminen ei ole. En vaan koskaan ole lähemmin päässyt näkemään tadpole vehjettä lähempää josta johtuu että ei ole mitään käsitystä mitoituksesta, ohjauskulmista tai ketjulinjan järkevästä suunnittelusta.
Lopulta sain neuvoteltua diilin täältä foorumilta sähköistetystä Trex merkkisestä laitteesta josta sain ostettua käytännössä tarvitsemani osat järkevään hintaa. Kävin koeajamassa yksilön ennen ostamitta ja totesin että ei halvalla voi aina saada hyvää, mutta ehkä on kuitenkin helpompi ja loppupeleissä jopa halvempi ottaa lähtökohdaksi joku valmisratkaisu jota voi muokata sopivaksi omiin tarpeisiin kuin että aloittaa täysin puhtaalta pöydältä.
Viikkonloppuna myyjä oli saanut purettua sähköt pois rungosta ja kävin noutamassa setin kotiin ilman takarengasta ja jarrukahvoja. Eturenga oli kuulemma laitettu väliaikaisesti juniorin pyörään kun siitä oli kumi hajonnut, en jaksanut sitä jäädä hämmästelemään eli myös toinen etukumi uupui.
Käydessäni koeajolla ja noutaessani rungon oli hämärää ja laite vaikutti ihan ok laatuiselta välineeltä. Ohjaus tuntui ajaessa omituiselta, voisi kuvailla ehkä epävakaaksi, ja penkki mahdollisesti hivenen pieneltä/lyhyeltä itselleni. Molemmat asiat pystyy kyllä varmasti korjaamaan kun ensin perehtyy asiaan.
Seuraavana päivänä valoisassa tuli tutkittua hieman tarkemmin mihin sitä kätensä työnsi.
Melkoinen viritys. Joka ikisessä nivelessä kohtuullisen suuri välys, hitsisaumojen laatu jopa alittaa näkemäni kiinan tuotteet ja kaikki mukana tulleet voimansiirron osat täyttä kuraa.
Ensimmäiseksi meni vaihtoon kammet ja keskiö. Tilalle tuli tallissa olleet vanhat Deore sarjan kammet ja uusi Bilteman noin 10 euron keskiö. (nuo on itseasiassa kiinni jo kuvissa) Keskiön akseli on liian lyhyt, mutta se ei vielä tässä vaiheessa haittaa. Kammissa oli kiinni ehkä 28r pikkuratas ja 38r keskiratas. Isoin ratas on joskus ollut 48r mutta sen olen aikanaan hionut sileäksi ratassuojaksi.
Taakse nakkasin myös tallista löytyneen 24" kiekon 9 lehtisellä pakalla, vanhalla XT vaihtajalla ja rungon mukana tuolleilla ketjuilla sain voimansiirron testiajoa varten toimimaan. Paluupuolen ketjuohjurin väkästin vanhasta dirt pyörän ohjurirullasta ja näin sain ketjulinjan toimimaan jo nyt niin että se ei ota kiinni runkopalkkiin kuten alkunperin tapahtui. Ketjuohjuria asentaessa otin penkin irti ja hämmästyin kuinka kevyt mutta silti tukeva se oli. Materiaali on joko lasikuitua jopa mahdollisesti hiilikuitua. Meilestäni aika vastaava tai ehkä jopa kevyempi kuin Optiman penkki joka on kiinni Racerissa. Vielä jotkut random jarrukahvat kiinni ja pääsin koeajamaan laitoksen hieman paremmin.
Ei vanha 6 vaihteiselle tarkoitettu ketju, max 32r vaihtaja ja käytetty 11-34 pakka aivan saumattomasti yhteen pelanneet mutta tuosta saa vielä hyvän kun laittaa sopivat osat kiinni. Myös tuli havaittua sellainen pikkuseikka että runko on varmaan sunniteltu max 170cm pitkälle ja itsellä on pituutta reilu 10cm tuota enemmän niin ajoasento ei ollut aivan luonteva. Eipä tuossakaan suurempaa ongelmaa ole kun vaan löytää jostakin pätkän sopivaa palkkia ottaa sahan vasempaan ja hitsivehkeet oikeaan käteen niin eiköhän se siitä järjesty. Penkin kanssa pitää miettiä modaako tuota Trexin omaa vai vaihtaako suosiolla suurempaan. Racerissa tietysti olisi se valmiiksi oikean kokoinen Optiman tuote...
Suurempi ongelma on tuo ohjaus.
Välystä siis joka välissä, ne varmaan saisi pienellä fiksailulla minimoitua, mutta epäilen että rakenne ja toteutuksen geometria tekee ohjauksesta levottoman ja "haukkailevan". Tuo kyllä kulkee about suoraan, mutta pienikin ohjausliike muuttaa pyörän suuntaa todella äkkinäisesti ja penkissä pysyminenkin tuottaa hankaluuksia.
Mahtaako tuossa olla ongelma se että navan (renkaan keskikohdan) etäisyys ohjausnivelen pivot pointista on reilusti yli 5cm?
Vai pitäisikö tuo ohjausnivelen pivot olla kallistettu yläpäistä sisäänpäin, siis negatiivisen camberin omaisesti?
Reaktiotankokin nivelineen pitää vaihtaa johonkin paljon tukevampaan. Nyt tanko vääntyy kaarelle kun sisäkaarteen puoleisesta pyörästä vääntää ja nivelissäkin on aika reilu välys kiristelyistä huolimatta.
Osaako joku arvioida mikä funktio penkin selkänojantuen "pituus"-säädöllä mahtaa olla? Mielestäni ainakaan tuolla penkillä säätöä ei voi käyttää mihinkään koska penkissä on kiinteät kiinnityspisteet.
Vaikuttaa vähän siltä että jos tuosta haluaa hyvän fillarin, siihen ei kovin montaa kohtaa jää muokkaamatta. No, harrastuksen vuoksihan tuo tuli hankittua.